پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / راههای خلاصی از درد کمر دوران بارداری

راههای خلاصی از درد کمر دوران بارداری

در کنار حالت تهوع، خستگی و تورم پاها، اکثر زنان در برخی از مقاطع بارداری کمردرد را تجربه می کنند. بر اساس یک بررسی که به این مورد پرداخته است، کمردرد بیش از دو سوم زنان در دوران بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که پزشکان آن را کمردرد می‌ نامند، می‌تواند در نزدیکی مرکز پشت ایجاد شود یا زمانی که آن را درد لگنی خلفی می‌ نامند، دنبالچه.

آنچه در این مطلب میخوانید

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ از روشهای غیر جراحی و مناسبی برای درمان یا بهبود انواع کمر درد، از جمله کمر درد بارداری استفاده می شود. از جمله آنها می توان به تجویز بریس، استفاده از لیزر درمانی ، فیزیوتراپی و ورزش درمانی ، درمان دستی، طب سوزنی و ... اشاره نمود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

آیا کمردرد در بارداری خطرناک است؟

طیف وسیعی از تغییرات بیولوژیکی طبیعی در بدن زنان در دوران بارداری رخ می دهد که مستقیماً بر سیستم اسکلتی عضلانی تاثیر می گذارد و ممکن است به علت بالقوه کمردرد و مسائل مرتبط با آن مانند پا درد تبدیل شود.

تغییرات مرتبط با بارداری معمولاً مفاصل و بافت‌های همبند را درگیر می‌کند و آنها را شل، انعطاف‌پذیر و نرم می‌کند. این تغییرات منجر به افزایش استرس و فشار روی مفاصل ستون فقرات و لگن در قسمت تحتانی کمر و باسن می شود. کمردرد ممکن است در اوایل سه ماهه اول ایجاد شود و معمولاً با ادامه بارداری افزایش می یابد.

علت کمردرد در بارداری:

عوامل زیادی از جمله تغییرات هورمونی و وضعیتی در ایجاد کمردرد در دوران بارداری نقش دارند. علل در زنان متفاوت است و ممکن است به مرحله بارداری بستگی داشته باشد.

علت کمردرد در سه ماهه اول بارداری:

عواملی که می تواند منجر به کمردرد در سه ماهه اول شود شامل تغییرات هورمونی و استرس است که در ادامه به آن می پردازیم.

در طول سه ماهه اول، سطح پروژسترون در بدن به سرعت افزایش می یابد. سطوح بالای این هورمون به شل شدن عضلات و رباط‌های نزدیک لگن کمک می‌کند که می‌تواند بر ثبات و تراز مفاصل تاثیر بگذارد.

هورمون دیگری که پزشکان آن را ریلاکسین می نامند به کاشت تخمک در دیواره رحم کمک می کند و همچنین از انقباضات در مراحل اولیه بارداری جلوگیری می کند. با نزدیک شدن به زایمان، ریلاکسین دهانه رحم را تحریک می کند تا نرم شود و برای زایمان آماده شود.

علاوه بر این، ریلاکسین باعث شل شدن رباط ها و مفاصل در ناحیه لگن می شود تا کانال زایمان در طول زایمان گسترش یابد. در نهایت، ریلاکسین بر رباط‌هایی که ستون فقرات را تثبیت می‌کنند، تاثیر می‌گذارد که می‌تواند باعث بی‌ثباتی، جابجایی وضعیت و کمردرد شود.

اگرچه بسیاری بارداری را یک رویداد هیجان انگیز زندگی پر از تغییرات می دانند، اما منابع جدیدی از استرس را نیز معرفی می کند. استرس بیش از خلق و خو یا وضعیت روانشناختی روی فرد تاثیر می گذارد. استرس می تواند باعث علائم فیزیکی مانند خستگی، سردرد ، سفتی و درد عضلانی شود.

علت کمردرد در سه ماهه دوم و سوم بارداری:

در طول سه ماهه دوم و سوم، با رشد سریع جنین، رحم به بزرگ شدن ادامه می دهد. همانطور که در زیر به آن می پردازیم، تغییرات وضعیتی، افزایش وزن و جدا شدن عضلات همگی به کمردرد در مراحل بعدی بارداری کمک می کنند:

با افزایش وزن نوزاد، مرکز ثقل زن به جلوی بدن منتقل می شود. برخی از زنان ممکن است برای به دست آوردن تعادل به عقب خم شوند. خم شدن به عقب فشار اضافی بر عضلات پشت وارد می کند که می تواند منجر به کمردرد و سفتی عضلات شود.

وزنی که فرد در دوران بارداری به دست می آورد می تواند به کمردرد و درد مفاصل کمک کند. مقدار وزنی که یک زن در دوران بارداری اضافه می کند می تواند بر سلامت کلی او و کودکش تأثیر بگذارد. طبق تحقیقات زنانی که یک جنین مجرد دارند، با توجه به وزن قبل از بارداری، بین 5 تا کیلوگرم 18 افزایش وزن داشته باشند.

راههای خلاصی از درد کمر دوران بارداری

شکم از دو باند ماهیچه ای موازی تشکیل شده است که در وسط شکم به هم متصل می شوند. این ماهیچه ها به تثبیت ستون فقرات و حمایت از کمر کمک می کنند. در دوران بارداری، جنین در حال رشد به عضلات شکم فشار وارد می کند و باعث کشیدگی و در برخی موارد جدا شدن آنها می شود. این فشار می تواند منجر به وضعیتی به نام دیاستاز رکتی شود. در طول سه ماهه دوم و سوم، برخی از زنان ممکن است در معده خود دچار برآمدگی یا پچ شوند. این نشانه این است که عضلات شکم آنها در حال جدا شدن هستند تا فضایی برای رحم در حال رشد فراهم شود. با کشش، عضلات شکم ضعیف تر می شوند که می تواند خطر آسیب دیدن کمر یا درد کمر یا لگن را در زنان افزایش دهد.

پیشگیری از کمردرد بارداری:

چندین راه موثر برای جلوگیری از کمردرد در دوران بارداری وجود دارد، از جمله:

درمان کمردرد در دوران بارداری:

گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که کمردرد در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است. با این حال، راه هایی برای تسکین کمردرد هم در دوران بارداری و هم بعد از آن وجود دارد. راه های تسکین کمردرد در دوران بارداری عبارتند از:

نکات بیشتر:

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

مسکن کمردرد در بارداری:

شما می توانید برای تهیه انواع کمربند طبی ، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیام به شماره واتس آپ 09396984430 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سارا فاتحی [ 1402-04-14 ]
کمر درد از معضلات جدایی ناپذیر دوران بارداری هستش ممنون دکتر از مقاله ی مورد نظر که خلی به خود من کمک کننده هست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیوفیدبک (بیوفیدبک تراپی) چیست و چه کاربردی دارد؟بیوفیدبک (بیوفیدبک تراپی) چیست و چه کاربردی دارد؟

بیوفیدبک، روشی است که به شما یاد می دهد چگونه برخی از عملکرد های بدن مانند ضربان قلب خود را کنترل کنید.به طور خلاصه، بیوفیدبک به شما این توانایی را می ‌دهد که روش‌ های جدیدی را برای کنترل بدن، بهبود وضعیت سلامتی و یا عملکرد فیزیکی تمرین کنید. ... ادامه مطلب

تاثیر طب سوزنی بر مبتلایان به آرنج تنیس بازانتاثیر طب سوزنی بر مبتلایان به آرنج تنیس بازان

بیماری تنیس البو یا به عبارتی آرنج تنیس بازان بیماری دردناکی است که ناشی از استفاده بیش از حد تاندون‌ های آرنج در پی حرکات مکرر مچ دست و بازو رخ می‌ دهد . این بیماری برخلاف نامش تنها ورزشکاران را درگیر خود نمی‌ کند . در این مقاله به بررسی تاثیر طب سوزنی در درمان آرنج تنیس بازان می پردازیم . ... ادامه مطلب

کفش طبی استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟کفش طبی استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

کفش طبی استاندارد نقش مهمی در راحتی و پشتیبانی از پا را در هر شرایطی دارد و هنگام راه رفتن کمترین فشار را به پا و ستون فقرات وارد می کند. ... ادامه مطلب

علل درد لگنعلل درد لگن

پیش از درمان درد لگن، باید علت درد لگن مشخص شود. متخصصین بر اساس آزمایشها و بررسی های رادیولوژی مثل عکس ساده، ام آر ای و اسکن استخوان علل درد لگن ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465