پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / توانبخشی بیماران سرطانی با طب فیزیکی

توانبخشی بیماران سرطانی با طب فیزیکی

سرطان و درمان آن می‌تواند انواعی از مشکلات جسمی و شناختی را ایجاد کند و این مشکلات می‌تواند انجام فعالیت‌های روزمره یا بازگشت به کار را با مشکل مواجه کند. توانبخشی سرطان شامل انواع مختلفی از متخصصان است که با هم همکاری می‌کنند تا یک برنامه توانبخشی شخصی را با توجه به اهداف بیمار و ضعف‌های وی تنظیم کنند. توانبخشی سرطان مجموعه‌ای از درمان‌ها که مربوط به بازیابی و حفظ بالاترین سطح ممکن از عملکرد، استقلال و افزایش کیفیت زندگی در بیماران در تمام مراحل تشخیص سرطان است. به طور خلاصه برنامه ای است که به افراد مبتلا به سرطان کمک می‌کند تا سلامت جسمی و روحی را حفظ و بازیابی کنند. توانبخشی سرطان شامل انواع مختلفی از متخصصان است که با هم همکاری می‌کنند تا یک برنامه توانبخشی شخصی را با توجه به اهداف بیمار و ضعف های وی تنظیم کنند. شرکت در برنامه توانبخشی سرطان به بیمار کمک می‌کند تا بهبودی سریع‌تری داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنند گان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علل سرطان

هر چیزی ممکن است علت تبدیل سلول های طبیعی بدن به سلول های غیرطبیعی شود. عوامل زیادی هستند که می توانند باعث ناهنجاری سلولی شده و تبدیل به سرطان شوند. برخی از علل سرطان ممکن است ناشناخته باقی بمانند؛ اما علل شناخته شده ای مانند عوامل محیطی یا سبک زندگی ممکن است منجر به سرطان شوند. ممکن است برخی از این علت ها تحت تأثیر آرایش ژنتیکی فرد قرار بگیرند. گاهی ترکیبی از این علت ها منجر به بروز سرطان می شوند. اگر چه تعیین علت اولیه سرطان دشوار یا غیرممکن به نظر می رسد؛ اما تحقیقات انجام شده تعدادی از عوامل که به تنهایی یا با هماهنگی با سایر عوامل منجر به سرطان می شوند را شناسایی کرده است. در لیست زیر، برخی از علت های عمده سرطان برشمرده شده است:

توانبخشی بیماران سرطانی با طب فیزیکی

علائم سرطان

علائم سرطان به صورت کلی شامل موارد ذیل می باشد که باید در صورت مشاهده و تشدید آن با کادر سلامت درمیان گذاشته شود:

اهداف توانبخشی در بیماران سرطانی

متخصصان توانبخشی سرطان برای افزایش کیفیت زندگی کمک مورد نیاز بیمار را ارائه می‌دهند، از جمله:

  1. بهبود استقامت، قدرت و تحرک
  2. افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس
  3. آسان‌تر کردن فعالیت‌های زندگی روزمره و مراقبت از خود
  4. مدیریت اضطراب، پریشانی
  5. کاهش خستگی و درد
  6. کمک به بازگشت سریع‌ تر به کار و زندگی عادی و بازتوانی
  7. برنامه ریزی و تدوین یک برنامه بلند مدت برای درمان سرطان
  8. کمک به افزایش فعال بودن در زمینه کاری، خانواده و سایر نقش‌های زندگی
  9. کاهش علائم و عوارض جانبی سرطان و درمان آن
  10. حفظ استقلال
  11. افزایش کیفیت زندگی

انواع متخصصان توانبخشی سرطان

متخصصانی که در زیر توضیح داده شده نمونه‌هایی از انواع مختلف متخصصان توانبخشی هستند که می‌توانند بخشی از تیم مراقبت سرطان بیمار باشد. بسته به نیاز فرد، ممکن است در طول درمان، بهبود و بازتوانی به یک یا چند نفر از این متخصصان مراجعه کنند.

فیزیوتراپیست‌ها

فیزیوتراپیست‌ها در کمک به بیماران در بهبود یا بازیابی تحرک تخصص دارند. آنها همچنین می‌توانند به کاهش یا از بین بردن درد کمک کنند. فیزیوتراپیست‌های آنکولوژی به طور خاص با افرادی که سرطان دارند و یا نجات یافتگان از سرطان، کار می‌کنند و در بازتوانی بیماران تأثیر زیادی دارند.

کاردرمانگرها

کاردرمانگرها به حداکثر عملکرد، راحتی و ایمنی بیماران در شرایط زندگی روزمره کمک می‌ کنند. می‌تواند شامل مدیریت کارهای روزمره، مانند استحمام و لباس پوشیدن باشد. کاردرمانگرها، همچنین روش‌هایی را برای کاهش تلاش لازم برای انجام برخی کارها آموزش می‌دهند. این موضوع، به افراد کمک می‌ کند تا خستگی و سایر محدودیت‌ها را مدیریت کنند.

گفتار درمانگرها

گفتاردرمانگرها در ارتباطات و اختلالات بلع تخصص دارد. آنها می‌توانند پس از پرتودرمانی و شیمی درمانی برای سرطان‌های سر و گردن، به افراد در توانایی بلع و غذا خوردن خود کمک کنند.

متخصصان طب فیزیکی

متخصصان طب فیزیکی در پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات عصبی، عضلانی و استخوانی هستند که می‌توانند نحوه حرکت و عملکرد افراد را تغییر دهند. این متخصصان اغلب با افراد در زمینه مدیریت درد کار می‌کنند. آنها بر کاهش تورم و کنترل درد تمرکز دارند. آنها اغلب از تکنیک‌هایی مانند لباس‌های فشاری، ماساژهای ویژه، تکنیک‌های بانداژ و تمرینات در بازتوانی استفاده می‌کنند.

روانشناسان

روانشناسان در درک چگونگی ارتباط رفتار با عملکرد مغز متخصص هستند. روانشناسان با ارائه راهکارهایی برای کاهش استرس، اضطراب و افسردگی، بهزیستی جسمی، روحی و روانی فرد را درمان و کمک می‌کنند. همچنین به تقویت اعتماد به نفس و تقویت مهارت‌های شخصی کمک کرده و از افراد در بازگشت به کار در طول یا بعد از درمان سرطان حمایت می کنند.

متخصص تغذیه

متخصص تغذیه به افراد کمک می‌کند تا الگوی غذایی سالم را برای کاهش خطر عود سرطان اتخاذ کند.

عوارض سرطان

  1. عوارض بالینی: اشکال در دفع ادرار، اختلال در سیستم قلب و عروق، مشکلات تنفسی، حس ضعف در عضله، تجربه درد های شدید و مانند این ها.
  2. عوارض بیوشیمی: کمبود و یا زیاد بودن پتاسیم، بالا رفتن اسید اوریک، هیپرلپیدمی، هیپرکلسمی و بالا رفتن آمیلازسرم.
  3. عوارض شیمی درمانی: مشکل در سیستم گوارش، آرتروفی عضلات و مانند این ها.
  4. عوارض جراحی: با توجه به قسمتی که مورد جراحی قرار گرفته است، عوارض مختلفی دیده شده است.

روشهای توانبخشی در بیماران سرطانی

دارو درمانی

حدود 60% بیماران مبتلا به سرطان درد را تجربه می کنند و 25% تا 30% آنها درد شدید دارند. وجود درد سبب کاهش سطح عملکرد فرد می شود. برای کاهش و درمان درد ابتدا مسکن های غیر مخدر (مانند آسپرین و استامینوفن) تجویز می شود و در صورت درد شدید نیاز به استفاده از داروهای مخدر می باشد. داروهای دیگری نیز جهت درمان عوارض این بیماری مانند اضطراب، افسردگی، اختلال خواب و داروهای موضعی برای بیمار تجویز می شود. در بیشتر موارد توانبخشی سرطان، داروی خوراکی تجویز می شود؛ اما در صورت لزوم از روشهای دیگری مانند تزریقات وریدی، اینترادرمال و داخل نخاعی نیز استفاده می شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی مناسب تحت نظارت و آموزش متخصص فیزیوتراپی، در بهبود عوارض ناشی از سرطان (مانند عوارض قلبی ریوی، خستگی، افسردگی، اضطراب و کاهش عملکرد) و افزایش قدرت عضلانی اسکلتی، تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار و بهبود کیفیت زندگی او نقش بسیار مؤثری ایفا می کند.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

روشهای فیزیکی توانبخشی سرطان

  1. سرمادرمانی
  2. بیوفیدبک
  3. تحریک الکتریکی
  4. ماساژ درمانی
  5. طب سوزنی

همگی روش های درمانی بی خطر و قابل تحملی برای بیماران سرطانی هستند که البته باید توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انجام شوند؛ زیرا بعضی از این درمان ها (مانند ماساژ درمانی، تحریک الکتریکی، لیزر و روشهای گرمای عمقی مثل سونوگرافی) نباید به طور مستقیم روی محل شناخته شده تومور انجام شوند.

کار درمانی

توانبخشی و کمک به کاهش مشکلات و اختلالات جسمی و حرکتی بیمار و بازگشت او به حداکثر توانایی ممکن با توجه به شرایط موجود.

گفتار درمانی

توانبخشی بیماران سرطانی که در حرف زدن و بلع غذا دچار مشکل شده اند.

ورزش درمانی

متخصص توانبخشی جهت حفظ قدرت و عملکرد بیمار، با توجه به شرایط او انجام ورزش هایی مانند شنا و آب درمانی ، دوچرخه سواری و… را تجویز می نماید.

یکی از علل اصلی مراجعه افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی، مشکلات و دردهای زانو است. مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ یکی از موسسات مجهز برای فیزیوتراپی زانو در تهران محسوب می‌شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :آزاده ابوترابی [ 1402-04-14 ]
با توجه به پیشرفت شمگیر بیماری سرطان و مشکلات اساسی برای بیمار این روش بسیار کمک کننده برای برگشت توانایی های بیمار است ممنون بابت ثبت مطلب مهمی مانند توانبخشی بیماران سرطانی خدا قوت

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اصلاح عقب زدگی زانو چگونه است؟اصلاح عقب زدگی زانو چگونه است؟

ژنو رکورواتوم یک تغییر شکل در مفصل زانو است، به طوری که زانو به عقب خم می‌ شود. در این تغییر شکل، کشیدگی بیش از حد در مفصل تیبیوفمورال رخ می‌ دهد. ... ادامه مطلب

پروتز مایوالکتریک چیست و چه کاربردی دارد؟پروتز مایوالکتریک چیست و چه کاربردی دارد؟

پروتز مایوالکتریک جایگزین قطعات آسیب دیده و حذف شده از بدن است، این پروتز می تواند همچون یک دست طبیعی عمل ننماید و جبران کننده قطع عضو باشد. ... ادامه مطلب

آیا ماساژ درمانی برای دیسک کمر خوب است؟آیا ماساژ درمانی برای دیسک کمر خوب است؟

دیسک کمر، یکی از رایج‌ترین اختلالات مربوط به ستون فقرات است که سالانه بسیاری از افراد را درگیر می کند. پارگی دیسک کمر زمانی اتفاق می افتد که یکی از دی ... ادامه مطلب

قوز پشت؛ علت علائم و درمانقوز پشت؛ علت علائم و درمان

گوژپشتی یا کیفوز نوعی انحراف در ستون فقرات است که باعث می شود بخشی از ستون فقرات به سمت بیرون خم شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465