تبسم
تبسم مجهزترين مركز درمانهاي غير جراحي درمان آرتروز ديسك كمر گردن درد سكته مغزي و ضايعه نخاعي كف پاي صاف و خار پاشنه تهران ابتداي باقرخان غربي تلفن 66572220.

کندرومالاسی کشکک

کندرومالاسی کشکک یا Chondromalacia of patellae:

کندرومالاسی کشکک Chondromalacia patellaشایعترین علت درد مزمن زانو است. در این بیماری غضروف کشکک زانو دچار تخریب و فرسودگی می شود در واقع بدلیل نامشخصی بافت همبند موجود در غضروف تغییر ماهیت داده و از رنگ شفاف به رنگ زرد در می آید.

زانو بزرگترین و یکی از مهمترین مفاصل بدن است که تحمل وزن و ایجاد حرکت به شکل مناسب و با کمترین مصرف انرژی را بعهده دارد

کندرومالاسی کشکک چگونه ایجاد میشود
از عوامل مهمی که زمینه را برای ایجاد این بیماری مستعد میکند تغییر شکل مسیر شیار مانندی است که کشکک باید در حین بالا و پایین رفتن در جلوی قسمت پایینی استخوان ران طی کند. گاهی هم خود استخوان کشکک به علت عدم تعادل بافت هایی که به آن متصل میشوند به یک طرف منحرف یا کج میشود و به درستی در شیار مربوطه حرکت نمیکند. به این وضعیت حرکت نامناسب کشکک یا Patellar maltrackingمیگویند. نتیجه این وضعیت توزیع نامناسب نیروها است بطوریکه به قسمت هایی از غضروف کشکک فشارهایی بیش از قسمت های دیگر آن وارد میشود و همین امر موجب نرم شدن و ریش ریش شدن غضروف میشود.

بیماری در زنان بیشتر است بطوریکه شیوع آن در زنان دو برابر مردان است. در نوجوانان در سنین رشد بیشتر است و در ورزش هایی مانند  دویدن، دوچرخه سواری، فوتبال، تنیس و اسکی پرش والیبال و بسکتبال بیشتر دیده میشود بخصوص اگر فرد ورزش را تازه شروع کرده باشد یا شدت انجام آنرا به ناگهان زیاد کند. به نظر میرسد در کسانی که صافی کف پا  یا کاهش قوس کف پا دارند یا  انحراف زانو انحراف مچ پا انراف زاویه لگن دارند این بیماری بیشتر دیده میشود.

علائم بیماری :
مهمترین علامت کندرومالاسی کشکک احساس درد مبهم  و آزار دهنده‌ایست که بیشتر در داخل یا جلوی زانو احساس میشود. این درد موقع بلند شدن از زمین یا بلند شدن از روی صندلی بیشتر میشود. بخصوص زمانیکه که بیمار از حالت  نشسته میخواهد به حالت ایستاده تغییر وضعیت می دهد دچار درد زانو میشود. درد در حین بالا یا پایین رفتن از پله زیاد میشود. همچنین اگر بیمار مدت زیادی دو زانو یا چهار زانو بنشیند دچار درد زانو میشود. درد در هنگاه پایین آمدن از پله ها زیاد می شود لذا در پایین آمدن از کوه شدت درد افزایش می یابد.توصیه می شود در پایین آمدن از کوه یا پله ها به آرامی پایین بیاییم و اجازه فعال شدن مکانیزم دفاعی و فعالیت عضلات کمکی را بدهیم تا صدمه به غضروف وارد نیاید.

بعضی از بیماران ممکن است یک احساس سفتی یا پری در زانو داشته باشند. از علائم دیگر صدا دادن زانو است بطوریکه بیمار در حین حرکت زانویش احساس خرت خرت صدا دادن زانو میکند و یا حتی آنرا میشنود.
اگر بیماری مدت زیادی ادامه یابد به علت ضعیف شدن عضله چهارسر ران، بیمار دچار احساس خالی شدن زانو میکند.

درد و ضعف عضله چهارسر ران میتواند لنگگش لیجاد نماید

تشخیص :
شرح حال و معاینع بالینی:مهمترین روش تشخیصی است چراکه یافته های رادیوگرافی و آزمایشگاهی بعضا کمک کننده نیست.
رادیوگرافی ساده
سی تی اسکن
ام آرآی.

درمان:
1-اصلاح کفش و کفی: اطمینان از فیت بودن کفش،ضربه گیر بودن پاشنه،کفی مناسب.
2-ورزش درمانی مناسب بخصوص توجه به عضله vastous medialis obliquos
3-کاهش وزن
4-اجتناب از سر بالایی و سرپایینی و پله.
5-استفاده از اسپلینت و زانو بند.

باید توجه نمود که این بیمار ی معمولا بهبودی می یابد و در موارد استثنایی نیاز به جراحی است

ورزشها:

نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات پزشکی در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .

نظرات ارسالی

mamas : good [ 1391-01-12 ]
علیرضا ناهیدی : باسلام خدمت شما و تشکر فراوان از این همه اطلاعات خوب . ممنون از لطفتون . [ 1391-02-22 ]
فاطمه : باتشكر فراوان از مطالب خوبي كه زحمت كشيدن [ 1391-07-27 ]