درمان انحراف ستون فقرات

قوز پشت؛ علت علائم و درمان

ستون فقرات از سه بخش تشکیل شده است. هنگامی که از کنار مشاهده می‌شود، این بخش‌ها، سه منحنی طبیعی را تشکیل می‌دهند. انحنای C شکل گردن (ستون فقرات گردنی) و قسمت پایین کمر (کمر) که لوردوز نامیده می‌شود. انحنای C شکل معکوس قفسه سینه (ستون فقرات قفسه سینه) را کیفوز می‌نامند. این انحنای طبیعی ستون فقرات برای تعادل مهم است و به ما کمک می‌کند تا به حالت قائم بایستیم. اگر هر یک از این منحنی‌ها خیلی بزرگ یا خیلی کوچک شود، صاف ایستادن مشکل می‌شود و وضعیت ما غیرطبیعی به نظر می‌رسد.

کیفوز یا گوژپشتی چیست؟

گوژپشتی یا کیفوز نوعی انحراف در ستون فقرات است که باعث می‌شود بخشی از ستون فقرات به سمت بیرون خم شود. گوژپشتی مربوط به سن خاصی نیست و ممکن است برای افراد در سنین مختلف رخ دهد؛ اما اغلب در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد.

علائم کیفوز

علائم و نشانه‌های کیفوز ستون فقرات بسته به علت و شدت انحراف متفاوت است، این علائم عبارتند از:

به ندرت با گذشت زمان، شدت گرفتن میزان خمیدگی منجر به:

انواع کیفوز

علل کیفوز به نوع زیر بستگی دارد. سه نوع اصلی کیفوز وجود دارد:

1- کیفوز مادرزادی

این بدان معناست که فردی با آن متولد شده است. حتی اگر قوز کمر، از بدو تولد وجود داشته باشد، گاهی اوقات تا زمانی که یک نوجوان رشد زیادی نداشته باشد، دیده نمی شود. پزشکان دقیقاً نمی دانند که چرا برخی از کودکان با این بیماری متولد می شوند.

2- کیفوز پاسچرال

نوجوانانی که زیاد خم می‌شوند به تدریج کمرشان گرد می شود. ماهیچه ها و استخوان ها به قوز شدن عادت می کنند. نوجوانان مبتلا به این نوع کیفوز می توانند با ایستادن، انحنای خود را صاف کنند. این اتفاق برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد، به‌ویژه آنهایی که مدت زیادی به پایین نگاه می‌کنند.

3- کیفوز شوئرمن

مهره‌های معمولی که از کناره دیده می‌شوند مانند مستطیل‌های روی هم به نظر می‌رسند. در کیفوز شوئرمن، مهره ها مثلثی شکل هستند. این باعث می شود ستون فقرات به سمت جلو خم شود. بچه‌های مبتلا به این نوع کیفوز نمی‌توانند انحنای خود را با صاف ایستادن درمان کنند.

تشخیص کیفوز

برای تشخیص کیفوز در ابتدا معاینات بالینی و فیزیکی آغاز می شود. پزشک برای شناسایی نقاط حساس ستون فقرات را فشار می دهد. با انجام این معاینات شدت و میزان انحراف و خمیدگی پشت و تغییر شکل ستون فقرات مشخص می شود. در مراحل بعدی یکسری آزمایشات مانند تصویربرداری با اشعه ایکس برای بررسی استخوان ها انجام خواهد شد. به وسیله رادیولوژی اشعه ایکس می توان زاویه خمیدگی را نیز تشخیص داد. در صورتی که زاویه خمیدگی زیاد باشد آزمایش عملکرد تنفسی انجام خواهد شد. در بیمارانی که علائمی مانند درد و بی حسی و سوزن سوزن شدن و ضعف در پایین تنه دارند آزمایش هایی مانند MRI انجام خواهد شد.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

نظرات کاربران درباره این مطلب :محبوبه نیازی [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر من همیشه از بابت قوز پشتم ناراحت بودم حالا که متوجه شدم براش درمان به این اصولی وجود داره خیلی خوشحالم و از بابت مطالبتون که داخل سایل گذاشتید بسیار ممنونم