پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / اصلاح کلاب فوت نوزادان با بریس دنیس براون

اصلاح کلاب فوت نوزادان با بریس دنیس براون

نوزادان بسیاری به دلیل عوامل ژنتیکی دارای بیماری و ناهنجاری‌های فیزیکی بسیاری می‌شوند که نمونه ای از آن، کلاب فوت یا همان پا‌چنبری است. امروزه با استفاده از بریس‌های مناسب، درمان این ناهنجاری نیز به راحتی صورت می‌گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

برای سفارش و تهیه بریس دنیس براون جهت اصلاح کلاب فوت نوزادان می‌ توانید به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.

کلاب فوت یا پا‌ چنبری

کلاب فوت یا پاچنبری شایع ترین بدشکلی مادرزادی است که در اثر آن پای نوزاد به سمت داخل می‌چرخد.در این بیماری پنجه های پا به داخل و پاشنه به خارج چرخیده و سبب ضعف عضلات ساق پا نیز می شود.شیوع کلاب فوت در نوزادان پسر بیش از نوزادان دختر است و در صورتی که درمان آن در زمان مناسب انجام نگیرد میتواند منجر به بروز مشکلات حرکتی برای کودک در سنین بالاتر شود.کلاب فوت قسمت جلوی پا به سمت داخل و پایین و در عقب، پاشنه به سمت داخل چرخیده است. میزان شیوع آن در هر 1000 تولد در حدود 1 مورد است و در پسرها دو برابر دخترها رخ می دهد. پاجنبری می تواند دوطرفه و یا یک طرفه باشد. و در بیشتر موارد سابقه خانوادگی وجود دارد.

علت کلاب فوت به درستی مشخص نیست ولی به نظر می رسد عدم تعادل بین عضلات اطراف مچ پا و کف پا در دوران جنینی می تواند در ایجاد آن موثر باشد.کلاب فوت ممکن است همراه با درفتگی مادرزادی مفصل ران همراه باشد پس در همه این بیماران مفاصل ران باید به دقت معاینه شوند.کلاب فوت دردناک نیست ولی اگر درمان نشود بتدریج بدتر شده و موجب ناتوانی در راه رفتن و لنگش می‌شود. در صورت عدم درمان، این بیماران به جای اینکه در هنگام راه رفتن کف پایشان را به زمین بگذارند روی لبه ی خارجی پا راه می‌روند.پایشان پینه های بزرگ و دردناک می‌بندد، نخواهند توانست کفش بپوشند و در تمام عمرشان یک پای دردناک خواهند داشت که تا حد زیادی مانع فعالیت و داشتن یک شغل مناسب می‌شود.

کلاب فوت

درمان کلاب فوت

هرچه درمان زودتر شروع شود نتیجه درمان بهتر است. این جمله معروف است که اگر نوزاد مبتلا به پاچنبری با پا دنیا بیاید بهتر است تا با سر، چون به محض دیدن پاها درمان شروع می شود. پزشک معالج پای بچه را در وضعیت خاصی گچ گیری می کند. گچ گیری تا حدود 2 الی 3 ماه در ابتدا هفته ایی یکبار و سپس هر دو هفته یکبار صورت می‌گیرد. بعد از اصلاح پا به وسیله ی گچ به علت تمایل زیاد این بیماری به عود، جهت تثبیت اصلاح به مدت 2 تا 3 سال کفش کلاب و یا دنیس براون برای کودک تجویز می‌شود.
کفش‌های کلاب معمولاً 3 الی 6 ماه بصورت شبانه روزی ( در طول شبانه روز 23 ساعت) استفاده می‌شود و بعد از آن به مدن 2 الی 3 سال شبانه استفاده می‌شود، ممکن است کودک ابتدا هنگام استفاده از وسایل اورتزی احساس نارحتی کند ولی بتدریج به آن عادت می‌کند. در طول روز کودک می‌تواند از کفش های معمولی استفاده کند.
در مواردی که بیماری به گچ گیری یا وسایل اورتزی پاسخ نداده و بدشکلی بهبود نمی‌یابد، انجام عمل جراحی برای اطلاح اجتناب ناپذیر است، بهترین زمان برای انجام عمل جراحی حدود 6 ماهگی است البته در کودکان مختلف و همچنین جراحان مختلف ممکن است سنین دیگری را برای جراحی ترجیح دهند. معمولاً حدود 5 درصد بیماران به درمان اورتزی جواب نمی دهند و نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کنند.

بریس جهت درمان کلاب فوت

این ارتز در واقع یک میله ی ثابت یا متحرک است که پاها را کمی بیشتر از عرض شانه از هم باز نگه داشته و کفش یا اسپیلنت‌های کلاب فوت به آن متصل می‌شوند.
زمان استفاده از این ارتوز معمولا توسط جراح ارتوپد کودکان تعیین می‌شود اما معمولا بدین صورت است که تا ۳ ماه باید تقریبا در تمام طول روز پوشده شوند و پس از آن تا حدود ۴ سالگی شب‌ها پوشیده شوند تا ناهنجاری کلاب فوت بتدریج درمان شود.این بریس قابلیت تغییر جهت در هر سه صفحه را دارد و می‌تواند پا را در دورسی فلکشن ، ابداکشن و اورژن تنظیم کند.بریس دنیس براون برای ایجاد میزان مناسب و طبیعی چرخش داخلی یا خارجی پاها و کنترل پیچیدگی پاها در بیماری کلاب فوت تجویز می‌شود.برای تهیه انواع بریس ( ارتوز ) و پروتز باید به مراکز ارتوپدی فنی مراجعه شود.

پا چنبری، حتی پس از اصلاح موفقیت‌آمیز، معمولاً عود می‌کند. بنابراین نوزاد باید برای حصول اطمینان از اصلاح دائمی حالت پا تا چند سال از بریس (تشکیل شده از کفش و میله فلزی) استفاده کند. این بریس پا را در زاویه مناسب نگه می‌دارد تا عارضه عود نکند. اگرچه ممکن است والدین و خانواده کودک پیگیری این برنامه را دشوار بیابند، اما باید توجه داشته باشند که انجام آن برای عود نکردن عارضه ضروری است.
نوزاد در سه ماه اول باید بریس را تقریباً تمام روز (۲۳ ساعت در روز) استفاده کند. پزشک به تدریج زمان بستن بریس را کاهش می‌دهد و بریس در پایان تنها شب هنگام و زمان خوابیدن (در حدود ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز) بسته می‌شود. اکثر کودکان باید این برنامه بستن بریس را برای ۳ تا ۴ سال ادامه دهند.

بریس‌ها انواع گوناگونی دارند که همگی از کفش، صندل یا پاپوش سفارشی متصل به دو سر یک میله تشکیل می‌شوند. این میله می‌تواند ثابت باشد و باعث حرکت هر دو پا با یکدیگر شود یا متحرک باشد و هر پا بتواند جداگانه حرکت کند. پزشک توصیه‌های لازم را در خصوص بهترین بریس متناسب با شرایط نوزاد به والدین وی ارائه خواهد داد.

حتی پس از اصلاح کامل، ناهنجاری پاچنبری تمایل به بازگشت یا عود مجدد دارد. این تمایل به عود مجدد پس از ۴ سالگی بسیار کمتر می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از عود مجدد پاچنبری، بریس مخصوص ابداکشن پا است که به مدت دو تا سه ماه به طور مداوم روزانه ۲۳ ساعت و پس از آن فقط در مدت خواب شبانه تا ۴ سالگی پوشیده می‌شود. مدت زمان پوشیدن بریس بسته به شدت پاچنبری متفاوت خواهد بود و توسط پزشک شما مشخص می‌شود. با رشد کودک، بریس نیاز به تنظیم منظم خواهد داشت که شما می‌توانید با همراهی متخصص ارتوپدی خود این فرایند را دنبال کنید. بریس ابداکشن پا تنها روش موفقیت آمیز برای جلوگیری از عود مجدد پاچنبری است و همانطور که در بالا گفته شد، در صورت استفاده مداوم در ۹۰ درصد بیماران موثر است. استفاده از بریس، پیشرفت فرزند شما در نشستن، سینه خیز رفتن یا راه رفتن را چندان تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

بریس ابداکشن پا چیست؟

بریس ابداکشن پا نوعی بریس است که به طور خاص برای کشیدن پاها و خم کردن مچ پا به سمت عقب (انگشتان به سمت بالا) طراحی شده است تا بتوان پاچنبری درمان شده را در موقعیت کاملا اصلاح شده نگه داشت. این بریس از دو کفش تهیه شده است که توسط یک میله به یکدیگر متصل شده‌اند و باعث نگه داشته شدن پاها در موقعیت وضعی مناسب، درست همانطور که در آخرین گچ قرار داشته است، می‌شوند. چندین نوع از بریس ابداکشن در دسترس می‌باشد. هر نوع از این بریس‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. پزشک شما بریس مناسب کودک شما را تجویز خواهد کرد.

بریس اولین بار چه زمانی استفاده می‌ شود؟

بهترین زمان برای استفاده از بریس، همان روزی است که آخرین گچ برداشته می‌شود؛ زیرا پا به موقعیت وضعی صحیح خود عادت کرده است. استفاده از بریس بلافاصله پس از خارج کردن گچ، خطر عود مجدد را کاهش می‌دهد.

بریس چگونه تنظیم می‌ شود؟

بریس توسط متخصص ارتوپدی شما تنظیم می‌شود. با رشد کودک، کفش‌ها بزرگتر شده و میله‌های درازتری توسط متخصص تهیه می‌شود. این امر کمک می‌کند درباره برخی از تنظیمات آگاهی داشته باشید.طول میله طول میله به اندازه‌ای تنظیم می‌شود که پاشنه کفش‌ها به اندازه عرض شانه‌های کودک باشد. ابداکشن پا هر بریس زاویه توصیه شده نسبتاً متفاوتی دارد. متخصص ارتوپدی یا جراح بهترین بریس برای کودک شما را توصیه می‌کنند. دورسی فلکشن معمولاً ۱۰ درجه دورسی فلکشن (خم شدن مچ پا ) کافی است

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

اولین شب با بریس

این شب به سختی خواهد گذشت. کودک گریه می‌کند و والدین نگران هستند. «آیا ممکن است پاها توسط بریس آسیب دیده باشند؟» در اینجا چند نکته مفید ذکر شده است:
بریس به خوبی بسته شده است و گریه کودک نشان دهنده این است که به دلیل وجود بریس، از عدم توانایی در حرکت پاهای خود به طور مستقل ناراضی است. پس از عادت کردن کودک به بریس، اوضاع بسیار راحت‌تر می‌شود. معمولا نوزادان پس از یک یا دو شب به بریس عادت می‌کنند و روال عادی در پیش گرفته می‌شود.اگر کودک شما گریه می‌کند و نگران هستید که بریس در حال صدمه زدن به پاهای او باشد، بریس را در بیاورید. به ندرت ممکن است بریس (در صورت بسته شدن اشتباه) به پوست آسیب رسانده باشد. در این صورت کودک به شکل غیر قابل تحمل گریه خواهد کرد و علائم دیگر مانند سوزش پوست، قرمزی غیرمعمول، تورم، کبودی، تاول و زخم وجود خواهد داشت. اگر یکی از این موارد را مشاهده کردید، دیگر از بریس استفاده نکنید و مجددا از پزشک توصیه بخواهید. ممکن است لازم باشد بریس مجدداً تنظیم شود. اگر پوست سالم به نظر می‌رسد، بلافاصله بریس را ببندید. این موضوع باعث می‌شود کودک شما یاد بگیرد که گریه کردن باعث نمی‌شود والدین بریس را خارج کنند.

ارتز PTB یک بریس پلاستیکی سفارشی با پایه‌ های فلزی و مفاصل مچ پا است که برای کاهش وزن پا و مچ پا طراحی شده است. مقدار وزنی که فرد روی استخوان‌ ها، مفاصل و بافت وارد می‌ کند را کاهش می‌ دهد و همچنین می‌ تواند مفاصل دردناک پا را بی‌ حرکت کند. PTB به یک کفش یا چکمه متصل می‌ شود. شما می‌ توانید برای سفارش بریس یا ارتز PTB به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠ اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انحراف ستون فقرات چیست؟انحراف ستون فقرات چیست؟

ستون فقرات یکی از اعضای مهم و تأثیرگذار در تعادل، نشستن و ایستادن افراد است. انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز نوع عارضه استخوانی است که این بخش از بدن را ... ادامه مطلب

انواع پروتز های پای مصنوعیانواع پروتز های پای مصنوعی

پا‌های مصنوعی که از آن به‌عنوان پروتز‌های پا یاد می‌ شود، از جمله راهکار‌های بسیار مؤثر در زمینه بهبود شرایط حرکتی بیماران است. فناوری تولید پروتز‌های پا آن‌ قدر پیشرفت داشته که در بیشتر مواقع شما متوجه وجود یک پای مصنوعی در بیمار نخواهید شد. ... ادامه مطلب

بریس مخصوص آرتروز زانوبریس مخصوص آرتروز زانو

در ابتدا برای درمان آرتریت ، پزشک احتمالاً درمان‌ های غیرجراحی را برای تسکین ناراحتی و ناتوانی توصیه می‌ کند. این توصیه‌ می‌ تواند پوشیدن بریس باشد. ... ادامه مطلب

همه چیز در مورد قرص ملوکسیکامهمه چیز در مورد قرص ملوکسیکام

زندگی با درد و التهاب ناشی از آرتریت می تواند دشوار و استرس زا باشد. با این حال، داروها در دسترس هستند. ملوکسیکام یک داروی تجویزی است که معمولا برای کمک به تسکین علائم دردناک آرتریت استفاده می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465