درمان زانوی پرانتزی

پیشگیری از واریس

آنچه در این مطلب میخوانید

واریس که عارضه ای بی ضرر برای سلامتی بوده و تنها با ایجاد عروق قابل مشاهده بر روی پوست پا، از لحاظ زیبایی فرد را دچار مشکل می‌ کند، با استفاده از روشهای لیزری و استفاده از جوراب واریس قابل بهبود و درمان می‌ باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

عروق واریسی به عروقی گفته می‌شود که بزرگ هستند و به رنگ آبی روی سطح پوست دیده می‌شوند این عروق معمولا حالت پیچ خورده دارند و زیر سطح پوست به صورت برجسته هستند به نحوی که قابل لمس هستند و باعث بروز درد و ناراحتی می‌شوند. این وضعیت به ندرت قبل از سن ۲۵سالگی دیده به‌وجود می‌آیند. اما با بالا رفتن سن بیشتر به چشم می‌آیند. رگ‌های عنکبوتی یک نوع دیگر از سایر عروقی هستند که ظاهر ناسالمی ‌دارند.

این عروق کوچک تر از عروق واریسی هستند و به‌صورت خوشه متعددی به‌وجود می‌آیند که روی سطح پوست در جهات مختلفی پخش می‌شوند. این عروق به رنگ قرمز یا ارغوانی دیده می‌شوند.

واریسی شدن عروق به دنبال یک بیماری که نارسایی عروق نام دارد به وجود می‌آید. عروق واریسی اغلب برجسته هستند و حالت پیچ خوردگی دارند که در اندام‌های تحتانی قابل مشاهده هستند. عروق واریسی رگ‌های ناسالمی ‌هستند که به علت افزایش فشار درون عروق عمیق پا به وجود می‌آیند.در صورتی که این اختلال درمان نشود وضعیت به وجود آمده حادتر خواهد شد.

واریسی شدن عروق

بدن شما در پاسخ به افزایش فشار ایجاد شده به تولید عروق ناسالم جدید می‌پردازد که اغلب در نزدیکی سطح پوست قرار دارند به این وضعیت واریسی شدن عروق گفته می‌‌شود.

عواملی که باعث واریس می‌ شوند

واریسی شدن عروق یک بیماری ژنتیکی هست یعنی اگر پدر یا مادر شما دچار این اختلال باشند احتمال اینکه شما نیز دچار واریس شوید وجود دارد، آشنایی با سابقه پزشکی خانوادگی و ابتلا به واریس و بیماری عروقی به شما کمک می‌کند اقدامات پیشگیری کننده از قبیل ورزش کردن و حفظ تناسب را در اولویت قرار دهید

برخی مشاغل خاص باعث می‌‌شوند که احتمال واریسی شدن عروق افزایش پیدا کند به عنوان مثال برخی از مشاغلی که فرد باید به مدت طولانی روی پاهای خود بایستد از قبیل: پیشخدمت‌ها، فروشندگان و معلمین بیشتر از سایرین در معرض خطر واریس قرار دارند.

مستندات نشان می‌‌دهد که زنان به ویژه زنان باردار بیشتر در معرض خطر واریس قرار دارند. افزایش سن، بارداری، تابش نور خورشید و تغییرات هورمونی یا وارد شدن آسیب نیز از دیگر دلایل بروز عروق عنکبوتی هستند.

پیشگیری از واریس

شناسایی واریس

با بزرگ شدن عروق غلط برگشتن جریان خون به پاها به اعصاب مجاور فشار وارد می‌‌کنند و باعث بروز درد و ناراحتی می‌‌شوند. در این حالت شما احساس می‌کنید که پاهایتان وزن بسیار زیادی را تحمل می‌کند یا ممکن است احساس کنید که پاهای شما خسته هستند، این علائم و نشانه‌ها معمولا در انتهای روز به ویژه اگر به مدت طولانی ایستاده باشید یا در گرما قرار داشته باشید بیشتر احساس خواهند شد. از واریس شدن عروق تحت عنوان نارسایی عروق نیز یاد می‌شود.

عوارض واریس

در صورتی که واریس درمان نشود می‌‌تواند باعث به وجود آمدن عوارض زیر شود:

چگونه می‌ توان از واریس رگ‌ ها جلوگیری کرد؟

برخی از مواردی که باعث بروز بیماری رگ‌ها یا واریسی شدن آن‌ها می‌شوند قابل تغییر نیستند یعنی شما نمی‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید. به عنوان مثال شما نمی‌‌توانید ساختار ژنتیکی خود را تغییر دهید یا جنسیت خود را عوض کنید اما می‌توانید با رعایت موارد زیر به بهبود خود کمک کنید.

به‌علاوه راهکارهای دیگری نیز وجود داردند که عبارت‌اند از:

جوراب واریس

جمله معروفی هست که میگوید: جوراب واریس دارویی ست که می پوشیم. این جوراب استاندارد فشار مشخصی را از ناحیه مچ پا تا بالای کشاله ران وارد می کند .این فشار از‌مچ به سمت بالای پا به صورت تدریجی کم‌می‌شودو کاهش تدریجی فشار در طول پا باعث بهبود جریان خون سیاهرگی از پا به سمت قلب می‌شود. به دلیل همین مکانیزم اثر به آنها جوراب فشاری هم گفته می شود.

این جوراب‌ها با اعمال فشار مداوم، تا حدی اثر ناشی از ضعف دریچه‌های رگ‌های پا را کاهش می‌دهند و به بازگشت جریان خون به قلب کمک می‌کنند. در نتیجه، تورم در بخش‌های پایینی پا کاهش یافته و از لخته شدن خون جلوگیری می‌شود.البته با وجود پوشیدن این جوراب ها ممکن است باز هم عروق واریسی و عنکبوتی خود را ببینید. توجه داشته باشید که پیش از خرید جوراب واریس لازم است حتماً با یک متخصص مشورت کنید تا جورابی با اندازه و فشار مناسب را به شما پیشنهاد کند.

انواع جوراب واریس

برای اثربخشی بهتر است نوع جورا‌ب‌واریـس با راهنمایی پزشک مشخص شود. نوع جوراب بر اساس فشار وارده در ناحیه مچ، ارتفاع جوراب، جنس الیاف و پنجه باز یا بسته بودن جوراب تعیین می شوند. جوراب های واریس دارای فشارهای متفاوتی هستند که از کلاس فشار ۱ تا فشار ۴ به تشخیص پزشک معالج تجویز می‌شود.

قد جوراب هم می‌تواند در عملکرد آن موثر باشد. جورابهای زیر زانو با فشار کم برای استفاده روزمره، جوراب نیمه ران بیشتردر دوره نقاهت و بعد از جراحی واریس و دیگر عملهای جراحی استفاده می‌شوند. جوراب شلواری و انواع دیگر جوراب ها نیز در بازار موجودند .

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

جوراب واریس را چه زمانی در روز بپوشیم؟

جوراب واریس برای کاهش میزان تورم و پادرد به افراد توصیه می‌شود. بهتر است صبحها پیش از بلند شدن از رختخواب و شروع امور روزمره، جوراب را بپوشید و تا زمانیکه فعالیت در حالت ایستاده و یا در حالت پشت میزنشینی دارید ، از جوراب استفاده کنید. نیازی به پوشیدن جوراب در حالت دراز کش و هنگام ورزش ندارید.

در ضمن اگر در مشاغلی مثل کادر درمانی اشتغال دارید و برای مثال شیفت کار شما بعدازظهر یا شب است قبل از شروع شیفت کاری ۱۰ دقیقه پاهای خود را بالاتر از سطح قلب قرار دهید و سپس جوراب بپوشید.

جوراب واریس در بارداری

واریس در دوره بارداری با توجه به تغییرات هورمونی و وزن ایجاد می‌شود برای کاهش احساس سنگینی، درد پا و همینطور جلوگیری از تشدید ورم پا به خانمهای باردار توصیه می‌شود در طول روز جور‌اب‌بارداری بپوشند.

جوراب واریس در بیماران مبتلا به لخته خون در پا

اگر بیمار ورم پا داشته باشد پوشیدن جوراب طبی واریس با ایجاد فشار مناسب و بهبود جریان خون به کاهش ورم پا کمک می کند.

علت پوشیدن جوراب واریس بعداز سزارین

پس از زایمان خطر لخته شدن خون در مادران وجود دارد لذا هر اقدامی که بتواند به پیشگیری از این مشکل کمک کند توصیه می شود. پس از سزارین با توجه به شرایط مادر، درد و اذیت جای بخیه و مسئولیتهای جدید نوزاد ، عادت به شیردهی و …. مادر ممکن است تحرک کافی بدنی نداشته باشد و همچنین نخوردن مایعات کافی و تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی در بدن مادر باعث می شود خطر بروز لخته خون در این دوره بیشتر شود. از اینرو معمولا متخصصان زنان به مادران بخصوص در سن بالای ۳۵ سال و مادران با وزن بالا توصیه به استفاده از جوراب‌واریس می‌کنند.

عوارض جوراب واریس چیست؟

اگر در کودک خود نشانه های چرخش انگشتان پا به سمت داخل را مشاهده می‌کنید لازم است به کلینیک ارتوپدی فنی مراجعه نمایید. در مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، پس از تشخیص پا کبوتری علت ایجاد آن، ارزیابی می‌شود و ببرسی می‌گردد که آیا کودک نیاز به درمان دارد یا خیر و اگر اقدامات درمانی لازم بود؛ در همین مرکز تجویز میگردد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت استفاده از کفی های طبی چیست؟علت استفاده از کفی های طبی چیست؟

کفی طبی از جمله ابزارهایی هستند که برای فراهم نمودن شرایط بهتر و مساعدتری برای رفع مشکلات پاها ساخته شده‌ اند. ... ادامه مطلب

کدام ارتزها در درمان عقب زدگی زانو تأثیرگذارند؟کدام ارتزها در درمان عقب زدگی زانو تأثیرگذارند؟

عقب زدگی زانو یکی از این آسیب های کمتر شناخته شده زانو است. عقب زدگی زانو که اصطلاح علمی آن ژنو رکورواتوم است ... ادامه مطلب

علت و علائم ضعیف بودن مچ پاعلت و علائم ضعیف بودن مچ پا

مچ پا یکی از متحرک ترین مجموعه های مفصلی بدن است که برای تحمل وزن، حرکت، انطباق‌پذیری و پایداری است. مچ پا دارای مفصل لولایی است و قسمتی است که پا و س ... ادامه مطلب

هالوکس والگوس و درمان با اسپلینتهالوکس والگوس و درمان با اسپلینت

هالوکس والگوس یا انحراف شست پا که با نام بونیون نیز شناخته می‌شود.بنا براین ، برنامه‌های لازم جهت درمان انحراف شست پا توسط بیمار پیگیری شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465