کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / فواید و ویژگی های آب درمانی چیست

فواید و ویژگی های آب درمانی چیست

آب درمانی یا هیدروتراپی یکی از روش های درمانی است که از گذشته مورد توجه بوده و یکی از روش های موثر و پرکاربرد در بازتوانی و فیزیوتراپی است. استفاده از این روش درمانی سبب شده است که بیماران با عوارض کمتری، سلامتی خود را به دست آورند. این روش علاوه بر تاثیری که بر سلامت جسمی بیمار می گذارد، سبب افزایش نشاط و شادابی بیمار نیز می شود. انجام دادن حرکات فیزیوتراپی درون آب، سبب رفع خستگی، احساس آرامش و تسکین بسیاری از دردها می شود. در ادامه این مقاله به بررسی آب درمانی و انواع آن به صورت کامل تر می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

آب درمانی چه فواید و ویژگی هایی دارد؟

استفاده از این روش درمانی برای بازتوانی بیمار، فواید بسیاری به همراه دارد که در این بخش به ذکر تعدادی از آن ها بسنده می کنیم:

فواید و ویژگی های آب درمانی

آب درمانی چه کاربردی دارد؟

از جمله بیماری هایی که در این دسته قرار می گیرند شامل سکته مغزی، آسیب های وارده بر سر و یا ستون فقرات، سندرم خستگی مزمن، بیماری ام اس، بیماری پارکینسون، فیبرومیالژِی و... می شود.

آرتروز زانو از عارضه های شایع در میان افراد با سنین بالا است که آب درمانی در کنترل درد و بهبود عملکرد زانوها کمک شایانی می کند. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، در درمان آرتریت روماتوئید، علاوه بر روش های دارویی به برخی تمرینات ورزشی اصلاحی نیاز است تا روند بهبودی بیمار تسریع شود؛ در نتیجه می توان گفت که آب درمانی می تواند یک گزینه درمانی بسیار مناسب برای این بیماری به شمار آید. مطالعه ای نشان داد که علائم درد و عملکرد زانو در بیماران مبتلا به آرتروز زانو، بعد از 8 هفته آب درمانی، بهبود یافت.

این روش درمانی از راه های متعددی چنین کاربردی خواهد داشت. برای مثال بیمارانی که از درد پایین کمر، درد گردن ، درد سیاتیک، زانو درد ، پا درد و... رنج می برند، می توانند از آب درمانی نتیجه خوبی در تسکین درد خود بگیرند.

آب درمانی در این دسته از عارضه ها همچون آسیب های ورزشی، آسیب‌ ها و شکستگی ‌های عضلانی و مفصلی و دیر جوش خوردن شکستگی ‌ها، بسیار مناسب است.

در توانبخشی بعد از برخی از جراحی ها مانند تعویض مفصل لگن و زانو، ترمیم رباط صلیبی قدامی و آن دسته از شکستگی ‌هایی که با عمل جراحی درمان شده‌اند، می توان از این روش استفاده نمود.

این روش درمانی علاوه بر نقشی که در تسهیل زایمان دارد، می تواند به مادران باردار در تسکین دردهای عمومی این دوران، مانند پا درد و کمر درد ، کمک قابل توجهی بکند و این مسیر را برای آن ها هموارتر کند.

از آب درمانی چه انتظاری داشته باشیم؟

  1. برای ایمنی و آسایش بیمار، جلسات درمانی در آب گرم با درجه حرارت 34 درجه سانتی‌گراد اجرا می ‌شوند.
  2. در طول درمان، متخصص آب ‌درمانی مستقیما به بیمار کمک می ‌کند.
  3. برنامه درمانی هربیمار اختصاصی و متناسب با نیازهای خاص او طراحی می شود.
  4. در صورت نیاز، بیمار می‌ تواند از جلیقه نجات شخصی استفاده کند.
  5. لازم به ذکر است که برای استفاده از روش آب‌ درمانی، نیازی به یادگیری شنا نیست.

چه مواردی از انجام آب درمانی منع می شوند؟

توصیه می شود بیمارانی که مبتلا به بیماری هایی از جمله سرطان، مشکلات قلبی و عروقی، فشارخون بالا و بیماری‌ های کلیوی هستند، از این روش درمانی استفاده نکنند.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

آب درمانی چه خطرات و عوارضی دارد؟

  1. کسانی که به اختلال در احساس دما مبتلا هستند، در دماهای افراطی در خطر سوختگی یا یخ‌ زدگی قرار دارند.
  2. اگر بیماری به دیابت مبتلا است، بهتر است از تمرینات گرم کردن پا و ساق پا و گرم کردن بدن به صورت کامل برای وی اجتناب شود.
  3. غوطه‌ ور شدن در آب گرم برای طولانی مدت و همچنین سونای داغ، برای بیمارانی که به دیابت یا اسکلروز چندگانه مبتلا هستند، بیماران با فشار خون غیر طبیعی بالا یا پایین و زنان باردار توصیه نمی شود.
  4. توصیه می شود در صورتی که بیمار مستعد تحریک مثانه یا رکتال است، از حمام ‌های آب سرد بپرهیزد.
  5. بیماران مبتلا به درد سیاتیک ، التهاب لگن یا روماتیسم در انگشتان پا یا مچ پا، نباید از حمام‌ های آب سرد استفاده کنند.
  6. امکان خسته شدن افراد مسن و کودکان خردسال از گرمای زیاد وجود دارد، بنابراین بهتر است که از روش‌ های درمانی طولانی مدت در آب گرم برای آن ها استفاده نشود.

افتادگی شانه عارضه شایعی است که بویژه در نوجوانان و جوانان بیش از پیش دیده می شود و ضمن اینکه به بد شکلی اندام می انجامد ؛ ممکن است با درد و ناراحتی نیز همراه باشد. اگر به این عارضه مبتلا هستید یا در اطرافتان افرادی را درگیر چنین مشکلی می بینید؛ یکی از بهترین اقدامات مراجعه به متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی است. در مراکز طب فیزکی و توانبخشی به شما آموزش داده می شود که چگونه حرکات اصلاحی جهت رفع افتادگی شانه انجام دهید. همچنین استفاده از بریس افتادگی شانه نیز یکی از اقدامات درمانی مناسب جهت رفع این عارضه می باشد که در این مراکز به شما ارائه خواهد شد.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه حسن پور [ 1402-04-14 ]
سلام دکتر عزیز با مطالعه مطلب فواید آب درمانی بسیار ی از سوالات ذهنم رو پاسخ دادید ضمن اینکه خیلیم کاربردی هست برام و ممنونتونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزایای استفاده از ارتوزهای اندام فوقانیمزایای استفاده از ارتوزهای اندام فوقانی

ارتزهای اندام فوقانی به ارتزها، بریس‌ ها و نگهدارنده‌ هایی گفته می‌ شود که برای شانه، بازو، آرنج، مچ دست و دست طراحی شده‌ اند . ... ادامه مطلب

خدماتی که در کلینیک ارتوپدی فنی به مراجعه کنندگان ارائه می گرددخدماتی که در کلینیک ارتوپدی فنی به مراجعه کنندگان ارائه می گردد

مشاوره رایگان در مورد کفش طبی، صافی کف پا، انواع ارتز و پروتز،قوز کمر، زانو بند طبی، کمر بند طبی، پای پرانتزی، خارپاشنه، هالوکس ولگوس، و غیره ... ادامه مطلب

روشهای متخصصان طب فیزیکی برای درمان درد مهره های پشتیروشهای متخصصان طب فیزیکی برای درمان درد مهره های پشتی

ستون فقرات و یا ستون مهره ها بخشی از اسکلت محوری بدن است که به بدن ما شکل و ساختار می دهد. این ستون، جایگاه مجرای نخاع است و به عبارتی حفره ای است که ... ادامه مطلب

ورزش برای درمان پارگی تاندون شانهورزش برای درمان پارگی تاندون شانه

بیمارانی با پارگی و التهاب تاندون شانه در هنگام انجام فعالیت تنش زا احساس شانه درد ناگهانی و پارگی در شانه ی خود دارند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465