درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / چگونه دچار گودی کمر نشویم؟

چگونه دچار گودی کمر نشویم؟

آناتومی و شکل طبیعی بدن انسان دارای استاندارد‌های جهانیست که پزشکان و متخصصان ارتوپد کماکان با‌توجه به آن‌ها، به ناهنجاری‌‌ها و درمان آن اقدام می‌نمایند. قوس کمر انسان نیز دارای استانداردهایی است که نبود آن باعث ایجاد ناهنجاری قوس یا گودی کمر به شکل غیرعادی می‌شود.

به قوس یا انحنا طبیعی و رو به داخل کمر و گردن در اصطلاح پزشکی لوردوز گویند. از سوی دیگر عارضه‌ زیاد شدن انحنا یا گودی طبیعی ستون فقرات نیز لوردوز نام دارد. باسن در اثر ابتلا به این بدشکلی عقب می‌رود و شانه‌ها انحنایی رو به جلو پیدا می‌کند. این عارضه با کمر درد و ضعیف شدن عضلات همراه است.اگرچه این قوس‌ها برای اکثر افراد “انحنای طبیعی” محسوب می‌شوند، اما ممکن است برای برخی افراد این انحنا غیر‌طبیعی یا زیاد باشد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر بیژن فروغ از روشهای غیر جراحی و مناسبی برای بهبود انواع کمر درد استفاده می شود. از جمله آنها می توان به تجویز بریس، استفاده از لیزر درمانی ، فیزیوتراپی و ورزش درمانی ، درمان دستی، طب سوزنی و ... اشاره نمود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

علائم گودی و قوس کمر

علائم گودی کمر به شدت عارضه و نوع اختلال بستگی دارد. از علائم لوردوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چگونه دچار گودی کمر نشویم

علت‌ و عامل‌ های خطر گودی کمر

عامل‌های خطری که احتمال افزایش گودی کمر را بالا می‌برد عبارت است از:

نکته

افرادی که با داشتن شیب لگن قدامی، درد گردن و پایین کمر را تجربه می‌کنند، باید برای دریافت یک برنامه درمانی کامل به فیزیوتراپیست یا درمانگر حرفه‌ای مراجعه کنند. حتی اگر این وضعیت باعث ایجاد هیچ دردی نشود، کار کردن روی انبساط و نرم کردن عضلات سفت و منقبض و تقویت عضلات ضعیف، برای اصلاح موقعیت وضعی ضرورت دارد.

مراقبت از خود در برابر گودی کمر

ترکشن‌هایی که در خانه استفاده می‌شوند می‌توانند برای درمان دردهای خفیف یا حاد ناشی از کشیدگی عضلات و همچنین کاهش اثرات درد مزمن و شدید گودی کمر مؤثر باشد و به راحتی قابل تنظیم است.

مراقبت از خود توسط شخص به صورت‌های مختلف دیگری نیز انجام می‌شود. این روش‌ها عبارت‌اند از:

دوره کوتاه استراحت

بسیاری از قسمت‌های درد کمر ناشی از گودی کمر را می‌توان با اجتناب کوتاه مدت از انجام فعالیت‌های شدید بهبود بخشید. توصیه نمی‌شود بیش از چند روز استراحت کنید، زیرا بی تحرکی زیاد می‌تواند درمان را دشوارتر کند.

اصلاح فعالیت

یکی از انواع استراحت این است که فعال بمانید، اما از فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که باعث تشدید درد و افزایش گودی کمر می‌شود اجتناب کنید. به عنوان مثال، اگر نشستن طولانی مدت در ماشین یا پشت میز درد و وضعیت نادرست را بدتر کند، یک تایمر تنظیم کنید که هر ۲۰ دقیقه بلند شود و راه برود یا به آرامی کشش دهید.اگر ایستادن باعث تشدید درد می‌شود، از کارهایی که نیاز به ایستادن دارند مانند شستن ظروف روی سینک خودداری کنید. اجتناب، یا به حداقل رساندن فعالیت‌ها و موقعیت‌هایی که درد و وضعیت نادرست را بدتر می‌کند، به جلوگیری یا کاهش اسپاسم دردناک کمر کمک می‌کند و باعث بهبود محیط بهتر می‌شود.

گرما یا یخ درمانی

استفاده از حمام گرم، بطری آب گرم، پد گرم‌کن برقی یا مواد شیمیایی یا چسبناک می‌تواند عضلات را شل کرده و جریان خون را بهبود بخشد. افزایش جریان خون مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز عضلات را برای بهبود و سالم ماندن به ارمغان می‌آورد. اگر کمر به دلیل التهاب دردناک است، می‌توان از یخ یا بسته‌های سرد برای کاهش تورم استفاده کرد. محافظت از پوست هنگام اعمال گرما یا یخ برای جلوگیری از آسیب بافتی بسیار مهم است.
حرارت و یخ متناوب می‌تواند به ویژه هنگام بازگشت به فعالیت مفید باشد: استفاده از گرما قبل از فعالیت‌ها به شل شدن عضلات کمک می‌کند و باعث انعطاف پذیری و تحرک بهتر می‌شود. استفاده از یخ بعد از فعالیت، احتمال تحریک و متورم شدن ناحیه در اثر ورزش را کاهش می‌دهد.
نوع دردی که تجربه می‌کنید باید نوع درمان گرم و یا سردی را که انتخاب می‌کنید تعیین کند. اگر درد حاد است، باید سرما و سپس گرما استفاده شود. اگر ناراحتی مزمن یا حاد است، باید دائماً از حرارت ملایم استفاده شود. اگر سعی می‌کنید بعد از ورزش درد را کاهش دهید، باید از یخ استفاده کنید.

کفش مناسب و کاهش گودی کمر

کفش‌هایی که می‌پوشید مطمئناً می‌تواند بر سلامت کمرتان تأثیر بگذارد و در واقع ممکن است یکی از بهترین و واضح‌ترین داروهای کمردرد باشد. کفش پاشنه بلند در بسیاری از افراد مشکلی ایجاد می‌کند. با این حال، فقط پوشیدن کفش‌های تخت لزوماً جواب نمی‌دهد. پشتیبانی مناسب از قوس و پاشنه پا بسیار حیاتی است و انجام این کار می‌تواند به طور قابل توجهی در کنترل درد کمک کند. نحوه مناسب قرار گرفتن کفش‌ها یکی دیگر از عوامل مهم است: اگر آن‌ها بسیار تنگ باشند و در نتیجه منجر به درد در پا شود ممکن است باعث تغییر شیوه راه رفتن شود و این می‌تواند باعث ایجاد فشار و افزایش قوس در کمر شود. به همین ترتیب، پوشیدن کفش‌های خیلی بزرگ می‌تواند با تغییر راه رفتن این فشار را جبران کند. تهیه کفی طبی یکی از راه‌های افزایش حداکثر تحرک و راحتی و خلاص شدن از شر کمردرد است.

درمان گودی کمر

موارد ملایم افزایش قوس کمر را می‌توان با عمل‌های غیرجراحی درمان نمود. بهترین روش درمان گودی کمر با توجه به شدت عارضه انتخاب می‌شود و از انجام تمرین‌های اصلاحی برای بهبود وضعیت اندامی در موارد خفیف تا استفاده از بریس در موارد شدید را شامل می‌شود.

فیزیوتراپی و ورزش

متخصص فیزیوتراپی تمرین‌های اصلاحی خاصی را برای درمان گودی کمر آموزش می‌دهد. ورزش درمانی به تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی کمک می‌کند. به علاوه متخصص روش حفظ حالت اندامی صحیح را نیز آموزش می‌دهد. در ادامه چند نمونه از تمرین‌های مفید برای از بین بردن گودی کمر را توضیح می‌دهیم.

بریس برای درمان لوردوز کمر و گردن

در رابطه با مشکل لوردوز روشهای متعددی وجود دارد که به شما کمک می‌کند فشار وارد شده روی کمر را کاهش دهید. اگر از موقعیت صحیح بدن آگاهی کافی داشته باشید می‌توانید به سلامت عضلات شانه و گردن خود کمک کنید. پوشیدن بریس پوسچر(حالت بدن) کمک می‌کند تا عضلات به حالت صاف در بیایند و وزن اضافی روی ستون فقرات از بین ‌برود. علاوه بر این، سعی کنید تمریناتی که به تقویت هسته مرکزی بدن کمک می‌کند بیشتر انجام دهید تا انعطاف پذیری ناحیه باسن بیشتر شود.

تفاوت بین لوردوز کمری و گردن چیست؟

از لحاظ آنوتومی لوردوز یعنی زمانی که ستون فقرات به طرف داخل انحنا داشته باشد. این وضعیت معمولا به نواحی مختلف ستون فقرات شما تقسیم می‌شود: کمر و گردن. لوردوز گردن به انحنای رو به جلو در ناحیه گردن گفته می‌شود. لوردوز کمری انحنای ناحیه کمر به طرف داخل است. لوردوز کمر و گردن به طور مشابه ایجاد می‌شوند, تشخیص داده می‌شوند و درمان می‌شوند. البته گودی کمر در افراد شایع‌تر است.

بریس برای درمان گودی کمر

باید توجه داشته باشید که وضعیت خوب نه تنها شامل نشستن به حالت صاف است، بلکه علاوه بر آن، باید هنگام نشستن، ایستادن، دراز کشیدن و حتی انجام حرکات ساده, همراستایی اندام رعایت شود. پزشکان بریس‌های مختلفی برای اصلاح حالت اندام پیشنهاد می‌کنند که به صاف شدن و بهبود وضعیت و برگشت اندام به وضعیت صحیح کمک زیادی می‌کند. با استفاده از این بریس‌های کمر، می‌توان از درد و مشکلات مرتبط با حالت بدنی نادرست در آینده جلوگیری کرد. استفاده از وسایل حمایت کننده حالت بدن در طول روز همانند یک یادآور برای حفظ حالت مناسب اندام عمل می‌کند. پزشکان برای بچه‌ها نیز بریس پوسچر(حالت بدن) ارائه می‌کنند! تمرین و حفظ وضعیت خوب برای حمایت و حفظ تعادل ستون فقرات بسیار مهم است و به نوبه خود از درد و تنش و عدم تعادل در ستون فقرات جلوگیری می‌کند. هنگامی که شما به حالت ناصاف می‌ایستید، عضلات شما مجبورند سخت‌تر کار کنند. این وزن و کار اضافی عضلات شما موجب سفتی، تنش و درد در عضلات گردن شده و همه اینها در نهایت روی قسمت پایین کمر (گودی کمر) تاثیر می‌گذارند. بریسهایی زیر به شما کمک می‌کنند تا گودی کمر خود را صاف کنید.

1. گردن: ایموبلایزر گردن
  2. کمر: ستون فقرات قفسه سینه

تجویز بریس کمر توسط پزشک یا سازنده آن باید همراه با دستورالعمل‌های مربوط به نحوه استفاده و نگهداری باشد. این دستورالعمل‌ها شامل اطلاعات مربوط به بستن، پوشیدن ,درآوردن و همینطور تمیز کردن و مراقبت از بریس می‌باشد.
خیلی مهم است که بریس را با توجه به دستورالعمل‌های ارائه شده همراه با آن و یا طبق دستور پزشک استفاده کنید. هر کدام از بریس‌ها برای نیازهای خاصی از بدن بیمار طراحی شده‌اند و اگر به طور نادرست پوشیده شوند باعث آسیب و درد بیشتر خواهند شد.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

پوشیدن بریس کمر

اکثر بریس‌ها طبق چند مرحله کلی پوشیده می‌شوند که عبارتند از:

بهداشت و تمیز نگه داشتن بریس

تمیز کردن بریس و پوست به طور منظم به جلوگیری از خارش و یا ضایعات پوستی کمک می‌کند. اگر پوست سوزش زیادی دارد باید تا درمان پوست به طور کامل از پوشیدن بریس خودداری کنید.

امروزه پروتزهای بسيار طبيعی و با دوامی برای استفاده افرادی که به هر دلیل در اندام خود دچار نقص هستند، ساخته می‌ شود تا با ایجاد زیبایی و عملکرد بهتر، شرایط روحی، اجتماعی و حرکتی بهتری را برای فرد فراهم سازد. شما می‌ توانید برای تهیه انواع پروتز، از جمله پروتزهای زیبایی به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

تغییرات زنان پس از آسیب شدید نخاعتغییرات زنان پس از آسیب شدید نخاع

طناب نخاعی از زیر پیاز مغز (بصل النخاع) شروع می شود و انتهای آن در سطح مهره اول یا دوم کمری است. انتهایی ترین قسمت طناب نخاعی را به دلیل مخروطی بودن، ... ادامه مطلب

درباره ارتزهای شکستگی چه می دانیددرباره ارتزهای شکستگی چه می دانید

ارتز یا بریس به وسیله‌ ای گفته می شود که برای کمک به عملکرد اندام یا عضو آسیب دیده یا دچار نقص ساخته می شود. ... ادامه مطلب

درمان شکستگی استخوان مچ دستدرمان شکستگی استخوان مچ دست

شکستگی مچ دست دارای انواع مختلفی است که بر حسب اینکه کدام استخوان یا قطعه شکسته شده است به سه دسته تقسیم می شود ... ادامه مطلب

آیا ماساژ درمانی برای دیسک کمر خوب است؟آیا ماساژ درمانی برای دیسک کمر خوب است؟

دیسک کمر، یکی از رایج‌ترین اختلالات مربوط به ستون فقرات است که سالانه بسیاری از افراد را درگیر می کند. پارگی دیسک کمر زمانی اتفاق می افتد که یکی از دی ... ادامه مطلب