پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / جوش خوردگی ناقص شکستگی استخوان زانو

جوش خوردگی ناقص شکستگی استخوان زانو

در صورتی که روند ترمیم شکستگی استخوان بیمار شما طبیعی و عادی نیست، جوش‌ خوردگی به شکل ناقص رخ می‌ دهد و لازم است که در اولین فرصت به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید، تا ایشان با معاینه و بررسی های لازم مشکل شما را تشخیص دهد و علت دیر جوش خوردن شکستگی استخوان بیمار را تشخیص دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از علل اصلی مراجعه افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی، مشکلات و دردهای زانو است. مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ یکی از موسسات مجهز برای فیزیوتراپی زانو در تهران محسوب می‌شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علت دیر جوش خوردن و جوش خوردگی ناقص

دیر جوش خوردن استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که زمان بهبودی یک شکستگی بیشتر از حد معمول طول بکشد.خطر جوش نخوردن برای انواع خاصی از شکستگی‌ها بیشتر است؛ مانند شکستگی‌های مچ دست ازجمله شکستگی‌های استخوان ناوی، شکستگی‌های خاصی در پا ازجمله شکستگیهای استخوان زورقی، استخوان زانو و استخوان‌های بلند متاتارسال پنجم، شکستگیهای استخوان بلند شانه(پروگزیمال بازو) و برخی از شکستگی‌های استخوان تیبیا در ساق پا. افرادی که شکستگی ضربهای شدیدی داشته‌اند، جابه‌جایی بزرگی بین قطعات شکستگی استخوان آن‌ها به وجود آمده و شکستگی‌هایی داشته‌اند که در آن‌ها استخوان به قطعات زیادی خرد شدهاست؛ بیشتر در معرض خطر جوش نخوردن استخوان قرار دارند. شکستگی‌های باز یا چند جزئی نیز در خطر بد جوش خوردن یا جوش نخوردن هستند. درمان جوش نخوردن به نوع شکستگی، محل جوش نخوردن، ثبات شکستگی، وجود یا عدم وجود عفونت و صدمهای که به بافت نرم وارد شده بستگی دارد؛ تمامی این عوامل توسط متخصصین تشخیص داده می‌شوند.

جوش خوردگی ناقص شکستگی استخوان زانو

انواع جوش خوردگی‌های ناقص

چهار نوع جوش نخوردن یا جوش‌خوردگی ناقص شکستگی وجود دارد:
هایپرتروفیک یا فوق عروقی، اولیگوتروفیک، آتروفیک یا عروقی و سینوویال مفصلی کاذب.

جوش نخوردگی هایپرتروفیک به بخش‌های پای فیل (غنی از کالوس) و پای اسب (هایپرتروفیک خفیف با میزان کالوس کمتر) تقسیم می‌شود. در جوش‌نخوردگی اولیگوتروفیک هیچ کالوسی وجود ندارد، اما اسکن استخوان حالت عروقی را نشان می‌دهد. جوش‌نخوردگی عروقی یا آتروفیک به بخش‌های پیچ‌خوردگی گوه (همراه با یک تکه متوسط)، خردشده (همراه با یک یا چند تکه متوسط استخوان دارای بافت مرده) و ناقص (همراه با از دست دادن یک تکه) تقسیم می‌شود. در نوع سینوویال مفصلی کاذب، یک جوش‌نخوردگی همراه با یک حفره پر از مایع وجود دارد که در آن یک غشاء شبیه به سینوویال و یک کپسولی کاذب تشکیل شده است.

مراحل التیام و جوش خوردن طبیعی استخوان ها عبارتند از:

1. خونریزی در محلی که دچار شکستگی شده است.
2. جمع شدن خون در اطراف ناحیه ای که دچار شکستگی شده است.(هماتوم)
3. واکنش‌های ضدالتهابی که در عرض هشت ساعت اتفاق می‌افتد.
4. رشد جدید رگ‌های جدید خونی در محل آسیب دیده.
5. جمع شدن مواد معدنی در جای آسیب دیده و تبدیل آن به استخوان کامل.(تشکیل کال استخوانی)
6. اصولا یک ماه پس از ایجاد زخم بهبودی حاصل می‌شود و به اصطلاح جوش خوردن استخوان حاصل می‌شود.
7. در این مرحله جوش خوردگی به صورت ناقص اتفاق افتاده و تحمل فشار زیاد را ندارد.
8. با گرفتن عکس رادیولوژی پزشک از جوش خوردگی کامل یا ناقص استخوان‌ها مطمئن می‌شود.
9. جوش خوردن کامل استخوان‌ها نیاز به ۶ الی ۸ هفته زمان دارد.

در صورتی که استخوان جوش نخورد، بیمار همچنان احساس درد را در محل شکستگی خواهد داشت و چنانچه این درد درمان نشود ممکن است ماه ها یا حتی سال ها بیمار را آزار دهد. پزشک متخصص ارتوپدی برای درمان شکستگی، استخوان را توسط گچ، پیچ یا پین در جای خود محکم نگه می دارد و در صورتی که استخوان شکسته شده در جای خود ثابت و محکم نباشد در نتیجه خون‌رسانی به این استخوان انجام نمی‌گیرد و به اصطلاح جوش خوردن طبیعی استخوان انجام نمی‌گیرد.
عواملی مانند: مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم، سن بالا، پوکی استخوان، مصرف داروهای ضد التهاب مانند آسپرین و ایبوپروفن، بیماری‌هایی مانند دیابت و آنمی شدید و عفونت می‌تواند از دلایل جوش نخوردن استخوان یا دیر جوش خوردن شکستگی استخوان باشد.

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

روشهای درمان جوش نخوردن استخوان زانو

روش‌های درمان جوش نخوردن استخوان زانو بستگی به شرایط بیمار و صلاح‌دید پزشک دارد و ممکن است روش‌های غیرجراحی یا جراحی که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت انتخاب شود.

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان غیرجراحی جوش نخوردن استخوان مگنت‌ تراپی است که در این روش از یک محرک استخوان استفاده می‌شود. به این ترتیب که دستگاه بر روی ناحیه‌ای که دچار شکستگی شده است برای مدت ۲۰ دقیقه تا چند ساعت در هر روز قرار گرفته می‌شود.

یکی از روش‌های موثر و غیرجراحی برای درمان جوش نخوردن یا دیر جوش خوردن استخوان‌ها استفاده از شاک ویوتراپی است.

اوزون تراپی یکی دیگر از روش های درمانی غیرجراحی است که برای پیشگیری از عوارض ناشی از شکستگی استخوان تجویز می‌شود. در واقع اوزون‌تراپی یک روش درمانی برای تجدید ساختار استخوان است و زمانی این روش انتخاب می‌شود که ناحیه‌ای که دچار شکستگی شده است بدون یک محرک خارجی بهبود پیدا نکند.

این روش یک روش درمان فیزیکی است که از امواج رادیویی برای ایجاد گرما در بافت‌ها، تاثیر ضد التهابی در بافت ها و تسکین درد استخوان ها استفاده می‌شود.

1. پیوند استخوان

پیوند استخوان بیشتر در بیمارانی که دچار جوش نخوردگی نوع آتروفیک شده اند استفاده می‌شود. برای پیوند استخوان می‌توان از بافت استخوانی خود بیمار یا اتوگرافت (Autograft) و یا از استخوان فرد متوفی آلوگرافت (Allograft) استفاده نمود.

2. فیکساسیون داخلی

از این روش در بیمارانی که دچار جوش نخوردگی هایپرتروفیک به دلیل حرکت مکرر قطعات استخوانی شده‌اند استفاده می‌شود. در این بیماران با کارگذاری ایمپلنت های داخلی قطعات استخوانی کنار هم تثبیت و بی حرکت نگه داشته می‌شوند.

3. فیکساسیون خارجی

اصول این روش هم مانند روش تثبیت داخلی است با این تفاوت که برای بی حرکت کردن قطعات جوش نخورگی استخوان از یک فیکساتور خارجی استفاده می‌شود. از این روش بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که قسمتی از استخوان کلا در محل جوش نخوردگی وجود ندارد و یا در محل جوش نخوردگی استخوان عفونت مزمن ایجاد شده است.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ از روشهای غیر جراحی و مناسبی برای درمان یا بهبود انواع کمر درد، از جمله کمر درد بارداری استفاده می شود. از جمله آنها می توان به تجویز بریس، استفاده از لیزر درمانی ، فیزیوتراپی و ورزش درمانی ، درمان دستی، طب سوزنی و ... اشاره نمود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :عیسی صفری [ 1402-04-14 ]
دکتر مطالب بسیار مفید هستند و برای من که خیلی کاربردی هست خیلی خیلی ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد بریس اسکولیوز در درمان انحراف ستون فقراتکاربرد بریس اسکولیوز در درمان انحراف ستون فقرات

اسکولیوز، وضعیتی است که با انحراف ستون فقرات همراه است که در آن ستون فقرات منحنی بزرگی را از یک طرف به طرف دیگر شبیه به حرف S یا حرف C تشکیل می دهد ... ادامه مطلب

آنالیز گیت یا آنالیز راه رفتن و گام برداشتن چگونه انجام می شود؟آنالیز گیت یا آنالیز راه رفتن و گام برداشتن چگونه انجام می شود؟

امروزه متخصصین از دستگاه آنالیز گیت برای بررسی جزئیات دقیق و به دست آوردن نمودارهای حرکت شناسی استفاده می کنند. ... ادامه مطلب

درمان درد شانه با فیزیوتراپیدرمان درد شانه با فیزیوتراپی

شانه یکی از مفاصل بسیار پیچیده و بسیار پر تحرک بدن است . به همین دلیل یکی از نقاطی است که بسیار زیاد درگیر مشکلات مختلف می شود . بسیاری از بیماری های شانه در صورت رسیدگی سریع ، با فیزیوتراپی شانه و ورزش های اصلاحی قابل درمان است . در این مقاله به بررسی درمان درد شانه با فیزیوتراپی می پردازیم . ... ادامه مطلب

کفی طبی بر چه اساسی ساخته می شود؟کفی طبی بر چه اساسی ساخته می شود؟

کفی‌ ها برای اصلاح هم ترازی غیرطبیعی پا، کاهش درد، بهبود هماهنگی و تناسب اسکلتی، بهبود عملکرد کف پاها و اندام تحتانی در کفش قرار داده می شوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465