کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای مغز و اعصاب / ضایعه نخاعی چیست و انواع آن

ضایعه نخاعی چیست و انواع آن

آنچه در این مطلب میخوانید

ضایعه نخاعی با قطع پیام‌ های بین مغز و بدن باعث مختل شدن سیستم عصبی می‌ شود. برای رفع عوارض ناشی از ضایعه نخاعی می‌ توان از انواع بریس استفاده نمود. شما می‌ توانید برای تهیه بریس های مناسب ضایعه نخاعی به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

نخاع یک دسته ضخیم از اعصاب است که از یک فضای توخالی در ستون مهره‌ها به نام کانال نخاعی عبور می‌کند. نخاع پیام‌ها و دستورالعمل‌ها را از طریق سستم عصبی محیطی از مغز به بقیه بدن می‌رساند و احساسات را از سیستم عصبی محیطی به مغز منتقل می‌کند.

علت ضایعه نخاعی:

ضایعه نخاعی (SCI) ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که ضربه سختی به کمر وارد شود. اگر این آسیب باعث دررفتگی یا شکستگی مهره‌ ها شود، تکه‌های استخوان می‌ توانند بافت نخاع را سوراخ کرده یا سیگنال‌ های عصبی را مختل کنند.

علل شایع SCI تروماتیک عبارتند از:

برخی از علل آسیب‌های غیر تروماتیک SCI عبارتند از:

ضایعه نخاعی

علائم ضایعات نخاعی:

علائم SCI بسته به محل و شدت آسیب متفاوت است. در ابتدا، بیمار ممکن است شوک نخاعی را تجربه کند که باعث از دست دادن احساس، حرکات ماهیچه‌ای و رفلکس‌های زیر سطح آسیب شود. اما با کاهش این دوره شوک، علائم دیگری ظاهر می‌شود و شدت SCI آشکارتر می‌شود.

معمولاً، هر چه سطح آسیب نخاع بالاتر باشد، علائم شدیدتر می‌شود. به عنوان مثال، آسیب درمهره دوم و سوم ستون فقرات بر عضلات تنفسی و توانایی تنفس تأثیر می‌گذارد. با این حال، آسیب ناحیه پایین‌تر در مهره‌های کمری، ممکن است فقط بر عملکرد عصب و عضله در مثانه، روده و پاها تأثیر بگذارد و احتمالاً بر عملکرد تنفسی تأثیری ندارد.

انواع ضایعه نخاعی:

به زبان ساده، دو دسته اصلی آسیب‌های نخاعی وجود دارد: کامل و ناقص

SCIهای کامل جدی‌ترین ضایعات هستند و زمانی رخ می‌دهند که نخاع آسیب دیده باشد و توانایی مغز برای ارسال سیگنال به زیر محل آسیب را از بین می‌برد. به عنوان مثال، برای آسیبی که بر نخاع کمری تأثیر می‌گذارد، می‌تواند منجر به فلج زیر کمر شود و در عین حال عملکرد حرکتی را در قسمت بالایی بدن و بازوها حفظ کند (پاراپلژی). با این حال، برای صدمات کامل در ستون فقرات گردنی، اغلب منجر به از دست دادن عملکرد حرکتی در قسمت تحتانی و فوقانی بدن می‌شود (تتراپلژی، که به عنوان کوادری‌پلژی نیز شناخته می‌شود).

SCIهای ناقص معمولاً ناشی از فشرده سازی یا وارد شدن آسیب به نخاع است که توانایی مغز را برای ارسال سیگنال به زیر محل آسیب کاهش می‌دهد. به دلیل وضعیت ناقص نخاع، آسیب‌های ناقص از فردی به فرد دیگر به شدت متفاوت است. برخی از عملکردهای حسی و حرکتی ممکن است در برخی کمی به خطر بیفتند یا در برخی دیگر تقریباً حذف شوند. علاوه بر این، برخی آسیب‌های ناقص منجر به تری‌پلژی یا از دست دادن حس و حرکت در یک دست و هر دو پا می‌شود.

آسیب‌های نخاعی ناقص به طور فزاینده‌ای رایج هستند. در حال حاضر بیش از 60 درصد از آسیب‌های نخاعی را تشکیل می‌دهند.

برخی از رایج‌ترین انواع آسیب‌ های ناقص یا جزئی نخاع عبارتند از:

شایع‌ ترین انواع آسیب‌ های نخاعی عبارتند از:

این آسیب‌ ها که در نتیجه آسیب به نخاع گردنی ایجاد می‌ شوند، معمولاً شدید ترین هستند و درجات مختلفی از فلج را در تمام اندام‌ ها ایجاد می‌ کنند. گاهی اوقات به عنوان کوادری‌پلژی شناخته می‌ شود، تتراپلژی توانایی برای حرکت در زیر محل آسیب را از بین می‌ برد و ممکن است در کنترل مثانه و روده، تنفس و سایر عملکرد های معمول مشکلات ایجاد کند. هرچه این آسیب در نخاع گردنی بالاتر باشد، احتمالاً علائم شدیدتر خواهد بود.

زمانی اتفاق می‌ افتد که حس و حرکت از نیمه پایینی بدن، از جمله پاها حذف شود. این آسیب‌ها محصول آسیب به نخاع قفسه سینه است. مانند صدمات نخاعی گردن، صدمات معمولاً زمانی شدید تر می‌ شوند که به مهره بالایی نزدیکتر باشند.

تری پلژی باعث از دست دادن حس و حرکت در یک دست و هر دو پا می‌شود و به طور معمول محصول آسیب نخاعی ناقص است.

از دست دادن حرکت یا احساس در یک ناحیه از بدن، معمولاً یک اندام. افراد مبتلا به مونوپلژی اغلب کنترل بقیه بدن خود را به دست می‌ آورند اما قادر به حرکت یا احساس در اندام آسیب دیده نیستند.

علاوه بر مشکلات حرکتی یا احساس کردن دست‌ها و پاها، ممکن است موارد زیر نیز تجربه شود:

آسیب نخاعی تروماتیک:

آسیب‌های اولیه و ثانویه

یک SCI تروماتیک فقط به نخاع در نقطه ضربه اولیه آسیب نمی‌رساند. آسیب اولیه می‌تواند باعث ایجاد آن چیزی شود که به عنوان یک آبشار آسیب ثانویه شناخته می‌شود: مجموعه‌ای از تغییرات بیولوژیکی مرتبط که هفته‌ها و ماه‌ها پس از آن رخ می‌دهد و همچنین ممکن است با توانایی نخاع برای بهبودی تداخل داشته باشد و به طور بالقوه منجر به درد و اختلال عملکرد عصبی شود.

آسیب اولیه آسیب ساختاری به ستون فقرات است، مانند دررفتگی یا شکستگی مهره‌ای همراه با فشردگی بعدی طناب نخاعی که در اثر حادثه ترومایی اولیه ایجاد می‌شود.

علاوه بر آسیب‌های ساختاری اولیه، سلول‌های گلیال و سلول‌های عصبی مجاور در نخاع آسیب دیده و از دریافت خون مورد نیاز نخاع جلوگیری می‌کنند. سلول‌های گلیال مواد مغذی و سایر حمایت‌ها را برای سلول‌های عصبی در سیستم عصبی مرکزی که از مغز و نخاع تشکیل شده است، فراهم می‌کنند.

این آسیب ساختاری و سلولی اولیه است که باعث ایجاد آبشار آسیب ثانویه می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، آبشار آسیب ثانویه مجموعه‌ای از تغییرات است که اغلب یکی پس از دیگری ایجاد می‌شود. تنها در چند ساعت پس از SCI شروع شده و ممکن است بیش از 6 ماه پس از آسیب اولیه ادامه یابد.

آسیب اولیه و ثانویه ناشی از آسیب نخاعی در مراحل زیر رخ می‌دهد:

بریس ضایعه نخاعی:

پس از آسیب نخاعی، پزشک ممکن است از شما بخواهد که یک بریس ببندید. بریس موقعیت ستون فقرات را به صورت خارجی کنترل کرده، نیروهای اصلاحی اعمال می‌کند و زمانی که بافت‌های نرم (مثلاً رباط‌ها) نمی‌توانند ستون فقرات را تثبیت کنند، حرکت را محدود می‌کند.

اگرچه انواع و طرح‌های زیادی وجود دارد، بریس‌ها معمولاً به دو دسته نرم یا سخت تقسیم می‌شوند. انواع دیگر بریس‌ها فقط از ستون فقرات گردنی، سینه‌ای، کمری یا لومبوساکرال پشتیبانی می‌کنند. این بریس‌ها ممکن است برای تثبیت ستون فقرات پس از آسیب یا جراحی استفاده شوند.

پزشک شما بهترین توصیه را برای نوع بریس بعد از SCI شما خواهد داد.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

انواع بریس:

از انواع بریس مناسب جهت ضایعات نخاعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هنگامی که برای اولین بار مبتلا به آرتریت تشخیص داده می‌شوید، پزشک احتمالاً درمان‌های غیرجراحی را برای تسکین ناراحتی و ناتوانی توصیه می‌کند. یکی از این توصیه‌ها می‌تواند پوشیدن بریس باشد. شما می‌توانید برای تهیه بریس آرتروز زانو به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
در چه مواردی نیاز به انجام اسكن كف پا وجود دارد؟در چه مواردی نیاز به انجام اسكن كف پا وجود دارد؟

اسکن کف پا، یکی از جدیدترین دستگا‌ه‌ های آنالیز پا است که اطلاعات دقیقی را درباره‌ ی ساختار، میزان قوس و انحنای کف پا در اختیار پزشک قرار می‌ دهد. ... ادامه مطلب

برای وضعیت هالوکس والگوس، بهتر است چه کفش هایی بپوشیم؟برای وضعیت هالوکس والگوس، بهتر است چه کفش هایی بپوشیم؟

انحراف شست پا به سمت انگشتان دیگر و خارج بدن راهالوکس والگوس می‌گویند. بونیون یا هالوکس والگوس (hallux valgus) شست پا، یک برجستگی استخوانی در کنار پا است که در انتهای انگشت شست پا ایجاد می‌ شود. این قسمت از کف پا می‌ تواند ملتهب و متورم و باعث درد کف پا شود. ... ادامه مطلب

انواع زانو بند و کاربرد آنهاانواع زانو بند و کاربرد آنها

زانوبندهای طبی یا بریس ها، یکی از رایج‌ ترین وسایل حمایت کننده زانو هستند که با نگهداری از مفاصل زانو به هنگام کشش و تحرک، باعث افزایش ثبات و پایداری زانو می شوند. ... ادامه مطلب

ویژگی زانوبند مخصوص پای ضربدریویژگی زانوبند مخصوص پای ضربدری

ژنووالگوم معروف به زانوی ضربدری، ناهمگونی زانو است که زانو ها را به سمت داخل می‌ چرخند. در این مقاله سعی می‌ شود که ویژگی زانوبند متناسب با مشکل زانوی ضربدری معرفی گردد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465