درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / آیا با افزایش سن قد کوتاه می شود؟

آیا با افزایش سن قد کوتاه می شود؟

قد یکی از ویژگی‌های ظاهری است که در مطلوبیت اجتماعی فرد و میزان رضایت از ظاهر تأثیر می‌گذارد. تقریباً تمامی انسان‌ها از زمانی که متولد می‌شوند تا چند سال پس از سن بلوغ در حال رشد قد خواهند بود و بعد از آن، چرخه رشد متوقف شده و دیگر افزایش قد مشاهده نخواهد شد. مهم‌ترین عاملی که در افزایش قد انسان‌ها تأثیرگذار می‌باشد ژنتیک و وراثت آنها است.

آنچه در این مطلب میخوانید

از سنین سی سالگی میزان از دست رفتن تراکم استخوان شروع می شود و در سن 50 سالگی و در خانم ها در دوران یائسگی به اوج خود می رسد. اگر به فکر نباشیم حالت خمیدگی در ستون فقرات و یا پوکی استخوان و تغییرات عضلانی اسکلتی بروز خواهد کرد که همین امر موجب کم شدن ارتفاع مهره ها و کاهش قد فرد می گردد. معاینه دوره ای و توجه به نوع تغذیه و ورزشهای اصلاحی و استفاده از ابزارهای کمکی بسیار مهم است تا از خمیدگی و تغییرات غیر متعارف در مفاصل و ستون فقرات جلوگیری شود.

علت کوتاهی قد با افزایش سن

قد سالمندان می تواند با افزایش سن کوتاهتر شود؛ زیرا غضروف بین مفاصل آنها فرسوده می شود. در نتیجه ی آن، پوکی استخوان به وجود می آید که باعث کوتاهی قد می شود. به طور کلی، شکل بدن افراد با افزایش سن به طور طبیعی تغییر می کند. این تغییرات شامل کوتاهی قد نیز می شود و اجتناب ناپذیر هستند. با انتخاب سبک زندگی می توان این تغییرات را کند کرد یا به آنها سرعت بخشید.

علل کاهش قد

۱. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص

شما همچنین به ویتامین‌های D3 و K2 نیاز دارید، ویتامین‌های محلول در چربی که برای جذب کلسیم و منیزیم ضروری هستند. برای دریافت این مواد، غذاهای چرب مثل ماهی‌های چرب مصرف کنید و خود را در معرض نور خورشید قرار دهید. با افزایش سن، می‌توانید از مکمل‌های این ویتامین‌ها نیز استفاده کنید.

افزایش سن و کوتاهی قد

۲. استروژن پایین

استروژن پایین یکی دیگر از دلایل کوتاه شدن قد می‌باشد، به خصوص در زنان پس از یائسگی که دچار کاهش میزان این هورمون می‌شوند. غدد آدرنال پس از یائسگی، قرار است از تخمدان‌ها حمایت کرده و استروژن تولید کنند. گاهی به دلیل اختلال آدرنال و ضعیف شدن آن، نمی‌تواند این عملکرد را انجام دهد. در این شرایط سطح هورمون کورتیزول بالا است و استروژن پایین. این اتفاق می‌تواند باعث اثر کاتابولیک و تجزیه استخوان و در نتیجه کوتاه شدن قد شود.

همچنین بدانید : چگونه قد بلند شويم

۳. کمبود پروتئین بدن

پروتئین پایین یکی دیگر از این دلایل است. اکثریت انسان‌ها دچار کمبود پروتئین هستند. هر فرد به ۸ اسید آمینه ضروری نیاز دارد. برای دریافت این اسیدهای آمینه، باید از پروتئین‌های ارگانیک مثل تخم مرغ و گوشت حیوانی که از علف تغذیه شده، استفاده کرد. مشکلات گوارشی مثل کاهش اسید معده نیز می‌تواند باعث عدم جذب پروتئین یا وجود مصرف کافی آنها شود.

۴. عدم ورزش

عدم ورزش شما را در معرض خطر قرار می‌دهد. ورزش استرس مفیدی بر بدن وارد می‌کند و بدن برای جبران این استرس شروع به تقویت استخوان‌ها و عضلات خود می‌کند.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

۵. کمبود هورمون رشد و IGF-1

غده هیپوفیز مسئول ترشح هورمون رشد است و این هورمون با اثر بر کبد باعث ترشح هورمون دیگری با عملکرد بسیار مشابه هورمون رشد به نام IGF-1 می‌شود. این دو هورمون با افزایش سن، کاهش می‌یابند و بنابراین رشد استخوانی نیز کاهش می‌یابد.

پیشگیری از کوتاه شدن قد

شما می توانید برای تهیه جوراب ضد آمبولی یا تد با کلینیک دکتر بیژن فروغ در ارتباط باشید یا با این مرکز تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه سادات ابراهیمی [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر عزیز و دلسوز مطالبتون خیلی مفید بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت استفاده از کفی های طبی چیست؟علت استفاده از کفی های طبی چیست؟

کفی طبی از جمله ابزارهایی هستند که برای فراهم نمودن شرایط بهتر و مساعدتری برای رفع مشکلات پاها ساخته شده‌ اند. ... ادامه مطلب

اسپلینت تامپ اسپایکا( thumb spica splint) یا اسپلینت شست چیست؟اسپلینت تامپ اسپایکا( thumb spica splint) یا اسپلینت شست چیست؟

اسپلینت تامپ اسپایکا یا اسپلینت شست نوعی آتل دست میباشد که انگشت شست و مفصل CMC شست را در بر میگیرد. ... ادامه مطلب

ورم دست و پا و روشهای درمان در کلینیک طب فیزیکیورم دست و پا و روشهای درمان در کلینیک طب فیزیکی

تورم معمولاً نتیجه التهاب یا تجمع مایع در بافت است که هم در اندام های داخلی ایجاد می شود، هم می تواند پوست و عضلات بیرونی را تحت تأثیر قرار دهد ... ادامه مطلب

آسیب های ورزشی در دوچرخه سواریآسیب های ورزشی در دوچرخه سواری

در دوچرخه‌ سواری بعضی از قسمت‌های بدن در معرض آسیب بیشتری هستند که با شناخت قسمت های حساس می توان از آسیب های دوچرخه سواری جلوگیری کرد، مانند زانو،لگن ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465