پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بيماريهای مغز و اعصاب / درمان و توانبخشی بعد از سکته مغزی

درمان و توانبخشی بعد از سکته مغزی

آنچه در این مطلب میخوانید

سکته مغزی زمانی ایجاد می‌ شود که ناحیه‌ ای از مغز نتواند خون کافی دریافت کند. این وضعیت ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. پس از سکته مغزی مهم است که با استفاده از ابزار و روشهای مختلف بتوان بیمار را تاحد امکان و هرچه سریع تر به زندگی عادی بازگرداند. استفاده از ارتزهای دست و پا علاوه بر روشهایی مانند فیزیوتراپی و ورزش درمانی، نقش مهمی در توانبخشی بیماران سکته مغزی دارد. شما می‌ توانید برای تهیه ارتزهای مخصوص این بیماران، مانند ارتز مچ پا (AFO)، ارتز زانو مچ پا (KAFO) و اسپلینت دست به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

دو نوع رایج سکته مغزی عبارتند از:

نوع دیگری از ایسکمی مغزی حمله ایسکمیک گذرا (TIA) نامیده می‌شود. این در نتیجه یک لخته کوچک موقت رخ می‌دهد که از رسیدن خون به مغز جلوگیری می‌کند. TIA اغلب یک سکته کوچک نامیده می‌شود و باید به عنوان یک علامت هشدار دهنده از یک سکته مغزی بزرگ در نظر گرفته شود، زیرا TIA با افزایش خطر سکته مغزی در آینده مرتبط است.

علائم سکته مغزی:

علائم مختلفی از سکته مغزی وجود دارد. از آنجایی که آسیب به مغز، که مقر اصلی بدن است، رخ می‌دهد، در صورت سکته مغزی ممکن است علائم و نشانه‌های مختلفی بروز کند. موارد رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

به خاطر داشته باشید که سکته مغزی یک آسیب مغزی است، بنابراین هر علامتی که نشان دهنده تغییر در وضعیت عصبی شما باشد باید جدی گرفته شود.

توانبخشی بیماران سکته مغزی

درمان و توانبخشی بعد از سکته مغزی:

یادگیری راه رفتن مجدد پس از سکته مغزی یکی از اهداف اصلی درمان پس از سکته مغزی است. فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا نحوه راه رفتن و حرکت در خانه را بهبود دهید. آن‌ها همچنین دستگاه کمکی مورد نیاز مانند واکر، عصا، عصای زیر بغل و غیره را تعیین می‌کنند.

تمرینات مخصوص راه رفتن نیز ممکن است انجام شود. برای تمرین حرکت در جهات مختلف می‌توان پله‌های بلند، گام‌های جانبی و گام‌های عقب را انجام داد. همچنین ممکن است تمریناتی برای کار بر روی هماهنگی اندام تحتانی انجام شود. همچنین بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها را در خانه پس از سکته به شما آموزش می‌دهد. اگر یکی از پاهای شما ضعیف است یا تحت تأثیر سکته مغزی قرار گرفته است، ممکن است مجبور شوید نحوه مدیریت پله‌ها را تغییر دهید. به طور کلی، قانون این است که از پای قوی خود برای بالا رفتن از پله‌ها استفاده کرده و با پای ضعیف خود جهت پایین رفتن از پله‌ها استفاده کنید.

انتقال توانایی حرکت از یک صندلی یا سطح به صندلی دیگر است. اسپاسم عضلانی، ضعف یا عدم هماهنگی ممکن است انتقال را پس از سکته دشوار کند. فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا توانایی خود را در انتقال بهبود بخشید. انواع انتقال انجام شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

گاهی اوقات لازم است از یک تخته برای کمک به انتقال از یک سطح به سطح دیگر استفاده شود.

ورزش باید جزء اصلی درمان در خانه پس از سکته مغزی باشد. ورزش می‌تواند به بهبود دامنه حرکتی، قدرت، هماهنگی و تعادل کمک کند. تمرینات متداول انجام شده در خانه پس از سکته مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

برای کمک به بهبود هماهنگی کلی بدن در توانبخشی پس از سکته لازم است حرکات آهسته را با قدم زدن و رسیدن هدفمند انجام دهید تا نحوه حرکت بدن خود را بهبود بخشید. برخی از این حرکات ممکن است غیرفعال باشند، که فیزیوتراپیست برای شما حرکت می‌دهد. سایر حرکات فعال هستند، جایی که شما از عضلات خود برای حرکت به روش‌های هماهنگ برای بهبود تحرک عملکردی کلی استفاده می‌کنید.

پس از سکته مغزی، ممکن است برای کمک به حرکت بهتر به ارتز و بریس‌های خاصی نیاز داشته باشید. این‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

AFO:

آفو در موارد زیر کمک می‌کنند:

آن‌ها یکی از متداول‌ترین دستگاه‌های ارتز تجویزی برای بیماران سکته مغزی هستند. پا را بلند می‌کنند تا هنگام راه رفتن، انگشتان پا خالی شوند که برای ایمنی و ایجاد یک الگوی طبیعی راه رفتن بسیار مهم است.

کاربران آفو معمولاً هنگام استفاده از ارتز خود سریع‌تر و ایمن‌تر راه می‌روند.

KAFO:

کافو در موارد زیر کمک می‌کند:

کافو از کل پا، از کف پا تا لگن پشتیبانی می‌کند. زمانی که فرد فلج یا ضعف داشته باشد، به خصوص در اطراف و بالای زانو مفید هستند. آن‌ها در هنگام ایستادن و راه رفتن به ثبات کمک می‌کنند. همچنین می‌توانند از حرکت بیش از حد مفصل جلوگیری کرده، تراز بیومکانیکی را بهبود بخشند و درد را کاهش دهند.

اسپلینت دست:

گاهی لازم است از اسپلینت مناسب برای دست و مچ و یا هردو استفاده شود. اسپلینت در پیشگیری از عوارض سکته مغزی، جلوگیری از کوتاه شدن عضلات، حفظ وضعیت عملکردی دست و مچ دست و نگه داشتن آن‌ها در موقعیت خنثی می‌تواند موثر باشد.

برای تهیه بریس سومی که پس از جراحی های گردنی مورد استفاده قرار می گیرد؛ مراجعه به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، تضمین کننده دستیابی به بهترین نوع این بریس ها خواهد بود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :متاجی [ 1402-05-04 ]
سلام ببخشید مادرم دوماه پیش سکته کرد طرف چپ بدنش فلج بود الحمدلله با فیزیوتراپی خوب شد موقع راه رفتن پاهاش خالی میکنه دلیلش چی میتونه باشه ممنون از اینکه جواب بدین .

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان زانوی ضربدری با حرکات اصلاحیدرمان زانوی ضربدری با حرکات اصلاحی

زانوی ضربدری اختلالی است که در آن زانو ها به سمت داخل متمایل می‌ شوند. درمان زانوی ضربدری با حرکات اصلاحی یکی از راه های درمانی این عارضه است. ... ادامه مطلب

داروی ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد و التهابداروی ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد و التهاب

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی از طریق آنزیم سیکلواکسیژناز باعث کاهش درد و التهاب می شوند. در این بخش به معرفی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و تفاوت داروهای ضد التهاب استروئیدی و غیر استروئیدی پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

علت تنگی کانال مهره ای و درمان آن با لیزرعلت تنگی کانال مهره ای و درمان آن با لیزر

تنگی کانال مهره ای پدیده ای وابسته به سن بوده و با افزایش سن اضافه می شود. درمان تنگی کانال نخاعی با لیزر یکی از روش های درمانی نوین و موثر است که به ... ادامه مطلب

علل، علائم و درمان کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانوعلل، علائم و درمان کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانو

پارگی رباط صلیبی زانو ، آسیبی دردناک و بسیار آزاردهنده است اما در اغلب موارد با به کارگیری روش های درمانی غیرجراحی با موفقیت درمان می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465