کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نوارعصب وعضله / پاسخ به سوالات رایج در مورد نوار عصب و عضله

پاسخ به سوالات رایج در مورد نوار عصب و عضله

آنچه در این مطلب میخوانید

بدن انسان را به ژنراتور الکتریکی تشبیه کرده اند. به طور خاص، اعصاب و ماهیچه‌ ها سیگنال‌ های الکتریکی ایجاد می‌ کنند که پیام‌ هایی را به مغز شما ارسال می‌ کند. آسیب به اعصاب و ماهیچه‌ ها می‌ تواند حرکت این سیگنال‌ های الکتریکی را کند یا متوقف کند. اگر درد، ضعف یا بی حسی در پشت، گردن یا اندام خود دارید، اندازه گیری فعالیت الکتریکی در اعصاب و ماهیچه‌ ها می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص صحیح را انجام دهد. سرعت و قدرت حرکت ایمپالس‌ های الکتریکی در داخل و بین اعصاب و ماهیچه‌ ها طی آزمایش نوار عصب و عضله (الکترودیاگنوستیک) اندازه گیری می‌ شود. عصب یا ماهیچه آسیب دیده سیگنال الکتریکی ضعیف‌ تر و کندتری را منتقل می‌ کند.

NCV چیست؟

NCV مخفف بررسی سرعت هدایت عصبی Nerve Conduction Velocity می باشد. عملا بررسی سرعت هدایت Nerve Conduction Study (NCS شامل :

  1. تعیین سرعت هدایت عصبی
  2. تعیین تاخیر زمانی Latency از وقتی که عصب را تحریک می کنیم تا زمانی که موج حاصله ثبت می شود و بررسی ارتفاع موج است.

EMG چیست؟

الکترومیوگرافی شامل ثبت فعالیت الکتریکی عضله است که معمولا با الکترود سوزنی انجام می گیرد. الکترودهای سطحی نیز در مواردی که بخواهیم فعالیت کلی عضله را ثبت کنیم بکار می روند.مثلا در بیو فیدبک یا در بررسی قدرت عضلات اما در بررسی بیماریهای عصب و عضله انجام الکترومیوگرافی ضروری است.

نوار عصب و عضله

آیا همیشه EMG و NCV با هم انجام می شوند؟

در اکثر موارد این دو باید با هم انجام شوند. بطور استثنائی مثلا اگر پزشک تنها بخواهد وجود یا عدم وجود سندرم تونل کارپ را بداند و رد سایر بیماریها مثل درگیری ریشه گردنی را در نظر نگیرد و یا ممنوعیتی برای استفاده از سوزن وجود داشته باشد با درخواست پزشک معالج این کار انجام می شود.

روش ثبت موج حسی و حرکتی:

برای گرفتن موج حسی ،عصب را در یک محل تحریک کرده و پاس خ را از روی پوست ثبت می کنیم. برای گرفتن موج حرکتی، پاسخ از روی عضله ثبت می گردد.
برای اندازه گیری سرعت هدایت عصبی، عصب را در دو نقطه تحریک می کنیم و فاصله بین دو نقطه تقسیم بر زمان طی شده در این حالت سرعت هدایت عصبی است.

نوار عصب

سرعت هدايت عصبي (Nerve Conduction Study, NCV)
در اين تست سرعت هدايت امواج در طول يك عصب بررسي مي شود .براي اين كار ابتدا عصب توسط تحريك الكتريكي ،تحريك مي شود.

اين كار معمولا توسط قرار دادن دو الكترود از جنس نمدكه با سرم مرطوب شده اند و تحريك الكتريكي خفيف انجام مي شود. اين كار باعث تحريك عصب شده و موج عصبي حاصله توسط دو الكترود ديگر ثبت مي شود. سرعت هدايت عصبي بر اساس فاصله بين الكترود هاي تحريك كننده و ثبت كننده و همچنين زماني كه طول كشيده موج حاصله درعصب اين مسير را طي كند محاسبه مي شود. به جز موارد خاص ، همراه با تعين سرعت عصبي ،الكترو ميوگرافي نيز انجام مي شود .

آمادگي براي اين تست:

احتياط:

در صورت داشتن پيس ميكر قلبي به پزشك اطلاع داده شود.

آدرس اینستاگرام دکتر بیژن فروغ

نوار عضله

الكترو ميو گرافي ( EMG, Electromyography )

الكترو ميو گرافي براي ارزيابي سلامت يك عضله يا عصب ان عضله انجام مي شود. براي انجام اين تست يك الكترود سوزني در عضله وارد مي شود وفعاليت الكتريكي عضله از اين طريق ثبت مي شود . نوع موج ايجاد شده بر صفحه مانيتور و صداي موج جهت تشخيص بكار مي رود.بعد از قرار داشدن الكترود از بيمار خواسته مي شود كه عضله خود را ابتدا به مقدار كم وسپس با درجات بيشتري منقبض كند.

براي انجام تست فرد نبايد گرسنه باشد و لباس راحتي پوشيده باشد.

اين تست در افرادي كه دچار آسيب عصبي يا ضعف عضلاني شده باشند انجام مي شود. مي توان به بيماريهاي زير اشاره نمود:


آيا امكان انجام الكتروميوگرافي بدون سوزن وجود دارد؟

انجام الكتروميوگرافي با سوزن emg جزئ جدانشدني اين تست مي باشد و فقط در موارد اختلالات انعقادي خون ،ادم و ورم ناشي از برداشت سينه ،وجود عفونت در محل قرار دادن سوزن انجام نمي شود.

عدم استفاده از سوزن در نوار عضله منجر به پاسخ ناقص و با دقت پايين خواهد شد و نشانه پيشرفته بودن دستگاه نيست.
در صورت وجود اختلال خونريزي دهنده يا ،بيماري قلبي پزشك اطلاع داده مي شود.

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی و طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :گوهرنوری [ 1391-06-10 ]
ممنون واقها وبلاگتون عالیه.مرسی از اینکه وقت میذارید و سوالات رو به خوبی پاسخ میدید.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بریس PTB چیست و چه کاربردی دارد؟بریس PTB چیست و چه کاربردی دارد؟

بریس PTB قطعه پروگزیمال شکستگی تیبیا را تثبیت کرده ، زانو را برای حرکت آزاد می‌ گذارد و اجازه می‌ دهد تا حرکت زود هنگام را انجام دهد. ... ادامه مطلب

تاثیر طب سوزنی در درمان گردن دردتاثیر طب سوزنی در درمان گردن درد

درد گردن یکی از شایع‌ترین دردهای استخوانی و عضلانی است که سن‌ و سال مشخصی ندارد. تمامی افراد در همه گروه‌ های سنی در معرض این درد هستند. ... ادامه مطلب

با کفی و کفش های طبی مخصوص جبران کوتاهی پا آشنا شویدبا کفی و کفش های طبی مخصوص جبران کوتاهی پا آشنا شوید

کوتاهی پا یا اختلاف طول پاها، وضعیتی است که در آن یک پا کوتاهتر از دیگری است. اگر اختلاف طول پاها بیشتر از ۵ میلی متر باشد، کوتاهی پا محسوب می شود ... ادامه مطلب

علت و درمان در رفتگی مکرر کتف و شانه بدون جراحیعلت و درمان در رفتگی مکرر کتف و شانه بدون جراحی

دررفتگی مکرر شانه عبارت است از خارج شدن مکرر سر استخوان بازو از درون حفره‌ ی گلنوئید به‌ صورت جزئی و یا کامل. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465