کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با لگن و ران / علت علائم و درمان التهاب مفصل لگن

علت علائم و درمان التهاب مفصل لگن

لگن، دومین مفصل مهم تحمل‌کننده‌ی وزن بدن، پس از مفصل زانو است. لگن، مفصلی توپی و سوکتی است که از سر استخوان فمور و استابولوم استخوان لگن ساخته شده است. سر استخوان فمور و استابولوم استخوان لگن، با غضروفی پوشیده شده‌اند، این غضروف حرکت این استخوان‌ها روی هم را راحت و ممکن می‌کند. آرتریت لگن یکی از شایعترین اختلالات مفصل ران و لگن است. با گذشت زمان، مفصل لگن دچار ساییدگی و فرسایش شده و در نهایت، منجر به التهاب غضروف محافظ ران و آسیب به آن می‌شود. در بسیاری از موارد علائم و عوارض ناشی از آرتروز، در مدت ‌زمان طولانی ایجاد می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگرچه هیچ درمان قطعی برای آرتریت التهابی وجود ندارد؛ اما پیشرفت هایی در زمینه ی های داوریی و درمانی حاصل شده است که می تواند کمک کننده باشد. تشخیص و درمان به موقع، با جلوگیری از آسیب جدی به مفصل به حفظ عملکرد و تحرک مفاصل بیمار کمک می کند.

علت ابتلا به آرتریت لگن

  1. سن بالا: افزایش سن می تواند به عنوان یک عامل تقویت کننده ایجاد آرتریت مفاصل عمل کند.
  2. جنسیت: زنان بیشتر از مردان به آرتریت مفصل لگن مبتلا می گردند.
  3. اضافه وزن و چاقی: چاقی نقش بسزایی در به همراه داشتن آرتریت مفصل لگن دارد.
  4. سبک زندگی و نوع شغل: در افرادی که در محل کار یا زندگی خود مجبور به جا به جا کردن وسایل سنگین هستند و همچنین افرادی که برای طولانی مدت می نشینند یا می ایستند، احتمال ابتلا به انواع آرتریت به خصوص آرتریت مفصل لگن بسیار زیاد است.
  5. ورزش: برای افرادی که در ورزش هایی شرکت دارند که در آنها فعالیت مفصل لگن بسیار بالا است، احتمال ابتلا به آرتریت لگن بسیار بیشتر از سایرین است. ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، بوکس و…

علائم آرتریت التهابی لگن

آرتریت التهابی لگن ممکن است باعث ایجاد علائم عمومی در سراسر بدن مانند تب، از دست دادن اشتها و خستگی شود. در واقع لگن تحت تأثیر آرتریت التهابی احساس درد و سفتی می کند. همچنین علائم دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:

درمان آرتریت التهابی لگن

افراد مستعد به آرتریت التهابی مفصل ران

احتمال بروز آرتریت التهابی مفصل ران در تمامی سنین وجود دارد؛ اما عمدتاً در افراد میانسال شایع است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا مبتلا به بیماری های سیستمیک هستند، بیشتر در معرض این اختلال قرار دارند. افراد جوانی که از لحاظ بدنی فعال هستند و یا در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت ناشی از آسیب که خود یکی از دلایل بروز آرتریت التهابی است، قرار دارند. عواملی از قبیل:

  1. بالا رفتن سن
  2. سابقه آسیب و ضربه به مفصل ران در گذشته
  3. سابقه خانوادگی ابتلا به آرتریت
  4. چاقی و اضافه وزن که باعث وارد آمدن فشار بیشتر به مفصل ران می شود.
  5. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر فردی ریسک فاکتورهای بالا را داشته باشد، الزاماً به این معنا نیست که می تواند به آرتریت التهابی مفصل ران مبتلا شود و در مقابل، اگر فردی شرایط بالا را نداشته باشد نمی توان این اطمینان را داد که در آینده به این اختلال دچار نشود.

انواع آرتریت التهابی لگن

سه نوع آرتریت التهابی وجود دارند که اکثراً باعث بروز علائم در مفاصل می شوند:

  1. روماتیسم آرتریتی
  2. روماتیسم ستون فقرات
  3. لوپوس اریتماتوز سیستمی

تشخیص آرتریت لگن

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان التهاب مفصل لگن

گزینه های درمانی برای آرتریت مفصل ران بسته به نوع و مرحله بیماری، سن شما، شدت درد و عوامل دیگر متفاوت است. آرتروز لگن معمولاً یک بیماری مزمن است و پزشکان نمی توانند از دست دادن غضروف را معکوس کنند؛ اما درمان هایی برای کمک به بهبود درد و کاهش آسیب بیشتر وجود دارد. اگر کیفیت زندگی شما کاهش پیدا کند، جراحی مانند تعویض مفصل ران می تواند تسکین طولانی مدتی را فراهم کند.

درمان های غیر جراحی برای آرتریت لگن

جراحی برای آرتریت لگن

پیشرفت آرتریت هیپ و اثربخشی درمان‌های غیرجراحی مختلف متفاوت است. اگر گزینه‌های غیرجراحی تسکین درد را فراهم نمی‌کنند و کیفیت زندگی شما کاهش می‌یابد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که گزینه‌های جراحی را امتحان کنید که شامل موارد زیر است:

شما می توانید برای درمان پای صاف کودکان با کفش طبی به پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ در تهران مراجعه نمایید. در این مرکز خدماتی از قبیل تشخیص (با روشهای معاینه توسط متخصص و اسکن کف پا ) و تجویز کفش و کفی طبی ، همچنین ساخت آنها به مراجعین محترم ارائه می گردد.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ثریا تهرانچی [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر من بیماری آرتریت مفصل لگن دارم نیاز به مشاوره حضوری برای تشخیص درمان جراحی یا غیر جراحی دارم ممنون میشم برام وقت بذارید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دیسک کمر و فلج پا چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟دیسک کمر و فلج پا چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

بیماری دیسک کمر نیاز به اقدام فوری دارد زیرا یکی از اصلی ترین دلایل بروز فلج پا در اثر دیسک کمر، عدم درمان به موقع است ... ادامه مطلب

لنف ادم یا ورم لنفاوی چیست؟لنف ادم یا ورم لنفاوی چیست؟

هنگامی که سیستم لنفاوی شما به خوبی کار نمی کند، بدن شما مایعات را جمع می کند و ممکن است شروع به متورم شدن کند. ... ادامه مطلب

انواع کمربند طبی برای کمر دردانواع کمربند طبی برای کمر درد

کمربند طبی یا بریس کمر می تواند یک عنصر موثر از یک برنامه درمانی جامع برای برخی از بیماری های ستون فقرات باشد و همچنین می تواند پشتیبان ستون فقرات در حین بهبودی پس از جراحی کمر باشد. در این مطلب ویژگی ها و فواید کمربند طبی را بررسی کرده ایم. ... ادامه مطلب

اصلاح عقب زدگی زانو چگونه است؟اصلاح عقب زدگی زانو چگونه است؟

ژنو رکورواتوم یک تغییر شکل در مفصل زانو است، به طوری که زانو به عقب خم می‌ شود. در این تغییر شکل، کشیدگی بیش از حد در مفصل تیبیوفمورال رخ می‌ دهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465