درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / هالوکس ولگوس و ریجیدوس / برای وضعیت هالوکس والگوس، بهتر است چه کفش هایی بپوشیم؟

برای وضعیت هالوکس والگوس، بهتر است چه کفش هایی بپوشیم؟

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از مناسب ترین روشهای درمان هالوکس والگوس استفاده از کفی، صندل طبی و اسپلینت هالوکس والگوس است. شما می‌ توانید برای تهیه و خرید کفی، صندل طبی واسپلینت هالوکس والگوس به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

انحراف شست پا به سمت انگشتان دیگر را هالوکس والگوس می‌گویند. این عارضه در تمام سنین شایع است و شیوع آن در خانم­‌ها بیشتر از آقایان است. بونیون یا هالوکس والگوس (hallux valgus) شست پا، یک برجستگی استخوانی در کنار پا است که در انتهای انگشت شست پا ایجاد می‌شود. این قسمت از کف پا می‌تواند ملتهب و متورم و باعث درد کف پا شود. هالوکس والگوس شست پا اغلب در زنان و افراد مسن ایجاد می‌شود. با گذشت زمان، مفصل آسیب دیده ممکن است سفت و دردناک شود و تغییر شکل پیدا کند. هالوکس والگوس و دردی که ایجاد می‌کند می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در اندازه بودن کفش و دشواری در راه رفتن شود. ارتوزیست ها به افراد مبتلا به هالوکس والگوس کمک می‌کنند تا درد کف پایشان را کاهش دهند، عملکرد انگشت شست پا را بهتر کنند، قدرت عضلات را بهبود بخشند و توانایی راحت راه رفتن شان را بازیابند.

عوامل

عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد هالوکس والگوس شست پا شود، از جمله:

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کفش نمی‌تواند عامل ایجاد هالوکس والگوس باشد. البته کفش‌های تنگ می‌توانند با مالش بر روی بافت مفصل، هالوکس والگوس را تحریک کنند. فشار ناشی از تنگی کفش تورم و درد بیشتری ایجاد می‌کند.

علائم

افراد مبتلا به هالوکس والگوس، شاید علائم خفیف یا شاید علائم شدیدی را گزارش دهند، علائمی همچون:

هالوکس والگوس

تشخیص

برای اطمینان از تشخیص صحیح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یا متخصص ارتوپدی ممکن است شما را برای انجام عکس‌برداری رادیولوژی ارجاع دهد.پس از تشخیص، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با شما در مورد یک برنامه درمانی برای کمک به کاهش درد، جلوگیری از بدتر شدن وضعیت عضله و بازیابی حرکت‌تان صحبت می‌کند.

درمان

  1. اولین توصیه برای درمان انحراف شست پا مراجعه به ارتوزیست است تا بهترین مشاوره را به شما ارائه دهد. اگر درد و ناراحتی در ناحیه انگشت شست دارید می‌توانید از درمان­‌های فیزیوتراپی ، تمرین درمانی، استفاده از یخ، اسپلینت، کفی و حتی درمان جراحی استفاده کنید.
  2. فیزیوتراپی و اسپلینت در موارد خفیف تا متوسط می‌تواند باعث کاهش درد، بهبود حرکت و راه رفتن، تقویت عضلات و برگشتن انگشتان به حالت طبیعی شود.
  3. اما اگر درد شدید در ناحیه داشته باشید و در راه رفتن و وزن اندازی دچار مشکل شده باشید، می­‌بایست از جراحی برای برگرداندن انگشت شست به حالت اولیه کمک گرفت.
  4. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ، متخصص‌های هستند که برای بهبود کیفیت زندگی بیماران، درمان‌هایی را به آن‌ها ارائه می‌دهند. برنامه‌های درمانی برای هالوکس والگوس می‌تواند شامل فیزیوتراپی، ورزش، مراقبت عملی و آموزش بیمار باشد.توجه فرمایید که انجام فیزیوتراپی با جلسات مکرر و دستگاههای پیچیده ضرورتی نداردو مهمترین قسمت فیزیوتراپی هالوکس والگوس ورزش درمانی و درمانهای دستی است.

درمان بدون جراحی

درمان از طریق جراحی

روش‌های جراحی بسیاری وجود دارد که می‌توانند انگشت شست پایتان را در حالت مستقیم قرار داده و در نتیجه، تحریک و درد داخل پا را بهبود بخشد.

تکنیک انتخابی برای جراحی بونیون به عوامل زیر بستگی دارد: شدت و اندازه‌ی قوز و انحراف شست پا، توانایی تصحیح (یعنی آیا می‌توان آن را به صورت منفعلانه به یک موقعیت مستقیم تغییر داد یا خیر)، وجود آرتروز، وجود آسیب‌های همراه با آن، تحرک مفصل، نظر خود پزشک جراح، طول انگشتان بزرگ در مقایسه با سایر انگشتان و... . هدف از جراحی این است که با جا به جا کردن استخوان متاتارسال در بالای استخوان سزاموئید (استخوان‌های کوچک ما بین زردپی‌ها)، عدم تعادل ایجاد شده در اطراف مفصل ترمیم شود.

درمان از طریق ارتوز

پزشک معالج شما ممکن است بسته به شرایطی که دارید، استفاده از آتل، کفی طبی یا وسایل کمکی را به شما توصیه کند و آموزش‌های لازم را برای استفاده صحیح از آن‌ها بدهد. این وسایل می‌توانند شامل موارد زیر باشد:

آیا می‌ توان از این آسیب یا شرایط جلو گیری کرد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که بتوان راهی را برای پیشگیری از ایجاد هالوکس والگوس شست پا پیدا کرد. اگرچه، با پیروی از این دستورالعمل‌های مراقبتی ممکن است بتوانید از بدتر شدن این عارضه و احتمالاً از انجام عمل جراحی جلوگیری کنید، از جمله:

متخصصان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یا متخصص ارتوپدی می‌توانند بهترین راه‌حل‌ها را برای نیازهای خاص هر بیمار توصیه کنند.

برای وضعیت هالوکس والگوس، بهتر است چه کفش هایی بپوشیم؟

هنگام خرید کفش، فقط به اندازه‌ی کفش توجه نکنید و باید حواستان به عرض و پهنای کفش نیز باشد. باید کفش راحتی پیدا کنید که به جلوگیری از درد کمک کند. کفش‌های موجود در این طیف از مدل کفش، حالت کشی و الاستیک خاصی دارند و کفی کششی آن‌ها به ندرت بر روی پا فشار وارد می‌کنند. با پوشیدن این نوع کفش‌ها، دیگر فشاری بر روی پاهایتان احساس نخواهید کرد.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

کفی طبی در هالوکس والگوس

هنگام خرید کفش، فقط به اندازه‌ی کفش توجه نکنید و باید حواستان به عرض و پهنای کفش نیز باشد. باید کفش راحتی پیدا کنید که به جلوگیری از درد کمک کند. کفش‌های موجود در این طیف از مدل کفش، حالت کشی و الاستیک خاصی دارند و کفی کششی آن‌ها به ندرت بر روی پا فشار وارد می‌کنند. با پوشیدن این نوع کفش‌ها، دیگر فشاری بر روی پاهایتان احساس نخواهید کرد.

جوراب ضد ترومبوز یا ضد آمبولی جوراب هایی از الیاف خاص و محکم هستند که مانع لخته شدن خون در ساق پا و یا ران پا می شوند و از ترومبوز جلو گیری می کنند. جوراب‌ های آنتی آمبولی و ضد ترومبوز یا تد (D.E.T) را پزشکان متخصص برای درمان و جلوگیری از مشکلات و بیماری‌ های مختلفی تجویز می‌ کنند.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بریس هیپ اسپایکا چیست و چه کاربردی دارد؟بریس هیپ اسپایکا چیست و چه کاربردی دارد؟

لگن یا هیپ نقش مهمی در حمایت از وزن بالای بدن در هنگام ایستادن، راه رفتن، دویدن ایفا می‌ کند و ثبات لگن برای این عملکرد ها حیاتی است. استخوان ران و استابولوم (استخوان لگن) به هم می‌ پیوندند و مفصل ران را تشکیل می‌ دهند، ... ادامه مطلب

کاربرد سوزن خشک یا درای نیدلینگ (dry needling) در طب فیزیکیکاربرد سوزن خشک یا درای نیدلینگ (dry needling) در طب فیزیکی

درای نیدلینگ یا سوزن خشک یکی از روش های درمانی است که در دهه های اخیر مورد توجه پزشکان و بیماران قرار گرفته و از آن استفاده می شود. این روش برای تسکین و درمان درد مورد توجه است. در روش سوزن خشک همان طور که از اسمش پیداست پزشک و متخصص سوزن های ظریف و کوچکی را وارد نقاط ماشه ای بدن بیمار می کند ... ادامه مطلب

آیا کودکان مبتلا به اوتیسم خوب میشوند؟آیا کودکان مبتلا به اوتیسم خوب میشوند؟

اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم که به اختصار ASD نامیده می‌ شود، شامل طیفی از اختلالات عصبی و رشدی پیچیده می‌ باشد. ... ادامه مطلب

شایع ترین و مهمترین مشکلات و بیماری های ارتوپدی در کودکانشایع ترین و مهمترین مشکلات و بیماری های ارتوپدی در کودکان

بیماری های ارتوپدی در کودکان بسیار متنوع بی شمارند، برخی از آن ها به صورت مادرزادی و برخی طی سال های رشد ایجاد می شوند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465