کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / آیا ماساژ درمانی برای دیسک کمر خوب است؟

آیا ماساژ درمانی برای دیسک کمر خوب است؟

دیسک کمر، یکی از رایج‌ترین اختلالات مربوط به ستون فقرات است که سالانه بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. پارگی دیسک کمر زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از دیسک‌های بین مهره‌ای در اثر فرسایش یا ضربه، دچار آسیب شود. معمولاً برای اکثر افراد در مقطعی از زندگی درد کمر ناشی از دیسک کمر یا سایر عوامل اتفاق می افتد. ماساژ دیسک کمر می‌تواند در تسکین علائم آن نظیر درد و اسپاسم عضلانی مفید باشد و پروسه‌ی درمان را بهبود ببخشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

ماساژ درمانی از تکنیک های مختلفی تشکیل شده است که در آن فیزیوتراپ عضلات و سایر بافت های نرم بدن را فشار و مالش می دهد. هنگام استفاده از ماساژ درمانی برای دیسک کمر می توان وضعیت قرار گیری عضلات و سایر بافت های بدن را تغییر داد.
ماساژدرمانگرها نمی‌توانند فتق دیسک کمر را درمان کنند؛ اما تمرینات بدن درمانی، سلامت عضلانی ناحیه ی اطراف آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد و این می‌تواند فشار زیادی را از روی ناحیه ی آسیب‌دیده برداشته و به آن اجازه دهد خود را بهبود ببخشد. در پی ماساژ درمانی گردش خون تحریک می‌شود، تنش عضلانی کاهش می‌یابد و ترشح اندورفین‌های ایجادکننده ی احساس خوبی باعث کاهش درد می‎شود.

علت و عوامل خطر دیسک کمر

بروز دیسک کمر ۳ دلیل اصلی دارد که به شرح زیر می‌باشند:

علائم دیسک کمر

فتق دیسک بیشتر در قسمت پایینی ستون فقرات ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند در ناحیه گردن هم رخ دهد. علائم دیسک به محل آن و میزان فشار بر عصب بستگی دارد. معمولاً علائم و نشانه‌های این بیماری در یک طرف بدن تأثیر می‌گذارند. علائم دیسک کمر عبارت‌اند از:

ماساژ درمانی برای دیسک کمر

مزایای ماساژ درمانی

امروزه ماساژدرمانی بیش از پیش از نظر جامعه پزشکی به عنوان یک روش درمان مناسب برای انواع مختلف دردها در ناحیه کمر یا به عنوان یک درمان مکمل برای سایر درمان‌ها مورد پذیرش قرار گرفته است. نتایج مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می‌دهد ماساژدرمانی دارای مزایای متعدد برای بهبود درد در ناحیه کمر و گردن است. برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

تکنیک‌های ماساژ درمانی ماساژتراپی ممکن است شامل مدالیته‌های درمانی یا تکنیک‌های مختلفی باشد، از جمله:

ماساژ نقاط تریگر پوینت روشی است که به طور خاص برای تسکین منشأ اصلی درد طراحی شده و با چرخه‌ای از حرکات منفرد به صورت ایجاد فشار و سپس رهاسازی، انجام می‌شود. در این روش ماساژدرمانی، خود بیمار نیز به صورت فعال در انجام درمان مشارکت دارد. بیمار باید در حین انجام ماساژ نفس عمیق بکشد و در تعیین محل دقیق درد به درمانگر کمک کند و در مورد شدت دردی که دارد به او اطلاع دهد.

آزادسازی میوفاسیال روشی برای ماساژ بافت‌های نرم است که برای درمان درد مزمن اسکلتی-عضلانی و بی‌حرکتی به کار می‌رود. این روش ماساژ، بافت‌های همبندی به نام فاسیا را هدف قرار می‌دهد که اطراف گروه‌های عضلانی و هر یک از فیبرهای عضلانی را پوشش می‌دهند. فاسیا‌ها ممکن است بر اثر استفاده‌ی بیش از حد، آسیب، قرارگیری بدن در حالت ناصحیح یا بی حرکتی زیاد دچار خشکی و گرفتگی شوند و حرکت نکنند. با آزادسازی چسبندگی بین بافت عضله و فاسیا، حرکت پذیری عضله تسهیل می‌شود و همچنین جریان خون و جریان لنف افزایش پیدا کرده و گرفتگی عضلات برطرف می‌شود.

ماساژ بافت‌های عمقی، مشابه با ماساژ سوئدی است؛ اما در این روش فشار بیشتر و عمیقتری ایجاد می‌شود که برای رفع گرفتگی‌های عضلانی مزمن مناسب است. در این روش، تمرکز ماساژ بر عمیقترین لایه‌های بافت عضلانی، تاندون و فاسیا (لایه‌ی محافظ که اطراف عضلات، استخوان‌ها و مفاصل را احاطه کرده) است.

در روش دست‌ها به طور مداوم و ریتمیک و تنها در یک جهت، روی پوست بیمار حرکت داده می‌شوند. هدف از این کار افزایش جریان خون در همان جهت، کشش دادن بافت‌ها، آرامش دادن به بیمار و کمک به دفع مواد سمی بدن است. واژه‌ی افلوراژ دارای ریشه‌ی فرانسوی است و به معنای نوازش کردن می‌باشد. اصلی ترین تکنیک این ماساژ، حرکت دادن آرام و ملایم دست بر روی پوست است که ممکن است این تکنیک همراه با سایر تکنیک‌های دیگر در یک جلسه درمانی به کار رود. با توجه به وضعیت بیمار و این که آسیب او در چه مرحله‌ای است و همچنین با توجه به نتایج مورد انتظار از ماساژ، ممکن است ماساژ افلوراژ همراه با ماساژ تمپو و ماساژ فشاری انجام شود.

در این روش، پوست بدن بالا کشیده می‌شود، به آن فشار وارد می‌شود، روی آن حرکات چرخشی انجام شده و ورز داده می‌شود. مشت و مال دادن و ورز دادن پوست و ریلکس کردن آم به طور متناوب، موجب افزایش جریان خون موضعی شده و می‌تواند در برخی اختلالات عضلانی، موجب تسکین درد شود. پتریساژ یک کلمه با ریشه‌ی فرانسوی و به معنای «مشت و مال دادن» است. حرکت اصلی در این روش ماساژ این است که پوست فشار داده شود و سپس بالا کشیده شود و سپس رها شود. این روش معمولاً زمانی به کار می‌رود که تأثیرات عمیق تری از روش افلوراژ (نوازشی) مد نظر درمانگر است.

درناژ دستی سیستم لنفاوی یکی از روش‌های ماساژدرمانی است که در آن به سیستم لنفاوی کمک می‌شود که مایع لنف میان بافتی (که موجب تورم می‌شود) را بیرون کشیده و جذب کند. جذب مایع لنف موجب بیرون کشیدن مواد زائد و سمی از درون بافت‌ها می‌شود.

در روش ماساژ با سنگ داغ، از سنگ‌هایی با سطح صاف استفاده می‌شود که گرم شده‌اند و روی بدن بیمار قرار داده می‌شوند. درمانگر همچنین با استفاده از دو سنگ داغ که در دستان خود دارد، بدن شما را ماساژ می‌دهد. فشار وارد شده و گرمای انتقال داده شده توسط سنگ‌ها می‌تواند عضلات را گرم و ریلکس کند و درمانگر در ادامه می‌تواند بافت‌های عمقی تری را ماساژ دهد و حرکات سریع تری را با دست خو انجام دهد.

ماساژ مفاصل غیر متحرک جمجمه روشی است که در آن جمجمه و استخوان خاجی به آرامی در دست نگه داشته می‌شوند و سپس به آرامی حرکات کوچکی روی آنها انجام می‌شود که به سختی قابل تشخیص است. در واقع میزان حرکت در روش کرانیوساکرال به حدی آرام، کنترل شده و کم است که این روش را به بهترین نمونه از «درمان‌های ظریف» تبدیل کرده است. درمان‌های ظریف، تکنیک‌های درمانی هستند که با کمترین میزان تداخل و با عملکردی بسیار ایمن، موجب دستیابی به نتایج درمانی بسیار چشمگیری می‌شوند.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

موارد منع انجام ماساژ درمانی

انجام ماساژ درمانی برای افراد زیر ممنوع است:

عوارض و خطرات ماساژ درمانی

ماساژ درمانی اگر توسط یک فیزیوتراپ آموزش دیده و با تجربه انجام شود و فرد مراقبت های لازم را انجام دهد عوارض و خطر جدی ندارد. آسیب هایی که از ماساژ درمانی تا کنون گزارش شده است بسیار ناچیز بوده و خطر جدی نداشته است. از عوارض جانبی ماساژ درمانی می توان به درد، ناراحتی موقت، کبودی، ورم، حساسیت یا آلرژی به روغن ماساژ اشاره کرد.

هزینه ماساژ درمانی

هزینه ماساژدرمانی به ناحیه تحت درمان و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بستگی دارد.

شما می توانید برای درمان پای صاف کودکان با کفش طبی به پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ در تهران مراجعه نمایید. در این مرکز خدماتی از قبیل تشخیص (با روشهای معاینه توسط متخصص و اسکن کف پا ) و تجویز کفش و کفی طبی ، همچنین ساخت آنها به مراجعین محترم ارائه می گردد.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمد کیایی [ 1402-04-13 ]
سالم دکتر مطالب بسیار مفید بودند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رباط صلیبی مصنوعی بهتر است یا طبیعی؟رباط صلیبی مصنوعی بهتر است یا طبیعی؟

زانو با پارگی ACL ناپایدار می‌شود و مفصل ممکن است به مرور زمان آسیب بیشتری ببیند. بازسازی ACL درمان جراحی انتخابی برای بازگرداندن ثبات در مفصل زانو اس ... ادامه مطلب

آرتروز گردن و راه های درمان آن در طب فیزیکیآرتروز گردن و راه های درمان آن در طب فیزیکی

آرتروز گردن (اسپوندیلوز مهره های گردنی) بیماری شایع و مرتبط با سنی است که مفصل ها و دیسک گردن را درگیر میکند. آرتروز گردن عموما نتیجه افزایش سن است، هرچند عامل های دیگری نیز منجر به بروز آن می شود. از راه های درمان آرتروز گردن می توان به دارو، طب فیزیکی یا مکمل اشاره کرد. ... ادامه مطلب

بهترین حرکات اصلاحی برای ورزش درمانی زانوبهترین حرکات اصلاحی برای ورزش درمانی زانو

درمان زانو درد با ورزش می‌ تواند به افزایش سلامتی و بهبود وضعیت شما بدون وارد شدن آسیب به مفاصل زانو کمک مؤثر کند. ... ادامه مطلب

علائم و درمان شکستگی آرنج دستعلائم و درمان شکستگی آرنج دست

در اکثر شکستگی‌ های اولکرانون، قطعات استخوان آرنج هنگام آسیب از جای خود خارج می‌شوند. برای این شکستگی ها، جراحی برای بازگرداندن آناتومی طبیعی آرنج ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465