کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / علل کمر درد ناگهانی چیست و چگونه درمان می شود؟

علل کمر درد ناگهانی چیست و چگونه درمان می شود؟

ستون فقرات نقش مهمی در تحمل وزن بالای بدن ایفا می کند، همچنین مسئول حرکات روزمره مانند خم شدن، پیچاندن و هماهنگ کردن ماهیچه های باسن، ساق پا و لگن است. به دلیل استفاده زیاد استخوان ها، ماهیچه ها، رباط ها، دیسک ها و اعصاب موجود در ستون فقرات کمری، این ناحیه بسیار مستعد آسیب و ساییدگی در طول زمان است و باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می شود.

یکی از مشکلات شایعی که امروزه در افراد زیادی مشاهده می‌شود، کمردرد است که عوامل زیادی باعث ایجاد این مورد از آسیب های ستون فقرات آن می‌شود. در بیشتر افراد، علت کمردرد ناشی از سبک زندگی ناسالم، مانند نداشتن فعالیت ورزشی منظم، نشستن طولانی ‌مدت در پشت میز محل کار و ایستادن طولانی است. علاوه بر این، انجام حرکات ناگهانی در ورزش نیز ممکن است باعث گرفتگی عضلات کمر فرد شده و درد شدیدی را در این ناحیه به وجود آورد. ممکن است برخی از کمر دردها به صورت ناگهانی نیز اتفاق بی‌افتند.

خوشبختانه می توانید برای پیشگیری یا تسکین بیشتر قسمت های کمر درد اقداماتی را انجام دهید. برای درمان کمر درد ابتدا باید علت آن را بررسی کنید. برای مثال چنانچه علت کمر درد به دلیل رگ سیاتیک باشد و یا فشار مزمن به دیسک وارد شده باشد، باید به پزشک مراجعه نمود و درمان مناسب را دریافت کرد.

علت کمر درد ناگهانی در زنان

در زنان کمر درد می تواند به دلیل مشکلات و بیماری های زنانگی ایجاد شود. پارگی کیست تخمدان و فیبروم می‌تواند برخی از علل زنانه ابتلا به کمر در ناگهانی باشد. همچنین قرار گرفتن در زمان قاعدگی و تخمک گذاری نیز میتواند در زنان ایجاد کمر درد ناگهانی نماید که پس از رفع بیماری ها و خارج شدن از زمانهای مشخص نامبرده، کمر درد نیز بهبود می یابد. یکی از علل کمر درد زنان نیز بر میگردد به دوران بارداری که در ادامه به این مقوله می پردازیم. با این وجود عمده ترین علت ابتلا به کمر دردهای ناگهانی در زنان، مانند مردان، اسپاسم عضلانی - اسکلتی و آسیب های دیسک است.

کمر درد ناگهانی در بارداری

کمر درد در بارداری امری طبیعی و بدیهی بوده که اغلب مادران در این دوران تجربه می کنند. تغییر و تحولاتی که به دلیل رشد جنین و ... در بدن مادر ایجاد می شود؛ از اصلی ترین دلایل کمر درد حاملگی است. لازم به ذکر است افزایش وزن در طول باردرای و افزایش سطح هورمون پروژسترون که موجب شل شدن عضلات و رباط‌های لگن می‌شود از علل اصلی این کمر درد می باشد. هورمون دیگری که در ایجاد کمرد درد بارداری دخیل است، ریلکسین نام دارد که از انقباضات رحم در ماه‌های اولیه بارداری جلوگیری می‌کند.

علاوه بر آن، تغییرات هورمونی موجب شل شدن رباط‌ها و مفاصل لگن می‌شود. این امر نیز یکی از علل کمردرد به شمار می‌رود. ضمن اینکه افزایش وزن در طول باردرای نیز از اصلی ترین علل به حساب می آید. در ادامه تیتروار به 5 علت اصلی ایجاد کمر درد ناگهانی در بارداری اشاره می شود.

1. افزایش وزن
  2. تغییر وضعیت آناتومیک بدن
  3. تغییرات هورمونی
  4. جدا شدن عضلات
  5. استرس

علت کمر درد ناگهانی در مردان

مردان به دلیل شرایط کاری و اغلب بلند کردن اجسام سنگین در معرض کمر درد ناگهانی قرار می گیرند. البته دلایلی که در ادامه ذکر می شود در زنان و مردان برای ابتلا به درد ناگهانی کمر مشترک است.

کمر درد ناگهانی

علل کلی کمر درد ناگهانی

درصد زیادی از مردم، کمر درد را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. اگر در دهه ۲۰ تا ۳۰ سالگی باشید، اغلب این دردها طبیعی است و پزشکان معمولاً بروز آن‌ را به عوامل و سبک زندگی روزمره مانند موارد زیر نسبت می‌دهند:

1. مدت‌زمان زیادی را می‌نشینید.
  2. اجسام سنگین بلند می‌کنید.
  3. در انجام ورزش، زیاده‌روی می‌کنید.

اگر در سنین بیش از ۴۰ سالگی باشید، پزشک ممکن است برخی از دلایل زیر را باعث بروز درد کمر ناگهانی عنوان کند:

1. صدمات ناشی از کار
  2. آرتریت ( آرتروز مفصل یا التهاب مفصل)
  3. پوکی استخوان
  4. بیماری دژنراتیو ستون فقرات که با افزایش سن رخ می‌دهد.
  5. کشیدگی عضلات بر اثر آسیب
  6. لیزخوردگی مهره ( اسپوندیلولیستزیس )
  7. سیاتیک (عصب به دام افتاده)
  8. اسپوندیلیت آنکیلوزان ( روماتیسم ستون فقرات )
  9. شکستگی استخوان
  10. سرطان
  11. عفونت

بیشتر بدانید: علت و علائم ضعف عضلات کمر

علائم کمر درد ناگهانی

درد کمر می‌تواند با هر کدام از علائم زیر همراه باشد:

عوامل خطر کمر درد ناگهانی

هر کسی ممکن است دچار کمردرد شود، حتی کودکان و نوجوانان. برخی عوامل ممکن است سبب افزایش خطر کمر درد شوند که این عوامل شامل :

تشخیص علت کمردرد ناگهانی

پزشک معمولاً پس از سؤال در مورد علائم و انجام معاینه فیزیکی قادر به تشخیص کمردرد خواهد بود. تصویربرداری و سایر آزمایش‌ها ممکن است مورد نیاز باشد. عکسبرداری با اشعه ایکس، ام آر آی یا سی تی اسکن می تواند اطلاعاتی در مورد وضعیت بافت های نرم پشت ارائه دهد.

درمان کمر درد ناگهانی

کمردرد علل مختلفی دارد و گاهی با روش‌های بسیار ساده رفع می‌شود؛ اما گاهی اوقات درد کمر با این روش‌ها درمان نمی‌شود و به درمان طولانی‌تری نیاز دارد. ما در ادامه روش‌های مختلفی را برای درمان درد کمر معرفی‌ کرده‌ایم که شامل موارد زیر هستند:

درمان خانگی درد کمر

اولین قدم برای درمان کمر درد، استفاده از روش‌های خانگی است. برای درمان خانگی کمردرد، می‌توانید هر یک از این موارد را به منظور بهبودی بهتر و سریع‌تر انجام دهید:

علاوه بر موارد گفته شده، می‌دانید که برای درمان کمردرد می‌توان از ورزش‌های مختلف استفاده کرد و به تقویت عضلات بدن کمک کرد. از ورزش‌هایی که متخصصان فیزیوتراپ برای کاهش کمردرد به افراد توصیه می‌کنند، عبارتند از:

درمان دارویی

برای درمان کمردرد می‌توانید از برخی داروها مانند داروهای مسکن، ضد التهاب و داروهای شل کننده عضلات استفاده کنید. البته میزان مصرف و مدت زمان مصرف داروها نیز اهمیت دارد؛ زیرا برخی از این داروها دارای عوارض جانبی و حتی اعتیادآور هستند و برای مصرف آنها حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

درمان از طریق تزریق دارو

یکی از روش‌های درمانی کوتاه مدت، درمان با تزریق است که برای رفع کمردرد می‌تواند مفید باشد. تزریق دارو فقط طی مدت زمان مشخصی باعث تسکین کمردرد می‌شود.

فیزیوتراپی

علاوه بر مصرف دارو برای تسکین درد کمر، می‌توانید از روش فیزیوتراپی هم استفاده کنید. در این روش فیزیوتراپیست برای افزایش انعطاف‌ پذیری، تقویت عضلات کمر، شکم و بهبود وضعیت بدن تمریناتی را آموزش می‌دهد.

ورزش برای کمر درد

برخی ورزش‌ها برای تسکین کمردرد مناسب است. یکی از ورزش‌هایی که در خانه نیز قابل اجرا است، با این روش انجام می‌شود:

1. ابتدا به پشت دراز کشیده و زانوهای خود را خم کنید. در این حالت کف پاها را باید روی زمین قرار دهید.
  2. سپس یک پا را با همان حالت خم بالا آورده و با دو دست به سمت شکم فشار دهید. چند ثانیه صبر کرده و سپس با پای دیگر نیز این حرکت را انجام دهید.

عمل جراحی کمردرد

اغلب دردهایی که در ناحیه کمر احساس می‌شود، بدون عمل جراحی نیز قابل درمان هستند. جراحی کمر نسبت به سایر جراحی‌ها دارای ریسک بیشتری است؛ زیرا این جراحی در نزدیکی سیستم عصبی انجام می‌شود. از جدی‌ترین خطرات جراحی کمر می‌توان به فلج شدن و عفونت اشاره کرد.
حتی اگر جراحی موفقیت‌ آمیز هم باشد، گاهی مدت زمان بهبودی بسیار طولانی می‌شود. بسته به نوع جراحی و وضعیت فرد دوره نقاهت می‌تواند حتی ماه‌ها نیز طول بکشد. پس هنگامی که مشخص شود که سایر روش‌های درمانی برای درمان درد کمر شما مؤثر نیست، می‌توان از جراحی استفاده کرد. علائمی که نشان می‌دهد به جراحی نیاز دارید، عبارت‌اند از:

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

پیشگیری از کمر درد ناگهانی

شما ممکن است با بهبود وضعیت بدنی خود و یادگیری و تمرین مناسب بدن از بروز کمردرد جلوگیری کنید یا از عود آن جلوگیری کنید. برای اینکه کمر خود را سالم و قوی نگه دارید لازم است به موارد زیر توجه ویژه داشته باشید:

زمان مراجعه به پزشک جهت درمان درد کمر ناگهانی

اگر درد کمر همراه با هرکدام از علائم زیر باشد باید به پزشک مراجعه کنید:

شما می توانید برای تهیه انواع کمربند طبی ، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیام به شماره واتس آپ 09396984430 اقدام فرمایید.

آیا شکستن قولنج انگشتان دست باعث آرتروز می شود؟آیا شکستن قولنج انگشتان دست باعث آرتروز می شود؟

مام مفاصل بدن انسان توسط نوعی کپسول که حاوی مایع سینوویال و گازهای مختلف است به هم متصل می شوند. این کپسول وظیفه روان سازی تمام مفاصل را بر عهده دارد ... ادامه مطلب

کاربرد کمربند طبی قرقره ای در درمان بیماریهای نخاعی، اسکلتی و عضلانیکاربرد کمربند طبی قرقره ای در درمان بیماریهای نخاعی، اسکلتی و عضلانی

کمربند طبی قرقره‌ای یا همان کمربند تراپی اسپینال یک وسیله پزشکی است که برای کمک به کاهش درد کمر و حفظ استقامت ناحیه کمر استفاده می شود. ... ادامه مطلب

پیشگیری از ابتلا به مشکلات پا و اصول مراقبتی در بیماران دیابتیپیشگیری از ابتلا به مشکلات پا و اصول مراقبتی در بیماران دیابتی

پای دیابتی گروهی از تغییرات پاتولوژیک است که اندام تحتانی را تحت تأثیر قرار می دهد که معمولاً در اثر عوارض ناشی از دیابت مانند نوروپاتی محیطی، آسیب عر ... ادامه مطلب

بیماری آلزایمر چگونه درمان می شود؟بیماری آلزایمر چگونه درمان می شود؟

بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی پیشرونده است این بیماری شایع ترین علت زوال عقل است. کاهش مداوم در مهارت های تفکر، رفتار و اجتماعی که بر توانایی فرد برای ... ادامه مطلب