کفی طبی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / میخچه چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

میخچه چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

میخچه‌ ها مناطق سفت و ضخیم پوست هستند که معمولاً روی پاها ایجاد می‌ شوند. آن‌ها شبیه پینه هستند اما معمولاً سخت‌ تر، کوچک‌ تر و دردناک‌ تر هستند.میخچه خطرناک نیست اما می‌ تواند باعث سوزش و ناراحتی شود. آن‌ ها همچنین بیشتر از مردان بر زنان تأثیر می‌ گذارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

سه نوع اصلی میخچه وجود دارد:

  1. سخت
  2. نرم
  3. دانه‌ ای

میخچه سخت رایج‌ ترین نوع است. آن‌ ها مناطق کوچک و متمرکز از پوست سخت هستند که معمولاً در ناحیه وسیع‌ تری از پوست ضخیم یافت می‌ شوند. از طرف دیگر میخچه‌ های نرم مایل به سفید یا خاکستری هستند و بافت آن‌ ها لاستیکی است. آن‌ ها اغلب بین انگشتان پا ظاهر می‌شوند. میخچه‌ های دانه‌ ای کوچک هستند و معمولاً در قسمت پایینی پا یافت می‌ شوند.

با ضخیم شدن، میخچه می‌ تواند کاملاً دردناک شود.میخچه یک بیماری پوستی نیست. در واقع آن‌ ها پاسخ بدن به فشار یا اصطکاک روی پوست هستند.

افراد بسیاری به ویژه در اثر پوشیدن مداوم کفش، با ایجاد میخچه در پاهای خود مواجه هستند که با استفاده از کفی و کفش طبی مناسب می‌ توانند از این عارضه پیشگیری نموده یا به درمان آن بپردازند. در مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ انواع کفی و کفش طبی مناسب میخچه آماده ارائه به متقاضیان گرامی می‌ باشد. شما می‌ توانید برای هماهنگی جهت سفارش، کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

علائم میخچه :

در صورت مشاهده موارد زیر ممکن است میخچه داشته باشید:

  1. ناحیه‌ای ضخیم و خشن از پوست
  2. برآمدگی سفت شده
  3. حساسیت یا درد زیر پوست
  4. پوست پوسته پوسته، خشک یا مومی
میخچه

میخچه و پینه یکسان نیستند:

علت:

فشار و اصطکاک ناشی از اقدامات تکراری باعث ایجاد و رشد میخچه می‌شود. برخی از منابع این فشار و اصطکاک عبارتند از:

  1. پوشیدن کفش‌های نامناسب: کفش‌های تنگ و کفش‌های پاشنه بلند می‌توانند نواحی پا را فشرده کنند. وقتی کفش خیلی گشاد است، ممکن است پا بارها سر بخورد و به کفش بمالد. همچنین ممکن است پا به یک درز یا دوخت داخل کفش مالیده شود.
  2. کنار گذاشتن جوراب: پوشیدن کفش و صندل بدون جوراب می‌تواند باعث اصطکاک روی پا شود. جوراب‌هایی که مناسب نیستند نیز می‌توانند مشکل ساز باشند.

عوامل خطر:

عواملی ممکن است خطر ابتلا به میخچه را افزایش دهند، عبارتند از:

پیشگیری از میخچه :

این روش‌ها ممکن است به شما در جلوگیری از میخچه کمک کند:

تشخیص میخچه :

پزشک پاها را معاینه کرده و سایر علل ضخیم شدن پوست مانند زگیل و کیست را رد می‌کند. اگر یک ناهنجاری فیزیکی باعث ایجاد میخچه شود، ممکن است اشعه ایکس را توصیه کند.

درمان میخچه :

درمان میخچه معمولاً شامل اجتناب از اقدامات تکراری است که باعث ایجاد آن‌ها شده است. می‌توان با پوشیدن کفش مناسب ، استفاده از پد محافظ و انجام سایر اقدامات مراقبت از خود به رفع آن‌ها کمک کرد.

اگر میخچه با وجود تلاش‌های خود مراقبتی همچنان ادامه داشته باشد یا دردناک شود، درمان‌های دارویی می‌تواند تسکین دهنده باشد:

اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان خانگی میخچه:

قبل از درمان میخچه، ابتدا باید علت اصطکاک را ارزیابی کرد. در بسیاری از موارد، حذف فشار یا اصطکاک باعث توقف آن‌ها شده و خود به خود از بین می‌روند. اگر محافظت از میخچه در برابر سوزش بیشتر مشکل را حل نمی‌کند، متخصصان پوست مراحل زیر را برای از بین بردن میخچه توصیه می‌کنند:

خیس کردن پا با آب گرم:

مطمئن شوید که میخچه به مدت 10 دقیقه یا تا زمانی که پوست نرم شود، به طور کامل در آب فرو رفته است.

تخلیه میخچه با سنگ پا:

سنگ پا یا یک سنگ آتشفشانی متخلخل و ساینده که برای از بین بردن پوست خشک استفاده می‌شود، می‌تواند کمک کننده باشد. سنگ پا را در آب گرم فرو کنید و سپس با استفاده از آن میخچه را با دقت تخلیه کنید. حرکات ملایم دایره‌ای به حذف پوست مرده کمک می‌کند.

استعمال لوسیون روی میخچه:

از لوسیون یا کرم مرطوب کننده با اسید سالیسیلیک استفاده کنید. سالیسیلیک اسید پروتئین کراتین تشکیل دهنده میخچه و پوست مرده اطراف را حل می‌کند. با این حال، سالیسیلیک اسید به طور کلی برای افراد مبتلا به دیابت، گردش خون ضعیف یا پوست ضعیف توصیه نمی‌شود.

استفاده از پدهای میخچه:

با استفاده از این پدهای چسبنده به شکل دونات، میخچه را از تماس با کفش خود محافظت کنید.

یکی از مناسب ترین روشهای درمان هالوکس والگوس استفاده از کفی، صندل طبی واسپلینت هالوکس والگوس است. شما می‌ توانید برای تهیه و خرید کفی، صندل طبی واسپلینت هالوکس والگوس به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مراحل ساخت پروتزمراحل ساخت پروتز

ساخت اندام مصنوعی کاری بسیار تخصصی است و بیماران برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن حتماً می بایست به مراکز معتبر و مجهز در این زمینه مراجعه فرمایند. ... ادامه مطلب

نحوه برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به کمر درد و دیسک کمر مرداننحوه برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به کمر درد و دیسک کمر مردان

در بعضی از شرایط، ممکن است آقایان پس از برقراری یک رابطه جنسی دچار کمردرد شوند، این کمردرد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عموماً علت کمردرد مردان ب ... ادامه مطلب

راههای خلاصی از درد کمر دوران بارداریراههای خلاصی از درد کمر دوران بارداری

اکثر زنان در برخی از مقاطع بارداری کمردرد را تجربه می کنند. کمردرد بیش از دو سوم زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که پزشکان آن را کمردرد می‌ نامند، می‌ تواند در نزدیکی مرکز پشت ایجاد شود. راههای خلاصی از درد کمر دوران بارداری را در ادامه این بخش اورده ایم. ... ادامه مطلب

ورم دست و پا و روشهای درمان در کلینیک طب فیزیکیورم دست و پا و روشهای درمان در کلینیک طب فیزیکی

تورم معمولاً نتیجه التهاب یا تجمع مایع در بافت است که هم در اندام های داخلی ایجاد می شود، هم می تواند پوست و عضلات بیرونی را تحت تأثیر قرار دهد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465