درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / با کفی و کفش های طبی مخصوص جبران کوتاهی پا آشنا شوید

با کفی و کفش های طبی مخصوص جبران کوتاهی پا آشنا شوید

کوتاهی پا یا اختلاف طول پاها، وضعیتی است که در آن یک پا کوتاهتر از دیگری است. اگر اختلاف طول پاها بیشتر از ۵ میلی متر باشد، کوتاهی پا محسوب می شود و ممکن است باعث درد و آسیب در پاها و سایر نقاط شود. کوتاهی پا در موارد شدید می تواند بر نحوه راه رفتن و وضعیت بدن فرد تأثیر بگذارد.کوتاهتر بودن یک پا از پای دیگر، وزن و استرس بیشتری را به یک طرف وارد می‌کند. بدن را از تعادل خارج می کند و در نتیجه مفاصل سراسر بدن را دچار مشکل می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بدون درمان، کوتاهی پا می تواند باعث بیماری ها و دردهای جدی تری شود. در درمان کوتاهی پا با کفی طبی به اندازه طول اختلاف اندام ها جبران می شود و می تواند به صورت کفی در کفش فرد و یا در لایه میانی زیرکفش فرد قرار داده می شود. با در نظر گرفتن عمق و حجم کفش ها، معمولاً کوتاهی های که حدود ۱ سانتی متر و کمتر هستند می توانند در کفش استفاده شوند. اگر اندازه کوتاهی بیش از ۱ سانتی متر باشد معمولاً توسط کارشناس ارتوتیست ( ارتوپدی فنی ) طراحی شده و این میزان کوتاهی در لایه میانی زیر کفش قرار داده میشود. در این نوع کوتاهی، کفی یا کفش طبی باید همیشه پوشیده شود.

علل کوتاهی پا

علل مادرزادی

این علت شایع نیست؛ اما شامل موارد زیر می‌شود:

این علل بیشتر در دوران کودکی وجود دارند:

علل اکتسابی

شکستگی استخوان‌های بلند پاها

  1. عفونت‌های استخوانی که باعث توقف رشد طبیعی می‌شود. فلج عضلانی ناشی از ابتلا به عفونت‌هایی مانند پلی یوئید یا تروما
  2. آرتروز مفاصل مانند حالتی که ران در یک طرف بدن باعث شود که مفصل در محل غیرعادی نگه داشته شود.
  3. علل دیگری نیز وجود دارند. هر علت باید به دقت تشخیص داده شود تا بتوان روش درمانی مناسب آن را ارائه نمود.
  4. بسیاری از محققان پزشکی بر این باورند که حتی چند میلی‌متر اختلاف طول پاها (یک‌چهارم اینچ یا حتی کمتر) ممکن است علت اولیه ایجاد درد در قسمت پایین کمر یا ایجاد عوارضی برای ران‌ها شود و فشار زیادی به پاها وارد نماید.
درمان کوتاهی پا بدون جراحی

علائم کوتاهی پا

علامت اصلی کوتاهی پا، داشتن یک پا بلندتر از پای دیگر است. اگر این اختلاف بسیار کوچک باشد، ممکن است علائم دیگری وجود نداشته باشد. با این حال، یک مطالعه در سال 2017 معتقد است که یک اختلاف کوچک به اندازه 2 سانتی متر (cm) می تواند باعث شود که لگن عدم تعادل در وضعیت بدن را جبران کند. موارد متوسط تا شدید کوتاهی می تواند علائم اضافی ایجاد کند، از جمله:

انواع اختلال کوتاهی پا

اختلاف طول پاها یا سندروم کوتاهی پا تا حدود 5/1 سانتی متر می تواند طبیعی و قابل تحمل باشد؛ ولی اختلاف بیشتر از این اندازه، عوارض آن را برای بیمار غیر قابل تحمل می سازد. این اختلاف بیش از اندازه طول پاها در دو نوع متفاوت ظاهر می شود. در ادامه به بررسی انواع اختلال کوتاهی پا می پردازیم.

آناتومیک

کوتاهی پا آناتومیک همان کوتاه بود ساختاری پا ها از یکدیگر است. در نوع آناتومیک، طول استخوان یکی از پاها به طور فیزیکی کوتاه تر از پای دیگری است. این نوع اختلاف طول پاها در اثر عوامل مادرزادی یا در اثر عوامل اکتسابی مانند بیماری، ضربه، شکستگی و… در فرد ایجاد می شود و برای اصلاح آن از روش های جراحی و غیر جراحی استفاده می کنند.

عملکردی

کوتاهی پا از نوع عملکردی، به صورت غیر ساختاری است. علت کوتاهی پا در نوع عملکردی، کوتاهی استخوانی و فیزیکی اندام نیست؛ بلکه تغییراتی در مکانیک عملکردی پا باعث اختلاف طول دو پا از یکدیگر می شود. برای مثال می توان گفت، انقباض مفصل، ضعف و کوتاهی عضلانی و منطبق نبودن محور مکانیکی استاتیک باعث حرکت غیر عادی مفصل ران، زانو و مچ پا می شود. در نهایت اختلال کوتاهی پا در بیمار مشاهده می شود.

تشخیص کوتاهی پا

اولین مرحله در تشخیص اختلاف طول پا، بررسی وضعیت جسمانی و پیشینه کامل پزشکی بیمار توسط جراح ارتوپد است. پزشک پاهای بیمار را بررسی می‌کند و از یک بالشتک چوبی برای ایجاد تعادل در پاها استفاده می‌کند. او همچنین وضعیت راه رفتن بیمار را بررسی می‌کند تا بتواند اختلاف پاها را به خوبی ارزیابی کند. ممکن است پزشک از بیمار بخواهد پای کوتاه تر خود را روی بالشتک قرار دهد و هرگاه احساس راحتی کرد به پزشک اطلاع دهد. در برخی موارد، عکسبرداری توسط اشعه ایکس می‌تواند ارزیابی دقیق‌تری از میزان اختلاف دو پا را در اختیار پزشک قرار دهد.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

عوارض کوتاهی پا

در افراد دچار اختلاف طول پا ها و کوتاهی یک اندام تحتانی، خم کردن روی پا به سمت پایین در پای کوتاه‌تر برای بلندتر کردن آن (پرونیشن)، کج شدن به سمت پای کوتاهتر و یا فشار برروی پای مقابل ممکن است باعث بروز عوارضی مانند وارد آمدن تنش‌ و فشارهای غیر طبیعی بر قسمت کمر، بالای ران‌ها، زانوها، قوزک پاها و پا که منجر به دردناک شدن این ساختارها به ویژه هنگام ایستادن یا راه رفتن ‌شود. علاوه بر این ممکن است فشار به کمر و لگن باعث کج شدن لگن و انحراف جانبی ستون مهره ها نیز شود.

درمان کوتاهی پا بدون جراحی

برای حالت‌های خفیف اختلاف طول اندام‌ها در بیمارانی که هیچ بدشکلی و ناهنجاری در اندام‌هایشان ایجاد نشده است، به درمان خاصی نیاز نیست. درمان از طریق جراحی معمولاً در مواردی که تفاوت طول پاها کمتر از 5/2 سانتی متر باشد، توصیه نمی‌شود؛ زیرا در این‌گونه موارد، نتایجی که از جراحی انتظار می‌رود ممکن است ارزش خطرات ناشی از آن را نداشته باشد. برای این اختلاف‌های جزئی، معمولاً پزشک استفاده از کفش‌های طبی را توصیه می‌کند. کفی طبی مخصوص کوتاهی پا می تواند کمر درد را نیز کاهش داد.

ورزش برای درمان کوتاهی پا

ورزش کردن می‌تواند با تقویت بدن، کشیدگی بیش از حد را مدیریت کند و فشار مفاصل را کم کند. پزشکان انجام دادن ورزش را به عنوان بخشی از درمان اولیه بیمار پیشنهاد می‌کنند که باعث کاهش کمردرد می‌شود. به پشت دراز بکشید و پاها را به سمت بیرون بکشید. انگشتان خود را به سمت پایین و سپس به سمت بالا تکان دهید. مفاصل قوزک پا حرکت خواهد کرد. این تمرین را ده بار انجام دهید. از همان نقطه شروع، یک زانو را خم کنید و پا را در امتداد زمین به سمت کپل سپس مجدداً به سمت عقب برگردانید. این تمرین را در هر پا ده بار انجام دهید.

کفش طبی جبران کوتاهی

کفش طبی جهت جبران کوتاهی پا، قابل طراحی در داخل و زیر کفش (در رنگ ها و طرح های متنوع) می باشد.

آیا ورزش برای درمان کوتاهی مؤثر است؟

ورزش می تواند در درمان اختلاف طول پا نقش بسزایی داشته باشد. برخی حرکات کششی وجود دارند که می توانند باعث کشش و تقویت عضلات پاها شوند. با انجام و تکرار این تمرین ها می توان به بهبود اختلاف طول پاها کمک کرد و با صبوری و تمرینات مداوم این مشکل را درمان نمود. این ورزش ها معمولاً شامل حرکات کششی است که باعث کشیده شدن و تقویت عضلات پاها می شود که این حرکات در درمان درد ناشی از کوتاهی پا در لگن یا زانوها نیز مؤثر است.

اگر می خواهید اطلاعاتی درباره علائم بروز انحراف شست پا (هالوکس والگوس) چیست؟ بدانید ؛ کلیک کنید .


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :سمیه غفاریان [ 1402-04-24 ]
سلام پای سمت راستم ۱ س م کوتاهی داره کمرم سمت چپ فوق العاده درد میکنه به خاطر مشکل پام این درد رودارم؟؟ ممنون از شما وسایت آموزنده تون

ساناز عبادی [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر من خیلی خوشحالم که راه حلی وجود داره که من می تونم کوتاهی پام رو به طور موقتی جبران کنم ممنون از مطالبتون در سایت

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد کشاله ران با منشا سیستم ادراری و تناسلیدرد کشاله ران با منشا سیستم ادراری و تناسلی

درد کشاله ران ممکن است بر اثر بیماری باشد که در خود کشاله ران، مفصل ران و یا لگن وجود دارد. و در مواردی، منشا درد کشاله ران در ارگان های دیگر است . ... ادامه مطلب

سرخوردگی مهره های کمر به چه وضعیتی گفته میشود؟سرخوردگی مهره های کمر به چه وضعیتی گفته میشود؟

مهره های استخوان ستون فقرات، از جای خود بر روی مهره زیر آن می لغزد و عصبی را تحت فشار قرار دهد و باعث بروز کمر درد و یا پا درد در بیمار شود. ... ادامه مطلب

درمان چرخش پنجه پا به داخل بدون جراحیدرمان چرخش پنجه پا به داخل بدون جراحی

چرخش پنجه پا به داخل (متاتارسوس اداکتوس یا متاتارسوس واروس)، یکی از ناهنجاری رایج مادرزادی پا است که به موجب آن، نیمه جلویی پا، یا پنجه، رو به داخل می‌چرخد. ... ادامه مطلب

درمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با بریسدرمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با بریس

درمان در رفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با روشهایی مانند استفاده از بریس DDH امکان پذیر است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465