پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / بیماری فیبرومیالژیا (درد مزمن عضلات) چیست؟

بیماری فیبرومیالژیا (درد مزمن عضلات) چیست؟

فیبرومیالژیا اختلالی است که باعث ایجاد درد پراکنده در سراسر بدن، مشکلات خواب، خستگی و مشکلات خلقی می ‌شود. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به دلیل پردازش غیر طبیعی درد در مغز، معمولا نسبت به افراد دیگر به درد حساس‌ تر هستند.

درد گسترده، خستگی، مشکلات حافظه و ... از جمله علائم فیبرومیالژیا می باشند که این علائم، با بسیاری از بیماری های دیگر مشترک هستند. به همین علت برای تشخیص دقیق و درست این عارضه نیاز به مهارت و تجربه پزشک وجود دارد. شما می توانید برای تشخیص و درمان بیماری فیبرومیالژیا به کلینیک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی پروفسور بیژن فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر، همچنین مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علائم فیبرومیالژی

مهم ترین علائم فیبرومیالژی در بدن عبارت است از درد، خستگی و اختلال خواب که در ادامه هر کدام را بررسی می ‌نماییم.

درد یکی از علائم فیبرومیالژی و مهم‎ ترین علت مراجعه این بیماران است. اکثرا درد های گسترده در تمام بدن دارند. معمولا درد با هوای سرد و مرطوب، اضطراب و استرس‎ های روانی و بد خوابی تشدید می‎ شود.
برای بیان درد از اصطلاحات درد های گنگ، درد های فرورونده (مثل فرو رفتن سوزن در بدن)، درد های ضربان دار، درد های نافذ و سوراخ کننده و سوزش بدن استفاده می ‎کنند.

از دیگر علایم مهم فیبرومیالژیا خستگی است و گاهی در تمام مدت روز وجود دارد و گاهی بسیار شدید می ‎شود. تعدادی فقط به علت خستگی به پزشک مراجعه می ‎کنند.
خستگی با فعالیت بدنی تشدید می ‎شود و بسیاری از بیماران می‎ گویند من ضعیف تر از آن هستم که بتوانم کوچک ترین کاری انجام دهم. برای بیان خستگی از اصطلاحات من همیشه خسته ‎ام، همیشه حالت کوفتگی دارم، من انرژی ندارم استفاده می‎ کنند.

اختلال خواب جزء علایم شایع بیماری فیبرومیالژی است. بیمارانی که خستگی صبحگاهی آن‎ ها بیشتر است از اختلال بیشتری در خوابیدن رنج می ‎برند که به آن ‎ها بد خواب گفته می‎ شود. درد و حالت خشکی خصوصا در هنگام صبح و گاهی عصر ها وجود دارد.

بیماری فیبرومیالژیا

سایر علائم شایع در بیماری فیبرومیالژیا

سایر علائم بیماری فیبرومیالژیا شامل موارد زیر می ‌شود:

علت فیبرومیالژیا

پزشکان نمی دانند که علت اصلی فیبرومیالژیا چیست، اما به احتمال زیاد شامل عوامل مختلفی است که با هم کار می کنند. این موارد ممکن است شامل:

عوامل خطر فیبرومیالژیا عبارتند از:

مدیریت وزن و پیشگیری از چاقی در فیبرومیالژیا

هر التهابی می تواند علائم فیبرومیالژیا را تشدید کند و از آنجایی که چاقی یک وضعیت التهابی مزمن برای تمام سلول های بدن ایجاد می کند، کاهش اصولی وزن و پیشگیری از چاقی از اولویت های درمان بیمار مبتلا به فیبرومیالژی است. بیماران فیبرومیالژیا وقتی به طور اصولی وزن کم می کنند، افزایش انرژی قابل توجهی را تجربه می نمایند.
قطعا در مدیریت وزن این افراد، عوامل زمینه ای و فرا تغذیه ای باید مورد توجه قرارگیرد. تمرین های ذهن آگاهی و پرداختن به توانایی های بالقوه این افراد از اصول نانوشته ای است که تجربه نشان می دهد باید در رژیم غذایی در فیبرومیالژیا، روی آن متمرکز بود.

شواهد علمی در مور حذف برخی از گروه های غذایی در فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا و گزگز

در وضعیت فیبرومیالژی یا فیبرومیالژیا فرد درد عضله و خستگی را تجربه می کند و به همین دلیل در برخی مواقع این وضعیت با سندرم خستگی مزمن اشتباه گرفته می شود ، در این وضعیت ممکن است خستگی خیلی شدید باشد و درد در نقاط حساس متعددی در کل بدن وجود دارد ، افراد مبتلا به فیبرومیالژیا علائمی مانند بی حسی و مور مور شدن دست و پا و صورت را ممکن است تجربه کنند ، از دیگر علائم آن افسردگی ، اشکال در تمرکز و مشکلات خواب ، سردرد و دل درد ، یبوست و اسهال می باشد .

درمان های جدید فیبرومیالژیا

درد فیبرومیالژیا می تواند خفیف بوده و یا تا حدی جدی باشد که بتواند فعالیت های روزانه ی فرد را مختل نماید. خوشبختانه درمان می تواند به کاهش درد کمک کند.

1. مسکن ها
دارو ها گزینه ای برای کاهش درد فیبرومیالژیا هستند. پزشک شما ممکن است از دارو های مسکن بدون نسخه مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم استفاده کند. این دارو ها می توانند کمک کنند که:

2. دارو های ضد افسردگی

این دارو ها می توانند به کاهش درد و خستگی کمک کنند. راجع به اثرات جانبی احتمالی استفاده از دارو های ضد افسردگی برای فیبرومیالژیا با پزشک خود صحبت کنید. برای برخی افراد، دارو های ضد افسردگی می تواند انواع عوارض جانبی نا خوشایند مانند حالت تهوع، افزایش وزن و از دست دادن میل جنسی را ایجاد کنند.

3. دارو های ضد صرع

این دارو های درمان تشنج ممکن است به کاهش درد کمک کنند. FDA داروی پرگابالین (Lyrica)، اولین داروی ضد تشنج برای درمان فیبرومیالژیا را تایید کرده است. گاباپنتین، که موجب کاهش درد عصب می شود نیز ممکن است پیشنهاد شود. اما این دارو ها با عوارض جانبی احتمالی همراه هستند، شامل:

4. یوگا

تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا که در کلاس های یوگا شرکت کرده اند حالت روحی بهتر و درد و خستگی کمتری را تجربه می کنند. کلاس ها شامل موارد زیر هستند:

5. طب سوزنی

ممکن است بخواهید طب سوزنی را برای تسکین درد امتحان کنید. طب سوزنی ورود سوزن هایی به پوست است برای:

6. فیزیوتراپی

تکنیک های فیزیوتراپی به منظور افزایش دامنه حرکات و تقویت عضلات است. فیزیوتراپی همچنین می تواند به کاهش درد فیبرومیالژیا کمک کند. درمانگر شما برنامه ای برای کمک به مدیریت علائم خاص طراحی می کند. متخصص همچنین می توانند تکنیک های مراقبت از خود را برای فیبرومیالژیا و دیگر مشکلات آموزش دهند، تا به شما کمک کند خستگی و درد خود را مدیریت کنید. تحقیقات نشان می دهد که آموزش مدیریت درد می تواند منجر به افزایش عملکرد در ورزش شود.

چگونه می توانم خستگی فیبرومیالژیا را درمان کنم؟

خستگی یک علامت رایج فیبرومیالژیا است. ممکن است با وجود خواب در طول شب، صبح با خستگی از خواب بیدار شوید. فعالیت های ساده روزانه می توانند خسته کننده باشند. گزینه های درمان خستگی فیبرومیالژیا عبارتند از:

7. ویتامین D

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا اغلب سطح ویتامین D کمی دارند. در تحقیقی در سال 2013 محققان دریافتند افرادی که دارای فیبرومیالژیا هستند، زمانی که مکمل های ویتامین D را مصرف می کنند، از لحاظ جسمی بهتر بوده و خستگی کمتری احساس می کنند. قبل از مصرف مکمل های ویتامین D با پزشک خود صحبت کنید زیرا بیش از حد ویتامین D می تواند مسموم کننده باشد.

8. ورزش

ورزش نیز یک راه موثر برای مبارزه با خستگی و بهبود سطح انرژی است. ورزش، تولید اندورفین مغز را افزایش می دهد، خواب را بهبود می بخشد و افسردگی را کاهش می دهد. فعالیت های پیشنهادی برای افراد دارای فیبرومیالژیا شامل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا است. برای بعضی ها شروع فعالیت با درد فراوانی که دارند دشوار است؛ به آرامی شروع کنید و به تدریج شدت را افزایش دهید. در حالی که این مقاله گزینه های درمانی زیادی برای امتحان کردن ارائه داده است، ورزش تنها راه حلی است که در آزمایش های کنترل شده همچنان فواید خود را نشان داده است.

سایر روش های جایگزین برای درمان فیبرومیالژیا چیست؟

شما می توانید درمان های جایگزین را برای تسکین علائم فیبرومیالژیا بکار ببرید. در مورد گزینه های زیر با پزشک خود صحبت کنید.

9. بازخورد زیستی (BIOFEEDBACK)

بازخورد زیستی یا بیوفیدبک در مورد یادگیری نحوه کنترل توابع بدن شما است. اینکار می تواند به کاهش تنش عضلانی و درد فیبرومیالژیا کمک کند. هیچ عارضه جانبی برای این تکنیک وجود ندارد، اما بعضی از افراد پس از جلسه ی درمانی احساس خستگی می کنند. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید که آیا کاندید مناسبی برای بیوفیدبک هستید.

10. تای چی

این روش ذهنی-بدنی شامل تنفس عمیق، مدیتیشن و حرکات کنترل شده است. تای چی می تواند قدرت عضلانی، تعادل و استقامت را بهبود بخشد. تای چی روش شدیدی نیست، اما اگر آن را بیش از حد انجام دهید، می توانید دچار درد یا گرفتگی عضلانی شوید.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

11. ماساژ درمانی

ماساژ می تواند ماهیچه های شما را تسکین دهد، دامنه حرکات را بهبود بخشد و استرس و اضطراب را کاهش دهد. اگر درمانگر شما فشار بیش از حدی اعمال کند، ممکن است دچار کبودی، تورم و درد موقت شوید.

12. درمان رفتاری شناختی (CBT)

اساس درمان رفتاری شناختی در مورد کمک به افراد برای تعیین اهداف واقع بینانه است. بیماران روی شناسایی الگو های تفکر نا سالم و ایجاد تکنیک برای مدیریت افکار منفی کار می کنند. تکنیک هایی که از CBT یاد می گیرید می تواند موجب کاهش درد فیبرومیالژیای شما شود.

افتادگی شانه عارضه شایعی است که بویژه در نوجوانان و جوانان بیش از پیش دیده می شود و ضمن اینکه به بد شکلی اندام می انجامد ؛ ممکن است با درد و ناراحتی نیز همراه باشد. اگر به این عارضه مبتلا هستید یا در اطرافتان افرادی را درگیر چنین مشکلی می بینید؛ یکی از بهترین اقدامات مراجعه به متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی است. در مراکز طب فیزکی و توانبخشی به شما آموزش داده می شود که چگونه حرکات اصلاحی جهت رفع افتادگی شانه انجام دهید. همچنین استفاده از بریس افتادگی شانه نیز یکی از اقدامات درمانی مناسب جهت رفع این عارضه می باشد که در این مراکز به شما ارائه خواهد شد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :بهروز رضایی [ 1402-04-14 ]
سلام دکتر درد عضلات بسیار شایع هست و این مطلب خیلی کاربردی ممنون

چه عضلاتی می توانند در کمر درد موثر باشند؟چه عضلاتی می توانند در کمر درد موثر باشند؟

کمر درد یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که در کار ما وقفه می اندازد و ناراحتی های زیادی را به وجود می آورد. ... ادامه مطلب

کفی طبی بر چه اساسی ساخته می شود؟کفی طبی بر چه اساسی ساخته می شود؟

کفی‌ ها برای اصلاح هم ترازی غیرطبیعی پا، کاهش درد، بهبود هماهنگی و تناسب اسکلتی، بهبود عملکرد کف پاها و اندام تحتانی در کفش قرار داده می شوند ... ادامه مطلب

نحوه برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به کمر درد و دیسک کمر مرداننحوه برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به کمر درد و دیسک کمر مردان

در بعضی از شرایط، ممکن است آقایان پس از برقراری یک رابطه جنسی دچار کمردرد شوند، این کمردرد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عموماً علت کمردرد مردان ب ... ادامه مطلب

انحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی داردانحراف زانو به سمت خارج چه علت و علائمی دارد