درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهاي ارتوپدی / تغذيه و رژيم غذایی در آرتروز

تغذيه و رژيم غذایی در آرتروز

آرتروز يك روند قابل پيشگيريست ما محكوم به آرتروز نيستيم. آرتروز ممكن است براي شما اتفاق بيفتد ولي مفهوم آن بروز يك بيماري وحشتناك نيست.با آرتروز هم مي توان زندگي خوب داشت:در كنار آرتروز مي توان ورزش كرد در اجتماع زندگي كرد و با كمترين علائم ناراحت كننده زندگي كرد.خانمي 90 ساله به من مراجعه كرد و اظهار مي كرد تاكنون تجربه اي از درد كمر يا زانو را نداشته است و بعنوان فردي فعال در اجتماع زندگي مي كند و هيچگاه تسليم پيري نشده است و دركنار پيري با اين باور كه بايد خوب زندگي كرد به زندگي خود ادامه مي دهد. راز اين اتفاق چيست؟

چه بخوريم :

چه نخوريم :

تغذیه مناسب، کلید اصلی جلوگیری از انواع بیماری ها از جمله آرتروز است

اولین مرحله اصلی در درمان آرتروز،رساندن وزن به حد ایده آل است. وزن اضافی باعث ایجاد فشار بر روی مفاصل و در نتیجه عوارض آرتروز می گردد. رعایت یک رژیم غذایی که حاوی فیبر شامل سبزيجات و ميوه ها بیشتری باشد( فاقد مواد شیمیایی آلوده که باعث ایجاد استرس در بدن می شود، باشد)، مصرف بیشتر میوه ها و سبزی جات تازه، ماهی ، دانه ها و غلات سبوس دار توصیه می شود.مصرف ماهی های آب های سرد از جمله ماهی آزاد( سالمون ) توصیه می گردد. مصرف چربی های اشباع ، روغن های هیدروژنه یا جامد ، غذاهای پرچرب و سرخ کرده و شکر توصیه نمی گردد، چرا که این مواد غذایی باعث ایجاد اسیدیته ی بالای محیط داخلی مفاصل شده و این حالت موجب درد بیشتری در مفاصل و در نتیجه التهابات آنها می شود.

مصرف میوه، سبزی، غلات كامل ( تصفیه نشده وسبوس دار)، آجیل ، دانه های خوراكی و ماهی باعث كاهش التهاب مفاصل یا آرتروز می شوند.گوشت های پرچرب، تخم مرغ ، مارگارین، کره، کافئین، الکل، شکر سفید، تنباکو و محصولات لبنی باید از رژیم غذایی حذف شوند. در حدود یک سوم از افرادی که از بیماری آرتریت روماتوئید رنج می برند به سولانین ها و یا بعضی گیاهان حساس اند که از آن جمله می توان سیب زمینی ، فلفل ها، بادمجان، گوجه فرنگی و تنباکو را نام برد که باید از رژیم غذایی این گروه از افراد حذف گردد.توصیه می شود که حداقل 6 تا 8 لیوان آب در طول روز جهت دفع سموم از بدن مصرف شود. غذاهایی که می توان مصرف نمود - سبزیجات برگ سبز مانند جعفری، شاهی، کرفس ، کلم پیچ- هویج - جودوسر، محصولات تهیه شده از گندم - محصولات تهیه شده از سویا - غلات کامل مانند برنج قهوه ای، ارزن، جو، گندم، جوی دو سر - ماهی های آب های سرد مانند ماهی آزاد ساردین، شاه ماهی.

تغذيه و آرتروز

غذاهایی که باید از مصرف آنها پرهیز کرد

تحقیقات نشان داده که علائم آرتروز ، حتی در کسانی که آرتریت روماتوئید دارند ، کاهش خواهد یافت ، به شرط آن که این افراد با یک رژیم گیاهخواری سازش یابند.این رژیم فاقد غذاهای با منشاء حیوانی به خصوص محصولات لبنی است. مواد غذایی که نباید در این بیماری مصرف شوند ، شامل گروه های زیر است:

- مهار کننده های جذب کلسیم :

گوشت قرمز، لبنیات ، تخم مرغ، جوجه، الکل، قهوه ، شکر تصفیه شده، اکثر شیرینی جات، نمک اضافی

-غذاهای دارای اگزالاتبال :

ریواس ، زغال اخته، آلوها ، کنگر ، اسفناج

صفحه اینستاگرام دکتر بیژن فروغ

- غذاهای خانواده یگیاهان تاج ریزی ها :

گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، فلفل ها، تنباکو

- غذاهایی که موجب تورم و آب آوردگی می شوند :

گندم سیاه، لبنیات، کلیه ی چربی های حیوانی.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد لگن در ناحیه مفصل راندرد لگن در ناحیه مفصل ران

درد مفصل ران معمولا در جلوی آن یعنی در ناحیه کشاله ران احساس میشود. گاهی اوقات در مفصل ران در قسمت خارجی لگن و یا حتی در پشت لگن یعنی پشت باسن احساس میشود. با این حال منشا اکثر درد هایی که در پشت لگن احساس میشوند ستون مهره یا مفصل ساکروایلیاک است. ... ادامه مطلب

مشکلات کلیه و لگن از علل کمر دردمشکلات کلیه و لگن از علل کمر درد

کمردرد میتواند شدید یا خفیف باشد. کوتاه مدت یا مزمن باشد. دائم یا گاهگاهی باشد. با این حال در اکثر اوقات بطور خودبخودی بعد از چند هفته خوب میشود. کمردرد از علل عمده مرخصی های درمانی و غیبت از کار است و بروز آن در قشر فعال جامعه هر ساله موجب آسیب ها فراوان اقتصادی میشود. ... ادامه مطلب

انواع بریس مناسب ضایعات نخاعیانواع بریس مناسب ضایعات نخاعی

نوع ارتزی که می‌پوشید ممکن است به شدت و میزان آسیب نخاعی شما بستگی داشته باشد. همه کسانی که دچار ضایعه نخاعی هستند به ارتز احتیاج ندارند اما آن‌هایی که این کار را انجام می‌دهند می‌توانند از حمایت اضافی بسیار سود ببرند. ... ادامه مطلب

استفاده از کفی طبی و کفش های ارتوپدی در اختلاف طول پاها و زانواستفاده از کفی طبی و کفش های ارتوپدی در اختلاف طول پاها و زانو

نابرابری اندام ها یعنی نامتقارن بودن دو طرفه اندام ها در طول اندام فوقانی و تحتانی که با عنوان اختلاف طول پاها و یا دست ها نیز شناخته می شود. این اختلاف طول در اندام فوقانی معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما در اندام تحتانی مشکل ساز است. در این مقاله به بررسی این بیماری میپردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465