درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای ارتوپدی دست / علت شانه یخ زده (شانه منجمد یا فروزن شولدر) چیست؟

علت شانه یخ زده (شانه منجمد یا فروزن شولدر) چیست؟

شانه یخ زده ( Frozen Shoulder ) یا شانه منجمد که به آن کپسولیت چسبنده ( Adhesive Capsulitis ) نیز گفته می شود به علت از بین رفتن تدریجی حرکات مفصل شانه به وجود می‌ آید . این اختلال به علت چسبندگی یا به وجود آمدن بافت اسکار ایجاد می‌ شود و علت بروز آن سفت شدن یا کلفت شدن بافت همبند اطراف مفصل است . بافت اسکار ایجاد شده باعث از بین رفتن توانایی حرکتی و محدود شدن حرکات بازو خواهد شد . در این مقاله به بررسی شانه یخ زده می پردازیم .

آنچه در این مطلب میخوانید

مفصل شانه با دامنه حركتی بالا نقش مهمی در انجام کارها دارد و به همین دلیل مستعد آسیب های فراوانی نیز می باشد که شانه یخ زد یکی از انواع صدمات شایع در این ناحیه است. مرکز طب فیزیکی و پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ با ارائه انواع خدمات درمانی در زمینه توانبخشی، کنترل و بهبود انواع بیماریها، آسیبها و صدمات، همچنین درد و محدودیت های حرکتی ناشی از آن، پذیرای مراجعه کنندگان عزیز می باشد. لطفا برای هماهنگی، کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علل شانه یخ زده

علت شانه یخ زده

علائم و سیر بیماری شانه منجمد

در این بیماری ابتدا شانه دردناک می‏ شود و پس از مدتی حرکت آن هم محدود می‏ شود . اوایل بیمار نمی‏ تواند دستش را به پشتش برساند و کم کم نمی‏ تواند آن را بالا ببرد و یا از بدن دور کند . با گذشت زمان درد کمتر شده ولی محدودیت حرکتی آن باقی می‏ ماند . در نهایت پس از مدتی حرکات شدیدا محدود می‏ شوند . کم کم بیماری خود به خود رو به بهبودی می‏ گذارد ، درد ها از بین رفته و حرکات شانه تقریبا طبیعی می‏ شود .

مراحل بیماری شانه یخ زده

 آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان شانه یخ زده

از درمان های غیر جراحی شانه یخ زده می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. فیزیوتراپی ؛ برای درمان این بیماری در فیزیوتراپی ، تمرین درمانی و تکنیک های دستی به منظور کاهش درد ، افزایش دامنه حرکتی و افزایش عملکرد شانه انجام می شود .
  2. فیزیوتراپیست سعی می کند با استفاده از یک سری تکنیک های درمانی ، گارد و اسپاسم عضلات پشتی را کاهش دهد تا بیمار احساس راحتی بیشتری داشته باشد . همچنین فیزیوتراپیست یکسری تمرینات را برای افزایش دامنه حرکتی به بیمار آموزش می دهد که باید از روز اول ، ۳ تا ۵ نوبت در روز تکرار شوند .
  3. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ؛ این داروها هم برای کاهش التهاب و هم برای تسکین درد عمل می‌ کنند . این داروها ممکن است در مراحل اولیه‌ سندروم شانه منجمد ، وقتی کپسول شانه ملتهب می‌ شود ، تأثیر بیشتری داشته باشند . هرگاه فرایند ملتهب شدن ثابت بماند و بیمار وارد مرحله یخ‌زدگی شانه شود ، این داروها شاید دیگر تأثیر چندانی نداشته باشند .
  4. درمان دستی و مانوپلاسیون ؛ درمان دستی و مانوپولاسیون برای شانه یک درمان غیرتهاجمی می‌ باشد که در آن بیمار تحت بی‌حسی یا بیهوشی عمومی قرار می‌ گیرد و پزشک مفصل شانه را در جهات مختلف حرکت می‌ دهد تا کشش یا آزادسازی کپسولیت شانه و درنتیجه آزاد کردن گرفتگی شانه حاصل شود .
  5. درمان با لیزر ؛ درمان با لیزر در طول چند هفته باعث کاهش التهاب مزمن داخل مفصل می شود و باعث می شود که فرد به تدریج دامنه حرکت و فعالیت نرمال خود را بار دیگر بدست بیاورد و شانه یخ زده ناشی از بیماری از بین برود .
  6. اوزون درمانی ؛ شواهد پزشکی نشان داده‌ اند که روش اوزون درمانی تا ۹۹ درصد در درمان شانه‌ یخ زده موفق بوده است . بیماران تایید کرده‌ اند که در طی سه هفته درمان ، خشکی و دردشان به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و در خیلی از موارد کاملا از بین رفته است .
  7. پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) ؛ پلاسمای غنی از پلاکت ، نوع دیگری از درمان تزریقی احیاکننده است و قوی‌ تر از پرولوزن تراپی یا اوزون تراپی محسوب می‌ شود . برخلاف اوزون تراپی یا پرولوزون تراپی ، در روش PRP از خون خود بیمار برای ترمیم بافت‌ های آسیب‌دیده و رشد بافت‌ های جدید استفاده می‌ شود .

در پلی کلینیک ارتوپدی فنی، طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ خدمات درمانی و توانبخشی در مشکلات و بیماریهای پا و زانوها ، ستون فقرات، دست و اندام فوقانی و ... همچنین نوار عصب و عضله ، اسکن کف پا و تجویز و ساخت انواع بریس ، کفش و کفی طبی به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می گردد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ضعف عضلات کمر؛ علت، علائم، تشخیص و درمانضعف عضلات کمر؛ علت، علائم، تشخیص و درمان

یکی از مشکلاتی که در کمر اتفاق می افتد و موجب ایجاد ناراحتی و اختلال در فرد می گردد، ضعف عضلات کمر می باشد ... ادامه مطلب

آرتروز گردن و راه های درمان آن در طب فیزیکیآرتروز گردن و راه های درمان آن در طب فیزیکی

آرتروز گردن (اسپوندیلوز مهره های گردنی) بیماری شایع و مرتبط با سنی است که مفصل ها و دیسک گردن را درگیر میکند. آرتروز گردن عموما نتیجه افزایش سن است، هرچند عامل های دیگری نیز منجر به بروز آن می شود. از راه های درمان آرتروز گردن می توان به دارو، طب فیزیکی یا مکمل اشاره کرد. ... ادامه مطلب

اگر به درد ساق پا مبتلا هستید این مطلب را بخوانیداگر به درد ساق پا مبتلا هستید این مطلب را بخوانید

درد در هر قسمت از ساق پا یکی از علائم شایع تروما یا بیماری است. دلایل زیادی برای درد پا وجود دارد. علل آسیب زا شامل آسیب های ورزشی است. علل دیگر می تواند به رگ های خونی، اعصاب، ماهیچه ها، مفاصل، بافت های نرم یا استخوان ها مربوط باشد. ... ادامه مطلب

علل درد لگنعلل درد لگن

پیش از درمان درد لگن، باید علت درد لگن مشخص شود. متخصصین بر اساس آزمایشها و بررسی های رادیولوژی مثل عکس ساده، ام آر ای و اسکن استخوان علل درد لگن ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465