کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / بیوفیدبک (بیوفیدبک تراپی) چیست و چه کاربردی دارد؟

بیوفیدبک (بیوفیدبک تراپی) چیست و چه کاربردی دارد؟

بیوفیدبک، روشی است که به شما یاد می دهد چگونه برخی از عملکرد های بدن مانند ضربان قلب خود را کنترل کنید.در طول بیوفیدبک ، شما به گیرنده های الکتریکی متصل هستید که کمک می کنند تا اطلاعات مربوط به بدن خود را دریافت کنید.این بازخورد به شما کمک می ‌کند تا تغییرات ظریف در بدن خود برای رسیدن به نتایجی که می‌ خواهید را ایجاد کنید(مثل شل کردن عضلات جهت کاهش درد) .

آنچه در این مطلب میخوانید

بیوفیدبک به شما این توانایی را می ‌دهد که روش‌ های جدیدی را برای کنترل بدن، بهبود وضعیت سلامتی و یا عملکرد فیزیکی تمرین کنید. این روش در صورت تشخیص موثر بودن، در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ قابل انجام می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

انواع بیوفیدبک

درمانگر ممکن است از انواع مختلف روش های بیوفیدبک بر اساس مشکل شما و اهداف مورد نظر استفاده کند. انواع روش های بیوفیدبک شامل:

  1. امواج مغزی: این نوع بیوفیدبک از گیرنده هایی در سطح پوست سر برای کنترل امواج مغزی شما و ثبت آن استفاده می کند ( مثل نوار مغز).
  2. تنفس: در طول بیوفیدبک تنفسی باند هایی دور شکم و قفسه سینه برای کنترل الگوی تنفس شما و تعداد تنفس بسته می شود.
  3. ضربان قلب: این نوع بیوفیدبک از گیرنده هایی در انگشت یا لاله گوش و یک وسیله ایی که برای شناسایی کردن تغییرات حجم خون (فوتوپلتیسموگراف) به کار می رود، استفاده می کند. یا یک گیرنده در قفسه سینه، قسمت تحتانی تنه یا مچ دست گذاشته می شود.که با استفاده از نوار قلب، ضربان قلب و چگونگی تغییر آن را اندازه گیری می کند.
  4. انقباض عضلانی: این مدل شامل گیرنده های در سطح عضلات اسکلتی شما است که فعالیت های الکتریکی که سبب انقباض عضلانی می شود را کنترل می کند.
  5. فعالیت غدد عرق: گیرنده هایی به انگشتان، کف دست یا مچ دست شما وصل می شود که فعالیت غدد عرق شما را اندازه گیری می کند و میزان تعریق روی پوست، شما را از وجود اضطراب مطلع می کند.
  6. دما: گیرنده هایی که به انگشتان دست یا پا ها وصل می شود جریان خون به پوست شما را اندازه گیری می کند.چون دمای بدن شما اغلب وقتی مضطرب هستید کاهش پیدا می کند.

ابزار های بیوفیدبک

شما می ‌توانید آموزش بیوفیدبک را در کلینیک ‌های طب فیزیکی دریافت کنید. تعداد رو به رشدی از دستگاه ‌ها و برنامه‌ های بیوفیدبک برای استفاده خانگی وجود دارد, از جمله:

بیوفیدبک

برای چه بیوفیدبک انجام می شود؟

بیوفیدبک برای کمک به کنترل کردن خیلی از مشکلات جسمی و ذهنی به کار می رود که شامل:

مردم به دلایل مختلفی از بیوفیدبک استفاده می کنند

کاربرد های بیوفیدبک:

دستیابی به عملکرد بهینه

بهبود عملکرد آکادمیک

بهبود عملکرد در ورزش

بهبود اختلالات روانی- احساسی

بهبود بیماری های روان تنی

سکته ، صرع، تیک های عصبی، مشکل تعادل، سردرد، اسپاسم عضلانی، سندرم تونل ، اختلالات سیستم عصبی خودمختار

فشارخون بالا، اختلال رینود

آسم، هایپرونتیلیشن، بیماری انسداد مزمن ریه

  1. سندروم روده تحریک پذیر، یبوست مزمن
  2. و همچنین اختلالات بی اختیاری ادرار و مشکلات عضلات لگن ، سردرد و درد های مزمن

درمان با بیوفیدبک چگونه است؟

در طول جلسه بیوفیدبک سنسور های دستگاه یا الکترود ها برای ارزیابی فعالیت های فیزیولوژیکی خاصی به بدن متصل می شوند. این فعالیت های فیزیولوژیکی عبارتند از:

این حسگر های زیستی این اطلاعات را در زمان دقیق به کاربر از طریق نمایشگر سمعی و بصری منتقل می کنند. این سیگنال ها به نشانه های شنیداری یا دیداری مثل یک تصویر ویدئو یا فلش نور تبدیل می شوند. درمانگر بیوفیدبک پس از آن بیمار را با استفاده از تمرینات فیزیکی و ذهنی راهنمایی می‌ کند تا این نشانه ها را برای اقدامات سالم‌ تر به کار ببرد.
این تمرینات می تواند شامل ریلکسیشن عضلانی پیشرفته، اسکن بدن، تکنیک های تنفس، مدیتیشن، مایندفولنس، تصویر سازی هدایت شده باشد. به طور کلی ‏عوامل ذکر شده تمام اقدامات پروکسی از برانگیختگی های همدلانه (جنگ یا گریز) حالت بدنی ناسازگار در شرایط استرس زا است. بیمار با انجام تکنیک های ریلکسیشن همراه با بازخوردهای فوری که دریافت میکند می تواند یاد بگیرد که حالات درونی خود را برای تغییرات فیزیولوژی مفید و پایدار حفظ کند.

اینستاگرام دکتر بیژن فروغ

بیوفیدبک تراپی چگونه کار می کند؟

در طول یک جلسه ی بیوفیدبک تراپی الکترود ها ، بسته به این که کدام یک از پارامتر های فیزیولوژیک قرار است ثبت شوند، به قسمت های مختلف بدن وصل می شوند. این الکترود ها پارامتر های مرتبط با فعالیت های غیر ارادی بدن را ثبت می کنند. در مرحله ی بعد سیگنال هایی که توسط الکترود ها ثبت شدند به یک دستگاه فرستاده می شود. دستگاه هم متناسب با سیگنال های دریافتی، بر روی یک مانیتور یک فایل (فیدبک) به صورت صوت ، عکس یا فیلم پخش می کند. نوع سیگنال های دریافتی می تواند نرخ ضربان قلب ، نرخ تنفس، فشار خون ، دما و فعالیت امواج مغزی و فعالیت عضلات باشد .
زمانی که فرد برای مدت طولانی تحت شرایط محیطی خاصی قرار دارد و یا دارای اختلال یا بیماری خاصی است (به عنوان مثال وقتی تحت استرس مزمن است) این عملکرد های غیر ارادی تغییر می کنند : نرخ ضربان قلب بالا یا پایین می رود ، انقباض عضلات بیشتر یا کمتر می شود ، فشار خون افزایش یا کاهش می یابد یا تنفس سریع تر یا کند تر و یا حتی الگو های امواج مغزی دچار تغییر می شود.
به کمک تکنیک بیوفیدبک افراد می توانند این تغییرات را حین رخ دادن روی مانیتور به صورت صدا ، عکس و یا فیلم ببینند. بنابراین آن ها با دریافت فیدبک های فوری می توانند سعی کنند تا این سیگنال ها را دوباره به حالت نرمال دربیاورند.
این حلقه ی فیدبک به فرد کمک می کند تا برای ایجاد تغییرات موثر کوچک در بدن تمرکز کند. برای مثال تلاش برای ریلکس کردن یک سری عضلات مشخص (مثلا عضلات پیشانی ) و در نتیجه آن کاهش درد ( سر درد تنشی) .
بعد از اینکه این پارامتر ها براساس نوع اطلاعاتی که فیدبک ها می دهند اصلاح شد و به حالت نرمال رسید ، افراد از این وضعیت نرمال هم فیدبک دریافت می کنند این دفعه تلاش آن ها برای حفظ این حالت نرمال است. مثلا فرد سعی می کند به یاد آورد در زمانی که وضعیت نرمال شد چه افکار و احساساتی داشت و بعد سعی می کند تا به صورت عامدانه آن افکار و احساسات حفظ کند تا آن وضعیت نرمال حفظ شود.
جلسه بیوفیدبک به صورت یک بازی اجرا می شود بنابراین فرآیند یادگیری چگونگی تنظیم و کنترل پارامتر های فیزیولوژیکی جالب و موثر خواهد بود. هر جلسه درمان به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد . بیماران معمولا بعد از ۱۰ جلسه شروع به دیدن تاثیرات بیوفیدبک می کنند . البته در برخی از اختلالات مانند فشار خون بالا و ADHD ممکن است ۲۰ جلسه یا بیشتر طول بکشد تا بهبودی مشاهده شود.
اگر یک دوره ی آموزش بیوفیدبک با موفقیت پایان پذیرد شخص می آموزد با اختیار خویش پارامتر های فیزیولوژیک مورد نظر را ،حتی زمانی که به دستگاه بیوفیدبک متصل نیست، تحت کنترل در آورد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ از روشهای غیر جراحی و موثری برای بهبود گیرافتادگی عصب استفاده می شود. از جمله آنها می توان به تجویز بریس، استفاده از لیزر درمانی ، فیزیوتراپی و ورزش درمانی ، درمان دستی، طب سوزنی و ... اشاره نمود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
جوراب ضد آمبولی یا آنتی ترمبیوز چیست؟جوراب ضد آمبولی یا آنتی ترمبیوز چیست؟

جوراب ضد ترومبوز یا ضد آمبولی جوراب هایی از الیاف خاص و محکم هستند که مانع لخته شدن خون در ساق پا و یا ران پا می شوند و از ترومبوز جلوگیری می کنند. ... ادامه مطلب

آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی مؤثر است؟آیا اوزون تراپی در بهبود آسیب دیدگی های ورزشی مؤثر است؟

اوزون درمانی درمان جدید در علم پزشکی است که بسیاری از متخصصین با تجربه از آن برای درمان بیماری ‌های اسکلتی عضلانی و آسیب های ورزشی استفاده می کنند ... ادامه مطلب

درمان زانو درد با فیزیوتراپیدرمان زانو درد با فیزیوتراپی

بسیاری از زانو درد ها ممکن است با فیزیوتراپی به موقع و بدون نیاز به انجام تزریق‌ های دردناک یا مصرف دارو به سرعت بهبود یابند. در این مقاله به درمان زانو درد با فیزیوتراپی می پردازیم . ... ادامه مطلب

تاثیر ارتز زانو بر دامنه حرکتی زانو در مبتلایان به استئوآرتریت خفیف تا متوسطتاثیر ارتز زانو بر دامنه حرکتی زانو در مبتلایان به استئوآرتریت خفیف تا متوسط

استئوآرتریت زانو که به عنوان بیماری دژنراتیو مفصل نیز شناخته می‌ شود، معمولاً نتیجه ساییدگی و از دست دادن تصاعدی غضروف مفصلی است . ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465