پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / پیشگیری از ابتلا به مشکلات پا و اصول مراقبتی در بیماران دیابتی

پیشگیری از ابتلا به مشکلات پا و اصول مراقبتی در بیماران دیابتی

پای دیابتی گروهی از تغییرات پاتولوژیک است که اندام تحتانی را تحت تأثیر قرار می دهد که معمولاً در اثر عوارض ناشی از دیابت مانند نوروپاتی محیطی، آسیب عروقی و از دست دادن حس در پاها ایجاد می شود. قند خون بالا و دیابت کنترل نشده به مدت طولانی باعث آسیب به اعصاب پا و کاهش جریان خون در اندام های تحتانی از جمله در پاها می شود؛ زیرا پا در پایین ترین ناحیه بدن قرار داشته و ممکن است خونرسانی به این ناحیه کمتر باشد. این عارضه در ابتدا باعث بی حسی در پا شده و بیمار در صورت زخم یا جراحت در پا آن را احساس نمی کند. در نتیجه خطر عفونت پای دیابتی افزایش یافته و در صورت عدم درمان به موقع ممکن است منجر به قطع پای دیابتی شود. مشکلات پا در بیماران مبتلا به دیابت جزء جدی ترین عوارض دیابت است و این اختلالات سبب درد و رنج فراوان و تحمیل هزینه‌های گزاف به بیماران شده و در کل بار مالی زیادی برای جامعه و نظام سلامت به همراه دارد. آموزش به بیمار، خانواده و تیم مراقبتی در سطوح مختلف به شیوه ساختارمند، سازماندهی شده و مداوم با هدف افزایش سطح آگاهی و عملکرد از رویکردهای مهمی است که می‌تواند بروز زخم را کاهش دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل ایجاد پای دیابتی

نوروپاتی محیطی (آسیب به عصب) و ایسکمی (کمبود جریان خون) اندام تحتانی ناشی از بیماری شریان محیطی از عوامل اصلی زخم پای دیابتی محسوب می‌شوند.

نوروپاتی محیطی (آسیب به عصب) دیابتی

نوروپاتی محیطی دیابتی یکی از عوامل تسریع‌کننده در تقریباً ۹۰ درصد از زخم‌های پای دیابتی است. بالا بودن مزمن سطح گلوکز خون (قند خون) به اعصاب، شامل عصب‌های حسی، حرکتی و خودمختار آسیب می‌زند. نوروپاتی دیابتی همچنین به سیستم ایمنی صدمه وارد کرده و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را تضعیف می‌کند. نوروپاتی محیط همچنین باعث ضعف و از بین رفتن عکس‌العمل، به ویژه در ناحیه قوزک پا می‌شود. این موضوع می‌تواند نحوه راه رفتن فرد را تغییر داده و منجر به ناهنجاری‌ها و دفرمگی‌هایی مانند انحراف شست، انگشت چکشی و پای شارکو شود. این موارد نقش مهمی در مسیر زخم‌ پای دیابتی ایفا می‌کنند؛ زیرا در فشارهای غیر عادی در ناحیه کف پا (پاشنه و کف) که مستعد زخم شدن هستند تأثیر دارند.

آسیب به عصب

آسیب به عصب می‌تواند منجر به حس غیرمعمول در پا، شامل درد، سوزش، مورمور شدن یا بی‌حسی شود. در صورتی که متوجه این علائم شدید، این موارد را به خاطر بسپارید: زمان وقوع آنها، تأثیرگذاری آنها روی پاها، قوزک یا ساق پا و عوامل تسکین این علائم.

بیماری شریان محیطی (گردش خون ضعیف)

دیابت با ایجاد تورم و شریان، یا سفت شدن شریان‌ها، نیز به رگ‌های خونی آسیب می‌زند. تنگی شاهرگ‌ها باعث ایسکمی می‌شود. شرایطی که گردش خون در شاهرگ‌ها محدود شده و میزان اکسیژن، گلوکز و سایر مواد مغذی لازم برای بافت‌ها به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابد.
به تأثیر گردش خون ضعیف روی شریان‌های دست و پا، بیماری شریان محیطی گفته می‌شود. شناسایی این بیماری در افراد دچار زخم پای دیابتی از این جهت حائز اهمیت است که وجود آن با بهبود کندتر (عدم بهبود) زخم پا و همچنین سایر مشکلات جدی مرتبط است.

گردش خون ضعیف

نبض ضعیف، سرد بودن پاها، نازک یا آبی بودن پوست و کم‌مو بودن ناحیه نشان‌دهنده عدم دریافت گردش خون کافی در پاها هستند.

قند خون بالا (هایپرگلیسمی)

سطح بالای قند خون سرعت فرایند بهبود بدن را کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند منجر به زخم پای دیابتی شود. مدیریت قند خون به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار مهم است.

پای تحریک‌شده یا زخمی

پوشیدن کفش‌هایی که به دلیل ناهنجاری‌ها یا دفرمگی ساختار پا اندازه پا نیستند، می‌تواند با سایش انگشتان پا منجر به تاول و زخم در نواحی از پا شود که به دلیل نوروپاتی حسی، بی‌حس هستند. در صورت عدم درمان به موقع، زخم عفونی شده و به استخوان گسترش می‌یابد و در نتیجه باعث مشکلی جدی به نام استئومیلیت (التهاب استخوان) می‌شود که ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.

علائم پای دیابتی

عوامل خطر پای دیابتی

اگرچه اغلب بیماران دیابتی در معرض خطر ابتلا به پای دیابتی هستند؛ اما احتمال ابتلای برخی از افراد بیشتر است. از جمله افرادی که بیشتر در معرض خطر این عارضه قرار دارند، عبارتند از:

تشخیص پای دیابتی

تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی

اگر مبتلا به زخم پای دیابتی هستید، پزشک از شما می‌پرسد که اولین بار کی متوجه زخم شدید. پزشک در مورد دیگر بیماری‌های شما، مانند نوروپاتی محیطی یا بیماری عروقی اندام تحتانی که احتمال بروز زخم پا را افزایش می‌دهند، سوال می‌کند. پزشک پا، انگشتان و ناخن‌ها را برای مشاهده تاول، بریدگی، خراش یا رشد ناخن در گوشت که ممکن است منجر به زخم بیشتر شود را معاینه می‌کند و همچنین مقدار جریان خون پا را به وسیله لمس ضربان بررسی می‌کند. ممکن است از شما بخواهد که بایستید یا راه بروید تا نحوه توزیع وزن بدن روی استخوان‌ها و مفاصل پا را بررسی کند. لنگ زدن ممکن است نشانه آسیب ساختاری باشد و راه رفتن ناهماهنگ نیز می‌تواند باعث ایجاد تاول گردد. پزشک شکل پا را نیز بررسی می‌کند؛ زیرا هم ترازی غیرطبیعی ممکن است احتمال ایجاد زخم‌ها را افزایش دهد.

عکسبرداری با اشعه ایکس

پزشک ممکن است برای بررسی تغییراتی در هماهنگی استخوان‌های پا، عکسبرداری اشعه ایکس را توصیه کند. عکسبرداری اشعه ایکس از دست رفتن توده استخوانی را مشخص می‌کند که ممکن است به خاطر عدم تعادل هورمون‌ها در رابطه با دیابت روی دهد. توده کم استخوانی، استخوان‌ها را ضعیف کرده و می‌تواند منجر به شکستگی‌های مکرر و دیگر صدمات در پا شود که بیماری به نام پای شارکو معروف است. تشخیص زودهنگام این عارضه می‌تواند به جلوگیری از انحراف دائمی استخوان‌های پا کمک کرده و از ایجاد زخم‌های جدید پیشگیری کند.

تصاویر ام آر آی

در عکسبرداری‌های MRI از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد عکس سه بعدی و رایانه‌ای از بافت‌های نرم داخل بدن استفاده می‌شود. در صورتی که اطلاعات بیشتری در مورد وسعت آسیب ناشی از زخم نیاز باشد، پزشک ممکن است این آزمایش را توصیه کند. عکسبرداری MRI می‌تواند التهاب که علامت احتمالی عفونت است را آشکار کند.

آزمایش خون

اگر علائم عفونت مانند قرمزی، ورم و گرما در ناحیه زخم مشاهده شد، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی عفونت توصیه کند.

پیشگیری از ابتلا به مشکلات پا و اصول مراقبتی در بیماران دیابتی

انواع زخم های دیابتی

زخم پای دیابتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ مشاهده می‌شود و شدت آن در تمام بیماران یکسان نیست. این زخم‌ها با توجه به علائم بروز یافته در گروه‌های متفاوتی طبقه‌بندی و شناسایی می‌شوند. داشتن شناخت و آگاهی از انواع زخم پای دیابتی به تعیین درمان مناسب کمک می‌کند.

مراحل پای دیابتی

چندین طبقه بندی برای مراحل پای دیابتی وجود دارد که هدف آنها ارزیابی وضعیت پای یک بیمار دیابتی و تخمین خطر ابتلا به زخم، التهاب استخوان، قانقاریا یا قطع عضو است. یکی از رایج ترین طبقه بندی ها برای مراحل پای دیابتی سیستم واگنر است. این مرحله بندی با توجه به عوامل خطر اصلی برای ایجاد زخم پای دیابتی و عوارض آن مانند نوروپاتی، ایسکمی، بدشکلی استخوان پا، ضخیم شدن پوست در نواحی تحت فشار و اصطکاک روی پاها و تورم در پاها (ادم) شامل 6 مرحله از 0 تا 5 است. شش مرحله پای دیابتی عبارتند از:

  1. مرحله 0: بیماران دیابتی دارای پاهای طبیعی، پوست طبیعی و هیچ نشانه یا زخم عمده ای مشاهده نمی شود.
  2. مرحله 1: در این مرحله یک یا چند عامل خطر و همچنین ضخیم شدن پوست و ایجاد زخم سطحی یا جزئی مشاهده می شود.
  3. مرحله 2: در این مرحله پای دیابتی، زخم ها اغلب در سطح کف پا، انگشتان پا و کناره های پا ایجاد می شوند.
  4. مرحله 3: در این مرحله پای دیابتی با زخم های عمیق و ایجاد التهاب در استخوان دیده می شود.
  5. مرحله 4: بیماران دیابتی در این مرحله دچار قانقاریای جزئی پا و مرگ بخشی از بافت های پا می شوند.
  6. مرحله 5: در مرحله آخ قانقاریا در کل پا مشاهده شده و لازم است که قطع پا انجام شود.

علائم خطرناک چیست؟

در صورت بروز هر کدام از علائم زیر به پزشک معالج مراجعه کنید:

اصول مراقبت از پای دیابت

آموزش بیماران دیابتی مهم ترین عامل در پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی است. در هر ویزیت باید توسط متخصص و یا پرستار آموزش دیابت به بیمار آموزش داده شود. توصیه هایی که باید به بیمار داده شود را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

درمان پای دیابتی

این روزها روش های مختلفی برای درمان زخم پای دیابتی مورد استفاده قرار می گیرد که در رده روش های نوین در پزشکی محسوب می شوند که هر کدام از این روش های درمانی عبارت است از:

کنترل قند خون

یکی از روش های درمانی کنترل قند خون با استفاده از روش های مختلف همچون رعایت رژیم غذایی می پردازیم با کنترل قند خون می توانیم بهبود بیماری کمک نماییم

محافظت و اقدامات درمانی اولیه

محافظت از زخم پا و دردهای احتمالی بسیار ضروری است و حفاظت از آن می تواند به بهبود و درمان کمک نماید. همان طور که ذکر کردیم اضافه وزن از عوامل تشدید کننده بیماری زخم پای دیابتی است؛ زیرا این عامل سبب می شود تا فرد هنگام راه رفتن فشار بسیار زیادی را متحمل شود که احتمال عفونت و زخم را بیشتر خواهد کرد. حفاظت از پوست و حذف پوست مرده ناشی از زخم می تواند به کاهش عفونت و بهبود بیماری کمک بسزایی نماید همچنین کاهش وزن می تواند از ایجاد فشار اضافی به پاها بکاهند.

بلوک های عصبی

یکی دیگر از روش های درمان که می تواند به بهبود این بیماری کمک نماید، بلوک های عصبی می باشد. با انجام بلوک عصبی در ناحیه کمر می توانیم سبب افزایش خونرسانی در ناحیه پا شود. افزایش گردش خون در ناحیه پا سبب می شود که زخم های ایجاد شده بهبود یابند و از قطع عضو پیشگیری شود.

دارو درمانی

برخی از عفونتها و زخم پاها به راحتی درمانی نمی شوند و نیاز به دارو درمانی دارند. استفاده از آنتی بیوتیک ها و در صورت پیشرفت بیماری استفاده از داروهای ضد انعقاد می تواند به درمان بیماری کمک بسزایی نماید. لازم به ذکر است در صورت سابقه ابتلا به هر نوع بیماری عفونتی حتماً پزشک خود را مطلع سازید تا در صورت لزوم اقدامات لازم انجام گردد.

درمان های موضعی

امروزه روش های درمانی موضعی بسیار وجود دارد که می تواند به بهبود زخم های دیابتی کمک نماید که این موارد عبارت است از:

  1. پانسمان های حاوی کرم ها
  2. استفاده از محلول ها و ژل ها
  3. ید درمانی
  4. جراحی

یکی از روش های درمانی جراحی است که می تواند به کاهش فشار و عفونت ایجاد شده اطراف زخم کمک نماید؛ اما لازم است بدانید که تمامی زخم های دیابتی نیاز به جراحی ندارند در صورت آنکه هر یک از روش های درمانی دیگر در بهبود بیماری و کنترل آن تأثیرگذار نباشد جراحی می تواند از پیشرفت بیماری و زخم پا بکاهد که احتمال خواهد داشت که مجبور به قطع عضو شوند.

دستگاه فلوروسکوپ برای بیماران دیابتی

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند در ابتدا تحت بی حسی قرار می گیرند، سپس با استفاده از سوزن مخصوصی با راهنمایی دستگاه فلوروسکوپ به ترمیم اعصاب عروقی کف پا با دستگاه رادیو فرکانسی می پردازیم. ناحیه ای در کمر در مجاورت مهره دوم، سوم و چهارم کمری بنام دستگاه اعصاب سمپاتیک می باشد که در حقیقت این اعصاب وظیفه عصب دهی به عروق ریز کف پا را دارند. یکی از روش های درمان پای دیابتی ، سمپاتیک دمی کمری که در اتاق عمل به صورت سرپایی تحت گاید فلوروسکوپ انجام می شود.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

اوزون تراپی زخم پای دیابتی

اوزون تراپی زخم از جمله روش هایی است که می توان با استفاده از آن به درمان زخم پای دیابتی کمک کرد. اوزون نوعی گاز است که بی رنگ می باشد. زمانی که این گاز به بدن تزریق می شود سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد می گردد. در صورتی که سیستم ایمنی بدن افراد بهبود پیدا می کند سرعت بهبودی زخم های بدنی افراد در بخش های مخلتف افزایش خواهد داشت. به همین دلیل در این روز ها برای درمان زخم پای دیابتی از روش های همچون تزریق اوزون بهره می برند. خوشبختانه بسیاری از افرادی که به زخم پای دیابتی دچار شده بودند با پشت سر گذاشتن چند جلسه اوزون درمانی توانستند بهبودی قابل توجهی را شاهد باشند.

پیشگیری از ابتلا به مشکلات پا در بیماران دیابتی

روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از پاهای خود در برابر زخم و قطع عضو محافظت کنید:

یکی از مناسب ترین روشهای درمان هالوکس والگوس استفاده از کفی، صندل هالوکس والگوس است. شما می‌توانید برای تهیه و خرید کفی، صندل طبی واسپلینت هالوکس والگوس به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه سروری [ 1402-04-13 ]
با سلام دکتر من دچار بیماری دیابت هستم ولی هنوز مشکل نوروپاتی ندارم اما مطالب شما بسیاری از نگرانیام و رفع کرد که برای پیشگیری از این مشکل اقدام کنم مرسی از شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چگونه دچار گودی کمر نشویم؟چگونه دچار گودی کمر نشویم؟

آناتومی و شکل طبیعی بدن انسان دارای استاندارد‌ های جهانیست که پزشکان و متخصصان ارتوپد کماکان با‌توجه به آن‌ ها، به ناهنجاری‌‌ ها و درمان آن اقدام می‌ نمایند. قوس کمر انسان نیز دارای استاندارد هایی است که نبود آن باعث ایجاد ناهنجاری قوس یا گودی کمر به شکل غیرعادی می‌ شود. ... ادامه مطلب

نحوه برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به کمر درد و دیسک کمر مرداننحوه برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به کمر درد و دیسک کمر مردان

در بعضی از شرایط، ممکن است آقایان پس از برقراری یک رابطه جنسی دچار کمردرد شوند، این کمردرد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عموماً علت کمردرد مردان ب ... ادامه مطلب

قوز پشت؛ علت علائم و درمانقوز پشت؛ علت علائم و درمان

گوژپشتی یا کیفوز نوعی انحراف در ستون فقرات است که باعث می شود بخشی از ستون فقرات به سمت بیرون خم شود. ... ادامه مطلب

روند درمان بیماران با ارتوپدی فنیروند درمان بیماران با ارتوپدی فنی

رشته ارتوپدی فنی که زیر مجموعه ای از رشته پزشکی است به این دسته از بیماران برای برگشتن به زندگی معمولی کمک می کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465