درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کف پای صاف و گود / کف پای صاف در کودکان با چه عوارضی همراه است؟

کف پای صاف در کودکان با چه عوارضی همراه است؟

کف پای صاف شرایطی است که در آن یک یا هر دو پا قوس کمی دارند یا بدون قوس هستند. همه نوزادان هنگام تولد دارای صافی کف پا هستند. قوس‌ها معمولاً تا سن 6 سالگی شکل می‌گیرند. از هر 10 کودک، دو نفر هنوز در بزرگسالی پای صاف دارند. برخی از بزرگسالان قوس‌هایی دارند که فرو می‌افتد. این حالت قوس‌های افتاده، اصطلاح دیگری برای کف پای صاف است.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیشتر ناهنجاری‌ های پا را می‌ توان به طور موثر در مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپد ی فنی دکتر فروغ، بدون مداخلات پر تهاجم جراحی درمان نمود. کف پای صاف در کودکان نیز از جمله‌ ی همین ناهنجاری‌ ها محسوب می‌ شود که اغلب به میزان قابل رضایتی، با تجویز کفی و کفش طبی بهبود می‌ یابد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

انواع کف پای صاف :

صافی کف پا می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، چه بعد از دوران کودکی باقی بماند و چه در بزرگسالی ایجاد شود. انواع کف پای صاف عبارتند از:

علت صافی کف پا:

داشتن صافی کف پا ممکن است ژنتیکی باشد. با افزایش سن، قوس‌هایی در پا ایجاد می‌شود. برخی از افراد دارای قوس‌های بلند هستند، در حالی که برخی دیگر قوس‌های بسیار کم یا تقریباً غایب دارند که باعث صافی کف پا می‌شود. مشکلات خاصی خطر ابتلا به صافی کف پا را افزایش می‌دهد، از جمله:

کف پای صاف در کودکان

علائم صافی کف پا:

بسیاری از افرادی که کف پای صاف دارند درد یا مشکلات دیگری را تجربه نمی‌کنند. اما برخی از انواع کف پای صاف می‌تواند دردناک باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عوارض صافی کف پا:

یکی از اولین علائم صافی کف پا، درد است. سوزش پا و متورم شدن مچ پا که به خصوص پس از ایستادن یا راه رفتن طولانی مدت ایجاد می‌شوند، علائم کلاسیک صافی کف پا هستند. سایر علائم به شرح زیر است:

التهاب کف پا:

رباطی که از پشت پاشنه پا و در طول قسمت پایینی پا که به آن فاسیای پلانتار (کف پا) گفته می‌شود، می‌گذرد، مستعد التهاب است. مشخصه درد پاشنه پا که صبح زود هنگام برداشتن اولین قدم‌های روز بدتر می‌شود، اغلب با صافی کف پا شروع می‌شود.

تاندونیت آشیل:

صافی کف پا باعث می‌شود تاندون آشیل که ساق پا را به پاشنه پا متصل می‌کند، در هر بار راه رفتن یا دویدن، سخت کار کند. این استرس اضافی می‌تواند باعث بروز پارگی و التهاب تاندون شود، شرایطی که تاندونیت آشیل نامیده می‌شود.

آرتروز:

یک قوس خوب و قوی به پا، مچ پا و بقیه بدن یک پایه ثابت و محکم می‌بخشد. هنگامی که کف پا صاف است، ثبات قابل توجهی را از دست می‌رود و مفاصل بیشترین آسیب را به خود وارد می‌کنند. مفاصل بیش از حد مستعد ابتلا به آرتریت هستند، زیرا غضروف محافظ از بین می‌رود و به استخوان‌ها اجازه می‌دهد تا به یکدیگر بسایند.

مشکلات انگشتان پا:

کفش‌ها طوری طراحی شده‌اند که پای انسان را با ارتفاع قوس معمولی جا می‌دهند. وجود کف پای صاف باعث می‌شود که کفش‌ها به پاها را در تمام نقاط اشتباه فشار آورده و منجر به ایجاد پینه و میخچه شوند. با گذشت زمان همچنین ممکن است منجر به بونیون، تغییر شکل مفصل در قاعده انگشت بزرگ پا یا انگشت چکشی و انقباض غیرطبیعی مفصل انگشتان پا شود.

مشکلات پا (مچ پا به پائین):

به طور طبیعی، صافی کف پا به خودی خود از مشکلات پا است، اما منجر به عوارض دیگر پا نیز می‌شود. تاندونی که یک قوس معمولی پا را تشکیل می‌دهد، از نظر فنی تاندون تیبیای خلفی نامیده می‌شود و در صورت ملتهب شدن، باعث تاندونیت تیبیای خلفی و در کنار آن درد و بی ثباتی در پا می‌شود.

و اگر پا به دلیل نبود حمایت قوسی، به داخل بچرخد، فاسیای کف پا را بیش از حد کشیده و منجر به تجمع رسوبات کلسیم و رشد غیرطبیعی استخوان به نام خار پاشنه می‌شود.

مشکلات پا (کل اندام پا):

پا و مچ پا وزن کل بدن را تحمل می‌کنند. این بدان معناست که هر مشکل کوچکی در پاها به طور خودکار همه چیز را از تراز خارج کرده و زمینه را برای آسیب‌های دیگر فراهم می‌کند.

کف پای صاف نمی‌تواند وزن را به طور مساوی توزیع کند و باعث ایجاد استرس بی مورد روی ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و تاندون‌های پا می‌شود و در نتیجه شین اسپلینت (شکستگی‌های استرسی تیبالی) ایجاد می‌شود.

شین اسپلینت:

چرخش بیش از حد به داخل ناشی از صافی کف پا، استرس مضاعف یا تغییریافته‌ای را در قسمت پایینی پا ایجاد می‌کند. این امر در قسمت داخلی استخوان درشت نی (ران) تأثیر می‌گذارد که می‌تواند منجر به شین اسپلینت شود. شین اسپلینت باعث درد مبهمی در قسمت جلوی ساق پا، در اطراف استخوان و عضلات می‌شوند.

تشخیص کف پای صاف:

پزشک می‌تواند با ارزیابی علائم و ظاهر قوس‌های پا هنگام ایستادن، نشستن و راه رفتن، صافی کف پا را تشخیص دهد. ممکن است برای بررسی ساختار استخوان از اشعه ایکس استفاده کند.

آدرس صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان کف پای صاف:

بسیاری از افرادی که کف پای صاف دارند، مشکلات قابل توجهی نداشته یا نیاز به درمان ندارند. اگر درد پا، سفتی یا مشکلات دیگری وجو دارد، ممکن است پزشک درمان‌های غیر جراحی را توصیه کند. به ندرت، افراد برای رفع صافی کف پای صاف یا مشکلات استخوان‌ها یا تاندون‌ها به جراحی نیاز دارند. درمان‌ها عبارتند از:

پس از آسیب نخاعی (SCI)، پزشک ممکن است بریس را برای ارتقاء وضعیت صحیح و جلوگیری از آسیب بیشتر تجویز کند. اگرچه انواع و طرح‌ های زیادی وجود دارد اما بریس‌ها معمولاً به صورت نرم یا سخت طبقه بندی می‌ شوند. انواع دیگر بریس‌ ها فقط از ستون فقرات گردنی، قفسه سینه و کمر پشتیبانی می‌ کنند. این بریس‌ها ممکن است برای تثبیت ستون فقرات پس از آسیب و یا عمل جراحی استفاده شوند. شما می‌ توانید برای تهیه بریس های مناسب آسیب ها و ضایعات نخاعی به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کدام ارتزها در درمان عقب زدگی زانو تأثیرگذارند؟کدام ارتزها در درمان عقب زدگی زانو تأثیرگذارند؟

عقب زدگی زانو یکی از این آسیب های کمتر شناخته شده زانو است. عقب زدگی زانو که اصطلاح علمی آن ژنو رکورواتوم است ... ادامه مطلب

علت و علائم انحراف زانو به سمت داخل چیست؟علت و علائم انحراف زانو به سمت داخل چیست؟

زانوی ضربدری یا ژنووالگوم به انحنای غیرطبیعی پایین پا از زانو به پایین گفته میشود به طوری که هنگام مماس بودن دو زانو، فاصله زیادی را بین پاها ایجاد می ... ادامه مطلب

نحوه برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به کمر درد و دیسک کمر مرداننحوه برقراری رابطه جنسی در صورت ابتلا به کمر درد و دیسک کمر مردان

در بعضی از شرایط، ممکن است آقایان پس از برقراری یک رابطه جنسی دچار کمردرد شوند، این کمردرد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عموماً علت کمردرد مردان ب ... ادامه مطلب

فواید و ویژگی های آب درمانی چیستفواید و ویژگی های آب درمانی چیست

انجام دادن حرکات فیزیوتراپی درون آب، سبب رفع خستگی، احساس آرامش و تسکین بسیاری از دردها می شود. در ادامه این مقاله به بررسی آب درمانی و انواع آن به صورت کامل تر می پردازیم. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465