کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / علت سوزش، داغ شدن و درد انگشت شست پا چیست؟

علت سوزش، داغ شدن و درد انگشت شست پا چیست؟

درد شست پا موقعیتی نسبتاً شایع است که در طول زمان افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع اهمیت دارد که به کوچک‌ترین درد در انگشتان پا یا پاها در این موقعیت‌ها توجه کنیم. اگر این درد شدیدتر شود ممکن است به راحتی تحرک در افراد را با محدودیت روبرو کند. درد انگشتان پا بیشتر در بزرگ‌ترین انگشت پا (شست پا) رخ می‌دهد. هنگام راه رفتن 90 درصد وزن بدن بر روی شست پا قرار می‌گیرد و بنابراین عجیب نیست که بیشتر دردهای ناحیه انگشتان پا در شست پا بروز کند. درد شست پا ممکن است نشان‌دهنده مشکلی در استخوان‌ها، بافت‌های نرم پا، ناخن و یا پوست باشد. عدم درمان به موقع درد انگشت شست پا می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی شود. به عنوان مثال چنانچه درد انگشت شست به دلیل عفونت باشد، عدم درمان ممکن است منجر به انتشار عفونت به استخوان گردد. از سوی دیگر اگر درد شست به دلیل بیماری‌های چون انحراف شست پا، آرتروز یا شکستگی باشد، عدم درمان می‌تواند باعث بدفرمی غیرقابل برگشت و یا آسیب‌های پایدار دیگر گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علت سوزش، داغ شدن و درد انگشت شست پا چیست؟

آسیب

یکی از شایع‌ترین دلایل درد مفصل شست پا آسیب دیدگی است. اگر تا به‌حال به شست پایتان ضربه‌ای وارد شده باشد، می‌دانید که تا چه حد می‌تواند دردناک باشد. یک قدم اشتباه می‌تواند منجر به وارد شدن یک ضربه به انگشتان پا شود. این حالت می‌تواند باعث هرچیزی از کبودی تا شکستن شود که هر دو می‌توانند بر مفصل شست پا اثر بگذارند.

نقرس

نقرس یک وضعیت پزشکی است که باعث تجمع اسید اوریک و شکل‌گیری بلورهایی می‌شود. این بلورها در مفاصل و بخصوص در شست پا جمع می‌شوند. این شرایط می‌تواند باعث درد شدید انگشت شست پا،‌ گرما و ناراحتی شود به طوری که افراد مبتلا به نقرس در راه رفتن مشکل خواهند داشت.

علت سوزش، داغ شدن و درد انگشت شست پا

آرتریت

آرتریت یک اختلال است که بر مفاصل اثر گذاشته و می‌تواند باعث درد شصت پا، تورم و محدودیت حرکت شود. در این مورد، آرتروز عامل اصلی است و اغلب در شست پا مشاهده می‌شود. آرتروز باعث تحلیل غضروف شست پا شده و حرکت دادن آن بدون درد انگشت شست پا یا ناراحتی را مشکل می‌کند. آرتروز اغلب مرتبط با یک آسیب در شست پا است.

قوز شست پا

قوز شست پا یک برجستگی سخت است که به دلیل بدشکلی مفصل شست پا ایجاد می‌شود. این برآمدگی می‌تواند بخصوص هنگام پوشیدن کفش شست پا را به طرف سایر انگشتان فشار دهد.

سزاموئیدیت

سزاموئیدیت زمانی ایجاد می‌شود که دو استخوان سزاموئید در زیر ناحیه شست پا ملتهب می‌شوند. این التهاب باعث درد انگشت شست پا و محدودیت حرکت مفصل می‌شود. این وضعیت معمولاً ناشی از ضربه به استخوان‌های سزاموئید است بخصوص اگر این ضربه تکرار شود. ضربه معمولاً در اثر ایستادن طولانی مدت روی انگشتان یا نوک انگشتان می‌باشد و اغلب در رقصندگان باله یا بازیکنان بسکتبال مشاهده می‌شود.

انگشت چمنی

یک آسیب دیدگی شایع در هر ورزشی می‌باشد که نیاز به دویدن و توقف‌های سریع دارد. این آسیب مفصل شست پا اساساً ناشی از کوبیده شدن مکرر انگشت پا به انتهای کفش در هنگام توقف سریع می‌باشد. این مشکل اغلب در بازیکنان فوتبال مشاهده می‌شود.

علائم درد و سوزش انگشت شست پا

درد انگشت شست پا وجود هر گونه احساس ناراحت کننده در انگشتان است. انگشتان پای شما شامل استخوان‌ها (فالانژها)، مفاصل، عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها، اعصاب و عروق خونی است که همه آ‌نها می‌توانند در معرض آسیب، عفونت و یا شرایط دیگر که باعث ایجاد درد می‌شوند، قرار گیرند. درد انگشت شست پا ممکن است مدت کوتاهی طول بکشد و یا ادامه‌دار باشد. شما ممکن است احساس نبض، گز گز کردن یا سوزش داشته باشید. احساس دردی که اغلب به صورت سوزن سوزن شدن، گز گز کردن، یا سوزش است پارستزی نامیده می‌شود. درد انگشت پا ممکن است تنها حالت تحریک کننده و ناراحت کننده داشته باشد یا به گونه‌ای آزار دهنده است که نمی‌توانید کفش بپوشید یا هر گونه فشار وارد شده روی پا یا انگشت را تحمل کنید. این مشکل می‌تواند ناشی از عوامل مختلف از جمله پینه پا یا شرایط اعصاب باشد.

درمان سوزش و درد انگشت شست پا

کفش و کفی مناسب

باید از پوشیدن کفش‌هایی که انگشتان شما را جمع می‌کند اجتناب کنید و یا کفش‌های پاشنه‌بلند و صندل‌های تخت که قوس زیادی دارند را نپوشید. توصیه می‌شود وقتی می‌خواهید چنین کفشی بخرید در بعدازظهر خرید کنید؛ زیرا پای شما در بزرگ‌ترین اندازه خود قرار دارد. علاوه بر این شما با خرید وسایل ارتوپدی که به صورت خاصی طراحی شده‌اند می‌توانید درد شست پا را کاهش دهید.

استفاده از داروها و تزریق‌های صحیح

شما می‌توانید از داروهای بی‌نسخه‌ی ضدالتهاب استفاده کنید تا از دردهای جزئی و تورم راحت شوید. این داروها بسیار سریع و بسیار مؤثر عمل می‌کنند. علاوه بر این، تزریق استروئید در مفصل بسیار سودمند و روشی فوق‌العاده است که برای رهایی از درد شست پا می‌توان از آن استفاده کرد. تزریق استروئید بیشتر برای افرادی استفاده می‌شود که نمی‌توانند چنین دردی را تحمل کنند.

گرما و یخ

مانند آسیب‌های دیگر، موارد زیادی که می‌توانند باعث درد شست پا شوند به راحتی با استفاده از یخ (جهت کاهش تورم) و گرما (‌برای کمک به گردش خون و حرکت مفصل) قابل برطرف شدن هستند. این اقدامات بخصوص برای درد مفصل ناشی از انگشت چمنی و سزاموئیدیت مفید می‌باشند.

ماساژ

مانند هر نوع آسیب دیگر در مفاصل یا عضلات، ماساژ می‌تواند به تسکین درد شست پا و ناراحتی کمک کند. مالش محل آسیب دیدگی به صورت محکم اما ملایم می‌تواند تأثیر شگفت انگیزی داشته باشد.

اولتراسوند

درمان با اولتراسوند یک نوع درمان مؤثر برای درد شصت پا است. در این روش امواج صوتی به ناحیه‌ی آسیب دیده و دردناک ارسال می‌شوند. این امواج با فرکانس یک میلیون لرزش در ثانیه حرکت می‌کنند. آنها می‌توانند تا ۵ سانتی‌متر در بدن نفوذ کرده و موجب تسکین درد در ناحیه‌ی مورد نظر شوند.

فیزیوتراپی

در صورتی که درد شست پا دو تا سه هفته طول بکشد، برخی از بیماران برای بازیابی دامنه‌ی حرکتی و نیروی انگشت آسیب دیده و ترمیم آن نیاز به فیزیوتراپی خواهند داشت. فیزیوتراپیست در درمان‌های دستی مختلفی تخصص دارد که برای کاهش درد انگشت شست پا و افزایش حرکت استفاده می‌شوند.

لیزر کم توان

لیزر درمانی روشی است که از طول موج‌های مشخص نور برای تأثیر بر بافت‌ها استفاده می‌کند و این عقیده وجود دارد که این کار موجب تسریع فرایند بهبودی می‌گردد. از این روش درمان درد شصت می‌توان بر روی بیماران مبتلا به درد شست پا به منظور از بین بردن درد شصت پا، تورم و افزایش عملکرد آن استفاده کرد.

شاک ‌ویو درمانی

شاک ویو درمانی روشی غیرتهاجمی و غیرجراحی است که مشکلات عضلانی مختلف پا را درمان می‌کند. این روش، روند بهبودی طبیعی بدن را برای سرعت بخشیدن بهبودی تحریک می‌کند. این روش درمانی جریان خون قسمت‌های آسیب‌دیده را برای ترمیم سریع‌تر بافت و عضله افزایش می‌دهد. یک پروب یا گوشی روی پوست قرار داده می‌شود. شارژ الکتریکی بر روی قسمت‌هایی که درد ایجاد می‌کنند، شاک ویو تولید می‌کند.

الکتروتراپی

الکتروتراپی جریان مستقیم برق است که با فرکانس‌های مختلف و شدت جریان‌های مختلف به حرکت درمی‌آید که باعث کاهش درد و ناراحتی می‌شود. این روش روشی مؤثر برای درمان بعضی از علت‌های ایجاد درد شست پا مانند درد نوروپاتی محیطی می‌باشد. این جریان با قرار دادن الکترود بر روی قسمت‌های مورد هدف که به کاهش درد نیاز دارند و متصل کردن سیم‌ها از الکترود به کنترل کننده‌ی الکتروتراپی ایجاد می‌شود.

تمرین ورزشی

یکی از روش های رایج برای درمان درد شست پا استفاده از تمرینات ورزش درمانی است. این تمرینات توسط فیزیوتراپیست طراحی شده و اغلب در منزل هم قابل اجرا هستند. تمرین درمانی برای درمان درد شست پا به موارد زیر کمک می کند:

صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

زمان مراجعه به پزشک

در صورت تجربه هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ از روشهای غیر جراحی و مناسبی برای درمان یا بهبود انواع کمر درد، از جمله کمر درد بارداری استفاده می شود. از جمله آنها می توان به تجویز بریس، استفاده از لیزر درمانی ، فیزیوتراپی و ورزش درمانی ، درمان دستی، طب سوزنی و ... اشاره نمود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :سهیل رضایی [ 1402-04-14 ]
ممنون از اطلاعات مفیدتون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان صاف نشدن ارنج دستدرمان صاف نشدن ارنج دست

جهت درمان قفل شدن آرنج، طب فیزیکی به عنوان یک روش مؤثر در بهبود این اختلال، گام مهمی را ایفا می نماید. ... ادامه مطلب

کفش طبی مخصوص خار پاشنه چه مشخصاتی دارد؟کفش طبی مخصوص خار پاشنه چه مشخصاتی دارد؟

خار پاشنه، در واقع رسوب کلسیم در قسمت پاشنه پا است که موجب بیرون‌ زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پاشنه پا می شود. ... ادامه مطلب

برای وضعیت هالوکس والگوس، بهتر است چه کفش هایی بپوشیم؟برای وضعیت هالوکس والگوس، بهتر است چه کفش هایی بپوشیم؟

انحراف شست پا به سمت انگشتان دیگر و خارج بدن راهالوکس والگوس می‌گویند. بونیون یا هالوکس والگوس (hallux valgus) شست پا، یک برجستگی استخوانی در کنار پا است که در انتهای انگشت شست پا ایجاد می‌ شود. این قسمت از کف پا می‌ تواند ملتهب و متورم و باعث درد کف پا شود. ... ادامه مطلب

تاثیر طب سوزنی بر مبتلایان به آرنج تنیس بازانتاثیر طب سوزنی بر مبتلایان به آرنج تنیس بازان

بیماری تنیس البو یا به عبارتی آرنج تنیس بازان بیماری دردناکی است که ناشی از استفاده بیش از حد تاندون‌ های آرنج در پی حرکات مکرر مچ دست و بازو رخ می‌ دهد . این بیماری برخلاف نامش تنها ورزشکاران را درگیر خود نمی‌ کند . در این مقاله به بررسی تاثیر طب سوزنی در درمان آرنج تنیس بازان می پردازیم . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465