کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / بهترین روشهای درمان دیسک کمر بدون جراحی

بهترین روشهای درمان دیسک کمر بدون جراحی

فتق دیسک (دیسک کمر) و درد کمر ناشی از آن، یکی از علل اصلی بروز درد در میان بزرگسالان است. این وضعیت اغلب می تواند به شدت ناتوان کننده باشد و فرد مبتلا را از فعالیت روزانه خود نیز باز دارد. درمان کم تهاجمی(عمل بسته دیسک کمر) برای فتق دیسک کمر، موجب شده است تا افراد مبتلا به این عارضه بدون هیچ خطر و عوارضی، درد کمر خود را تسکین دهند و در مدت زمان کوتاه تری نسبت به جراحی سنتی بهبود یابند.امروزه عمل جراحی بسته دیسک کمر بیش از هر زمان دیگر برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرد.

این روش جراحی با ایجاد شکاف های کوچک به جای یک شکاف بزرگ بر روی بدن بیمار انجام می شود. به خاطر اینکه شکاف ها حالت کوچک هستند، بیمار دوره ریکاوری سریع تر و ناراحتی کمتری را در مقایسه با عمل های جراحی قدیمی دارد و بطور همزمان می تواند از تمام مزایای عمل های جراحی قدیمی بهره مند شود. عمل جراحی بسته دیسک کمر با روش هایی مانند تزریق فاست، تزریق ترنسفورمینال، لیزر نوکلئوتومی، لیزر دیسککتومی، جزاحی دکمپرشن و اوزون تراپی انجام می شود.

روش های درمانی غیرجراحی دیسک کمر

تزریق فاست یا ریزوتومی

در عمل بسته دیسک کمر تزریق فاست شامل تزریق بلند مدت کورتیکو استروئید و یک ماده بی حسی است. این دارو به محل مفصل فاست دردناک و داخل کپسول مفصل یا در بافت اطراف کپسول تزریق می شود. تزریق کورتیکو استروئید می تواند سبب کاهش درد و التهاب در ناحیه موردنظر را به همراه داشته باشد. علاوه بر این اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص مشکل را در اختیار پزشک قرار می دهد.

بهترین روشهای درمان دیسک کمر بدون جراحی

تزریق ترنسفورمینال

تزریق ترنسفورمینال دیسک کمر یک روش جراحی بسته دیسک کمر برای درمان درد ایجاد شده در ناحیه پائین کمر به خاطر مشکل فتق دیسک است. در این حالت بیمار به پهلو بر روی تخت دراز می کشد. در ادامه یک شکاف کوچک بر روی پوست کمر و نزدیک تهیگاه ایجاد می شود. یک سوزن از طریق شکاف به کمر و دیسک آسیب دبده وارد شده و از طریق آن یک سیم کوچک در محل دیسک قرار داده می شود. در ادامه می توان سوزن را با یک مجموعه لوله های کوچک جایگزین کرد و با استفاده از ابزار مخصوص جراح می تواند اقدامات موردنیاز را از طریق لوله انجام دهد. این عمل جراحی با هدایت آندوسکوپ، وارد شده از طریق لوله و عکس برداری رادیولوژی انجام می شود.

لیزر نوکلئوتومی

لیزر نوکلئوتومی، جراحی بسته دیسک کمر یک روش درمانی دارای حداقل سطح تهاجم است که در آن مواد داخلی یک دیسک بین مهره ای برآمده یا دچار فتق که باعث واردشدن فشار به ریشه یک عصب یا کانال نخاعی شده، برداشته می شود.
برآمدگی یا فتق دیسک کمر عمدتا به خاطر سن ایجاد می شود. اما مجموعه ای از آسیب دیدگی می تواند. شرایط مشابه را برای بیمار به همراه داشته باشد. لیزر نوکلئوتومی فقط زمانی به بیمار پیشنهاد داده می شود که روش درمانی محافظه کارانه همچون استراحت، داروهای مسکن، تمرین های ورزشی و فیزیوتراپی به تسکین علائم درد کمک نکند.

لیزر دیسککتومی

دیسککتومی با لیزر یک عمل سرپایی است که در آن سوزن وارد فضای دیسک می شود. در این عمل دیسک برداشته نمی شود بلکه هسته پالپی یا نوکلئوس پالیپوزس (nucleus pulpous) توسط لیزر برداشته می شود و دچار کاهش حجم می شود. لیزر دیسککتومی عمل کم تهاجم، مقرون به صرفه و بدون مشکلات و ناراحتی های پس از عمل انجام شود. استفاده از آن روز به روز افزایش می یابد.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

جراحی دکمپرشن

دکمپرشن یک روش کم تهاجمی است که با استفاده از یک سوزن بسیار باریک، با نام کانول انجام می شود. در این روش جراحی بخشی از دیسک را که باعث فشار بر روی نخاع و ریشه های اعصاب شده است را شناسایی کرده و از بدن خارج می کند. برای این کار از دستگاه دکمپرشر استفاده می شود. این دستگاه دارای یک سر چرخشی است که به کانول وصل می شود. کانول به کمک اشعه ایکس به منطقه موردنظر هدایت می گردد. در این مرحله دستگاه روشن شده . بخش های موردنیاز از دیسک را خرد کرده و بیرون می کشد.

اوزون تراپی

اوزون تراپی یک روش درمانی نسبتا جدید است که برای درمان بیماری های عضلانی و مفصلی استفاده می شود. در این روش گاز اوزون با استفاده از یک سوزن به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود. تزریق این گاز باعث کاهش حجم مایع بیرون زده شده و از طریق فار ایجاد شده بر روی کانال نخاعی را کاهش می دهد.

آگر می خواهید درباره درمان پای صاف کودکان با کفش طبی بدانید؛ کلیک کنید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :میترا مولایی [ 1402-04-13 ]
مطالب بسیار مفید بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد البو بریس یا ارتز تنیس آلبوکاربرد البو بریس یا ارتز تنیس آلبو

تنیس البو نوعی تاندونیت یا تورم تاندون ها است که باعث درد در آرنج و بازو می شود ... ادامه مطلب

تعریف بیماری های روماتیسمی و التهاب مفاصلتعریف بیماری های روماتیسمی و التهاب مفاصل

روماتیسم یا اختلالات روماتیسمی یک گروه بیماری هایی هستند که باعث درد مزمن ، غالباً متناوب و عود کننده در مفاصل می شوند و علاوه بر مفاصل بافت همبند بیم ... ادامه مطلب

کفی طبی مخصوص خار پاشنه پنجه دار و بدون پنجهکفی طبی مخصوص خار پاشنه پنجه دار و بدون پنجه

استفاده از کفی های‌ مناسب باعث می شود فشار به طور یکسان در کف پا پخش شود. ... ادامه مطلب

درد لگندرد لگن

درد لگن یا مفصل ران ، می تواند وجود مشکل در مفصل ران باشد که منجر به درد در داخل ران یا کشاله ران می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465