درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / انواع پروتز / پروتز چیست و چه انواعی دارد؟

پروتز چیست و چه انواعی دارد؟

اکثر افراد با عملکرد کامل تمام اعضای بدن خود به دنیا می‌ آیند و بزرگ می‌ شوند. بدن را می‌ توان ماشین‌های بیولوژیکی شگفت انگیزی دانست که می‌ توانند کارهای پیچیده‌ ای مانند نواختن پیانو و راه رفتن را انجام دهند.

افراد ممکن است در اثر تصادف، آسیب یا بیماری عضوی از دست بدهند. اگر قسمتی از بدن قطع شود، خواه یک دست کامل باشد یا یک انگشت کوچک، آن شخص توانایی خود را برای انجام مهارت‌ ها یا فعالیت‌ های عادی در زندگی روزمره از دست می‌ دهد. این زمانی است که اهمیت پروتز به تصویر کشیده می‌ شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

پروتز جایگزین بخشی از بدن می شود که ممکن است بطور مادرزادی یا طی اتفاقاتی مانند تصادف و قطع عضو از بین رفته باشد. ساخت پروتز جزو اقدامات تخصصی است که در مراکز ارتوپدی فنی قابل انجام می‌باشد. شما می‌توانید برای سفارش و تهیه انواع پروتز به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. همچنین برای هماهنگی جهت سفارش، کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

پروتز چیست؟

اصطلاح پروتز در پزشکی برای نشان دادن یک وسیله مصنوعی استفاده می‌شود که می‌تواند برای جایگزینی قسمت از دست رفته بدن استفاده شود. اگرچه اندام مصنوعی اغلب اولین تصویری است که در مورد اصطلاح پروتز به ذهن می‌رسد اما در واقع می‌تواند به جایگزینی مصنوعی هر قسمتی از بدن اشاره داشته باشد. به عنوان مثال، دندان‌های مصنوعی به پروتزهای دندانی معروف هستند و جایگزینی مصنوعی استخوان فک را پروتز فک و صورت می‌نامند.

اندام‌های مصنوعی برای افراد مبتلا به قطع عضو بسیار ارزشمند است زیرا می‌تواند به فرد در بازیابی برخی از قابلیت‌های از دست رفته در پاها یا دست‌ها کمک کند. در حالی که دستگاه‌های مصنوعی نمی‌توانند عملکردهای مشابه اندام‌های بیولوژیکی را مطابقت دهند اما قابلیت‌های آن‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. تحقیقات هر روز در زمینه توسعه و فناوری پروتز پیشرفت می‌کند و اندام‌های مصنوعی به طور فزاینده ای شبیه اندام‌های واقعی می‌شوند.

اهداف:

اهداف از تحرک ساده گرفته تا توانایی انجام فعالیت‌های با تأثیر زیاد، مانند دویدن و پریدن. اجزای پروتز به گونه‌ای سفارشی شده است که به افراد در دستیابی به اهداف مختلف کمک می‌کند. پیشرفت در متریال، طراحی سوکت پروتز و فناوری اجزای پا، مچ پا، زانو، دست، مچ دست و آرنج، راحتی و عملکرد را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است. استفاده موفقیت آمیز از پروتز به موارد زیر بستگی دارد:

نصب پروتز یک مهارت تخصصی است. همچنین ممکن است برای افراد سخت باشد که تنظیمات جسمی و روحی لازم برای عملکرد پروتز را انجام دهند. بنابراین کل فرایند انتخاب و تنظیم اجزاء و ارزیابی کلی عملکرد پروتز چالش برانگیز است و زمان قابل توجهی را می‌طلبد. همه بیماران کاندید انواع پروتز نیستند.

انواع پروتز:

پروتزها را می‌توان به سه دسته عمده برای بیماران طبقه بندی کرد:

پروتزهای زیبایی می‌توانند ارزان باشند اما حرکات محدودی را ارائه می‌دهند و فقط می‌توانند اجسام سبک را منفعلانه بگیرند. این نوع پروتز برای افرادی طراحی شده است که می‌خواهند از اندام دیگر خود برای اکثر عملکردهای اصلی استفاده کنند.

پروتزهای مکانیکی به عضلات مربوط به ناحیه اجازه می‌دهد تا پروتز را با کابل کنترل کنند. در حالی که این امر به میزان بیشتری آزادی می‌دهد و بیماران را قادر می‌سازد تا نیرو را احساس کنند، یک پروتز مکانیکی می‌تواند هر بار فقط یک حرکت را کنترل کند و به سرعت باعث خستگی کاربر شود.

پروتز چیست؟

نوع سوم پروتز که یک پروتز میوالکتریک با نیروی خارجی است، پتانسیل عمل الکتریکی در ماهیچه‌های باقی مانده در اندام قطع شده را افزایش می‌دهد. به محض دریافت پتانسیل‌های عمل، پروتز با استفاده از باتری قابل شارژ سیگنال را تقویت می‌کند و از سیگنال‌های الکتریکی برای تغذیه موتورهایی که در قسمت مربوطه بازو کار می‌کنند، استفاده می‌کند. این باعث آزادی بیشتر می‌شود و نیازی نیست که بیمار انقباضات مکرر و شدید عضلات را انجام دهد. با این حال، این‌ها سنگین‌تر و گران‌تر از دو دسته دیگر هستند اما از پیشرفته‌ترین و موثرترین پروتزهای موجود برای اندام فوقانی هستند.

پروتز اندام تحتانی:

انتخاب مناسب اجزای سازنده برای هر یک از بیماران براساس نظر پزشک، متخصص پروتز و از همه مهمتر، بر اساس نیازهای بیمار است.

اگر پا زیر زانو قطع شود، اجزای پروتز شامل مکانیسم پا و مچ پا می‌شود. اگر قطع عضو بالای زانو اتفاق بیفتد، پروتز یک مفصل زانو را نیز نشان می‌دهد.

در میان دستگاه‌های مصنوعی با مکانیسم پا و مچ پا:

در میان دستگاه‌های مصنوعی با مکانیسم زانو:

پروتز اندام فوقانی:

پروتزهای اندام فوقانی دارای دست و گاهی مفاصل آرنج هستند. اتصالات ویژه به پروتز به افراد امکان می‌دهد در ورزش و موارد دیگر شرکت کنند.

سه نوع اصلی دست مصنوعی وجود دارد:

سه نوع آرنج مصنوعی وجود دارد:

پروتزهای زیبایی:

برخی از اندام‌های مصنوعی طوری طراحی شده‌اند که واقع بینانه به نظر برسند اما غیر کاربردی هستند یا عملکرد محدودی را ارائه می‌دهند. درواقع صرفا عملکرد زیبایی دارد که می‌تواند شامل چشم مصنوعی، انگشتان، بینی و موارد دیگر باشد.

دلایل قطع عضو:

اکثر افرادی که از پروتز استفاده می‌کنند، اندام خود را با عمل جراحی برداشته‌اند اما همیشه اینطور نیست. در بین افرادی که از وسایل پروتز استفاده می‌کنند:

برخلاف افرادی که معمولاً در اندام فوقانی به دلیل ضربه دچار قطع عضو می‌شوند، افراد مبتلا به قطع اندام تحتانی تمایل دارند که سن بیشتری داشته باشند و شرایط بهداشتی آن‌ها از قبل وجود داشته باشد.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

انتخاب پروتز:

عوامل متعددی در انتخاب پروتز دخیل هستند که عبارتند از:

پروتزها توسط متخصصی به نام پروتزیست طراحی و نصب می‌شوند. فرآیند پردازش ممکن است مدت کوتاهی پس از قطع عضو و پس از برطرف شدن و کاهش تورم و ترمیم برش آغاز شود که شامل:

بسته به راحتی و میزان بهبودی زخم، ممکن است چند هفته پس از عمل، فرد تمرین با اندام مصنوعی خود را شروع کند. یک متخصص فیزیوتراپی یا کاردرمانی نحوه استفاده و مراقبت از آن را آموزش می‌ دهد.

افراد بسیاری به ویژه در اثر پوشیدن مداوم کفش، با ایجاد میخچه در پاهای خود مواجه هستند که با استفاده از کفی و کفش طبی مناسب می‌ توانند از این عارضه پیشگیری نموده یا به درمان آن بپردازند. در مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ انواع کفی و کفش طبی مناسب میخچه آماده ارائه به متقاضیان گرامی می‌ باشد. شما می‌ توانید برای هماهنگی جهت سفارش، کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اصلاح عقب زدگی زانو چگونه است؟اصلاح عقب زدگی زانو چگونه است؟

ژنو رکورواتوم یک تغییر شکل در مفصل زانو است، به طوری که زانو به عقب خم می‌ شود. در این تغییر شکل، کشیدگی بیش از حد در مفصل تیبیوفمورال رخ می‌ دهد. ... ادامه مطلب

علائم بورسیت لگنعلائم بورسیت لگن

بورسیت لگن عارضه ای دردناک است که هنگامی رخ میدهد که بورسا، کیسه نرمی که مانند بالشتکی در مفصل ران قرار میگیرد، ملتهب میشود. ... ادامه مطلب

چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟چرخه راه رفتن ترندلنبرگ چیست؟

راه رفتن ترندلنبرگ ناشی از ضعف یک طرفه عضله دور کننده لگن است که عمدتاً عضله گلوتئال است ... ادامه مطلب

کاربرد سوزن خشک یا درای نیدلینگ (dry needling) در طب فیزیکیکاربرد سوزن خشک یا درای نیدلینگ (dry needling) در طب فیزیکی

درای نیدلینگ یا سوزن خشک یکی از روش های درمانی است که در دهه های اخیر مورد توجه پزشکان و بیماران قرار گرفته و از آن استفاده می شود. این روش برای تسکین و درمان درد مورد توجه است. در روش سوزن خشک همان طور که از اسمش پیداست پزشک و متخصص سوزن های ظریف و کوچکی را وارد نقاط ماشه ای بدن بیمار می کند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465