درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانوی ضربدری و پرانتزی / ژنووالگوم یا زانوی ضربدری چیست؟

ژنووالگوم یا زانوی ضربدری چیست؟

ژنووالگوم(Genu valgum) ، معروف به زانوی ضربدری(knock-knees) ، ناهمگونی زانو است که زانوها را به سمت داخل می‌چرخند. هنگامی که افراد با زانوهای ضربدری می‌ایستند، بین مچ پای آن‌ها تقریبا 7 سانتی‌متر یا بیشتر فاصله وجود دارد. این به این دلیل است که زانوهای آن‌ها تا این حد به سمت داخل خم شده است.ژنووالگوم در کودکان خردسال شایع است و معمولاً با رشد آن‌ها اصلاح می‌ شود. بیش از 75 درصد از کودکان بین 3 تا 5 سال زانوی ضربدری دارند. به گزارشی از بیمارستان کودکان شهر بوستون در حدود 99 درصد از این موارد تا زمانی که کودکان مبتلا به ژنووالگوم به سن 7 یا 8 سالگی برسد، زانوی ضربدری اصلاح می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

ژنووالگوم یا زانوی ضربدری از مواردی است که معمولا با ارتز، کفش و کفی های طبی به نحو مطلوبی کنترل شده، بهبود می‌ یابد. شما می‌ توانید برای تهیه بریس، کفش و کفی طبی مناسب زانوی پرانتزی، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

زانوی ضربدری همچنین می‌تواند در سال‌های بعدی زندگی از موارد زیر ایجاد شود:

این بیماری قابل پیشگیری نیست، اما می‌توان اثرات آن را به حداقل رساند. فیزیوتراپی و ورزش اغلب جایگزین موفقی برای جراحی هستند.

علائم زانوی ضربدری :

این ناهنجاری که در دوران کودکی ادامه می‌یابد، ممکن است علائمی غیر از زانوهای ضربدری نشان دهد. این علائم عبارتند از:

رباط‌ها و ماهیچه‌های تحت فشار نیز می‌توانند باعث درد در لگن ، مچ پا یا پاها شوند. اگر فقط یک زانو از خط خارج شده باشد ممکن است وضعیت بدن نامتعادل باشد.

زانوی ضربدری

علل زانوی ضربدری :

زانوی ضربدری تقریباً همیشه یک تغییر خوش خیم در رشد کودک به حساب می‌آید. اگرچه به طور تصادفی رخ می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که دلایل ژنتیکی و ارثی نیز دخیل باشد. زانوی ضربدری ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

به گفته مجله ارتوپدی اطفال، چاقی می‌تواند ژنووالگوم را تشدید کند. این مجله گزارش داد که در یک بررسی 71 درصد از کودکان مبتلا به ژنووالگوم چاق بوده‌اند.

تشخیص زانوی ضربدری :

هنگامی که زانوی ضربدری در کودک بزرگتر یا بزرگسال وجود دارد، مهم است که علت اصلی آن مشخص شود. بیماری استخوانی یا آرتریت باید درمان شود.

پزشک در مورد سابقه پزشکی خانوادگی و همچنین وجود درد، سوالاتی را مطرح می‌کند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک نحوه ایستادن و راه رفتن را مشاهده می‌کند. آن‌ها همچنین به دنبال ارزیابی موارد زیر هستند:

در برخی موارد پزشک ممکن است برای بررسی ساختار استخوان اسکن اشعه ایکس یا MRI تجویز کند.

اینستاگرام دکتر بیژن فروغ

درمان زانوی ضربدری:

یک برنامه درمانی معمولی شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است:

بسیاری از ناهنجاری‌ های پا را می‌ توان به طور موثر در مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، بدون مداخلات پرتهاجم جراحی درمان نمود. این مشکلات اغلب، با تجویز کفی و کفش طبی بهبود می‌یابند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا با افزایش سن قد کوتاه می شود؟آیا با افزایش سن قد کوتاه می شود؟

قد یکی از ویژگی های ظاهری است که در مطلوبیت اجتماعی فرد و میزان رضایت از ظاهر تأثیر می گذارد. تقریباً تمامی انسان ها از زمانی که متولد می شوند تا چند ... ادامه مطلب

شارکو ماری توث چیست؟شارکو ماری توث چیست؟

شارکو ماری توث نوعی بیماری ژنتیکی در اعصاب محیطی است که با تخریب اعصاب موجب ضعف در عضلات قسمت هایی پایینی اندام می شود. ... ادامه مطلب

متوکاربامول دارویی برای کمر درد و گرفتگی عضلات کمرمتوکاربامول دارویی برای کمر درد و گرفتگی عضلات کمر

متوکاربامول جز دارو های شل کننده عضلانی است با نام تجاری روباکسین که عمده مصرف آن در گرفتگی های عضلات در بیماری های مختلف از جمله پارکینسون است. این دارو روی خود عضله اثر مستقیمی ندارد بلکه با مسدود کردن اعصابی که باعث انقباض عضله می شوند تاثیر خود را می گذارند. ... ادامه مطلب

علت خشک شدن و درد انگشتان دست بعد از خوابعلت خشک شدن و درد انگشتان دست بعد از خواب

خشکی مفاصل عارضه ای است که بسیاری از افراد با آن روبرو خواهند شد. این عارضه که با افزایش سن ایجاد می شود، نتیجه و ثمره استفاده مداوم و زیاد از مفاصل، ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465