پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / درد زانو ممکن است یکی از علائم سیاتیک باشد!

درد زانو ممکن است یکی از علائم سیاتیک باشد!

یکی از دلایل دردهای زانو، دردهای ارجاعی می‌باشند که در اثر پاتولوژی در نقطه ای غیر از زانو است. از علل درد خلف زانو، می‌توان به یکی از شایع‌ ترین آنها که دردهای عصبی انتشاری است اشاره کرد.
دردی که به علت درگیری یک ریشه عصبی باشد درد رادیکولار یا رادیکولوپاتی نامیده می‌شود. از رادیکولوپاتی‌های شایع می‌توان به سیاتیک (Sciatica) اشاره نمود.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از علل اصلی مراجعه افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی، مشکلات و دردهای زانو است. مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ یکی از موسسات مجهز برای فیزیوتراپی زانو در تهران محسوب می‌شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

درد زانو ممکن است یکی از علائم سیاتیک باشد

علائم رایج زانو که ممکن است هنگام ابتلا به سیاتیک احساس کنید:

  1. احساس گرما، درد شدید، یا درد خفیف در جلو، پهلو و یا پشت زانو
  2. عدم تحمل وزن روی زانو
  3. کمانش زانو
  4. ضعف هنگام کشیدن زانو (تلاش برای صاف کردن پا)

هنگامی که درد زانو بخشی از علائم سیاتیک است، ممکن است درد در باسن، ران، ساق پا و یا پا نیز داشته باشید. درد تقریباً همیشه هر بار روی یک پا تأثیر می‌گذارد، بنابراین درد زانو در سیاتیک به طور معمول بر روی هر دو زانو با هم تأثیر نمی‌گذارد.
سیاتیک معمولاً ناشی از یک بیماری است که کمر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری زمینه ای ممکن است بر روی دیسک‌های نخاعی، ریشه‌های عصبی، مفاصل یا بافت های نرم مانند عضلات تأثیر بگذارد.

اگر به سیاتیک مبتلا هستید، علت احتمالی علائم زانو ممکن است فشرده سازی ریشه عصب نخاعی L4 (رادیکولوپاتی L4) باشد. علت اصلی فشرده سازی ریشه عصبی، فتق دیسک یا تنگی نخاع در کمر است.
هنگامی که ریشه عصب L4 تحت تأثیر قرار می گیرد، ممکن است درد در ران و ساق پا نیز احساس شود.

یکی دیگر از دلایل احتمالی درد زانو به دلیل درد سیاتیک، گرفتگی عضلات همسترینگ، گروه عضلانی است که در پشت ران قرار دارد، است. هنگامی که همسترینگ شما سفا باشد، ثبات در کمر کاهش می‌یابد، انحنای طبیعی ستون فقرات تغییر می‌کند و فشار در مفاصل ستون فقرات ایجاد می‌شود. این تغییرات ممکن است باعث درد و سفتی کمر، همراه با درد ناشی از کمر به داخل زانو و پا شود.
اگر درد زانوی شما به دلیل درد سیاتیک ایجاد شده باشد، پزشک معمولاً بر معالجه علت اصلی آن تمرکز می‌کند. علائم سیاتیک معمولاً با مراقبت از خود و مدیریت آن درمان می‌شوند. درمان‌های پزشکی معمولاً شامل داروهای تسکین دهنده درد، فیزیوتراپی و برنامه‌های ورزشی و یا تزریق استروئید اپیدورال است.

سیاتیک و درد زانو

درد زانو که ممکن است سیاتیک را تقلید کند

ممکن است درد زانوی شما به دلیل آسیب عصبی یا مفصلی غیر از دلایل معمول سیاتیک ایجاد شده باشد، اما احساس درد عصب سیاتیک داشته باشید. در زیر دو مثال متداول مورد بحث قرار گرفته است.

فتق دیسک کمر یا تنگی کانال نخاعی که باعث فشرده سازی ریشه عصب L3 در ناحیه میانی کمر می‌شود، باعث درد و ضعف زانو می‌شود. همچنین ممکن است در جلوی ران، کنار ران و ناحیه کشاله ران خود احساس درد کنید.

احساس سوزش شدید در لبه‌های پشت زانو ممکن است به دلیل سندرم پاتلوفمورال (زانوی دوندگان) باشد، وضعیتی که مچ پا (کشکک) به طور غیر عادی روی انتهای استخوان ران (استخوان ران) سایش پیدا می‌کند. در حالی که این وضعیت به طور معمول در مناطق دیگر مانند ران یا ساق پا درد ایجاد نمی‌کند، احساس گرما و سوزش در زانو همراه با ضعف ناشی از آن ممکن است با درد سیاتیک اشتباه گرفته شود.
اگر درد زانو با مراقبت فروکش نکند، بر فعالیت‌های روزمره زندگی تأثیر می‌گذارد یا با گذشت زمان بدتر می‌شود، برای انجام آزمایش تشخیصی با پزشک مشورت کنید. چندین مشکل کمر که باعث درد سیاتیک می‌شوند نیز ممکن است منجر به درد زانو شوند، بنابراین مطمئن شوید که تمام علائم خود را به پزشک توضیح می‌دهید، این امر به شما کمک می‌کند تا منشا اصلی درد را مشخص کنید.

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درد پشت زانو سیاتیک

درد درست در پشت زانو بسیار شایع است اما به دلیل مجموع عضلات، تاندون‌ها و بافت‌هایی که در آن قرار دارند، می‌توان آن را اشتباه تشخیص داد. انواع مختلف عارضه‌ها وجود دارد که می‌تواند باعث درد در پشت زانو شود. این موارد شامل کشیدگی یا پارگی در عضله یا تاندون‌ها، آسیب دیدن رباط‌ ها، آسیب به غضروف‌های مفصل زانو، مایع اضافی در زانو یا مشکلات رگ‌های خونی است.

سیاتیک یکی از دلایل شایع درد پشت زانو و پا است. درد سیاتیک به دردی در طول مسیر عصب سیاتیک ناشی از تحریک یا فشرده سازی ریشه‌های عصب از ناحیه کمر یا فشرده سازی عصب از بافت نرم در باسن گفته می‌شود.
سیاتیک بیشتر در دهه پنجم زندگی دیده می‌شود اگرچه می‌تواند از اوایل دهه 20 و 30 نیز شروع شود. در حقیقت، تخمین زده می‌شود که شما در دوره‌ای از زندگی 40٪ احتمال تجربه سیاتیک را دارید.
دردی را که در پایین پا و پشت زانوی خود احساس می‌کنید می‌توانید با فیزیوتراپی که تمرکز آن بر کاهش فعالیت‌هایی است که روی کمر فشار وارد می‌کنند، کاهش دهید، که می‌تواند به شکل کشش، تقویت هسته مرکزی بدن، آموزش بلند کردن و درمان دستی باشد.
سیاتیک اغلب با ایستادن طولانی مدت و راه رفتن ظاهر می‌شود. بهبود انعطاف‌پذیری بافت در خم کننده‌های ران و قدرت عضلات گلوتئال توانایی راه رفتن شما را با نیروهای کمتری در کمر بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، تمرینات بار برداری مانند “خود کششی” می‌تواند به کاهش سریع علائم کمک کند و به شما امکان می‌دهد تا بیشتر راه بروید.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ از روشهای غیر جراحی و مناسبی برای درمان یا بهبود انواع کمر درد، از جمله کمر درد بارداری استفاده می شود. از جمله آنها می توان به تجویز بریس، استفاده از لیزر درمانی ، فیزیوتراپی و ورزش درمانی ، درمان دستی، طب سوزنی و ... اشاره نمود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فرزین رنجبر [ 1402-04-14 ]
دکتر بسیار این مطالب مفید هستن و ممکن هست خیلی سریع بیمار رو از سردرگمی نجات بدن و پروسه درمان هم زود شروع بشه این مطلب دقیقن همین کار رو برای من انجام داد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پوکی استخوان و بیرون زدگی شکمپوکی استخوان و بیرون زدگی شکم

تکرار شکستگی های ستون مهره ای ممکن است باعث نزدیک شدن دو استخوان دندۀ آخر و بالای لگن به همدیگر شوند حتی تا جائیکه این دو استخوان به همدیگر برسند. ... ادامه مطلب

انواع کمربند طبی برای کمر دردانواع کمربند طبی برای کمر درد

کمربند طبی یا بریس کمر می تواند یک عنصر موثر از یک برنامه درمانی جامع برای برخی از بیماری های ستون فقرات باشد و همچنین می تواند پشتیبان ستون فقرات در حین بهبودی پس از جراحی کمر باشد. در این مطلب ویژگی ها و فواید کمربند طبی را بررسی کرده ایم. ... ادامه مطلب

درباره بیماری صرع چه می دانید؟درباره بیماری صرع چه می دانید؟

صرع یک اختلال سیستم عصبی مرکزی است که فعالیت مغز غیر طبیعی شده و باعث تشنج یا دوره هایی از رفتار های غیر عادی، احساسات و گاهی از دست دادن هوشیاری می ش ... ادامه مطلب

پای دیابتی چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم ؟پای دیابتی چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم ؟

درمان پای دیابتی با کفش و کفی طبی، یکی از روشهای درمانی مناسب و مقرون به صرفه برای جلوگیری از آسیب های جدی تر پا در مبتلایان به دیابت است . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465