درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نوارعصب وعضله / کاربردها و مزایای انجام نوار عصب و عضله

کاربردها و مزایای انجام نوار عصب و عضله

بدن انسان را به ژنراتور الکتریکی تشبیه کرده‌ اند. به طور خاص، اعصاب و ماهیچه‌ ها سیگنال‌ های الکتریکی ایجاد می‌ کنند که پیام‌ هایی را به مغز شما ارسال می‌ کند. آسیب به اعصاب و ماهیچه‌ ها می‌ تواند حرکت این سیگنال‌ های الکتریکی را کند یا متوقف کند. اگر درد، ضعف یا بی حسی در پشت، گردن یا اندام خود دارید، اندازه گیری فعالیت الکتریکی در اعصاب و ماهیچه‌ ها می‌ تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص صحیح را انجام دهد. سرعت و قدرت حرکت ایمپالس‌ های الکتریکی در داخل و بین اعصاب و ماهیچه‌ ها طی آزمایش الکترودیاگنوستیک (Electrodiagnostic) اندازه گیری می‌شود. عصب یا ماهیچه آسیب دیده سیگنال الکتریکی ضعیف‌ تر و کندتری را منتقل می‌ کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد نوار عصب و عضله :

آزمایشات الکترودیاگنوستیک در ارزیابی شرایط زیر کاربرد دارد:

انواع نوار عصب و عضله :

دو نوع اصلی آزمایش الکترودیاگنوستیک وجود دارد که هر دو توسط پزشک طب فیزیکی و توانبخشی یا متخصص مغز و اعصاب انجام می‌شود. این دو مورد عبارت‌ اند از:

الکترومیوگرافی (EMG):

الکترومیوگرافی شامل ارزیابی و ثبت فعالیت عضلات است. ابزار الکترومیوگرافی الکترومیوگراف است. الکترومیوگراف پتانسیل الکتریکی تولید شده توسط یک ماهیچه را تشخیص می‌دهد و سابقه فعالیت ماهیچه‌ای به نام الکترومیوگرام را تولید می‌ کند.

EMG برای شناسایی بیماری‌های عصبی-عضلانی و اختلالات کنترل حرکتی استفاده می‌شود. EMG معمولاً با مطالعه هدایت عصبی انجام می‌شود. فعالیت الکتریکی یک ماهیچه را می‌توان با استفاده از الکترود سطحی (EMG سطحی)، برای یک ناحیه بزرگ عضله و EMG سوزنی برای یک ناحیه کوچک‌تر اندازه گیری کرد.

اگر EMG نشان دهد که ماهیچه‌های شما به خوبی به سیگنال‌های عصبی پاسخ می‌دهند، پزشک ممکن است علل دیگر درد یا ضعف عضلات شما را جستجو کند.

برخی از علل رایج عبارتند از:

نوار عصب عضله

مطالعات هدایت عصبی (NCS):

مطالعه هدایت عصبی که به عنوان آزمایش سرعت هدایت عصبی نیز شناخته می‌شود، برای اندازه گیری سرعت فعالیت الکتریکی یک عصب استفاده می‌شود. مطالعات هدایت عصبی می تواند فیبرهای عصبی حسی یا حرکتی را آزمایش کرده و هم سرعت هدایت و هم دامنه سیگنال الکتریکی ناشی از تحریک عصبی را تعیین کنند. پتانسیل عمل عصب حسی (SNAP) اطلاعاتی در مورد آکسون عصب حسی و مسیر آن را از گیرنده‌های دیستال در پوست تا گانگلیون ریشه پشتی ارائه می‌دهد، در حالی که پتانسیل عمل ترکیبی عضله (CMAP)، ارزیابی فیبرهای اعصاب حرکتی است که منشاء آن سلول‌های شاخی قدامی و امتداد آن فیبرهای عضلانی است.

مزایا:

محدودیت‌ ها:

آمادگی برای آزمایش:

قبل از هر دو آزمایش نیازی به انجام کار خاصی ندارید. پزشکان توصیه می‌کنند که در صبح آزمایش، موارد زیر را انجام دهید:

همچنین قبل از انجام آزمایش باید با پزشک خود در مورد مصرف دارو مشورت کنید. ممکن است داروهای خاصی وجود داشته باشد که باید از آن‌ها تا بعد از آزمایش اجتناب شود. اگر مشکل ضربان قلب دارید، قبل از تعیین NCS یا EMG باید به پزشک خود اطلاع دهید.

صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

میزان دقت آزمایشات:

صحت آزمایش‌های الکترودیاگنوستیک به مهارت فرد انجام دهنده آزمایش و دقت تجهیزات مورد استفاده بستگی دارد. به طور کلی، این آزمایشات می‌تواند آسیب‌های عصبی یا ریشه‌های عصبی و همچنین بیماری‌های اعصاب و ماهیچه‌ها را به طور دقیق تعیین کند. اما در برخی شرایط ممکن است چندین هفته طول بکشد تا تغییرات آشکار شود.

علاوه بر این، آزمایشات نمی‌توانند وجود یا میزان درد را تعیین کنند. اگرچه آزمایشات الکترودیاگنوستیک نشان می‌دهد که اعصاب به طور طبیعی کار می‌کنند اما ممکن است فرد هنوز احساس درد کند یا علائم خود را نشان دهد. در این موارد پزشک شما یک دوره درمانی را توصیه می‌کند.

گاهی اوقات، اعصاب آسیب دیده در تصادف یا جراحی فقط به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند. در موارد دیگر، جراحی ممکن است بتواند عصب آسیب دیده را ترمیم کند.

استفاده از بریس می‌ تواند گامی موثر در بهبود بیمارانی باشد که دچار آسیب و شکستگی در ستون مهره های کمری و گردنی شده اند . برای سفارش و تهیه بریس مناسب آسیب های مهره کمری و گردنی ، می‌ توانید به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیوفیدبک (بیوفیدبک تراپی) چیست و چه کاربردی دارد؟بیوفیدبک (بیوفیدبک تراپی) چیست و چه کاربردی دارد؟

بیوفیدبک، روشی است که به شما یاد می دهد چگونه برخی از عملکرد های بدن مانند ضربان قلب خود را کنترل کنید.به طور خلاصه، بیوفیدبک به شما این توانایی را می ‌دهد که روش‌ های جدیدی را برای کنترل بدن، بهبود وضعیت سلامتی و یا عملکرد فیزیکی تمرین کنید. ... ادامه مطلب

صندل اختصاصی و طبی دوران بارداریصندل اختصاصی و طبی دوران بارداری

صندل طبی زنانه در واقع نوعی کفش است که بندی در پشت آن قرار گرفته است و باعث راحتی در پوشیدن و راه رفتن می‌شوند.صندل های طبی بیشتر روباز هستند اما بعضی هم در بازار وجود دارد که جلوی آن ها بسته است. این مدل کفش بیشتر در تابستان استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

علائم و درمان شکستگی استخوان رانعلائم و درمان شکستگی استخوان ران

استخوان ران از محکم ترین استخوان های بدن است و شکستگی آن نیاز به وارد شدن نیروی زیادی دارد و معمولا این نیروها در حین تصادفات به بدن وارد می شود. ... ادامه مطلب

دیسک کمر و فلج پا چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟دیسک کمر و فلج پا چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

بیماری دیسک کمر نیاز به اقدام فوری دارد زیرا یکی از اصلی ترین دلایل بروز فلج پا در اثر دیسک کمر، عدم درمان به موقع است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465