درمان زانوی پرانتزی

آشنایی با عضلات پا

بروز درد پا پس از آسیب‌ دیدگی امر شایعی است؛ اما این درد می‌تواند به دلیل برخی عارضه‌ها یا دلایل غیرتروماتیک (غیرضربه‌ای) نیز رخ دهد.‌ درد پاها می‌تواند ناشی از آسیب یا التهاب در هر کدام از ساختارهای موجود در پا، شامل عضلات باشد. عضلاتی پا شامل گروه عضلات چهار سر ران که در قسمت جلویی پا حضور داشته، پا را در ناحیه زانو صاف می‌کند، عضلات همسترینگ برخلاف جهت ماهیچه‌های چهارسر عمل کرده و در قسمت پشتی ران قرار دارند و برای خم شدن پا در ناحیه زانو استفاده می‌شوند است. علاوه بر این‌ها عضلات واقع در پایین پا که مچ پا و پا را حرکت می‌دهند به سه قسمت قدامی، خلفی و جانبی تقسیم می‌شوند. ماهیچه‌های تیبیالیس قدامی که در قسمت ساق پا حضور داشته و باعث انعطاف‌ پذیری پا می‌شوند و عضلات سولئوس که در پشت هر دو ساق پا حضور داشته و به تاندون آشیل متصل هستند همراه با عضلات گاستروکنمیوس در خم کردن کف پا و پا نقش مخالف عضلات تیبیالیس قدامی را ایفا می‌کنند. در صورت آسیب دیدگی هر کدام از این اعضا، طب فیزیکی نقش مهمی در درمان بیماری‌ها و آسیب‌های تأثیرگذار بر کیفیت حرکت اشخاص ایفا می‌کند. هدف این طب، کمک به بیماران برای کاهش درد، بازیابی دامنه حرکتی و بهبود عملکرد آنها بعد از یک آسیب‌ دیدگی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع آسیب عضلات پا

برخی از شایع‎ترین دلایل درد پا، عوارض جزئی و یا موقتی هستند که با مراجعه به پزشک به طور مؤثری درمان می‎شوند. برخی از این علل شایع عبارتند از:

گرفتگی عضلات

علت اصلی درد پا، گرفتگی یا اسپاسم عضلانی است. انقباض عضلات پا یا همان گرفتگی عضلات پا باعث بروز درد ناگهانی و شدید می‎شود. ماهیچه‎های منقبض اغلب باعث تشکیل یک توده قابل مشاهده و سخت در زیر پوست می‎شوند و ممکن است علائمی مثل کمی قرمزی و تورم اطراف آن ایجاد شود. خستگی عضلانی و کم آبی ممکن است باعث گرفتگی پا به ویژه در ساق پا شود. برخی داروها از جمله دیورتیک‎ها و استاتین‎ها هم ممکن است در برخی از افراد باعث گرفتگی عضلات پا شوند.

آسیب‎ها

درد پا اغلب می‎تواند به دلیل آسیب‎های زیر باشد:

کشیدگی عضلانی یک آسیب شایع است و زمانی اتفاق می‎افتد که فیبرهای عضلانی به دلیل کشش بیش از حد پاره شوند. این مشکل اغلب در عضلات بزرگ‎تر مانند همسترینگ، ساق پا یا چهار سر ران رخ دهد.

درد در ناحیه انتهایی ساق پا یکی از اولین علائم هشدار دهنده التهاب تاندون آشیل (زردپی اشیل) است. این وضعیت یک آسیب شایع است که باعث تورم، کشش یا پارگی تاندون می‎شود. این مشکل می‎تواند در اثر کار بیش از حد ماهیچه ساق پا یا بالا رفتن از پله‎ها ایجاد شود و ممکن است برای مدت طولانی هم باقی بماند. بورسیت زانو زمانی اتفاق می‎افتد که کیسه‎های پر از مایع یا بورسا در اطراف زانو ملتهب شوند.

شین اسپلینت باعث ایجاد درد در امتداد لبه داخلی استخوان ساق پا یا درشت نی می‎شود. این آسیب زمانی رخ می‎دهد که عضلات اطراف استخوان ساق پا در اثر استفاده بیش از حد پاره شوند. صافی کف پا می‎تواند احتمال بروز این عارضه را افزایش دهد.

شکستگی‎های تنشی، شکستگی‎های کوچکی هستند که در استخوان‎های پا به ویژه در استخوان ساق به وجودمی‎ایند.

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌توانند باعث درد پا شوند. ازجمله:

آرترواسکلروز به باریک شدن وسفت شدن رگ‎ها به دلیل تجمع چربی و کلسترول گفته می‎شود. شریان‎ها، رگ‎های خونی هستند که خون حاوی اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‎کنند. مسدود شدن این شریان‎ها باعث کاهش انتقال خون به قسمت‎های مختلف بدن می‎شود. اگر بافت‎های پا، اکسیژن کافی دریافت نکنند ممکن است شما دچار درد پا به ویژه در ساق پا شوید.

اگر خون در رگ غلیظ‎ تر شود و به هم بچسبد می‎تواند به لخته تبدیل شود. به لخته‎ای که در سیاهرگ عمقی بدن ایجاد می‎شود، ترومبوز سیاهرگ عمقی می‎گویند. اکثراً لخته های خونی سیاهرگ عمقی در قسمت ران یا ساق پا تشکیل می‎شوند. احتمال تشکیل این لخته‎ها زمانی بیشتر می‎شود که شما برای مدت طولانی فعالیت نداشته باشید، مانند یک پرواز طولانی یا ماشین سواری. همچنین اضافه وزن، مصرف سیگار یا داروهای خاص ممکن است شما را در معرض خطر لخته خون قرار دهد.

آرتروز به التهاب مفاصل گفته می‎شود. این بیماری ممکن است باعث تورم، درد و قرمزی در ناحیه آسیب دیده شود. آرتروز اغلب مفاصل زانو و باسن را تحت تأثیر قرار می‎دهد. نقص‎های ظاهری ساق پا مثل پاهای پرانتزی ، آسیب‎های قدیمی و افزایش سن برخی از عواملی هستند که می‎توانند خطر ابتلا به آرتروز مفاصل را افزایش دهند.

سایر دلایل درد پا

شرایط و آسیب‎های زیر هم می‎توانند باعث درد شدید پا شوند؛ اما کمتر شایع هستند:

لغزش دیسک و فتق دیسک زمانی رخ می‎دهد که یکی از دیسک‎ها بین مهره های ستون فقرات از جای خود خارج شود. این دیسک می‎تواند اعصاب ستون فقرات را فشرده کند. این شرایط ممکن است باعث دردی شود که از ستون فقرات به بازوها و پاها سرایت می‎کند.

بیماری ازگوداشلاتر زمانی رخ می‎دهد که تاندونی که کاسه زانو را به استخوان ساق پا وصل می‎کند دچار کشیدگی شود. این وضعیت غضروف درشت نی را از جایی که به استخوان می‎چسبد، دچار کشش می‎کند و به دلیل حساسیت و تورم اطراف زانو باعث ایجاد یک توده دردناک در زیر زانو می‎شود. این مشکل بیشتر در نوجوانانی که در دوران بلوغ دچار جهش رشد می‎شوند رخ می‎دهد.

آشنایی با عضلات پا

بیماری لگ کالوپرتس به دلیل خون‎رسانی به مفصل ران رخ می‎دهد. کمبود خون به استخوان آسیب جدی می‎زند و می‎تواند باعث تغییر شکل آن می‌شود. این ناهنجاری‎ها اغلب باعث درد به ویژه در اطراف لگن، ران یا زانو می‎شوند.

علائم آسیب دیدگی عضلات پا

بسیاری از علائم درد پا وجود دارد که باید از آنها مراقبت کرد و ممکن است نشان دهنده بیماری زمینه‌ای جدی‌تری باشد. از رایج‌ترین علائم درد پا که باید از آنها آگاهی داشته باشید عبارتند از:

عضلات چهارسر

عضلات چهار سر رانی در جلوی ران قرار گرفته و دارای چهار سر جداگانه است:

  1. عضله راست رانی که از جلوی استخوان خاصره آغاز می شود. rectus femoris
  2. عضله پهن داخلی که از لبه داخلی استخوان ران آغاز می شود. vastus medialis
  3. عضله پهن خارجی که از لبه خارجی استخوان ران آغاز می شود. vastus lateralis
  4. عضله پهن میانی که از سطح جلوی استخوان ران آغاز شده و زیر عضله راست رانی قرار دارد.vastus intermedius

سر هر چهار عضله با هم یکی شده به استخوان کشکک (کاسه زانو) متصل شده سپس از طریق تاندون کشککی به استخوان درشت نی درست زیر مفصل زانو اتصال می یابند. عمل اصلی عضلات چهار سر ران باز کردن مفصل زانو و راست کردن پاست. به دلیل اینکه عضله راست رانی از استخوان خاصره آغاز می شود، انقباض آن موجب خم شدن مفصل ران هم می شود.

عضله ساق

عضلات ساق پا را می توان به عضلات خلفی، عضلات قدامی و عضلات بخش جانبی ساق پا تقسیم نمود. این عضلات نیز همانند عضلات ساعد به دلیل قرار گیری در بخش فوقانی ساق پا و داشتن تاندون های بلند، به این ناحیه از بدن یک حالت مخروطی شکل می دهند.

  1. عضلات خلفی ساق پا شامل عضلات: دو قلو، نعلی، کف پایی، رکبی، خم کننده طویل انگشتان پا، ساقی خلفی و خم کننده طویل شست پا می باشند.
  2. عضلات قدامی ساق پا شامل عضلات: ساقی قدامی، باز کننده طویل انگشتان پا، نازک نی طرفی و بازکننده طویل شست پا می باشند.
  3. عضلات جانبی ساق پا نیز شامل: دو عضله نازک نی طویل و نازک نی کوتاه است.

عضلات همسترینگ

عضلات همسترینگ در پشت ران قرار گرفته و از سه عضله که از برجستگی ورکی استخوان خاصره آغاز شده اند، تشکیل می شود.

  1. عضله دو سر رانی که از بخش خلفی و خارجی استخوان ران عبور کرده و به سر استخوان نازک نی، درست زیر زانو، متصل می شود. Biceps Femoris
  2. عضله نیم غشایی که از بخش خلفی و داخلی استخوان ران عبور کرده و به بالای استخوان درشت نی پشت زانو، متصل می شود. Semi membranous
  3. عضله نیم وتری که از بخش خلفی و داخلی استخوان ران عبور کرده و به بالای استخوان درشت نی رست در کنار عضله نیم غشایی متصل می شود. Semi Membranous

هر سه عضله همسترینگ فاصله بین مفصل ران و زانو را پوشش می دهند، بنابراین اینها عملکرد دو گانه دارند: خم شدن زانو و باز شدن مفصل ران.

تشخیص آسیب دیدگی عضلات پا

پزشک معاینه فیزیکی انجام داده و علائم شما را بررسی می کند. مهم است که به طور مفصل نحوه آسیب دیدگی و احساس پای خود را بلافاصله پس از آسیب شرح دهید. این اطلاعات می‌تواند به پزشک در تشخیص کمک کند. ممکن است به آزمایشات تصویربرداری نیاز داشته باشید تا مشخص شود پارگی جزئی یا کامل در عضلات ساق پا وجود دارد یا خیر. این آزمایشات همچنین می‌تواند سایر شرایطی را که باعث ایجاد درد در ساق پا می‌شوند، مانند پارگی تاندون آشیل یا ترومبوز ورید عمقی (DVT) منتفی کند. تحقیقات نشان می‌دهد که حداکثر 10 درصد از افرادی که علائم کشیدگی ساق پا دارند، DVT دارند که می‌تواند یک وضعیت تهدید کننده زندگی باشد.

پزشک شما ممکن است موارد زیر را انجام دهد:

زمان مراجعه به پزشک

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان آسیب دیدگی عضلات پا با طب فیزیکی

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی روش‌های غیر جراحی را انجام می‌دهند. این برخی از این روشها عبارتند از:

کایروپرکتیک یا درمان دستی روشی ایمن و مؤثر برای درمان مشکلات و دردهای اسکلتی-عضلانی است که در بسیاری از موارد نتایج بسیار قابل قبولی به همراه داشته است. این روش قابل انجام در کلینیک طب فیزیک و توانبخشی دکتر بیژن فروغ بوده و شما می توانید جهت آگاهی بیشتر درباره این روش و نحوه انجام آن، همچنین تعیین نوبت از این مرکز و مشاوره با کارشناسان ، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرا سینایی [ 1402-04-14 ]
مطالب مهم و کاربردی هست ممنون از موضوعات مفیدی که در سایتتون به اشتراک میگذارید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل و درمان درد لگنعلل و درمان درد لگن

بیماری های لگن درمان شده با لیزر شامل بیماری هایی مانند ارتریت یا التهاب مفاصل لگن، بورسیت لگن (التهاب کیسه های کوچک پر از مایع در مفصل) بوده ... ادامه مطلب

درمان های غیرجراحی در رفتگی کشکک زانودرمان های غیرجراحی در رفتگی کشکک زانو

ناپایداری کشکک زانو می تواند به علت شکل غیرعادی استخوان ها در مفصل زانو، ضعیف بودن عضلات اطراف مفصل زانو و لگن و یا انقباض و گرفتگی بیش‌ ازحد عضلات د ... ادامه مطلب

فواید و ویژگی های آب درمانی چیستفواید و ویژگی های آب درمانی چیست

انجام دادن حرکات فیزیوتراپی درون آب، سبب رفع خستگی، احساس آرامش و تسکین بسیاری از دردها می شود. در ادامه این مقاله به بررسی آب درمانی و انواع آن به صورت کامل تر می پردازیم. ... ادامه مطلب

علائم شکستگی ستون فقرات ناشی از پوکی استخوانعلائم شکستگی ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان

با استخوان سازی کافی در طول دوره کودکی، نوجوانی و اوایل جوانی میتوان اقدام به جلوگیری از پوکی استخوان کرد. برای بهبود سلامت استخوان در هر سن میتوان اقداماتی را صورت داد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465