درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / اگر به درد ساق پا مبتلا هستید این مطلب را بخوانید

اگر به درد ساق پا مبتلا هستید این مطلب را بخوانید

درد در هر قسمت از ساق پا یکی از علائم شایع تروما یا بیماری است. دلایل زیادی برای درد پا وجود دارد. علل آسیب زا شامل آسیب های ورزشی است. علل دیگر می تواند به رگ های خونی، اعصاب، ماهیچه ها، مفاصل، بافت های نرم یا استخوان ها مربوط باشد. دوره درمان بستگی به علت درد پا دارد. درد ساق پا اغلب می تواند در خانه درمان شود، اما اگر درد ناگهانی، شدید یا مداوم باشد، یا اگر علائم دیگری وجود داشته باشد، ممکن است مراقبت های پزشکی لازم باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

درد ساق پا چیست؟

درد زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب به محرک‌هایی مانند فشار زیاد، دمای بالا یا پایین و مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهند که می‌توانند در اثر آسیب بافت آزاد شوند. همچنین می تواند حاد به معنای ناگهانی و کوتاه مدت باشد یا مزمن و مداوم باشد. شدت را می توان در یک مقیاس از 1 تا 10 یا از خفیف تا شدید رتبه بندی کرد. مهم است که از آنچه قبل و حول و حوش ظهور درد ساق پا رخ می دهد آگاه باشید، زیرا این امر می تواند به تصمیم گیری در مورد زمان مراجعه به پزشک کمک می‌کند.

درد جلوی ساق پا:

به دردی که در قسمت جلوی ساق پا به وجود می آید، گفته شده و هنگامی تشدید می شود که فرد در حالی که پاشنه پایش ثابت روی زمین قرار دارد انگشتان خود را بالا می برد که این درد ناشی از وجود مشکل در جلوی ساق پا است.

درد پشت ساق پا:

اگر درد بیشتر در قسمت داخلی و کناره استخوان ساق پا باشد به احتمال زیاد فرد به اسپلینت ساق عقبی که به آن سندروم فشار تیبالی نیز گفته می شود، مبتلا است.

طبقه بندی درد ساق پا:

درد ساق پا عمدتاً می‌تواند به‌عنوان عصبی، اسکلتی عضلانی یا عروقی طبقه‌بندی شود یا ممکن است همپوشانی داشته باشند.

درد اسکلتی عضلانی:

به عنوان مثال می توان به کریپتوس اشاره کرد که با صدای ترکیدن یا ترک خوردن در زانو تشخیص داده می شود، یا آرتریت ، یک بیماری خود ایمنی که مفاصل لگن، زانو یا مچ پا را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر عضله، تاندون یا رباط، به عنوان مثال، در هنگام زمین خوردن دچار کشیدگی شود، هر دردی عضلانی اسکلتی خواهد بود. گرفتگی شبانه، سندرم کمپارتمان و شکستگی استرس نیز از مشکلات اسکلتی عضلانی هستند.

درد عروقی:

علل آن عبارتند از PAD، ترومبوز ورید عمقی (DVT)، سلولیت، عفونت، وریدهای واریسی و اگزمای واریسی که در آن درد با تغییر رنگ پوست همراه است.

درد عصبی:

شرایطی شامل سندرم پاهای بی قرار که در آن پاها به طور غیر قابل کنترلی تکان می‌خورند، نوروپاتی یا آسیب عصبی و درد عصب سیاتیک است. درد عصبی حتی در هنگام استراحت نیز ممکن است وجود داشته باشد.

درد ساق پا

علائم درد ساق پا:

درد ساق پا می تواند فقط ناحیه کوچکی از ساق پا را تحت تاثیر قرار دهد یا می تواند یک ناحیه وسیع یا حتی کل ساق را پوشش دهد. درد می تواند مبهم یا تیز باشد، یا ممکن است سوزش، گزگز یا بی حسی باشد. همچنین ممکن است در ناحیه باسن، کمر، ستون فقرات یا پا درد داشته باشید. سایر علائم و نشانه‌هایی که می‌توانند با درد پا بروز کنند عبارتند از:

علت درد ساق پا:

علل مختلف پا درد می تواند علائم مشابهی داشته باشد. تشخیص صحیح شانس دریافت درمان مناسب را در صورت لزوم افزایش می دهد. شناسایی علائم و شروع آنها می تواند به تشخیص مناسب کمک کند.

اسب های چارلی دوره های گذرای درد هستند که می تواند چند دقیقه طول بکشد. عضله، معمولاً پشت ساق پا سفت شده و دچار اسپاسم می شود. گرفتگی عضلات در شب و در افراد مسن بیشتر شایع است. تخمین زده می شود که از هر 3 فرد بالای 60 سال، 1 نفر دچار گرفتگی شبانه می شود و 40 درصد آنها بیش از 3 حمله در هفته را تجربه می کنند.

PAD به دلیل گردش خون ضعیف می تواند باعث درد در ساق شود. بدون درمان، می تواند کشنده باشد. علامت کلیدی آن لنگش متناوب است. لنگش متناوب باعث می شود خون رسانی به عضلات پا محدود شود. در نتیجه کمبود اکسیژن و مواد مغذی باعث درد می شود.

  1. درد عضلانی مانند گرفتگی در حین ورزش یا فعالیت
  2. درد در باسن ، ران، ساق پا و پا
  3. درد هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها
  4. گرفتگی ها به طور مداوم پس از مسافت های پیاده روی مشابه ایجاد می شوند و اغلب در هنگام استراحت راحت می شوند.

DVT به لخته شدن خون در وریدهای عمقی پا اشاره دارد. می تواند پس از گذراندن مدت طولانی در حالت نشستن، به عنوان مثال، در یک پرواز طولانی مدت ظاهر شود. علائم عبارتند از تورم و احساس داغ و دردناک در یک طرف ساق پا. این ممکن است فقط هنگام راه رفتن یا ایستادن رخ دهد. لخته ممکن است خود به خود حل شود، اما اگر فرد دچار سرگیجه و تنگی نفس ناگهانی شود یا اگر خون سرفه کند، مراقبت‌های اورژانسی لازم است.اینها می تواند نشانه هایی باشد که DVT به آمبولی ریه یا لخته خون در ریه تبدیل شده است. مشکلات عروقی می تواند جدی باشد. هر دو PAD و DVT می توانند بدون علائم ظاهر شوند. افرادی که سبک زندگی یا سابقه پزشکی آنها را مستعد مشکلات عروقی در پا می کند باید از علائم احتمالی آگاه باشند.

انجام فعالیت های شدید در حین ورزش می تواند منجر به انواع آسیب شود. دویدن می تواند نیروهای ضربه ای مکرری ایجاد کند که عضلات و تاندون ها را بیش از حد تحت فشار قرار می دهد. اسپلینت ساق پا حساسیت شدید و موضعی در عضلات ایجاد می‌کند و گاهی اوقات درد استخوانی که معمولاً در اطراف استخوان ساق پا احساس می‌شود، ایجاد می‌کند.

فشار زیاد، به عنوان مثال، از سقوط، می تواند منجر به شکستگی شود. برخی از شکستگی ها با کبودی شدید، تورم و تغییر شکل به راحتی و بلافاصله قابل تشخیص هستند. شکستگی‌های فشاری شکستگی‌های کوچکی هستند که می‌توانند ناشی از فشارهای مکرر در حین ورزش باشند، اغلب زمانی که شدت فعالیت خیلی سریع افزایش می‌یابد. هیچ آسیب واحدی وجود ندارد و شکستگی ها کوچک هستند. درد ممکن است در مراحل اولیه در طول هر جلسه تمرین شروع شود و در نهایت همیشه وجود داشته باشد.

این باعث ایجاد درد زانو در هنگام دویدن در سراشیبی می شود. علت آن التهاب تاندون پوپلیتئوس است که برای ثبات زانو مهم است.

ضربه حاد می تواند منجر به رگ به رگ شدن، کشیدگی و پارگی شود. کشیدگی آسیب به ماهیچه ها یا تاندون ها است که اغلب با دویدن همراه است، کشیدگی همسترینگ می تواند منجر به درد حاد در پشت عضله ران شود که معمولاً به دلیل پارگی جزئی است. رگ به رگ شدن و کشیدگی معمولاً به دلیل تمرین انعطاف پذیری ناکافی، کشش بیش از حد یا گرم نکردن بدن قبل از فعالیت ایجاد می شود. ادامه ورزش در هنگام آسیب دیدگی خطر را افزایش می دهد.

هنگامی که آسیب به پا منجر به تورم می شود، سطوح خطرناک فشار در عضلات می تواند منجر به سندرم کمپارتمان حاد یا مزمن شود که این می تواند به دلیل شکستگی یا کبودی شدید باشد. تورم باعث افزایش فشار می شود تا زمانی که خون رسانی به بافت عضلانی قطع شود و باعث تخلیه اکسیژن و تغذیه عضلات می شود. با توجه به آسیب ممکن است درد به طور غیر منتظره شدید باشد. در موارد شدید، درد اولیه ممکن است با بی حسی و فلج همراه باشد که به آسیب دائمی عضلانی منجر شود.

سیاتیک زمانی اتفاق می‌افتد که به یک عصب، اغلب در ستون فقرات، فشار وارد می‌شود که منجر به دردهایی می‌شود که از باسن به ساق پا می‌رسد. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که عصب در اسپاسم عضلانی یا فتق دیسک فشرده شود. اثرات دراز مدت شامل فشار بر سایر قسمت های بدن به دلیل تغییر راه رفتن برای جبران درد است.

سرطان تخمدان می تواند منجر به درد و تورم در پاها شود.

علت درد ساق پا در شب:

گرفتگی عضلات ساق پا در شب یا NLC که اسب چارلی نیز نامیده می شوند، اسپاسم های کنترل نشده در عضلات پا هستند که ممکن است دردناک باشند. اسپاسم ها معمولاً در عضلات ساق پا رخ می دهند، اگرچه ممکن است در ران ها یا پاها نیز ظاهر شوند. عضله منقبض می شود و باعث ناراحتی یا درد و گرفتگی متوسط تا شدید در ناحیه می شود. NLC ممکن است به مسائل دیگری نیز منجر شود که می تواند خواب را مختل کند و چرخه خواب فرد را از بین ببرد که می تواند باعث شود فرد در روز بعد احساس خستگی یا بی حالی کند و به مرور زمان منجر به بی خوابی شود.
علل احتمالی گرفتگی عضلات ساق پا در شب عبارتند از:

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان درد ساق پا:

بسیاری از موارد پا درد را می توان در خانه و بدون مداخله پزشکی برطرف کرد.

خود درمانی برای گرفتگی عضلات:

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات:

درمان آسیب های ورزشی:

بیوفیدبک به شما این توانایی را می ‌دهد که روش‌ های جدیدی را برای کنترل بدن، بهبود وضعیت سلامتی و یا عملکرد فیزیکی تمرین کنید. این روش در صورت تشخیص موثر بودن، در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ قابل انجام می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :ثمین عبادی [ 1402-04-14 ]
سلام دکتر من رشته رزمی کار میکنم و درد ساق پا دارم که تو انجام حرکات ورزشی برام مشکل ایجاد کرده البته چند نکته که به نظرم برام کاربدی هست رو از مقالات شما استخراج کردم که میخواستم بابت به اشتراک گذاشتنش از تون تشکر کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان و پیشگیری از پوکی استخواندرمان و پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از راههای پیشگیری از پوکی استخوان تغذیه سالم ، رژیم غذایی متعادل و غنی از کلسیم و ویتامین D .مصرف کلسیم مورد نیاز نباید سبب افزایش مصرف چربی شود ... ادامه مطلب

درد لگندرد لگن

درد لگن یا مفصل ران ، می تواند وجود مشکل در مفصل ران باشد که منجر به درد در داخل ران یا کشاله ران می شود. ... ادامه مطلب

انواع پروتز های پای مصنوعیانواع پروتز های پای مصنوعی

پا‌های مصنوعی که از آن به‌عنوان پروتز‌های پا یاد می‌ شود، از جمله راهکار‌های بسیار مؤثر در زمینه بهبود شرایط حرکتی بیماران است. فناوری تولید پروتز‌های پا آن‌ قدر پیشرفت داشته که در بیشتر مواقع شما متوجه وجود یک پای مصنوعی در بیمار نخواهید شد. ... ادامه مطلب

علائم خار پاشنه پا چیست؟علائم خار پاشنه پا چیست؟

خار پاشنه در واقع یک زائده‌ ی استخوانی است که در زیر استخوان پاشنه‌ ی پا شکل می‌ گیرد. کف پا یک نوار ضخیم از بافت نرم به نام فاسیت‌ پلانتار وجود دارد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465