درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / جوراب ضد آمبولی یا آنتی ترمبیوز چیست؟

جوراب ضد آمبولی یا آنتی ترمبیوز چیست؟

جوراب ضد ترومبوز یا ضد آمبولی جوراب هایی از الیاف خاص و محکم هستند که مانع لخته شدن خون در ساق پا و یا ران پا می شوند و از ترومبوز جلوگیری می کنند. جوراب‌های آنتی آمبولی و ضد ترومبوز یا تد (D.E.T) را پزشکان متخصص برای درمان و جلوگیری از مشکلات و بیماری‌های مختلفی تجویز می‌کنند. جوراب های آنتی آمبولی با هدف پیشگیری و کاهش ریسک ایجاد ترومبوز های وریدی DVT ناشی از عوارض اعمال جراحی بیماران بستری طولانی Bed Rest و کمک به ایجاد شرایط ایمن برای حفظ سلامتی مادر و جنین در دوران بارداری طراحی و تولید شده اند. اغلب آن‌ها برای استفاده‌ی ساعتی در روز تجویز می‌شوند که در مدت‌زمان یک‌ساعته می‌توان برای حمام و کارهایی دیگر، آن‌ها را از پا درآورد. جوراب آنتی آمبولی یا تد، نوعی جوراب فشرده کننده هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

عملکرد جوراب ضد آمبولی

جوراب‌های تد، از تشکیل شدن لخته‌ی خون در پاها جلوگیری می‌کند و این کار را با افزایش میزان برگرداندن خون داخل وریدی از کف پاها به بالای پا انجام می‌دهد. فشرده‌سازی خفیف این جوراب‌ها، در افرادی که بستری یا بسیار کم‌تحرک هستند، به رگ‌ها و مجاری لنفاوی کمک می‌کند تا خون را به‌ طرف قلب و مایع لنفاوی را در جریان نرمال خود بازگردانند.

انواع جوراب ضد آمبولی

این جوراب‌ها در سایزهای تا روی زانو و تا روی ران موجود هستند که طبق تجویز متخصص انتخاب می‌شوند. این جوراب ممکن است دارای روی شست باز یا بسته باشد.

ویژگی ها جوراب ضد آمبولی

جوراب های باخاصیت ضدآمبولی که باطول های مختلف نظیر جوراب با طول زانو(AD)،با طول ران(AG)وجوراب با طول ران به همراه نوع کمربندی تولید می شوند ودرمقیاس های متنوعی وجود دارند همچنین درهرکدام ازاندازه وسایزبندیهای مختلف این جوراب ها در ناحیه پاشنه ،رنگ های مختلفی اختصاص داده شده است تا به راحتی بتوان آن ها را از هم تشخیص داد. دراین جوراب های واردی سوراخ هایی در قسمت جلویی کف پاهستند که سبب می شوند تاجریان خون زیر انگشتان پا را کنترل شوند .جوراب های ضد آمبولی در مقیاس ران ،دارای باند هایی در انتها فوقانی جوراب هستند که از جنس سیلیکونی اند که سبب می شوند جوراب بر روی پوست نلغزد ودر عین حال فشارلازم را حفظ کند.

در طی ساخت جوراب های ضد آمبولی با طول ران(AG)به همراه نوع کمربندی ،از کمربندهای لاستیک ،قابل تنظیم باتوجه به کمرشما ویک نوار لاستیکی که با ساق شما اصطحکاک ندارد واز خاصیت انعطاف پذیری ونرمی برخوردار است استفاده می شود. باتوجه به اینکه تمام موادخام مورد استفاده دراین محصول دارای گواهینامه ی استاندارد است،تاثیرات آلرژیک این محصول بر روی پوست به حداقل رسیده است . جوراب های ضد آمبولی varimed به نحوی طراحی شده اند که در ناحیه مچ پا حداکثر فشردگی وهرچه به سمت ران می رود ازفشار آن کاسته می شود. به طور خلاصه:

جوراب تد

روش استفاده جوراب‌ های ضد آمبولی

جوراب‌های ضد آمبولی اغلب در ابتدا توسط یک پرستار برای بیمار پوشیده می‌شوند. وقتی‌که بیمار خود این جوراب‌ها را به پا می‌کند، باید به‌دقت از دستورالعمل‌های پرستار یا پزشک خود پیروی کند. اگر به یادآوری نکته‌ای نیاز داشتید، دستورالعمل نوشته‌ شده‌ای که نحوه‌ی صحیح استفاده از جوراب را شرح می‌دهد، معمولاً در بسته‌بندی جوراب یافت می‌شود. جوراب باید در قسمت انگشتان پا راحت باشد، بدون آنکه هیچ چین‌وچروک یا برآمدگی ایجاد کند. اگر پرستار یا شخصی که مراقبت بیمار است به او در پوشیدن جوراب کمک می‌کند، بهتر است بجای آنکه در جلوی انگشتان پای فرد بیمار قرار بگیرد، در نزدیکی بالاتنه‌ی او بنشیند یا بایستد. از این زاویه، می‌توان جوراب را راحت‌تر از پا بالا کشید.

چه زمانی باید از جوراب‌ های ضد آمبولی استفاده کرد؟

جوراب‌های ضد آمبولی برای استفاده‌ی بیمارانی که بی‌حرکت هستند یا برای چند روز، بیشتر وقت خود را در حالت نشسته روی یک صندلی یا دراز کشیده به سر می‌برند (در اصطلاح پزشکی به آن‌ها بیماران غیر سرپایی می‌گویند)، طراحی‌شده‌اند. پزشک متخصص یا جراحی که مسئول سلامتی شما می‌باشد، شما را از زمان استفاده از این جوراب‌ها (روز و یا شب) و مدت‌ زمان استفاده از آن‌ها (مثلاً بعد از جراحی) مطلع خواهد ساخت. هدف از پوشیدن جوراب‌ تد، کمک به جلوگیری از جمع شدن خون در پاها و کاهش خطر تشکیل لخته خون در رگ‌های پا می‌باشد. تشکیل لخته‌های خونی در رگ‌ها را نیز ترومبیوز سیاهرگی،DVT یا ترومبوآمبولی می‌گویند. خطر ابتلا به این عارضه در طی مدت بستری شدن در بیمارستان، به طور مثال بعد از یک جراحی طولانی (بیشتر از یک ساعت)، یا در مواردی از جراحی لگن یا پا افزایش خواهد یافت. لخته‌های خونی می‌توانند بسیار خطرناک باشند. اگر در داخل رگ رها شوند، می‌توانند به قلب و ریه‌ها برسند که در آنجا ممکن است باقی بمانند و منجر به بروز یک آمبولی ریوی (PE) شوند که می‌توانند باعث ایجاد آسیبی جدی شود.

جوراب‌های ضد آمبولی معمولاً برای استفاده بلندمدت برای یک بیمار نمی‌باشند. این جوراب‌ها دارای یک‌روند فشرده‌سازی تدریجی هستند که به‌ طور کلی در دامنه‌ی ۸ تا ۱۵ میلی‌متر جیوه می‌باشد. فشرده‌سازی تدریجی به این معناست که فشار اعمال‌ شده در ناحیه‌ی قوزک پا در بالاترین حد است و هر چه از پا بالا می‌رود این فشار به‌تدریج کمتر می‌شود. موضوعی که درباره‌ی جوراب‌های ضد آمبولی گفته می‌شود این است که پوشیدن آن‌ها برای افرادی که از آرتروز رنج می‌برند یا قدرت کافی در دستانشان ندارند، کاری دشوار خواهد بود. برای بیمارانی که بستری هستند، این مشکل وجود ندارد زیرا پرستارها و کارکنان بیمارستان به آن‌ها در پوشیدن و درآوردن جوراب‌ها کمک می‌کنند. برخی از افرادی که از این جوراب‌ها استفاده می‌کنند، علی‌رغم بستن باند به دور جوراب، به‌ خوبی نمی‌توانند آن را تحمل کنند و در پای خود نگه‌دارند و مجبورند آن را در طی روز تنظیم و جابه‌جا کنند. همانند همه‌ی جوراب‌های فشرده کننده، اندازه‌گیری مناسب سایز پای بیمار برای متناسب بودن جوراب‌های ضد آمبولی و پیشگیری از هرگونه فشردگی و رول شدگی جوراب بسیار حائز اهمیت است، زیرا این مشکلات می‌توانند سبب بروز یک اثر شریان‌بند شوند که دارای تأثیر خلاف انتظار و زیان‌بخش برای بیمار خواهد بود.
نکته:جوراب‌های ضد آمبولی، مانند همه‌ی انواع جوراب‌های فشرده کننده، برای همه‌ی بیماران مناسب نیستند. بطور مثال، اگر دچار بیماری سرخرگ محیطی (PAD) هستید، این جوراب‌ها به شما توصیه نمی‌شود زیرا مانع از خون‌رسانی به پاها می‌شوند.

چند نکته درباره جوراب های ضد آمبولی

جوراب‌ تد را باید تمیز و خشک نگه داشت. اگرچه می‌توان آن‌ها را هر روز شست، اما بهتر است دو یا چند جفت از آن‌ها را داشته باشید تا در صورت کهنگی و پارگی جوراب آن را تعویض کنید. اگر پوشیدن این جوراب‌ها برایتان دشوار است، می‌توانید قبل از پوشیدن مقدار پودر بچه به پاها بزنید. جوراب نباید در ناحیه‌ی ران یا ساق پا برگردانده شود. اگر فردی دارای علائمی از تشکیل لخته در جریان خون در پا باشد، باید قبل از استفاده از جوراب‌های ضد آمبولی با پزشک خود مشورت کند، زیرا استفاده از آن ممکن است موجب رها شدن و راندن لخته‌ی خون شود.

نکات مهم در نحوه استفاده از جوراب

سایر موارد کاربرد جوراب های آنتی ترومبوز یا ضد آمبولی

واریس که عارضه ای بی ضرر برای سلامتی بوده و تنها با ایجاد عروق قابل مشاهده بر روی پوست پا، از لحاظ زیبایی فرد را دچار مشکل می‌ کند، با استفاده از روشهای لیزری و استفاده از جوراب واریس قابل بهبود و درمان می‌ باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص گیر افتادگی عصب با نوار عصب و عضله در کم کاری تیروئیدتشخیص گیر افتادگی عصب با نوار عصب و عضله در کم کاری تیروئید

غده تیروئید در جلوی گردن و اطراف نای قرار دارد، شکل این غده شبیه به پروانه است که بدن آن در وسط و بال های آن به اطراف گسترش یافته اند ... ادامه مطلب

کدام دردها با ماساژ درمانی بهبود می یابند؟کدام دردها با ماساژ درمانی بهبود می یابند؟

سیاتیک دردی در ناحیه کمر یا باسن است که از پشت ران به پایین ساق پا انشعاب پیدا می‌ کند و با ماساژ درمانی بهبود می یابد. ... ادامه مطلب

مرگ و میر ناشی از پوکی استخوانمرگ و میر ناشی از پوکی استخوان

شکستگی های ناشی از پوکی استخوان می تواند کشنده باشد. میزان مرگ و میر ناشی از عوارض شکستگی ران در زنان با میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان برابر است. ... ادامه مطلب

اسکولیوز یا کجی ستون فقرات چیست؟اسکولیوز یا کجی ستون فقرات چیست؟

اسکولیوز یک انحنای جانبی غیرعادی ستون فقرات است که اغلب در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی تشخیص داده می‌شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465