درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای مغز و اعصاب / بیماری آلزایمر چگونه درمان می شود؟

بیماری آلزایمر چگونه درمان می شود؟

بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی پیشرونده است که باعث کوچک شدن مغز و مرگ سلول های آن می شود. این بیماری شایع ترین علت زوال عقل است. کاهش مداوم در مهارت های تفکر، رفتار و اجتماعی که بر توانایی فرد برای عملکرد مستقل تأثیر می گذارد. در ادامه مقاله به بررسی بیشتر بیماری آلزایمر می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی ، بیماریهای نورولوژیک مغز و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی ، ودرمان با روشهایی مانند طب سوزنی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

بیماری آلزایمر چگونه درمان می شود؟

داروها ممکن است به طور موقت علائم را بهبود یا کاهش دهند. این درمان ها گاهی اوقات می تواند به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کند تا عملکرد خود را به حداکثر برسانند و استقلال خود را برای مدتی حفظ کنند. برنامه ها و خدمات مختلف می تواند به حمایت از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و مراقبان آن ها کمک کند.

علائم اولیه بیماری آلزایمر

علائم اولیه بیماری آلزایمر شامل فراموشی رویدادها یا مکالمات اخیر است. با پیشرفت بیماری، فرد مبتلا به بیماری آلزایمر دچار اختلال شدید حافظه می شود و توانایی انجام کارهای روزمره را از دست می دهد.

علائم بیماری آلزایمر پیشرفته

هیچ درمانی وجود ندارد که بیماری آلزایمر را درمان کند یا روند بیماری در مغز را تغییر دهد. در مراحل پیشرفته بیماری، عوارض ناشی از از دست دادن شدید عملکرد مغز مانند کم آبی، سوء تغذیه یا عفونت منجر به مرگ می شود.

بیماری آلزایمر

علت بیماری آلزایمر

علل دقیق بیماری آلزایمر به طور کامل شناخته نشده است. اما در سطح اولیه، پروتئین های مغز به طور طبیعی عمل نمی کنند و باعث اختلال در کار سلول های مغزی (نرون ها) و ایجاد یک سری رویدادهای سمی می شود. نورون ها آسیب می بینند، ارتباط خود را با یکدیگر از دست می دهند و در نهایت می میرند. دانشمندان بر این باورند که برای اکثر افراد، بیماری آلزایمر ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی، سبک زندگی و محیطی است که در طول زمان بر مغز تأثیر می گذارد.
آسیب اغلب در ناحیه ای از مغز که حافظه را کنترل می کند شروع می شود، اما این روند سال ها قبل از اولین علائم شروع می شود. از دست دادن نورون ها در یک الگوی تا حدی قابل پیش بینی به سایر مناطق مغز گسترش می یابد. در مرحله آخر بیماری، مغز به طور قابل توجهی کوچک شده است.

بهترین راه تشخیص آلزایمر چیست؟

پزشکان می‌توانند با تست‌ و آزمایش های مختلف، زوال عقل یا آلزایمر را تشخیص دهند، اما نمی توانند علت دقیق ایجاد آن را به طور قطعی بیان کنند. برای تشخیص بیماری آلزایمر، نیاز به بررسی کامل وضعیت سلامت جسمی و روانی بیمار دارند. این بررسی می تواند شامل موارد زیر باشد:

برای پیشگیری از آلزایمر چه باید کرد؟

بیماری آلزایمر یک بیماری قابل پیشگیری نیست. با این حال، تعدادی از عوامل خطر سبک زندگی برای آلزایمر را می توان اصلاح کرد. شواهد نشان می دهد که تغییر در رژیم غذایی، ورزش و عادات، اقداماتی برای کاهش خطر بیماری قلبی عروقی ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اختلالاتی که باعث زوال عقل می شوند را کاهش دهد. انتخاب های سبک زندگی سالم برای قلب که ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد شامل موارد زیر است:

 اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

عوامل خطر بیماری آلزایمر

افزایش سن بزرگترین عامل خطر شناخته شده برای بیماری آلزایمر است. آلزایمر بخشی از پیری طبیعی نیست، اما با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می یابد.

اگر یکی از بستگان درجه یک به این بیماری مبتلا باشد، خطر ابتلا به آلزایمر تا حدودی بیشتر است. بیشتر مکانیسم های ژنتیکی آلزایمر در میان خانواده ها تا حد زیادی ناشناخته مانده است و عوامل ژنتیکی احتمالاً پیچیده هستند.

بسیاری از افراد مبتلا به سندرم داون به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. این احتمالاً به داشتن سه نسخه از کروموزوم 21 مربوط می شود و متعاقباً سه نسخه از ژن پروتئینی که منجر به ایجاد بتا آمیلوئید می شود. علائم و نشانه های آلزایمر در افراد مبتلا به سندرم داون 10 تا 20 سال زودتر از جمعیت عادی ظاهر می شود.

به نظر می رسد تفاوت کمی در خطر بین مردان و زنان وجود دارد، اما به طور کلی، زنان بیشتری به این بیماری مبتلا هستند، زیرا آنها معمولا طولانی تر از مردان عمر می کنند.

افرادی که ضربه شدید سر را تجربه کرده اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. چندین مطالعه بزرگ نشان داد که در افراد 50 ساله یا بالاتر که آسیب مغزی تروماتیک (TBI) داشتند، خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر افزایش یافت. این خطر در افراد مبتلا به TBI شدیدتر و چندگانه افزایش می‌یابد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که این خطر ممکن است در شش ماه اول تا دو سال پس از TBI بیشتر باشد.

مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که ذرات آلودگی هوا می توانند انحطاط سیستم عصبی را تسریع کنند و مطالعات انسانی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به ویژه از اگزوز ترافیک و سوزاندن چوب، با خطر بیشتر زوال عقل مرتبط است.

مدت هاست که نوشیدن مقادیر زیاد الکل باعث تغییرات مغزی می شود. چندین مطالعه و بررسی بزرگ نشان داد که اختلالات مصرف الکل با افزایش خطر زوال عقل، به ویژه زوال عقل زودرس مرتبط است.

تحقیقات نشان داده است که الگوهای بد خواب، مانند مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. این عوامل همگی قابل تغییر هستند. بنابراین، تغییر عادات سبک زندگی می تواند تا حدودی خطر مبتلا شدن شما به آلزایمر را تغییر دهد.

شما می توانید برای تهیه انواع کمربند طبی ، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیام به شماره واتس آپ 09396984430 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :نسرین کمالی [ 1402-04-14 ]
سلام خدمت شما دکتر عزیز من مادرم دچار بیماری آلزایمر هست و خانواده درگیر موضوع بیماری ایشون مطالب بیماری آلزایمر و درمانش برام خیلی نوید بخش و خوشحال کننده بود تشکر از لطف شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
وظایف ارتزیست و پروتزیست چیست؟وظایف ارتزیست و پروتزیست چیست؟

ارتزیست متخصصی است که به تولید ارتز می پردازد و پروتزیست متخصصی که به تولید پروتز می پردازد. ارتز و پروتز را با نام اعضای مصنوعی نیز می شناسند. ... ادامه مطلب

استفاده از کفی طبی و کفش های ارتوپدی در اختلاف طول پاها و زانواستفاده از کفی طبی و کفش های ارتوپدی در اختلاف طول پاها و زانو

نابرابری اندام ها یعنی نامتقارن بودن دو طرفه اندام ها در طول اندام فوقانی و تحتانی که با عنوان اختلاف طول پاها و یا دست ها نیز شناخته می شود . ... ادامه مطلب

درد زانو ممکن است یکی از علائم سیاتیک باشد!درد زانو ممکن است یکی از علائم سیاتیک باشد!

یکی از دلایل دردهای زانو، دردهای ارجاعی می باشند که در اثر پاتولوژی در نقطه ای غیر از زانو است.از علل درد خلف زانو، می توان به یکی از شایع‌ ترین آنها ... ادامه مطلب

از علت و علائم تا درمان آسیب تاندون آشیل پااز علت و علائم تا درمان آسیب تاندون آشیل پا

آسیب‌ دیدگی تاندون آشیل ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، خواه ورزشکار باشد یا خیر.تاندون آشیل بزرگ‌ ترین تاندون بدن است. از استخوان‌ های پاشنه پا تا عضلات ساق پا کشیده می شود. در این بخش به علل و راه های درمان آسیب دیدگی های تاندون آشیل پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465