درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای ارتوپدی دست / گیر افتادن عصب اولنار چیست؟

گیر افتادن عصب اولنار چیست؟

آرنج مفصل پیچیده ای است که امکان خم شدن و راست شدن (فلکسیون و اکستنشن) و چرخش ساعد (پروناسیون، کف دست به پایین و سوپیناسیون، کف دست به بالا) را فراهم می کند.آرنج از به هم پیوستن سه استخوان تشکیل می‌شود: بازو، ساعد در سمت انگشت کوچک (اولنا) و ساعد در سمت شست (رادیوس).آرنج که توسط ماهیچه‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها کنار هم قرار می‌گیرد، ترکیبی از لولا و مفصل محوری است.قسمت لولای آرنج به بازو اجازه می دهد تا مانند لولای درب خم شود، در حالی که قسمت محوری این امکان را می دهد که بازو پایین بپیچد و بچرخد.چندین ماهیچه، عصب و تاندون وجود دارد که از آرنج عبور می کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از سه عصب اصلی بازو، عصب اولنار از گردن، از طریق یک تونل بافتی (تونل کوبیتال) که زیر یک برآمدگی استخوانی (اپی کندیل داخلی) در داخل آرنج شما قرار دارد، حرکت می کند.نقطه ای که عصب اولنار در زیر اپی کندیل داخلی قرار دارد معمولا به عنوان استخوان بامزه نامیده می شود زیرا در اینجا عصب نزدیک به پوست است و ضربه زدن به آن باعث ایجاد یک احساس شوک مانند می شود.

فراتر از آرنج، عصب اولنار در زیر عضلات در قسمت داخلی ساعد و به سمت پایین دست، در سمت کف دست با انگشت کوچک حرکت می کند.با ورود به دست، عصب اولنار از طریق یک تونل دیگر (کانال Guyon) عبور می کند.عصب اولنار باعث ایجاد حس در انگشت کوچک و نیمی از انگشت حلقه می شود.همچنین بیشتر ماهیچه های کوچک دست را که به ایجاد حرکات ظریف کمک می کنند و همچنین برخی از عضلات بزرگتر ساعد را که برای ایجاد یک چنگال قوی استفاده می شود، کنترل می کند.

گیر افتادن عصب اولنار می تواند باعث درد، بی حسی و گزگز در ساعد و انگشتان چهارم و پنجم شود.در موارد شدید، گیر افتادن عصب اولنار می تواند باعث ضعف در دست و کاهش توده عضلانی شود. برای درمان این عارضه، می توانید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ مراجعه نموده و در اغلب موارد بدون جراحی، گیرافتادگی عصب اولناز را درمان نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

گیر افتادن عصب اولنار:

گیر افتادن عصب اولنار در آرنج یا سندرم تونل کوبیتال زمانی رخ می دهد که عصب اولنار در بازو فشرده یا تحریک شود.اگرچه نواحی مختلفی وجود دارد که عصب اولنار می تواند در آنها منقبض شود، مانند استخوان ترقوه یا مچ دست، اما بیشتر در پشت قسمت داخلی آرنج رخ می دهد.

علائم گیر افتادن عصب اولنار:

بیشتر علائم در دست رخ می دهد، اما سندرم تونل کوبیتال نیز می تواند باعث درد در داخل آرنج شود.

قطع عصب اولنار:

عصب اولنار در تمام مسیرش از زیر بغل تا نوک انگشتان ممکن است به علت ورود اجسام برنده پاره شود. این پارگی می تواند کامل یا ناکامل باشد. شایعترین محل پارگی عصب اولنار در پایین ساعد و ناحیه مچ دست است.بنابراین آسیب عصب اولنار و بروز علائم می‌تواند به علت ورود جسم برنده به درون اندام فوقانی و پاره کردن عصب ایجاد شود. این امر با تحت فشار قرار گرفتن عصب اولنار به علت گیر افتادگی متفاوت است.

گیر افتادن عصب اولنار

علت گیر افتادن عصب اولنار:

اگرچه چندین چیز وجود دارد که می تواند به عصب آرنج فشار وارد کند، اما در بسیاری از موارد، علت دقیق سندرم تونل کوبیتال مشخص نیست.

عوامل خطرساز گیر افتادن عصب اولنار:

عواملی که خطر ابتلا به سندرم تونل کوبیتال را افزایش می‌دهند عبارتند از:

معاینه عصب اولنار و تشخیص گیر افتادن عصب اولنار:

پس از بحث در مورد علائم، سابقه پزشکی، داروها و فعالیت‌های شما، پزشک بازو و دست را معاینه می‌کند.

پزشک برای تعیین اینکه آیا عصب تحت فشار قرار گرفته است یا خیر و اگر چنین است، کدام عصب و محل دقیق فشرده سازی در کجای دست قرار دارد، ممکن است آزمایشات مختلفی را انجام دهد، مانند ضربه زدن روی عصب روی استخوان بامزه و ایجاد یک احساس شوک مانند در انگشتان حلقه و کوچک (این حالت ممکن است زمانی که عصب طبیعی است نیز رخ دهد)، خم کردن آرنج برای تایید اینکه آیا عصب اولنار از موقعیت طبیعی خارج می شود یا خیر،حرکت دادن گردن، شانه، آرنج و مچ دست به روش‌های خاصی برای تعیین اینکه آیا موقعیت‌های مختلف باعث ایجاد علائم می‌شوند یا خیر، بررسی احساس و قدرت در دست و انگشتان، که می تواند فشردگی عصب اولنار در آرنج را نشان دهد.

پزشک همچنین برای بررسی بیشتر عصب ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

درمان گیر افتادن عصب اولنار:

درمان غیر جراحی:

اگر فشرده سازی عصب باعث تحلیل عضلانی زیادی نشده باشد، جراح ارتوپد به احتمال زیاد درمان را با گزینه های غیرجراحی آغاز خواهد کرد.در بیشتر موارد، علائم را می توان با درمان های محافظه کارانه مانند بریس زدن و تغییر در فعالیت های روزانه مدیریت کرد.اگر این روش ها علائم را بهبود نبخشند یا اگر فشردگی عصب باعث ضعف یا آسیب عضلانی در دست شود، ممکن است جراحی توصیه شود.

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان جراحي:

اگر روش‌های غیرجراحی وضعیت شما را بهبود نداده است، عصب اولنار بسیار فشرده شده است، یا فشردگی عصب باعث ضعف یا آسیب عضلانی شده است، جراح ارتوپد ممکن است جراحی را برای کاهش فشار روی عصب اولنار در آرنج توصیه کند.این روش ها اغلب به صورت سرپایی انجام می شود.جراح ارتوپد شما در مورد گزینه ها با شما صحبت می کند و تعیین می کند که کدام یک برای شما بهترین است.

خطرات و عوارض جراحی گیر افتادن عصب اولنار:

مانند هر نوع جراحی، همیشه احتمال بروز عارضه وجود دارد.این خطرات در جراحی عصب اولنار کم است. شایع ترین عوارض عفونت زخم (درمان با آنتی بیوتیک) و هماتوم (لخته شدن خون) است.خطر بسیار کمی (کمتر از 1 در 100) آسیب به عصب وجود دارد که ممکن است باعث ضعف و یا بی حسی دائمی شود.یکی دیگر از مشکلات بعد از عمل که گاهی اوقات رخ می دهد، هیپرتروفی یا ضخیم شدن زخم است.در بیشتر موارد، حساسیت ناشی از زخم در طی چند ماه فروکش می‌کند و هیچ مشکل طولانی مدتی ایجاد نمی‌کند.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ از روشهای غیر جراحی و مناسبی برای بهبود انواع کمر درد استفاده می شود. از جمله آنها می توان به تجویز کمر بند طبی ، استفاده از لیزر درمانی ، فیزیوتراپی و ورزش درمانی ، درمان دستی، طب سوزنی و ... اشاره نمود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد آتل و گچ فایبرگلاس در آسیب دیدگی هاکاربرد آتل و گچ فایبرگلاس در آسیب دیدگی ها

آتل وسیله ای است که از یک طرف کاملاً باز می باشد و از تجهیزات پزشکی محسوب می شود. ... ادامه مطلب

مفصل شارکو چیست و چگونه درمان می شود؟مفصل شارکو چیست و چگونه درمان می شود؟

پای شارکو می‌ تواند ناشی از بی‌ حسی کامل یا تقریباً کامل در یک یا هر دو پا یا مچ پا باشد. این وضعیت باعث می‌ شود استخوان‌ های پا ضعیف شوند و آن‌ ها را مستعد آسیب‌ هایی مانند شکستگی و در رفتگی کند. ... ادامه مطلب

کفی های طبی چه کاربردی دارند؟کفی های طبی چه کاربردی دارند؟

کفی‌ها وسایلی هستند که برای اصلاح هم ترازی غیرطبیعی پا در کفش قرار داده می‌شوند. نوع کفی مورد نیاز به مشکل پا بستگی دارد و باید یک ارزیابی کامل صورت بگیرد تا مناسب‌ترین کفی انتخاب شود ... ادامه مطلب

انواع دست مصنوعی(پروتز دست) و نحوه عملکرد آنانواع دست مصنوعی(پروتز دست) و نحوه عملکرد آن

اندام فوقانی مصنوعی به وسیله ای گفته می شود که توسط یک فرد متخصص ساخته شده است و به عنوان جایگزینی برای عملکرد اندام قطع شده عمل می کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465