کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / متوکاربامول دارویی برای کمر درد و گرفتگی عضلات کمر

متوکاربامول دارویی برای کمر درد و گرفتگی عضلات کمر

شل کننده ‌های عضلانی دارو هایی هستند که به کاهش درد حاد مرتبط با شرایط اسکلتی عضلانی کمک می‌ کنند. اگر درد شما از یک مشکل مرتبط با ستون فقرات مانند اسپاسم کمر، کشیدگی عضله یا فیبرومیالژیا است و تحرک شما را محدود می ‌کند، باید به مراقبت ‌های پزشکی نیز توجه کنید. استفاده معمول از متوکاربامول شامل اسپاسم کمر، گردن درد و درد آرتروز است.

آنچه در این مطلب میخوانید

متوکاربامول چیست؟

متوکاربامول جزء دارو های شل کننده عضلانی است با نام تجاری روباکسین که عمده مصرف آن در گرفتگی های عضلات در بیماری های مختلف از جمله پارکینسون است. این دارو روی خود عضله اثر مستقیمی ندارد بلکه با مسدود کردن اعصابی که باعث انقباض عضله می شوند تاثیر خود را می گذارند.

موارد مصرف متوکاربامول

متوکاربامول برای درمان درد های ناشی از عارضه ‌های اسکلتی عضلانی مورد تایید FDA است. عارضه‌ های اسکلتی عضلانی شامل اختلالاتی است که ممکن است مفاصل، استخوان ‌ها، ماهیچه ‌ها، تاندون‌ ها، رباط ها و اعصاب را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، یکی از رایج ‌ترین موارد استفاده از متوکاربامول در مدیریت کمر درد است. روباکسین یک گزینه کار آمد و متعادل برای درمان کمر درد حاد و گردن درد است.
متوکاربامول معمولاً به تنهایی استفاده نمی ‌شود. در عوض، باید در ترکیب با سایر درمان ‌ها، فیزیوتراپی و یا استراحت استفاده شود.

متوکاربامول

قرص متوکاربامول در چه دوزی موجود است؟

قرص متوکاربامول به صورت قرص های ۵۰۰ میلی گرمی وجود دارد.

آمپول متوکاربامول به چه مقدار وجود دارد؟

آمپول متوکاربامول آمپول های بزرگ ۱۰ میلی لیتر است. که در هر میلی لیتر آن ۱۰۰ میلی گرم دارو است. بنابراین در یک آمپول ۱۰۰۰ میلی گرم دارو وجود دارد.

آمپول متوکاربامول را وریدی یا عضلانی تزریق می کنند؟

آمپول متوکاربامول را هم می توان وریدی و هم عضلانی تزریق کرد .

حداکثر چقدر می توان آمپول متوکاربامول را تزریق کرد؟

آمپول متوکاربامول چه عضلانی و چه وریدی حداکثر سه گرم در روز ( سه آمپول ) و حداکثر سه روز توصیه می شود.

آیا می توان متوکاربامول را مستقیما توی رگ تجویز کرد ؟

بهتر است در داخل سرم قندی یا نمکی ریخته و آهسته وارد بدن کرد .

تزریق متوکاربامول

گرفتگی ‌های عضلانی (افراد بالای 18 سال): برای درد های متوسط معمولاً دوز 1000 میلی گرم این دارو به داخل عضله و یا به صورت وریدی تزریق خواهد شد. برای درد های شدید و یا بعد از عمل جراحی دوز 1000 میلی گرم به صورت عضلانی یا وریدی هر 8 ساعت یک بار تزریق شده که نباید این کار بیش از 3 روز انجام شود.
کزاز (افراد بالای 18 سال): دوز معمول 1000 تا 2000 میلی گرم به صورت وریدی هر 6 ساعت یک بار بوده تا زمانی که فرد بتواند شکل خوراکی دارو را مصرف کند.
کزاز (کودکان زیر 18 سال): دوز این دارو برای کودکان بر اساس وزن آن‌ ها تعیین می‌ شود. دوز معمول 15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بوده که به صورت وریدی هر 6 ساعت یک بار تزریق می ‌شود تا زمانی که بیمار بتواند شکل خوراکی دارو را مصرف کند.

قبل از مصرف متوکاربامول

روباکسین می تواند اثرات نا مطلوبی بر سلامت داشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید. قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از روباکسین باید عواملی را در نظر بگیرید. این عوامل به شرح زیر است:

علائم و نشانه‌ های سوء مصرف متوکاربامول

شناخت علائم سوء مصرف روباکسین حیاتی است. شناخت این علائم می ‌تواند به یک شخص کمک کند تا متوجه شود که فردی در حال ابتلا به اعتیاد به قرص‌ ها است. همچنین می تواند به فرد کمک کند تا مشکل را شناسایی کند و قبل از جدی شدن آن اقدام کند. هنگامی که فردی یک قرص متوکاربامول را به طور مکرر مصرف می ‌کند، این نه تنها اعتیاد است، بلکه باید اثرات نا مطلوب دارو بر بدن او را نیز در نظر گرفت. به طور کلی، علائم سوء مصرف روباکسین مشابه سایر دارو های تجویزی است. افرادی که از دارو بیش از حد استفاده می ‌کنند گاهی اوقات عوارض جانبی مانند موارد زیر را تجربه می‌ کنند:

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

عوارض جانبی رایج قرص و آمپول متوکاربامول

روباکسین در دسته یک شل کننده عضلانی قرار دارد و با اثر بر روی سیستم عصبی مرکزی پیام‌ های درد ارسال شده به مغز را مسدود می‌ کند. اثر انسدادی این دارو باعث ایجاد برخی عوارض شایع و همچنین شدید و نادر مشابه استفاده از سایر شل کننده‌ های عضلانی می ‌شود. شایع ‌ترین اثرات دارو نیازی به مداخله پزشک ندارد زیرا خود به خود از بین می ‌روند. مطالعات نشان می ‌دهد که متوکاربامول در بیماران بسیار کارآمد است، اما تنها اختلالات روانی حرکتی و شناختی جزئی ایجاد می‌ کند.برخی از اثرات رایج و کمتر جدی متوکاربامول در زیر ذکر شده است:

فیزیکی:

دستگاه گوارش:

بیوفیدبک به شما این توانایی را می ‌دهد که روش‌ های جدیدی را برای کنترل بدن، بهبود وضعیت سلامتی و یا عملکرد فیزیکی تمرین کنید. این روش در صورت تشخیص موثر بودن، در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ قابل انجام می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :میلاد شهبازی [ 1402-10-23 ]
درد گردن دارم

اسدی [ 1402-05-09 ]
سلام پسرم آمپول متو کاربامول رو زده گرفتگی که خوب نشده زانو درد گرفته

زهرا بهرامی [ 1402-04-12 ]
عالی ، مفید و جامع. دستتون درد نکنه

مبین [ 1402-01-26 ]
من کمرم رگ به رگ شده میخوام آمپول متوکاربامول بزنم اگه اون رو بزنم چند روز طول میکشه تا کمر درد من خوب بشه

عبدالرضا جلالی [ 1402-01-18 ]
پدرم کمردردداره وهرچه شل کنندعضلانی میزنه تعثیری نداره بایدچکارکنم متشکر میشم راهی برام بگذارید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان و پیشگیری از پوکی استخواندرمان و پیشگیری از پوکی استخوان

یکی از راههای پیشگیری از پوکی استخوان تغذیه سالم ، رژیم غذایی متعادل و غنی از کلسیم و ویتامین D .مصرف کلسیم مورد نیاز نباید سبب افزایش مصرف چربی شود ... ادامه مطلب

درمان پای صاف کودکان با کفش طبیدرمان پای صاف کودکان با کفش طبی

قوس کف پا یکی از موارد قابل توجه در سلامت کودکان است. صافی کف پا یکی از شایع ترین علل درد در کف پا، مچ پا، ساق پا و کمر می‌ باشد ... ادامه مطلب

علت سوزش، داغ شدن و درد انگشت شست پا چیست؟علت سوزش، داغ شدن و درد انگشت شست پا چیست؟

درد شست پا موقعیتی نسبتاً شایع است که افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. این موضوع اهمیت دارد که به کوچکترین درد در انگشتان پا توجه کنیم ... ادامه مطلب

بیماری پات یا سل ستون فقرات چیست و چه علائمی دارد؟بیماری پات یا سل ستون فقرات چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری پات یا سل ستون فقرات، اصطلاحی است برای سل که به ستون فقرات سرایت کرده است. سل ستون مهره ای شایع ترین سل استخوان است و شایع ترین محل درگیری در ن ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465