درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / متاتارسالژی یا درد انگشتان پا و زیر پنجه

متاتارسالژی یا درد انگشتان پا و زیر پنجه

در پای همه ما اعصاب بسیار کوچکی وجود دارد که بین استخوان‌های متاتارسال کف پا قرار گرفته‌ اند. هنگامی‌ که سر یکی از استخوان‌های متاتارسال به استخوان دیگر فشار بیاورد عصب کوچکی که بین آنها قرار دارد گیر می‌‌افتد و شروع به ملتهب شدن می‌نماید. این وضعیت باعث بروز متاتارسالژی می‌شود. فشار آوردن به پنجه پا می‌تواند باعث بدتر شدن علائم شود؛ زیرا با هر بار گام برداشتن استخوان‌های متاتارسال روی هم ساییده می‌شوند و باعث افزایش التهاب عصب می‌گردند. معمولاً دلایلی از قبیل اختلالات پزشکی و سایر فاکتورها در بروز این وضعیت نقش دارند؛ اما به طور کلی فشار آوردن به پنجه پا باعث بروز درد می‌شود. احتمال اینکه هر فردی به این عارضه دچار شود وجود دارد؛ اما عمدتاً ورزشکاران، دوندگان و افرادی که در ورزش‌های پرتحرک شرکت می‌کنند یا افرادی که مدت زمان‌های طولانی را سر پا میگذرانند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به آن هستند. متاتارسالژی دردی ناخوشایند است و ممکن است در زندگی روزانه شما اختلال ایجاد کند. با این وجود، علت درد معمولاً جدی نیست و بطور طبیعی با انجام درمان‌های محافظتی کاهش می‌یابد. این درمان‌ها می‌تواند شامل استراحت، قرار دادن کیسه یخ در آن ناحیه، تغییر فعالیت‌ها و انتخاب کفش کاملاً مناسب و اندازه، باشد. اگر درد زیر انگشتان پا، علی‌ رغم این تغییرات و درمان‌ها، بیش از چندین روز ادامه یافت، از درمان‌های پزشکی استفاده کنید.

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

متاتارسالژی چیست؟

به درد زیر پنجه و انگشتان پا، دقیقاً در قسمت پایه انگشتان، متاتارسالژی می‌ گویند. این ناحیه از پا، شامل پنج استخوان است که متاتارسال نامیده می‌شود. استخوان‌های متاتارسال از یک طرف به انگشتان پا متصل شده و مفاصلی را تشکیل می‌دهند و انتهای دیگر استخوان‌های متاتارسال، به دیگر استخوان‌های پا به نام تارسال متصل است. این درد، اغلب سر استخوان متاتارسال را که به انگشتان پا متصل است، تحت تأثیر قرار می‌دهد. درد زیر انگشتان پا ممکن است شدید و دردناک باشد و معمولاً هنگامی که پای خود را خم می‌کنید یا فعالیت‌هایی انجام می‌دهید که فشار وزن روی آن قرار می‌گیرد، این درد شدیدتر می‌شود. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل راه رفتن، دویدن یا حتی ایستادن باشد. انجام این فعالیت‌ها به ویژه روی سطوح سخت، دردناک خواهد بود.

متاتارسالژی یا درد انگشتان پا و زیر پنجه

علت درد پنجه پا

فاکتورهای خطر که در بروز درد پنجه پا نقش دارند به شرح زیر می‌باشند:

علائم متاتارسالژی

علائم متاتارسالژی عبارتند از:

1. درد و سوزش شدید در زیر انگشتان پای بیمار
  2. دردی که هنگام ایستادن، دویدن، کشش پا و انگشتان و یا پیاده‌روی، به‌خصوص با پای برهنه روی سطح سفت ایجاد می‌شود و در صورت استراحت کاهش می‌یابد.
  3. درد ناگهانی انگشتان پا، بی‌حسی یا سوزش در زیر انگشتان پا
  4. احساس وجود سنگ‌ریزه در کفش بیمار

افراد در معرض خطر متاتارسالژی

هرفردی ممکن است به متاتارسالژیا مبتلا شود؛ ولی درصورت وجود موارد زیر بیشتر در معرض خطر قرار دارید:

عوارض متاتارسالژی

اگر متاتارسالژی را بدون درمان رها کنید، عوارضی را در پی خواهد داشت. درد قسمت جلوی پا، اغلب باعث می‌شود که فرد به آن عادت کرده و طرز راه رفتن خود را تغییر دهد تا درد به حداقل برسد. این کار سرانجام باعث شدیدتر شدن مشکل شده و احتمال بروز کمردرد و درد لگن وجود دارد. هنگامی که درد زیر پنجه پا به دلیل آسیب‌هایی مانند آسیب به رباط یا استخوان باشد، عدم درمان منجر به بهبودی نامناسب، درد مزمن و مشکلات پا می‌شود.

درمان متاتارسالژی

از روش‌های زیر برای درمان درد پنجه پا استفاده می‌شود:

استراحت دادن به پا

پزشک از بیمار می‌خواهد که از میزان فشاری که به پای او وارد می‌شود کم کند و هر گاه احساس کرد که درد پایش شروع شده است استراحت نماید. بیمار باید از انجام دادن فعالیت هایی که باعث بروز درد یا بدتر شدن آن می‌شوند خودداری کند. ممکن است پزشک از بیمار بخواهد از انجام دادن تمرینات ورزشی سنگین مانند دویدن، بسکتبال، فوتبال یا فعالیت هایی که با پرش همراه هستند و بر روند بهبود پا تأثیر می‌گذارند اجتناب کند. ممکن است این دوره محدودیت از ۱۰ روز تا چند ماه طول بکشد. انجام دادن تمرینات ورزشی سبک از قبیل شنا یا دوچرخه سواری به بیمار پیشنهاد می‌‌شود.

استفاده از کمپرس یخ

قرار دادن کمپرس سرد روی موضع دردناک پا می‌‌تواند به کاهش درد و تورم آن کمک نمایند. برای انجام این کار باید بیمار چند تکه یخ را درون یک حوله قرار دهد یا از کیسه مخصوص استفاده کند و روزی چند بار و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه آن را روی پای خود بگذارد. بیمار می‌‌تواند هر زمان که احساس کرد درد و تورم پای او شروع شده است از کمپرس سرد استفاده کند. باید حداقل ۳۰ دقیقه بین هر بار استفاده از کمپرس یخ وقفه ایجاد شود.

استفاده از ایبوپروفن برای کاهش درد

مصرف داروهای مسکن از قبیل ایبوپروفن می‌‌تواند به کاهش تورم و کاهش موقت درد کمک کند. افراد بزرگسال می‌توانند هر ۴ تا ۶ ساعت یک بار یک قرص مسکن ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرمی ‌مصرف نمایند. اگر افراد از بیماری دیگری نیز رنج می‌برند یا به طور منظم از داروهای دیگری نیز استفاده می‌کنند باید قبل از شروع داروی جدید با پزشک خود مشورت کنند. مصرف سایر داروهای مسکن موجود در بازار از قبیل آسپرین یا ناپروکسن می‌‌تواند به کنترل درد پنجه پا کمک نماید. بیمار باید از مصرف قرص ایبوپروفن به مدت طولانی خودداری کند مگر آنکه تحت نظر پزشک قرار داشته باشند.

استفاده از باند فشاری برای بستن پا

استفاده از باند فشاری برای بستن پا می‌‌تواند به کنترل درد و تورم کمک کند. بیمار باید از قسمت پنجه تا مچ پای خود را ببندد. بیمار می‌تواند در صورت لزوم از پزشک بخواهد که نحوه صحیح بستن بانداژ پا را به او نشان دهند. پزشک استفاده از باند فشاری را به بیمار توصیه می‌کند.

تزریق استروئید

استروئیدها نسخه دست ساز هورمون‌هایی هستند که به طور طبیعی توسط غدد فوق کلیه ترشح می‌شوند، این دو غده کوچک در قسمت فوقانی کلیه قرار دارند. در صورتی که بیمار بیش از آنچه که در بدنش استروئید تولید می‌‌شود از این هورمون استفاده کند سطح درد و تورم و التهاب بدن کاهش پیدا می‌کند. استروئید همچنین می‌تواند منجر به کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن که وظیفه محافظت از بدن در برابر بیماری و عفونت را برعهده دارد، شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود دامنه حرکات افرادی که دچار ناتوانی حرکتی، بیماری، یا آسیب دیدگی شده‌اند کمک کند. برنامه‌های فیزیوتراپی می‌توانند به کاهش ریسک بروز آسیب دیدگی یا بیماری در آینده کمک نمایند. متخصص فیزیوتراپی بدن را به عنوان یک واحد کل در نظر می‌گیرد و فقط بر جنبه‌های فردی یک بیماری یا آسیب دیدگی تمرکز نمی‌کند. برخی از روش‌هایی که توسط متخصص فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند به شرح زیر می‌باشد:

سایر روش‌های درمانی

عمل جراحی

گاهی اوقات در برخی موارد نادر که روش‌های قبلی نتوانسته‌اند به کنترل درد بپردازند انجام عمل جراحی برای درمان این بیماری ضرورت می‌‌یابد. در صورتی که هیچ یک از روش‌های درمانی نتوانسته باشند به بیمار کمک کنند و پزشک وجود هرگونه دلیل دیگری را در خصوص بروز درد رد کرده باشد بیمار می‌تواند در خصوص جراحی با پزشک خود صحبت کند. پزشک می‌تواند به ارزیابی فرایند جراحی بپردازد و بیمار را به متخصص جراحی ارجاع دهد. متخصص جراحی در نهایت بر اساس علت و شدت بروز مشکل بیمار به این نتیجه می‌‌رسد که بیمار به کدام نوع جراحی از قبیل جراحی بونیون، جابجا کردن استخوان، یا جابجا کردن انگشت چکشی نیاز دارد. در این نوع جراحی‌ها فرآیند بهبود می‌تواند تا سه ماه طول بکشد.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

ورزش برای درد پنجه پا

این روش شامل تمرینات ورزشی کششی، تقویتی، تمرکزی و کاربردی است. برای درمان متاتارسالژی با ورزش درمانی، فیزیوتراپیست با توجه به شدت و علت عارضه تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی را برای بیمار طراحی می کند. برخی از حرکات تمرین درمانی در منزل نیز قابل انجام هستند. مزایای حرکات اصلاحی برای درد کف پا و پنجه پا عبارت است از:

شما می توانید برای تهیه انواع کمربند طبی ، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیام به شماره واتس آپ 09396984430 اقدام فرمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :ملیکا عبدالهی [ 1402-04-14 ]
موضوع مقاله کاربردی و مفید است ممنون که زحمت می کشید و اصلاع رسانی می کنید

چرخش مچ پا به خارج یا پرونیشن چه علتی دارد؟چرخش مچ پا به خارج یا پرونیشن چه علتی دارد؟

پرونیشن زمانی اتفاق می‌ افتد که راه رفتن شما (طرز راه رفتن یا دویدن) در نهایت باعث می‌ شود که قوس‌ های پا بیش از حد معمول صاف شوند. که بر عضلات، تاندون ها و رباط هایی که از قوس کف پاهای شما حمایت می کنند، فشار وارد می کند. پرونیشن خطر آسیب دیدن پا و ساق را افزایش می دهد. ... ادامه مطلب

درباره ارتزهای شکستگی چه می دانیددرباره ارتزهای شکستگی چه می دانید

ارتز یا بریس به وسیله‌ ای گفته می شود که برای کمک به عملکرد اندام یا عضو آسیب دیده یا دچار نقص ساخته می شود. ... ادامه مطلب

افتادگی شانه چه علتی دارد و چه روشهایی برای اصلاح آن مناسب است؟افتادگی شانه چه علتی دارد و چه روشهایی برای اصلاح آن مناسب است؟

افتادگی شانه ناهنجاری‌ ای است که ظاهر نا خوشایند دارد. بهتر است برای اطمینان از این موضوع، مستقیم رو به‌ روی آینه ایستاده و وضعیت شانه ‌هایتان در حالت عادی را بررسی کنید و ببینید آیا دچار افتادگی یا عدم تقارن هستید. اصلاح افتادگی شانه برای هر فردی حائز اهمیت می باشد. ... ادامه مطلب

بریس یا ارتوز چیست؟بریس یا ارتوز چیست؟

ارتز به مجموع وسایلی گفته می‌ شود که جهت اصلاح وضعیت اندام یا عضو یا کمک به عملکرد عضو یا جایگزین عملکرد از دست رفته می‌ شود. ... ادامه مطلب