درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / طب سوزنی / کاربرد سوزن خشک یا درای نیدلینگ (dry needling) در طب فیزیکی

کاربرد سوزن خشک یا درای نیدلینگ (dry needling) در طب فیزیکی

درای نیدلینگ یا سوزن خشک یکی از روش های درمانی است که در دهه های اخیر مورد توجه پزشکان و بیماران قرار گرفته و از آن استفاده می شود. این روش برای تسکین و درمان درد مورد توجه است. در روش سوزن خشک همان طور که از اسمش پیداست پزشک و متخصص سوزن های ظریف و کوچکی را وارد نقاط ماشه ای بدن بیمار می کند. نقاط ماشه ای شامل مفاصلی است که در طی مدت طولانی و بر اثر کار زیاد و سنگین، سفت و دچار گرفتگی شده است و باعث احساس درد شدید در بیمار می شوند. سوزن هایی که وارد بدن بیمار می شود نازک هستند و جنس استیل دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که رفع سردرد ، دردهای دست و شانه، گردن درد ، کمر درد و سیاتیک تنها چند کاربرد این روش می باشند. در کنار طب سوزنی ، بکارگیری سوزن خشک نیز در طب فیزیکی و درمان دردهای اسکلیتی - عضلانی کاربرد فراوانی دارد. شما می توانید برای انجام طب سوزنی و استفاده از سوزن خشک در تهران، به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ مراجعه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

درای نیدلینگ چه ویژگی هایی دارد؟

این روش می تواند روش مناسبی باشد برای افرادی که روش های دیگر از جمله جراحی، دارو درمانی، فیزیوتراپی و... را امتحان کرده اند و به نتیجه مطلوب نرسیده اند. در این روش دکتر باید به مناطق و نقاط ماشه ای بدن که نیاز به تسکین دارند دسترسی داشته باشد. سپس قسمتی از عضله که دچار گرفتگی یا درد شده با دست گرفته می شود و سوزن به آرامی در آن فرو می رود. در این روش تزریقی وجود ندارد و به همین علت روش سوزن خشک نام دارد. سوزن ها بسته به تشخیص پزشک معالج از دو یا سه میلی متر تا پانزده میلی متردر عضلات فرو می روند و پس از مدت زمان کوتاه چند ثانیه ای از بدن خارج می شوند.

سوزن خشک

روش سوزن خشک اغلب توسط فیزیوتراپ ها و یا متخصصان طب سوزنی انجام می شود که البته باید قبل از انجام آن از مدرک و تخصص پزشک خود اطمینان حاصل کنید. در صورتی که داروی خاص مثل رقیق کننده خون استفاده می کنید بهتر است قبل از انجام این درمان با متخصص خود مشورت کنید و شرایط خود را با او در میان بگذارید.

عوارض و خطرات احتمالی روش سوزن خشک

سوزن خشک یا درای نیدلینگ ازروش های بسیار ایمن و مطمئن است. اما با این وجود انجام این روش به بعضی ها توصیه نمی شود. بهتر است خانم های باردار قبل از انجام آن با پزشک مشورت کنند زیرا ممکن است تحریک اعصاب تحت تاثیر سوزن ها باعث زایمان زودرس و مشکلاتی از این دست شود. هم چنین افرادی که از سوزن و درمان های سوزنی می ترسند نیز بهتر است این روش معالجه را برای تسکین درد خود انتخاب نکنند. علاوه بر این همان طور که گفته شد کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند باید از این روش درمانی پرهیز کنند.

این روش عوارض چندانی در پی ندارد اما ممکن است گروهی از افراد بعد از انجام این درمان با درد موقت عضلات مواجه شوند که با کمپرس گرم در طول روز قابل رفع است. علاوه بر این غش، خستگی، کبودی و... نیز می تواند از عوارض روش درمانی درای نیدلینگ باشد.

تفاوت سوزن خشک با طب سوزنی

طب سوزنی روش درمانی سنتی و کلاسیک چینی است که از قدیم الایام رواج داشته و امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. هر دوی این روش ها از سوزن های بسیار نازک و ظریف استفاده می کنند و از طریق فرو کردن این سوزن ها در عضلات و نقاط مختلف بدن به درمان فرد بیمار می پردازند. همچنین در هیچ یک از این دو روش تزریق دارو صورت نمی گیرد بلکه تمام اتکا به سوزن ها است.

اما این روش ها تفاوت های بارزی نیزدارند که با یکدیگر مرور خواهیم کرد. اول این که در طب سوزنی ممکن است سوزن ها به بخش هایی از بدن بیمار وارد شود که ارتباطی با مشکل بیمار ندارد. مثلا ممکن است در درمان پا درد سوزن ها علاوه بر پا به دست ها و... نیز وارد شوند. مورد بعدی این که سوزن خشک مشخصا به درمان درد های ناشی از گرفتگی عضلات می پردازند اما طب سوزنی علاوه بر درد های عضلانی به درمان اعتیاد، آلرژی، تهوع و... نیز توجه دارد.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

نتیجه

سوزن خشک یک روش درمانی نوین است که اغلب برای تسکین درد های عضلانی ناشی از گرفتگی عضلات و... می پردازد. در این روش متخصص و پزشک سعی می کند با استفاده از سوزن های خشک و بدون تزریق درد عضلانی بیمار را رفع کند. این روش عوارض قابل توجهی ندارد و افراد می توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند. البته باید توجه داشت که روش سوزن خشک یا درای نیدلینگ با روش طب سوزنی بسیار متفاوت است.

کفش و کفی طبی ، از ابزارهای مناسب و مقرون به صرفه برای بهبود و جلوگیری از آسیب های جدی پا، همچنین برداشت فشار از اندامهایی مانند کمر و ستون فقرات می باشند. شما می‌ توانید برای تهیه کفش و کفی طبی مناسب این افراد مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کدام دردها با ماساژ درمانی بهبود می یابند؟کدام دردها با ماساژ درمانی بهبود می یابند؟

سیاتیک دردی در ناحیه کمر یا باسن است که از پشت ران به پایین ساق پا انشعاب پیدا می‌ کند و با ماساژ درمانی بهبود می یابد. ... ادامه مطلب

ارتزهای ستون فقرات چه کاربردهایی دارند؟ارتزهای ستون فقرات چه کاربردهایی دارند؟

ارتزهای ستون فقرات سیستم‌ های مکانیکی هستند برای اعمال فشار خارجی در نقاط آناتومیکی تجویز می‌ شوند تا بی حرکت شده و ناهنجاری‌های ستون فقرات را ثابت ... ادامه مطلب

ویژگی زانوبند مخصوص پای ضربدریویژگی زانوبند مخصوص پای ضربدری

ژنووالگوم معروف به زانوی ضربدری، ناهمگونی زانو است که زانو ها را به سمت داخل می‌ چرخند. در این مقاله سعی می‌ شود که ویژگی زانوبند متناسب با مشکل زانوی ضربدری معرفی گردد. ... ادامه مطلب

جوش خوردگی ناقص شکستگی استخوان زانوجوش خوردگی ناقص شکستگی استخوان زانو

در صورتی که روند ترمیم شکستگی استخوان بیمار شما طبیعی و عادی نیست، جوش‌ خوردگی به شکل ناقص رخ می‌ دهد و لازم است که در اولین فرصت به یک متخصص ارتوپدی ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465