درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / درمان سر درد عصبی و میگرن در کلینیک طب فیزیکی

درمان سر درد عصبی و میگرن در کلینیک طب فیزیکی

میگرن یک بیماری عصبی شایع است که باعث علائم مختلفی می شود، به ویژه سردرد ضربان دار در یک طرف سر. میگرن شما احتمالاً با فعالیت بدنی، نورها، صداها یا بوها بدتر می شود. ممکن است حداقل چهار ساعت یا حتی چند روز طول بکشد. تحقیقات نشان می دهد که این بیماری ششمین بیماری ناتوان کننده در جهان است.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع سردرد چیست؟

بیش از 150 نوع سردرد وجود دارد که به دو دسته تقسیم می شوند: سردرد اولیه و سردرد ثانویه. میگرن یک سردرد اولیه است، به این معنی که ناشی از شرایط پزشکی متفاوت نیست. اختلالات سردرد اولیه تشخیص بالینی است، به این معنی که هیچ آزمایش خون یا مطالعه تصویربرداری برای تشخیص آن وجود ندارد. سردرد ثانویه نشانه یک مشکل دیگر سلامتی است.

هاله یا اورا چیست؟

هاله گروهی از علائم حسی، حرکتی و گفتاری است که معمولاً مانند سیگنال های هشداردهنده‌ای عمل می کند که سردرد میگرنی در شرف شروع است. معمولاً به اشتباه به عنوان تشنج یا سکته تعبیر می شود که قبل از سردرد رخ می دهد، اما گاهی اوقات می تواند در حین یا حتی بعد از آن ظاهر شود. یک هاله می تواند از 10 تا 60 دقیقه طول بکشد. حدود 15 تا 20 درصد از افرادی که میگرن را تجربه می کنند، هاله دارند.

علائم هاله برگشت پذیر هستند، به این معنی که می توان آنها را متوقف یا درمان کرد. هاله علائمی را ایجاد می کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان سر درد عصبی و میگرن

انواع میگرن:

انواع مختلفی از میگرن وجود دارد و نوع مشابه ممکن است با نام های مختلفی باشد:

مراحل حمله میگرنی:

چهار مرحله حمله میگرنی به ترتیب زمانی عبارتند از: پرودروم (پیش‌نظارت)، هاله، سردرد و پست‌دروم. حدود 30 درصد از افراد قبل از شروع سردرد علائمی را تجربه می کنند.

فازهای حمله میگرنی:

  1. پرودروم (Prodrome): مرحله اول ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. همچنین ممکن است آن را تجربه نکنید زیرا شاید هر بار اتفاق نیفتد. برخی آن را به عنوان مرحله «پیش سردرد» یا «پیش‌آگاهی» می‌شناسند.
  2. هاله یا اورا: فاز هاله می‌تواند از کمتر از 5 دقیقه تا 60 دقیقه طول بکشد. اکثر مردم هاله را تجربه نمی کنند و برخی هم اورا و هم سردرد را همزمان دارند.
  3. سردرد: حدود 4 تا 72 ساعت طول می کشد. کلمه درد درد را برآورده نمی کند زیرا گاهی اوقات خفیف است، اما معمولاً به صورت سوراخ کردن، ضربان دار شدن توصیف می شود یا ممکن است حس شکستن یخ را در سر خود تجربه کنید. به طور معمول از یک طرف سر شما شروع می شود و سپس به طرف دیگر گسترش می یابد.
  4. پست‌دروم (Postdrome): مرحله پست‌دروم برای یک یا دو روز ادامه دارد. اغلب به آن میگرن خماری می گویند و 80٪ از کسانی که میگرن دارند آن را تجربه می کنند.

طی کردن چهار مرحله ممکن است حدود 8 تا 72 ساعت طول بکشد.

علائم میگرن چیست؟

اولین علامت میگرن سردرد است. درد گاهی اوقات به صورت ضربان دار توصیف می شود. این می تواند به عنوان یک درد مبهم شروع شود که به درد ضربانی خفیف، متوسط ​​یا شدید تبدیل می شود. اگر درمان نشود، درد شما متوسط ​​تا شدید خواهد شد. درد می تواند از یک طرف سر شما به طرف دیگر منتقل شود یا می تواند جلوی سر یا پشت سر شما را درگیر کند یا احساس کنید که کل سر شما را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از افراد در اطراف چشم یا شقیقه و گاهی در صورت، سینوس ها، فک یا گردن خود احساس درد می کنند.

علائم دیگر سردردهای میگرنی عبارتند از:

هر مرحله از حمله میگرن می تواند با علائم مختلفی همراه باشد:

علائم پرودروم:

علائم اورا:

علائم سردرد:

علائم پست‌ دروم:

علت میگرن چیست؟

علت سردردهای میگرنی پیچیده است و به طور کامل شناخته نشده است. وقتی سردرد دارید به این دلیل است که اعصاب خاصی در رگ های خونی شما سیگنال های درد را به مغز شما ارسال می کنند. این باعث آزاد شدن مواد التهابی در اعصاب و عروق خونی سر شما می شود. معلوم نیست چرا اعصاب شما این کار را می کند.

حملات میگرن می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. محرک های رایج عبارتند از:

سایر محرک های احتمالی عبارتند از:

میگرن چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص میگرن، پزشک یک تاریخچه پزشکی کامل، نه فقط سابقه سردرد، بلکه تاریخچه پزشکی خانواده شما را نیز بررسی می‌کند. همچنین، آنها می خواهند سابقه ای از علائم مرتبط با میگرن شما را ثبت کنند، احتمالاً از شما می خواهند:

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش‌های خون و آزمایش‌های تصویربرداری (مانند سی‌تی اسکن یا MRI ) را برای اطمینان از وجود دلایل دیگری برای سردرد شما تجویز کند. ممکن است برای رد تشنج، نوار مغزی (EEG) نیز تجویز شود.

عوامل خطر میگرن:

عوامل متعددی شما را مستعد ابتلا به میگرن می کند، از جمله:

عوارض میگرن:

مصرف بیش از حد داروهای مسکن می تواند باعث سردردهای جدی ناشی از مصرف بیش از حد دارو شود. به نظر می رسد که این خطر با ترکیب آسپرین، استامینوفن و کافئین بیشتر باشد. اگر بیش از 14 روز در ماه آسپرین یا ایبوپروفن مصرف می‌کنید یا تریپتان، سوماتریپتان یا ریزاتریپتان را برای بیش از 9 روز مصرف کنید، سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد ممکن است رخ دهد. سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو زمانی رخ می دهد که داروها از تسکین درد خودداری می کنند و شروع به ایجاد سردرد می کنند. سپس از داروهای ضد درد بیشتری استفاده می کنید که این چرخه را ادامه می دهد.

روش های درمان میگرن:

دارو درمانی میگرن:

سردردهای میگرنی مزمن هستند. آنها را نمی توان درمان کرد، اما می توان آنها را مدیریت کرد و احتمالاً بهبود بخشید. دو روش درمانی اصلی وجود دارد که از داروها استفاده می کنند: خنثی کننده و پیشگیرانه.

  1. داروهای خنثی کننده: زمانی موثرتر هستند که در اولین علائم میگرن از آنها استفاده کنید. آنها را در حالی که درد خفیف است مصرف کنید. با توقف احتمالی روند سردرد، داروهای خنثی کننده به توقف یا کاهش علائم میگرن از جمله درد، حالت تهوع، حساسیت به نور و غیره کمک می کنند. برخی از داروهای خنثی کننده با منقبض کردن عروق خونی، بازگرداندن آنها به حالت عادی و تسکین درد ضربان دار عمل می کنند.
  2. داروهای پیشگیرانه: ممکن است زمانی تجویز شوند که سردرد شما شدید باشد، بیش از چهار بار در ماه رخ دهد و به طور قابل توجهی در فعالیت های عادی شما اختلال ایجاد کند. داروهای پیشگیرانه فراوانی و شدت سردرد را کاهش می دهند. داروها معمولاً به طور منظم و روزانه برای کمک به پیشگیری از میگرن مصرف می شوند.

داروهای بدون نسخه برای برخی از افراد مبتلا به میگرن خفیف تا متوسط ​​موثر است. ترکیبات اصلی داروهای مسکن شامل ایبوپروفن، آسپرین، استامینوفن، ناپروکسن و کافئین است.

هنگام مصرف داروهای مسکن بدون نسخه احتیاط کنید. گاهی اوقات استفاده بیش از حد از آنها می تواند باعث سردردهای جدی تر یا مشکل وابستگی شود. اگر بیش از دو تا سه بار در هفته از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده می کنید، آن را به پزشک خود گزارش دهید. آنها ممکن است داروهای تجویزی را پیشنهاد کنند که ممکن است موثرتر باشند.

داروهای تجویزی برای سردردهای میگرنی عبارتند از:

دسته داروهای تریپتان (اینها خنثی کننده هستند):

مسدود کننده های کانال کلسیم:

آنتی بادی های مونوکلونال مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP):

مسدود کننده های بتا:

داروهای ضد افسردگی:

داروهای ضد تشنج:

داروهای دیگر:

پزشک شما ممکن است ویتامین ها، مواد معدنی یا داروهای گیاهی را توصیه کند، از جمله:

داروهای تسکین درد میگرن در فرمول های مختلفی از جمله قرص، تزریقی، شیاف و اسپری بینی وجود دارد. در صورت نیاز داروهایی برای رفع حالت تهوع نیز تجویز می شود. همه داروها باید تحت نظر یک متخصص آشنا با درمان میگرن استفاده شوند. مانند هر دارویی، مهم است که دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید.

روش های جایگزین مدیریت میگرن که به عنوان درمان خانگی نیز شناخته می‌شوند، عبارتند از:

سایر روش های درمانی شامل موارد زیر می‌شود:

این دستگاه را در شروع میگرن همراه با اورا در پشت سر خود قرار می دهید. یک پالس انرژی مغناطیسی به بخشی از مغز شما می فرستد که ممکن است درد را متوقف یا کاهش دهد.

دستگاه های دیگر می توانند بر روی عصب واگ و عصب سه قلو تأثیر بگذارند تا میگرن را تسکین داده یا از آن جلوگیری کند.

بیوفیدبک استفاده از تجهیزات ویژه ای است که به سر شما بسته شده است. این تجهیزات تنش فیزیکی در بدن شما را اندازه گیری می کند و زمانی که نیاز به کنترل استرس خود دارید به شما هشدار می دهد که فرآیندهای فیزیکی مرتبط با استرس را تغییر دهید. شما مجبور نخواهید بود برای همیشه از تجهیزات استفاده کنید زیرا یاد خواهید گرفت که چگونه تنش را به تنهایی تشخیص دهید. این دستگاه بر روی کودکان و بزرگسالان نیز کار می کند.

اگر داروها نامناسب هستند یا به پیشگیری از میگرن کمک نمی کنند، می توانید طب سوزنی را امتحان کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی می‌تواند به پیشگیری از میگرن کمک کند، اگرچه مقدار قابل توجهی نیست. تکنیک سوراخ کردن بدن با یک سوزن جامد برای اهداف درمانی است. اگر طب سوزنی توسط پزشکان آموزش دیده انجام شود بسیار ایمن است. شواهد نشان می دهد که یک دوره حداکثر 10 جلسه در مدت 5 تا 8 هفته ممکن است مفید باشد.

دارو درمانی یک راه رایج برای پیشگیری و درمان سردردهای میگرنی است، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ماساژ درمانی ممکن است برای برخی افراد مفید باشد. این به ویژه برای افرادی که با عوارض جانبی داروهای میگرن دست و پنجه نرم می کنند، خبر خوبی است.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

طبق بررسی‌ها و مطالعات ماساژدرمانی ممکن است مزایای زیر را داشته باشد:

انواع ماساژ برای تسکین میگرن:

یکی از علل اصلی مراجعه افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی، مشکلات و دردهای زانو است. مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ یکی از موسسات مجهز برای فیزیوتراپی زانو در تهران محسوب می‌شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :نیلوفر حسینی [ 1402-04-14 ]
سلام و عرض خسته نباشید من چند سالی هست که سردردهای میگرنی دارم طب سوزنی هم انجام دادم ولی باز هم راضی نیستم با مطالعه این مطالب تصمیم گرفتم طب فیزیکی رو هم تست کنم ممنون از ارائه ی مطالب مفید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
در چه مواردی نیاز به انجام اسكن كف پا وجود دارد؟در چه مواردی نیاز به انجام اسكن كف پا وجود دارد؟

اسکن کف پا، یکی از جدیدترین دستگا‌ه‌ های آنالیز پا است که اطلاعات دقیقی را درباره‌ ی ساختار، میزان قوس و انحنای کف پا در اختیار پزشک قرار می‌ دهد. ... ادامه مطلب

علت قوس و گودی زیاد کف پاعلت قوس و گودی زیاد کف پا

به طور کلی لبه‌ ی داخلی پا به گونه‌ ای وسط کف پا را بالا آورده که یک‌ حالت قوس‌ مانند به پا بدهد. ارتفاع قوس کف پا از یک شخص به شخص دیگر متفاوت است ... ادامه مطلب

روند درمان بیماران با ارتوپدی فنیروند درمان بیماران با ارتوپدی فنی

رشته ارتوپدی فنی که زیر مجموعه ای از رشته پزشکی است به این دسته از بیماران برای برگشتن به زندگی معمولی کمک می کند. ... ادامه مطلب

درد لگندرد لگن

درد لگن یا مفصل ران ، می تواند وجود مشکل در مفصل ران باشد که منجر به درد در داخل ران یا کشاله ران می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465