درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / انواع بریس مناسب ضایعات نخاعی

انواع بریس مناسب ضایعات نخاعی

آنچه در این مطلب میخوانید

اهداف ارتز برای آسیب نخاعی:

ارتز برای بیماران آسیب نخاعی دو عملکرد اصلی دارد:

پس از آسیب نخاعی (SCI)، پزشک ممکن است بریس را برای ارتقاء وضعیت صحیح و جلوگیری از آسیب بیشتر تجویز کند. اگرچه انواع و طرح‌های زیادی وجود دارد اما بریس‌ها معمولاً به صورت نرم یا سخت طبقه بندی می‌شوند. انواع دیگر بریس‌ها فقط از ستون فقرات گردنی، قفسه سینه و کمر پشتیبانی می‌کنند. این بریس‌ها ممکن است برای تثبیت ستون فقرات پس از آسیب و یا عمل جراحی استفاده شوند. شما می‌توانید برای تهیه بریس های مناسب آسیبها و ضایعات نخاعی به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

در نتیجه ، پوشیدن ارتز می‌تواند به بیماران آسیب نخاعی کمک کند تا باعث:

بریس آسیب نخاعی

انواع بریس:

پزشک شما بهترین توصیه را برای نوع بریس پس از SCI شما ارائه می‌دهد. که براساس میزان سختی به دو گروه زیر تقسیم می‌شوند:

نوع ارتزی که می‌پوشید ممکن است به شدت و میزان آسیب نخاعی شما بستگی داشته باشد. همه کسانی که دچار ضایعه نخاعی هستند به ارتز احتیاج ندارند اما آن‌هایی که این کار را انجام می‌دهند می‌توانند از حمایت اضافی بسیار سود ببرند. انواع مختلف ارتزهایی که به بیماران ضایعه نخاعی توصیه می‌شود عبارتند از:

دستگاه بی حرکتی استرنو اکسیپیتال فک پایین (SOMI):

این بریس از قفسه سینه وسط (استرنو)، قاعده جمجمه (بخش پس سری) و ناحیه چانه (فک پایین) پشتیبانی می‌کند. از حرکت سر و گردن به بالا و پایین یا طرفین جلوگیری می‌کند. یک سربند در سراسر پیشانی بسته شده و به یک قطعه چانه متصل می‌شود که فک پایین را پشتیبانی می‌کند. قطعه چانه به وسیله‌ای از نوع جلیقه متصل می‌شود.

حلقه (Halo):

حلقه هالو یا تاج هالو وسیله‌ای است که دور تا دور شما را احاطه کرده و روی سر شما ثابت شده است. هالو زمانی استفاده می‌شود که ستون فقرات گردنی ناپایدار باشد. به عنوان مثال، جراحی گردن می‌تواند باعث بی ثباتی گردن شود، بنابراین حلقه هالو یا تاج هالو به نگه داشتن گردن در زمان بهبودی کمک می‌کند. حلقه هالو معمولاً از طریق طناب به تخت شما متصل می‌شود.

جلیقه (Halo):

جلیقه هالو ترکیبی از حلقه هالو و دستگاهی شبیه به جلیقه است که در تنه شما پوشیده شده است. حلقه هالو از طریق میله‌های فلزی قابل تنظیم به جلیقه متصل می‌شود. جلیقه هالو ستون فقرات گردنی را تثبیت می‌کند و به شما امکان حرکت می‌دهد.

سنجاق‌هایی که به طور مساوی در اطراف حلقه هالو وجود دارد، با بی حسی موضعی به دو طرف سر شما متصل می‌شوند. این روش توسط یک سری اشعه ایکس دنبال می‌شود تا مطمئن شوند که ستون فقرات گردنی به درستی قرار گرفته است. برخی از پزشکان چند روز قبل از چسباندن جلیقه از حلقه هالو در رختخواب استفاده می‌کنند (در صورت مناسب با مورد بیمار).

بریس‌های دیگر:

در حین توانبخشی و پس از آن، بریس برای تثبیت مفاصل، ضعف ماهیچه‌ها و کمک به عملکرد استفاده می‌شود. برخی از وسایل ارتز شامل الکترودهای محرک هستند، به عنوان مثال: یک دستگاه ارتوزی دارای الکترودهایی است که دست‌ها را برای درک آن‌ها تحریک می‌کند. ارتزها متناسب با بیمار ساخته می‌شوند و نیاز او را برآورده می‌کنند، که شامل مچ دست، شانه، زانو، مچ پا، پا یا سایر مفاصل یا قسمت‌های بدن است.

بریس ستون فقرات:

بریس اندام تحتانی:

بریس اندام فوقانی:

  1. ناحیه گردنی نخاع سر، گردن و بازوها را عصب دهی می‌کند.
  2. آسیب‌های نخاعی گردنی (آسیب به قسمت‌های فوقانی نخاع در ناحیه گردن) ممکن است نیاز به بازوبند یا مچ بند را برای مدیریت اسپاسم اندام فوقانی ایجاد کند.
  3. کسانی که دارای ضایعات قفسه سینه‌ای، کمری یا خاجی هستند، عموماً دارای عملکرد کامل اندام فوقانی هستند. بنابراین نیازی به ارتز اندام فوقانی نخواهند داشت.

گچ گیری سریال:

گچ گیری سریال ممکن است به رفع اسپاسم شدید کمک کند. هنگام اعمال کشش ملایم بر عضله اسپاستیک در یک دوره زمانی، ماهیچه‌ها طولانی‌تر می‌شوند که می ‌تواند به افزایش دامنه حرکتی کمک کند. اندام‌های آسیب دیده به صورت هفتگی تا 12 هفته بازسازی می‌شوند تا هر بار که گچ جدیدی اعمال می‌شود، ماهیچه بیشتر از زمان قبلی کشیده شود.

گچ گیری سریال به آرامی ماهیچه‌ های اسپاستیک را کش می‌دهد و همچنین از سفت شدن بیشتر آن عضلات جلوگیری می‌ کند.

صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

مدت زمان پوشیدن ارتز در بیماران آسیب نخاعی:

مدت زمانی که فرد ارتز می‌ پوشد بستگی به شدت آسیب دارد. به طور معمول، بیمار آسیب نخاعی ممکن است به مدت 6 ماه تا بهبودی ستون فقرات، از بریس تثبیت کننده ستون فقرات استفاده کند. پزشک تعیین می‌کند که چه موقع مناسب و بهتر است که به تدریج زمان صرف شده برای پوشیدن ارتز کاهش یابد.

اگر بیمار استفاده از ماهیچه‌ های خود را متوقف کرده و به شدت به ارتز خود تکیه کند، بدن بیمار آنقدر به استفاده از بریس عادت می‌ کند که نحوه درگیر شدن ماهیچه‌ ها را فراموش می‌ کند.

سیستم عصبی مرکزی به طرز باورنکردنی سازگار است و قابلیت پلاستیسیته عصبی (توانایی ایجاد مسیر عصبی جدید) را دارد. آسیب ناشی از آسیب نخاعی قابل برگشت نیست اما نخاع می‌تواند عملکردهای آسیب دیده را دوباره یاد بگیرد. بهترین راه برای ترویج پلاستیسیته عصبی، تکرار انبوه است. هرچه بیمار یک حرکت ضعیف را بیشتر تکرار کند، مسیرهای عصبی قوی‌ تر می‌شوند. حرکت به تدریج طبیعی‌‌ تر شده تا اینکه روزی احتیاج بیمار به ارتز از بین می‌رود.

بدن انسان را به ژنراتور الکتریکی تشبیه کرده‌ اند. به طور خاص، اعصاب و ماهیچه‌ ها سیگنال‌ های الکتریکی ایجاد می‌ کنند که پیام‌ هایی را به مغز شما ارسال می‌ کند. آسیب به اعصاب و ماهیچه‌ ها می‌ تواند حرکت این سیگنال‌ های الکتریکی را کند یا متوقف کند. اگر درد، ضعف یا بی حسی در پشت، گردن یا اندام خود دارید، اندازه گیری فعالیت الکتریکی در اعصاب و ماهیچه‌ ها می‌ تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص صحیح را انجام دهد. سرعت و قدرت حرکت ایمپالس‌های الکتریکی در داخل و بین اعصاب و ماهیچه‌ ها طی آزمایش الکترودیاگنوستیک (Electrodiagnostic) یا نوار عصب و عضله اندازه گیری می‌ شود. عصب یا ماهیچه آسیب دیده سیگنال الکتریکی ضعیف‌ تر و کندتری را منتقل می‌ کند.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چرا جوانان به دیسک گردن مبتلا میشوند؟چرا جوانان به دیسک گردن مبتلا میشوند؟

گردن انسان از ۷ استخوان تشکیل شده است که مهره های گردن نامیده می شود. این مهره ها توسط ساختمان های غضروفی به هم متصل شده و دیسک بین مهره ای نامیده می ... ادامه مطلب

علت و درمان در رفتگی مکرر کتف و شانه بدون جراحیعلت و درمان در رفتگی مکرر کتف و شانه بدون جراحی

دررفتگی مکرر شانه عبارت است از خارج شدن مکرر سر استخوان بازو از درون حفره‌ ی گلنوئید به‌ صورت جزئی و یا کامل. ... ادامه مطلب

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن و رانمراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن و ران

اگر درد زیادی را در لگن خود تجربه می کنید، پزشک شما ممکن است روشی به نام تعویض مفصل ران را توصیه کند. این جراحی متداول استخوان لگن شما را با یک عضو مصنوعی جایگزین می کند و به شما امکان می دهد راحت تر و بدون درد حرکت کنید. ... ادامه مطلب

آیا شکستن قولنج انگشتان دست باعث آرتروز می شود؟آیا شکستن قولنج انگشتان دست باعث آرتروز می شود؟

مام مفاصل بدن انسان توسط نوعی کپسول که حاوی مایع سینوویال و گازهای مختلف است به هم متصل می شوند. این کپسول وظیفه روان سازی تمام مفاصل را بر عهده دارد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465