درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / 7 راهکار اساسی برای مراقبت از زانوها، برای مراقبت از زانو چه کنیم؟

7 راهکار اساسی برای مراقبت از زانوها، برای مراقبت از زانو چه کنیم؟

زانو ها اعضای مهمی هستند که وزن بدن را تحمل می کنند . بدن ما روی زانو ها استوار است و به همین دلیل فشار زیادی را تحمل می کند . تقریبا 32.2 درصد از مردان و 58 درصد از زنان از درد زانو شکایت دارند که بر کیفیت کلی زندگی آنها تاثیر می گذارد . سن ، آسیب های قلبی ، فعالیت ورزشی و وزن از عوامل اصلی خطر هستند و اگر شما یکی از این مشکلات را داشته باشید لازم است برای پیشگیری از مشکلات مفاصل زانوی خود قدمی بردارید چرا که بسیاری از درد های زانو با مراقبت های مناسب قابل پیشگیری هستند . در این مطلب به بیان نکاتی درباره مراقبت از زانو ها می پردازیم .

یکی از علل اصلی مراجعه افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی، مشکلات و دردهای زانو است. مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ یکی از موسسات مجهز برای فیزیوتراپی زانو در تهران محسوب می‌شود. شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

مراقبت از زانو ها با تغییر عادات و سبک زندگی

در پیش گرفتن سبک زندگی سالم ، برای زانو و تمام قسمت های بدن ما عالی است . در مفصل زانو ، تعداد زیادی عصب وجود دارد و ناراحتی و استرس شما مستقیما به بدنتان منتقل می شود . با خوردن غذا های سالم ، مدیتیشن ، خواب منظم و راحت گرفتن زندگی ، هم از خودتان و هم از زانو هایتان مراقبت کنید .

کنترل وزن

اضافه وزن مهم ترین عامل آسیب زانو است و علت آن فشار بیش از حدی است که به زانو ها وارد می کند . هر یک کیلوگرم وزن اضافه بر وزن ایده آل شما ، باعث می شود در هنگام راه رفتن بین ۳ تا ۴ کیلوگرم وزن اضافه بر زانو های شما وارد گردد . این فشار اضافی در حرکاتی مانند دویدن یا بالا رفتن از پله ها بیشتر هم می شود . این فشار اضافی باعث تخریب سریع تر غضروف زانو می شود .

جلوگیری از زانو درد

تقویت عضلات ران و باسن

از آنجا که عضلات ران از مفصل زانو محافظت می کنند ، بنابراین تقویت عضلات ران ، از ساییدگی مفصل زانو جلوگیری می کند و درد زانو را کاهش می دهد . برخی حرکاتی که به تقویت عضلات ران کمک می کنند شامل موارد زیر است :

  1. پشت را صاف نگه دارید و دست ها را به سمت انگشتان پا بکشید از یک تا ده بشمارید .
  2. عضلات ران را سفت کنید . از یک تا ده بشمارید سپس عضلات را شل کنید .
  3. پای راست را بالا بیاورید و مستقیم نگه دارید پنجه پا را به طرف بیرون و سپس به طرف خودتان خم کنید . پا را به آهستگی پایین بیاورید . حرکت را با پای چپ تکرار کنید .
  4. گروه بعدی عضلات که باید تقویت شوند، عضلات باسن و کمر هستند ؛ زیرا می توانند فشار وارد شده بر زانو را تعدیل کنند و همچنین بسیاری از حرکات بدن با مشارکت عضلات ران و باسن انجام می شود .
  5. حرکتی که می تواند برای بسیاری از افراد مناسب باشد اسکات است که البته باید به درستی انجام شود .

پوشیدن کفش مناسب

استفاده از کفش مناسب برای استفاده روزانه ، راه پیمایی و ورزش ، در محافظت از زانو ها بسیار مهم است . کفش هایی که محافظ ضربه گیر یا ژل دارند ، با تعدیل ضربات ، جلوی آسیب های احتمالی به زانو را می گیرند . راه پیمایی با کفش نامناسب باعث ایجاد کمر درد و درد زانو در کوتاه مدت و وارد شدن آسیب به کمر و زانو در دراز مدت می شود .

پرهیز از حرکات و قرارگیری در شرایط آسیب زننده به زانو ها

به عنوان یک قاعده کلی ، مفصل زانو نباید از حالت ۹۰ درجه بیشتر خم شود ، یعنی هر چقدر که کمتر از این زاویه ما مفصل زانو را خم کنیم ، محافظت بیشتری از مفصل صورت می گیرد . یکی از مسائلی که برای عمل مفصل زانو بسیار مهم است نحوه نشستن است . برای مثال حالت دو زانو نشستن ، یکی از حالاتی است که به مفصل زانوی ما می تواند آسیب برساند .

نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی

آب برای زانو و تمام قسمت های بدن ما ضروری است . نوشیدن آب کافی برای مراقبت از زانو اهمیت زیادی دارد ؛ زیرا آب کافی باعث تامین مایع مفصلی زانو می شود و آسیب پذیری زانو را کاهش می دهد .

 صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

مراقب بیماری های روماتیسمی و مفصلی باشید

اغلب بیماری های روماتیسمی که زانو را درگیر می کنند ، ماهیت تخریبی دارند . این بیماری ها ابتدا با علائم خفیف شروع می شوند و با گذشت زمان با التهابی که در مفصل ایجاد می کنند موجب تخریب و تغییر ساختار های مفصلی می شوند .
بنابراین اگر درد مزمن زانو بیشتر از 4 هفته دارید ، نسبت به آن بی توجه نباشید و برای تشخیص علت و درمان آن اقدام کنید .

روش انجام صحیح و اصولی حرکات ورزشی

ورزش کردن راهکاری است که از جهات مختلف به تقویت زانو و جلوگیری از تخریب و درد زانو کمک می کند . ولی نکته قابل توجه این است که انجام حرکات ورزشی به روش غلط می تواند منجر به آسیب زانو شود . بنابراین لازم است در هنگام انجام حرکات ورزشی از صحیح بودن اجرای حرکات اطمینان حاصل کنید .

ضایعه نخاعی با قطع پیام‌های بین مغز و بدن باعث مختل شدن سیستم عصبی می‌ شود. برای رفع عوارض ناشی از ضایعه نخاعی می‌ توان از انواع بریس ضایعه نخاعی استفاده نمود. شما می‌ توانید برای تهیه بریس های مناسب ضایعه نخاعی به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمیه نیازی [ 1402-04-14 ]
سلام دکتر عزیز ممنون و بسیار سپاس بابت مطلب مفید مراقبت از زانوها

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
از علت و علائم تا درمان آسیب تاندون آشیل پااز علت و علائم تا درمان آسیب تاندون آشیل پا

آسیب‌ دیدگی تاندون آشیل ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، خواه ورزشکار باشد یا خیر.تاندون آشیل بزرگ‌ ترین تاندون بدن است. از استخوان‌ های پاشنه پا تا عضلات ساق پا کشیده می شود. در این بخش به علل و راه های درمان آسیب دیدگی های تاندون آشیل پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

اسکن کف پا و ضرورت انجام آن جهت ساخت کفی طبیاسکن کف پا و ضرورت انجام آن جهت ساخت کفی طبی

با پیشرفت تکنولوژی برای بررسی و معاینه دقیق تر پا، دستگاه هایی به نام اسکنرها به وجود آمدند. اسکنرها با اسکن کف پا اطلاعات جزئی و دقیقی را ما می دهند ... ادامه مطلب

در چه مواردی نیاز به انجام اسكن كف پا وجود دارد؟در چه مواردی نیاز به انجام اسكن كف پا وجود دارد؟

اسکن کف پا، یکی از جدیدترین دستگا‌ه‌ های آنالیز پا است که اطلاعات دقیقی را درباره‌ ی ساختار، میزان قوس و انحنای کف پا در اختیار پزشک قرار می‌ دهد. ... ادامه مطلب

انواع بریس Brace یا ارتز Orthosisانواع بریس Brace یا ارتز Orthosis

ارتزها وسايل كمكي هستند كه به منظور برگرداندن توانايي‌ هاي از دست رفته فرد مورد استفاده قرار مي‌ گيرند و به آنها وسايل كمكي اطلاق مي‌شود . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465