پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / از علت و علائم تا درمان آسیب تاندون آشیل پا

از علت و علائم تا درمان آسیب تاندون آشیل پا

آسیب‌ دیدگی تاندون آشیل ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، خواه ورزشکار باشد یا خیر.تاندون آشیل بزرگ‌ترین تاندون بدن است. از استخوان‌های پاشنه پا تا عضلات ساق پا کشیده می‌شود و یک نوار بافت فنری در پشت مچ پا و بالای پاشنه پا است. این امکان را به فرد می‌دهد که انگشتان پا را به سمت زمین گرفته و روی نوک انگشتان خود بایستد.معمولا این تاندون آسیب می‌بیند. می‌تواند خفیف یا متوسط باشد و مانند درد سوزشی یا سفتی در آن قسمت از پا احساس شود. اگر درد شدید باشد، تاندون آشیل ممکن است تا حدی یا به طور کامل پاره شود.
تاندونیت آشیل نوع دیگری از آسیب است که در آن بخشی از تاندون ملتهب می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی و طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در زمینه مشکلات و بیماریهای پا و زانوها (از مانند آسیب‌ دیدگی تاندون آشیل)، ستون فقرات، دست ، اندام فوقانی و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

دو نوع اصلی از این وضعیت وجود دارد که بر قسمت‌های مختلف تاندون تأثیر می‌گذارد:

  1. تاندونیت آشیل غیردرجا: فیبرهای وسط تاندون شکسته، متورم و ضخیم می‌شوند.
  2. تاندونیت آشیل درجا: این روی قسمت پایینی پاشنه، جایی که تاندون وارد استخوان پاشنه می‌شود یا به داخل آن می‌رود، تاثیر می‌گذارد. می‌تواند باعث خار استخوان شود.

علائم آسیب دیدگی تاندون آشیل

واضح‌ترین علامت درد بالای پاشنه پا است، به خصوص زمانی که مچ پا دراز شود یا فرد روی انگشتان پا بایستد. ممکن است خفیف باشد و با گذشت زمان بهتر یا بدتر شود. اگر تاندون پاره شود، درد آنی و شدید است. همچنین ممکن است این ناحیه حساس، متورم و سفت شود.
اگر تاندون آشیل پاره شود، ممکن است صدای کوبیدن یا ترکیدن آن شنیده شده و کبودی و تورم نیز ایجاد شود. همچنین بیمار ممکن است هنگام برداشتن یک قدم، در نشان دادن انگشتان پا و فشار دادن انگشتان پا با مشکل مواجه شود.

علل آسیب دیدگی تاندون آشیل

آسیبهای تاندون آشیل در افرادی که کارهایی را انجام می‌دهند که به سرعت شتاب می‌گیرند، توقف می‌کنند یا می‌چرخند، رایج است مانند ورزش‌های زیر:

این آسیبها زمانی اتفاق می‌افتند که فرد به‌ طور ناگهانی شروع به حرکت کرده و پای خود را بالا می‌برد. به عنوان مثال، یک دونده سرعت ممکن است در شروع یک مسابقه در حالی که از بلوک استارت خارج می‌شود، یکی از پاهایش آسیب ببیند. عمل ناگهانی می‌تواند برای تاندون بسیار زیاد باشد. مردان بالای 30 سال به ویژه در معرض آسیبهای تاندون آشیل هستند. همچنین در صورت فشار دادن مکرر و مکرر به تاندون آشیل با فعالیتهای شدید، ممکن است به تاندون آشیل آسیب بزنید. این آسیب‌ها به عنوان آسیبهای استرس مکرر شناخته می‌شوند.

آسیب تاندون آشیل پا

خطرات آسیب تاندون آشیل

این موارد ممکن است فرد را بیشتر در معرض آسیب تاندون آشیل قرار دهد:

تشخیص آسیب دیدگی تاندون آشیل

پزشکان گاهی اوقات آسیب تاندون آشیل را با پیچ خوردگی مچ پا اشتباه می‌گیرند. برای تشخیص درست، پزشک با یک معاینه فیزیکی شروع می‌کند. آن‌ها ممکن است بخواهند راه رفتن یا دویدن بیمار را ببینند تا بتوانند به دنبال مشکلاتی باشند که ممکن است منجر به آسیب شده باشد.
آن‌ها همچنین ممکن است کاری به نام تست فشار گوساله انجام دهند. بدین صورت که بیمار روی یک صندلی یا نیمکت زانو زده یا روی میز امتحان روی شکم دراز می‌کشد. سپس پزشک به آرامی ماهیچه ساق پا را روی پای سالم فشار می‌دهد. این کار تاندون را می‌کشد و پا را حرکت می‌دهد. بعد، آنها همین کار را روی پای دیگر انجام می‌دهند. اگر تاندون آشیل پاره شده باشد، پا حرکت نمی‌کند، زیرا ماهیچه ساق پا به پا متصل نیست.
پزشک ممکن است دامنه حرکتی را آزمایش کند تا ببیند آیا بیمار می‌تواند مچ پای خود را همانطور که باید حرکت دهد یا خیر. همچنین ممکن است آزمایشهای تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا MRI را تجویز کنند. این آزمایش‌ها می‌توانند نشان دهند که چه نوع آسیب تاندون وجود دارد و به آنها کمک می‌کند بهترین درمان را انتخاب کنند.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان آسیب دیدگی تاندون آشیل:

آسیبهای جزئی تا متوسط تاندون آشیل باید خود به خود بهبود یابد. برای سرعت بخشیدن به فرآیند، می‌توان:

  1. به پای خود استراحت داد و تا حد امکان از سنگین کردن آن خودداری کرد. همچنین می‌توان از عصا استفاده کرد.
  2. در صورت نیاز هر بار تا 20 دقیقه روی محل آسیب یخ گذاشت شود.
  3. پای خود را فشرده کرد، از یک باند الاستیک در اطراف ساق پا و مچ پا استفاده کنید تا ورم کاهش یابد.
  4. پای خود را بلند کنید (بالا آورید). هنگام نشستن یا دراز کشیدن، پا را روی بالش قرار دهید.
  5. مسکن های ضد التهابی مصرف کنید. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند به کاهش درد و تورم کمک کنند.
  6. از کفی بلند کننده پاشنه پا استفاده کنید. این کار به محافظت از تاندون آشیل در برابر کشیدگی بیشتر کمک می‌کند.
  7. مسیر غیرجراحی شامل فیزیوتراپی و انجام حرکات کششی و تمرینات است. همچنین ممکن است از اولتراسوند یا شوک ویو درمانی کمک گرفته شود. همچنین ممکن است برای برداشتن فشار از روی تاندون و جلوگیری از حرکت آن، گچ، چکمه پیاده روی یا کاپ پاشنه تجویز شود.

شما می توانید برای انجام فیزیوتراپی گردن به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ در تهران، مراجعه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ویژگی های کفش مخصوص زخم پای دیابتیویژگی های کفش مخصوص زخم پای دیابتی

کفش دیابتی یکی از انواع کفش های طبی است و همانطور که از نامش پیداست، توسط افراد مبتلا به دیابت مورد استفاده قرار می گیرد ... ادامه مطلب

آیا افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد ممکن است؟آیا افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد ممکن است؟

صفحه رشد که به آن صفحه اپی فیزیال هم میگویند منطقه ای در دو انتهای استخوان های بلند است که رشد میکند و مسئول رشد استخوان است ... ادامه مطلب

بریس هیپ اسپایکا چیست و چه کاربردی دارد؟بریس هیپ اسپایکا چیست و چه کاربردی دارد؟

لگن یا هیپ نقش مهمی در حمایت از وزن بالای بدن در هنگام ایستادن، راه رفتن، دویدن ایفا می‌ کند و ثبات لگن برای این عملکرد ها حیاتی است. استخوان ران و استابولوم (استخوان لگن) به هم می‌ پیوندند و مفصل ران را تشکیل می‌ دهند، ... ادامه مطلب

خدماتی که در کلینیک ارتوپدی فنی به مراجعه کنندگان ارائه می گرددخدماتی که در کلینیک ارتوپدی فنی به مراجعه کنندگان ارائه می گردد

مشاوره رایگان در مورد کفش طبی، صافی کف پا، انواع ارتز و پروتز،قوز کمر، زانو بند طبی، کمر بند طبی، پای پرانتزی، خارپاشنه، هالوکس ولگوس، و غیره ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465