پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / انواع کمربند طبی برای کمر درد

انواع کمربند طبی برای کمر درد

کمربند طبی یا بریس کمر می‌تواند یک عنصر موثر از یک برنامه درمانی جامع برای برخی از بیماری‌های ستون فقرات باشد و همچنین می‌تواند پشتیبان ستون فقرات در حین بهبودی پس از جراحی کمر باشد. بریس کمری ساکرال یا LSO ممکن است توسط پزشک تجویز شود یا بدون نسخه خریداری شود. بریس های بدون نسخه بدون توصیه پزشک در دسترس هستند و استفاده از این دستگاه ها طبق دستورالعمل ارائه شده برای جلوگیری از آسیب بیشتر به کمر بسیار مهم است. این مقاله بر روی بریس‌های کمری که توسط پزشک تجویز یا توصیه می‌شود، تمرکز دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

شما می توانید برای تهیه انواع کمربند طبی، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیام به شماره واتس آپ 09396984430 اقدام فرمایید.

اهداف و مکانیسم های کمربند طبی برای تسکین درد کمر

یک بریس معمولا چند هدف مکمل دارد که عبارتند از:

اهداف فوق با مکانیسم های اساسی بریس کمر در هنگام استفاده به دست می آیند. مکانیسم های تسکین درد بر اساس طراحی بریس تا حدودی متفاوت است، اما به طور کلی یک بریس می تواند:

  1. ارائه حمایت اضافی از ستون فقرات: زمانی که کمر به دلیل آسیب دیدگی یا ضعیف شدن ساختارهای ستون فقرات ناپایدار است، بریس کمر می‌تواند به ثبات آن کمک کند. با نگه داشتن تنه در یک وضعیت ایمن و حمایتی، یک بریس می تواند به ایجاد یک محیط درمانی سالم برای آسیب فعلی کمک کند و از آسیب های اضافی جلوگیری کند.
  2. کاهش فشار بر روی ساختارهای ستون فقرات: بریس پشت می‌تواند به تخلیه بخشی از وزنی که معمولا روی کمر قرار می‌گیرد، کمک کند. در این فرآیند فشار روی مفاصل، دیسک‌ها و عضلات ستون فقرات کاهش می‌یابد. با کاهش فشار ستون فقرات، بریس کمر ممکن است تنش دردناک عضلانی را که یک واکنش محافظ رایج پس از آسیب است، کاهش دهد.
  3. کاهش دامنه حرکتی در طول درمان: بریس پشت برای جلوگیری یا محدود کردن حرکات دردناک مانند چرخاندن ستون فقرات یا خم شدن به جلو، عقب یا به پهلو استفاده می‌شود. محدود کردن حرکات و وضعیت‌های دردناک نیز می‌تواند به بهبود آگاهی از وضعیت بدن (حس عمقی) کمک کند، که به پوشنده اجازه می‌دهد تا به طور آگاهانه وضعیت بدن را برای بهبود سلامت کمر تنظیم کند.
  4. کاهش ریز حرکت بین بخش های مهره ای: بریس ها همچنین حرکات ریز اضافی را در یک بخش خاص از ستون فقرات یا شکستگی مهره محدود می کنند، در نتیجه درد ناشی از تنش عضلانی و مفاصل تحریک شده یا ریشه های عصبی را محدود می کنند.
  5. در برخی از مطالعات نشان داده شده است که افزودن بریس کمر به یک برنامه درمانی باعث بهبود تحرک و نمرات درد بهتر از فیزیوتراپی و داروهای ضد درد می شود.
انواع کمربند طبی برای کمر درد

کمربند طبی نرم

کمربندهای طبی نرم و انعطاف پذیر از مواد اولیه نرم مانند ترکیب پارچه، پنبه، کتان، کش و یا پارچه های نئوپرنی (نوعی پارچه با الیاف مصنوعی کشی و الاستیک) ساخته می‌شوند. این کمربندها معمولا در ناحیه مهره های کمری و خاجی مورد استفاده قرار می گیرند.
کمربندهای طبی نرم لومبار یا کرست های انعطاف پذیر به طور معمول در اندازه‌ها و طرح های مختلفی ارائه می‌شوند. این مدل از کمربندهای طبی امکان خم شدن محدود را فراهم می‌کند اما به فرد یادآوری می کند باید کنترل بیشتری بر روی حرکات ستون فقرات خود داشته باشد. کمربندهای طبی نرم در دو دسته تمام کشی و دارای آتل نگهدارنده قرار می گیرند و در نوع آتل دار معمولا از ۴ آتل عمودی در ناحیه کمری و پشتی ستون فقرات استفاده می شود.
کمربندهای لومبار و کمربندهای ساکروایلیاک نوع نرم تا حدی محدودیت در حرکت ایجاد می‌کنند و به طور معمول از پارچه محکم و بدون پرز ساخته می‌شوند و در مواردی مانند دردهای خفیف ناحیه ستون فقرات، کشیدگی و گرفتگی عضلانی تجویز می شوند.

کمربند طبی دیسک کمر

به منظور محدود کردن حرکت ستون فقرات و کاهش علائم دیسک کمر ، معمولا از دو نوع کمربند استفاده می‌ شود:
1. کمربندهای شکمی (کمربندهای انعطاف‌پذیر)
2. کمربندهای سفت و انعطاف‌ناپذیر

بریس های انعطاف پذیر کمر برای کمردرد:

ارتزهای انعطاف پذیر از مواد نرمی مانند مخلوط پنبه الاستیک، بوم و یا نئوپرن (نوعی لاستیک مصنوعی و انعطاف پذیر) ساخته می شوند. این بریس ها شامل کرست، کمربند کمری و کمربند ساکروایلیاک است.
کمربندها یا کرست های کمری انعطاف پذیر معمولا در اندازه ها و طرح های مختلفی وجود دارند.
کمربندهای کمری و ساکروایلیاک محدودیت بیشتری در حرکت ایجاد می‌کنند و معمولا از پارچه محکم‌تر و بدون پایه ساخته می‌شوند.
توصیه می شود با پزشک در مورد اندازه و تناسب یک بریس انعطاف پذیر مشورت کنید تا مطمئن شوید که بریس برای استفاده ایمن است و احتمالا درد را تسکین می دهد.

بریس های سخت و نیمه سخت برای تسکین کمردرد:

بریس‌های سخت از یک لایه محکم از مواد (معمولا پنبه یا بوم) تشکیل شده‌اند که دور تنه می‌پیچد و شامل پانل‌های سفت و سختی است که جلو، پشت و گاهی اوقات کناره‌های بریس را می‌پوشاند. برخی از مدل ها شامل میله های پلاستیکی یا فلزی سخت هستند که قسمت بیرونی بریس را می پوشانند.
بریس کمر که عناصری از ارتزهای انعطاف‌پذیر و سفت را ترکیب می‌کند، ممکن است به عنوان بریس نیمه سخت شناخته شود. به عنوان مثال، یک کمربند انعطاف‌پذیر ممکن است شامل بالشتک اضافی یا درج‌های پلاستیکی قالب‌گیری شده برای حمایت و پایداری بیشتر باشد.
در یک مطالعه، شاخص ناتوانی و نمرات درد زمانی که شرکت‌کنندگان از یک بریس کمری سخت در مقایسه با یک بریس انعطاف‌پذیر استفاده کردند، بیشتر بهبود یافت.
یک بریس کمر سخت ممکن است به صورت سفارشی ساخته شود یا از مجموعه ای از قطعات از پیش ساخته شده مونتاژ شود. در هر صورت، یک پزشک، متخصص ارتوپد یا متخصص طب فیزیکی که در طراحی و نصب بریس‌ها تخصص دارد، بریس را اندازه‌گیری و نصب می‌کند تا مطمئن شود که بریس ایمن، راحت و موثر است.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

کمربند طبی برای ستون فقرات

از پرکاربردترین نوع بریس، که متخصصین ارتوپد و طب فیزیکی برای ستون فقرات تجویز می‌کنند کمربندهای طبی TLSO است. استفاده از این بریس‌ها راحت بوده و هیچ مشکلی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. از مزایای بریس‌طبی TLSO می‌توان به صاف نگه داشتن کمر، کنترل و محدود کردن دامنه حرکتی ،جلوگیری از آسیب به ستون فقرات و سرعت بخشیدن به روند درمان اشاره کرد.
TSLO به قسمت‌های قفسه سینه، کمر و خاجی ستون فقرات اشاره دارد. بریس‌های TLSO جهت وارد آوردن فشار بر انحنای غیر طبیعی ستون فقرات و در نتیجه جلوگیری از افزایش خمیدگی استفاده می‌شود. این نوع کمربند همچنین در صورت تشخیص وجود اختلال، ناهنجاری یا مشکلات مختلف دیگر در ستون فقرات به کار برده می‌شود.
کمربندهای طبی TLSO به بهبود علائم عارضه‌های مانند کیفوز ، پوکی استخوان ، اسکولیوز ، فتق دیسک و یا شکستگی ستون فقرات کمک می‌کنند.

قیمت کمربند طبی دیسک کمر و ستون فقرات

قیمت قیمت کمربندهای طبی دیسک کمر و ستون فقرات در محدوده ٦٥٠/٠٠٠ تومان تا ٣/٣٠٠/٠٠٠ تومان متغیر باشد.

هنگامی که برای اولین بار مبتلا به آرتریت تشخیص داده می‌ شوید، پزشک احتمالاً درمان‌ های غیر جراحی را برای تسکین ناراحتی و ناتوانی توصیه می‌ کند. یکی از این توصیه‌ ها می‌ تواند پوشیدن بریس باشد. شما می‌ توانید برای تهیه بریس آرتروز زانو به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و پیامک به شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد زانو ممکن است یکی از علائم سیاتیک باشد!درد زانو ممکن است یکی از علائم سیاتیک باشد!

یکی از دلایل دردهای زانو، دردهای ارجاعی می باشند که در اثر پاتولوژی در نقطه ای غیر از زانو است.از علل درد خلف زانو، می توان به یکی از شایع‌ ترین آنها ... ادامه مطلب

کفی های طبی چه کاربردی دارند؟کفی های طبی چه کاربردی دارند؟

کفی‌ها وسایلی هستند که برای اصلاح هم ترازی غیرطبیعی پا در کفش قرار داده می‌شوند. نوع کفی مورد نیاز به مشکل پا بستگی دارد و باید یک ارزیابی کامل صورت بگیرد تا مناسب‌ترین کفی انتخاب شود ... ادامه مطلب

تاثیر استفاده از بریس در شکستگی مهره های کمری و گردنیتاثیر استفاده از بریس در شکستگی مهره های کمری و گردنی

بریس می‌ تواند گامی مهم در مراقبت از بیماران تحت تأثیر شکستگی مهره‌ های کمر و گردن باشد. تا به امروز کاربرد بریس تا حد زیادی بر اساس نظریه‌ ها است ... ادامه مطلب

علت و درمان در رفتگی مکرر کتف و شانه بدون جراحیعلت و درمان در رفتگی مکرر کتف و شانه بدون جراحی

دررفتگی مکرر شانه عبارت است از خارج شدن مکرر سر استخوان بازو از درون حفره‌ ی گلنوئید به‌ صورت جزئی و یا کامل. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465