درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / روماتیسم لگن و مفصل ران چه علل و علائمی دارد؟

روماتیسم لگن و مفصل ران چه علل و علائمی دارد؟

روماتیسم لگن یا آرتریت روماتوئید مفصل لگن یک بیماری التهابی است که بر فضای داخلی کپسول مفصلی تاثیر می گذارد و باعث یک تورم دردناک در مفصل شده و در نهایت ممکن است منجر به فرسایش استخوان ها و تغییر شکل مفصل شود. در بیماری روماتیسم لگن همچون روماتیسم زانو، سیستم ایمنی به اشتباه به مفصل لگن یا ران حمله کرده و موجب از بین رفتن غضروف های این مفصل می شود. با نازک شدن غضروف های مفصل ران، استخوان ها بر روی یکدیگر سابیده می شوند که نتیجه آن درد و محدودیت در به حرکت درآوردن مفصل ران است. به روماتیسم لگن، روماتیسم مفصل ران نیز می گویند و دلایل نامگذاری آن نیز به دلیل آناتومی و ساختار ویژه مفصل ران و لگن می باشد. مفصل ران یک مفصل گوی و کاسه ای است؛ کاسه این مفصل را حفره استابولیوم لگن و قسمت گوی مانند آن را استخوان ران را تشکیل می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در محل جفت و بست شدن لگن و ران به یکدیگر بافت لغزنده ای به نام غضروف قرار گرفته است که تمام سطح مفصل را می پوشاند و بدین طریق باعث می شود استخوان ها راحت تر در کنار یکدیگر حرکت کنند.
در استخوان لگن یک فرد سالم، این مایع به مقدار کافی در درون مفصل قرار دارد. اما در افراد مبتلا به روماتیسم مفصل لگن، کپسول مفصلی ضخیم و متورم شده و مواد شیمیایی تولید می کنند که همین عامل موجب تخریب غضروف مفصلی شده و استخوان را می پوشاند. متاسفانه هنوز علت دقیقی برای بیماری آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصل لگن شناخته نشده است اما برخی متعقدند در بروز این بیماری عوامل ژنتیکی و وراثت نقش دارد.

علائم هشدار دهنده ی روماتیسم لگن

روماتیسم لگن و مفصل ران

علائم روماتیسم مفصل لگن یا ران

خشک شدن مفصل لگن و درد زیاد از مهم ترین علائم روماتیسم مفصلی است که این درد در عرض چند ماه ایجاد شده و به مرور زیاد می شود. علائم روماتیسم لگن به دو دسته کلی تقسیم می شود که شامل:

علائم عمومی روماتیسم

در اغلب موراد فرد مبتلا به روماتیسم با چنین علائمی دچار می شوند. این علائم در تمام انواع روماتیسم مفصلی یکسان است. این علائم شامل:

علائم اختصاصی یا مفصلی روماتیسم لگن

با اینکه بیماری روماتیسم مفصلی جزو بیماری های اسکلتی است ولی چنین علائمی دیرتر از علائم عمومی ظاهر می شود و تنها 30 درصد از علائمی بیمار را اینگونه علائم تشکیل می دهد. این علائم شامل:

درمان روماتیسم استخوان و مفصل لگن و ران

چندین نوع روماتیسم می تواند مفصل ران در ناحیه لگن را درگیر کرده و موجب بروز مشکلاتی برای بیمار شود. پزشک متخصص روماتولوژی نوع بیماری روماتیسمی را که موجب بروز مشکلات بیمار می شود تشخیص می دهد. هر کدام از این بیماری ها درمان مخصوص به خود را دارد و نکات درمانی خاصی وجود دارد که در تمام آن ها مشترک است. این درمان ها ممکن است غیر جراحی بوده و یا ممکن است نوعی روش جراحی باشد.

درمان غیر جراحی روماتیسم لگن

از جمله روش های درمان یا تسکین درد های ناشی از روماتیسم مفصل لگن و ران، شامل:

دارو درمانی

  1. دارو های ضد التهابی همچون بروفن، داروی کورتیکواستروئیدی و دارو های ضد روماتیسمی همچون متوترکسات و سولفاسالازین از جمله دارو هایی هستند که برای تسکین درد های ناشی از روماتیسم تجویز می شوند.
  2. دارو های ضد التهابی که برای کاهش درد و التهاب تجویز می شوند. دارو های ضد روماتیسمی با تاثیری که بر سیستم ایمنی بدن دارند از پیشرفت بیماری جلوگیری می کنند.
  3. دارو های تجویز شده به دو صورت خوراکی و تزریقی تجویز می شوند که پزشک متخصص متناسب با شرایط بیمار از یکی از دارو ها استفاده می کند.

فیزیوتراپی

از جمله کار هایی که در فیزیوتراپی انجام می شود شامل:

درمان جراحی روماتیسم لگن

اگر درمان های ذکر شده نتوانند درد بیماری را که روماتیسم لگن و مفصل ران او را درگیر کرده از بین ببرند پزشک معالج ممکن است تصمیم به عمل جراحی بگیرد. نوع عمل جراحی بسته به عوامل مختلفی مثل سن بیمار، نوع بیماری و شدت پیشرفت بیماری متفاوت است. این اعمال جراحی عبارتند از:

دکمپرشن

یکی از عوارضی که معمولا به علت مصرف دارو های حاوی کورتون در این بیماران ایجاد می شود. نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران است. اگر نکروز سر استخوان در مراحل ابتدایی بوده و هنوز پیشرفت زیادی نکرده باشد ممکن است از روش دریل کردن سر استخوان ران و یا پیوند استخوان استفاده شود.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

سینووکتومی

در مواردی که روماتیسم لگن محدود به پرده سینوویال مفصل است و غضروف هنوز آسیب ندیده است ممکن است پزشک معالج تصمیم به برداشتن قسمتی یا همه این پرده کند. (پرده سینوویال Synovial membrane پرده نازکی است که سطح داخلی کپسول مفصل را پوشانیده و مایع مفصلی را ترشح می کند.
در بیماری های روماتیسمی ممکن است سلول های این پرده رشد کرده و مواد مضری را از خود ترشح کنند). این روش درمانی بیشتر در روماتیسم مفصلی کاربرد دارد.

تعویض مفصل ران در ناحیه لگن

در حالات شدید و پیشرفته آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت انکیلوزان که غضروف مفصل کاملا از بین رفته است و درد بیمار با استفاده از دارو و دیگر روش های غیر جراحی تخفیف نمی یابد عمل جراحی تعویض مفصل ران می تواند درد بیمار را از بین ببرد.

یکی از علل اصلی مراجعه افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی، مشکلات و دردهای زانو است. مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ یکی از موسسات مجهز برای فیزیوتراپی زانو در تهران محسوب می‌شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :ساناز مینایی [ 1402-04-13 ]
ممنون دکتر بابت مطلب روماتیسم مفصل لگن و ران بسیار کاربردی است

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره ارتزهای شکستگی چه می دانیددرباره ارتزهای شکستگی چه می دانید

ارتز یا بریس به وسیله‌ ای گفته می شود که برای کمک به عملکرد اندام یا عضو آسیب دیده یا دچار نقص ساخته می شود. ... ادامه مطلب

چرا جوانان به دیسک گردن مبتلا میشوند؟چرا جوانان به دیسک گردن مبتلا میشوند؟

گردن انسان از ۷ استخوان تشکیل شده است که مهره های گردن نامیده می شود. این مهره ها توسط ساختمان های غضروفی به هم متصل شده و دیسک بین مهره ای نامیده می ... ادامه مطلب

علت و علائم انحراف زانو به سمت داخل چیست؟علت و علائم انحراف زانو به سمت داخل چیست؟

زانوی ضربدری یا ژنووالگوم به انحنای غیرطبیعی پایین پا از زانو به پایین گفته میشود به طوری که هنگام مماس بودن دو زانو، فاصله زیادی را بین پاها ایجاد می ... ادامه مطلب

انواع پروتز پنجه پا چه ویژگی ها و مزایایی دارند؟انواع پروتز پنجه پا چه ویژگی ها و مزایایی دارند؟

با استفاده از پروتز پنجه پا بسیاری از مشکلات که برای افراد وجود دارد برطرف می شود و آنها قادر خواهند بود تا حدودی زندگی عادی خود را از سر بگیرند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465