درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / آرتروز زانو / تاثیر ارتز زانو بر دامنه حرکتی زانو در مبتلایان به استئوآرتریت خفیف تا متوسط

تاثیر ارتز زانو بر دامنه حرکتی زانو در مبتلایان به استئوآرتریت خفیف تا متوسط

هنگامی که برای اولین بار مبتلا به آرتریت تشخیص داده می‌ شوید، پزشک احتمالاً درمان‌های غیرجراحی را برای تسکین ناراحتی و ناتوانی توصیه می‌ کند. یکی از این توصیه‌ ها می‌تواند پوشیدن بریس باشد. شما می‌ توانید برای تهیه بریس آرتروز زانو به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

استئوآرتریت زانو (OA) که به عنوان بیماری دژنراتیو مفصل نیز شناخته می‌شود، معمولاً نتیجه ساییدگی و از دست دادن تصاعدی غضروف مفصلی است. بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود و به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود:

استئوآرتریت یک اختلال دردناک و مزمن مفصلی است که نه تنها زانوها بلکه دست‌ها، لگن و ستون فقرات را نیز درگیر می‌کند. شدت علائم برای هر فردی متفاوت است و معمولاً به کندی پیشرفت می‌کند.

علائم بالینی رایج OA عبارتند از:

درمان استئوآرتریت زانو با روش‌های محافظه‌کارانه شروع می‌شود و زمانی که درمان محافظه‌کارانه با شکست مواجه می‌شود، به سمت گزینه‌های درمانی جراحی پیش می‌رود. در حالی که داروها می‌توانند به کند کردن پیشرفت RA و سایر شرایط التهابی کمک کنند، در حال حاضر هیچ عامل اصلاح کننده بیماری اثبات شده‌ای برای درمان OA زانو وجود ندارد.

استئوآرتریت زانو

روند بیماری:

استئوآرتریت غضروف مفصلی (عمدتاً نوع 2) که سطوح استخوان مفصلی را می‌پوشاند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. غضروف مفصلی معمولاً در یک تعادل سالم از واکنش‌های شیمیایی حفظ می‌شود. با این حال، هنگامی که OA شروع به پیشرفت می‌کند، واکنش‌ها مختل می‌شوند که منجر به تغییراتی در کلاژن غضروف می‌شود:

شلی رباط و آتروفی عضلانی نیز با پیشرفت بیماری رخ می‌دهد.

یکی از رویکردهای درمانی موجود (عمدتا برای استئوآرتریت زانو) تجویز تکیه گاه‌های مکانیکی به نام ارتز است که برای جبران و کمک به عملکرد ناقص مفصل در نظر گرفته شده است. این دستگاه‌ها در درمان غیردارویی آرتروز زانو توصیه می‌شوند. سه نوع ارتز برای زانو موجود است:

این ارتزها که از یک جزء سفت و سخت ساخته شده‌اند، مفصل را بی‌حرکت می‌کنند و در نتیجه از هرگونه اثرات اصلاحی یا عملکردی جلوگیری می‌کنند. آن‌ها به ندرت در موارد آرتروز زانو (7 تا 10 درصد موارد) تجویز می‌شوند و اثربخشی آن‌ها ثابت نشده است.

بر خلاف ارتزهای استراحت، این ارتزها الاستیک و غیر چسبنده هستند و امکان استفاده از آن‌ها را با وسایل دیگر فراهم می‌کنند. بین یک چهارم تا یک سوم از پزشکان آن‌ها را به طور مکرر در موارد آرتروز زانو تجویز می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از آن‌ها درد را کاهش می‌دهد و بهبود درونی کوتاه مدت را افزایش می‌دهد، اگرچه هیچ بهبودی در ظرفیت عملکردی ایجاد نمی‌کند.

این‌ها دستگاه‌های کاربردی هستند که از میله‌ها و لولاهای خارجی تشکیل شده‌اند. اثربخشی آن‌ها به وضوح ثابت نشده است، حتی اگر به نظر می‌رسد که آن‌ها بارهای فشاری منتقل شده به سطوح مفصلی را در زمینه استئوآرتریت داخلی فموروتیبیال کاهش می‌دهند. طبق برخی مطالعات، به نظر می‌رسد که آن‌ها حس عمقی زانو و نیروی محرکه عمودی را بهبود می‌بخشند. با وجود این، میزان تجویز آن‌ها کم است، عمدتاً به این دلیل که آن‌ها با طیف وسیعی از عوارض جانبی همراه بوده‌اند.

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

افزایش دامنه حرکتی زانو:

یافته‌های مطالعات نشان می‌دهند که بیماران OA زانو می‌توانند عملکرد تعادل خود را در هر دو شرایط استاتیک و پویا پس از پوشیدن ارتز زانو بهبود بخشند. این بهبودی ممکن است از افتادن بیماران OA زانو جلوگیری کند و احساس امنیت را در طول فعالیت‌های بدنی افزایش دهد.در تحقیقاتی دیگر گزارش شده است که پوشیدن زانوبند نرم بی‌ثباتی پویا زانو را در افراد مبتلا به OA زانو کاهش می‌دهد. استفاده از بریس نرم منجر به بهبود عینی بی‌ثباتی زانو فراتر از بهبود ذهنی گزارش شده، می‌شود.

ارتز هیچ گونه محدودیت حرکتی برای بیماران ایجاد نمی‌کند. ارتز طولانی مدت تأثیر بیشتری در کاهش زمان اداکشن خارجی دارد. در نتیجه، ممکن است روند درمان را بهبود بخشد و کیفیت زندگی کاربران را بهبود بخشد. پارامترهای راه رفتن بیماران ارتز زانو با درجات آزادی در سطوح ساژیتال و عرضی، راحتی بیشتری را هنگام حرکت از حالت نشسته به ایستاده ارائه می‌دهد که می‌تواند منجر به انطباق بهتر با بریس شود.

علاوه بر این، طی مطالعه دیگری در مورد ارتزهای مفصلی، بیماران ممکن است هنگام استفاده از بریس دارای لولا طی نشستن راحتی بیشتری را تجربه کنند.

بریس کافو (KAFO) در شرایطی نظیر کف پای صاف یا قوس زیاد کف پا، لگن یا کمردرد و اختلال عملکرد SIJ، بیماری دژنراتیو دیسک و اسکولیوز، آرتروز و ... تجویز می‌ گردد. شما می‌ توانید برای تهیه بریس کافو به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اسپلینت تامپ اسپایکا( thumb spica splint) یا اسپلینت شست چیست؟اسپلینت تامپ اسپایکا( thumb spica splint) یا اسپلینت شست چیست؟

اسپلینت تامپ اسپایکا یا اسپلینت شست نوعی آتل دست میباشد که انگشت شست و مفصل CMC شست را در بر میگیرد. ... ادامه مطلب

بریس PTB چیست و چه کاربردی دارد؟بریس PTB چیست و چه کاربردی دارد؟

بریس PTB قطعه پروگزیمال شکستگی تیبیا را تثبیت کرده ، زانو را برای حرکت آزاد می‌ گذارد و اجازه می‌ دهد تا حرکت زود هنگام را انجام دهد. ... ادامه مطلب

درمان و توانبخشی بعد از سکته مغزیدرمان و توانبخشی بعد از سکته مغزی

سکته مغزی زمانی ایجاد میشود که ناحیه ای از مغز نتواند خون کافی دریافت کند. این وضعیت ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد . ... ادامه مطلب

پیشگیری از ابتلا به مشکلات پا و اصول مراقبتی در بیماران دیابتیپیشگیری از ابتلا به مشکلات پا و اصول مراقبتی در بیماران دیابتی

پای دیابتی گروهی از تغییرات پاتولوژیک است که اندام تحتانی را تحت تأثیر قرار می دهد که معمولاً در اثر عوارض ناشی از دیابت مانند نوروپاتی محیطی، آسیب عر ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465