پلی کلینیک دکتر فروغ
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانوی ضربدری و پرانتزی / علت و علائم زانوی پرانتزی چیست و چگونه درمان میشود؟

علت و علائم زانوی پرانتزی چیست و چگونه درمان میشود؟

پای پرانتزی به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن پاهای فرد خمیده به نظر می‌رسد (به سمت بیرون خم می‌شود)، حتی زمانی که مچ پا کنار هم باشند.

خم شدن پاها در کودک نوپا بسیار رایج است. نوزادان اغلب به دلیل حالت چین خورده در رحم مادر به صورت کمان‌دار متولد می‌شوند. در الگوهای معمول رشد، کودک با شروع به ایستادن و راه رفتن از این امر پیشی می‌گیرد. به همین دلیل، تا دو سالگی خم شدن پاها غیر معمول نیست. در واقع طیف وسیعی از آنچه طبیعی تلقی می‌شود، وجود دارد. در بیشتر موارد پاهای کودک هنگامی که شروع به تحمل وزن یا ایستادن بر روی آن‌ها می‌کند (معمولاً بین 12 تا 18 ماهگی) شروع به صاف شدن می‌کند. در سن دو تا سه سالگی زاویه ساق پا معمولاً معکوس شده و بیشتر شبیه زانو ضربدری می‌شود، جایی که زانوها به داخل به سمت یکدیگر خم می‌شوند. پس از حدود شش سالگی، بیشتر زانوهای کودکان یک راستای طبیعی را در نظر می گیرند که طبیعی تلقی می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

عارضه زانو یا پای پرانتزی از موارد نسبتا شایعی است که معمولا با بریس، کفش و کفی های طبی به نحو مطلوبی کنترل شده، بهبود می‌ یابد. شما می‌ توانید برای تهیه بریس، کفش و کفی طبی مناسب زانوی پرانتزی، به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

جدای از الگوهای عادی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، والدین باید با پزشک مشورت کنند تا مشخص شود که آیا فرزند آن‌ها دارای پتانسیل ایجاد بدشکلی زانو پرانتزی است یا خیر:

علائم:

شایع‌ترین علامت بیماری پای پرانتزی این است که زانوها هنگام ایستادن و در حالی که مچ پاها در کنار هم قرار دارند، لمس نمی‌شوند. اگر بیش از سه سالگی ادامه یابد نشان می‌دهد که ناهنجاری زانوی پرانتزی وجود دارد.

علائم دیگری که افراد مبتلا به زانوی پزانتزی تجربه می‌کنند عبارتند از:

آرتریت پیشرونده زانو در بزرگسالانی که در اوایل زندگی‌شان تشخیص داده نشده یا تحت درمان قرار نگرفته‌اند شایع است. بیماران بالغی که سال‌هاست پاهای پرانتزی دارند، به داخل بدن (قسمت داخلی) بیش از حد فشار آورده و قسمت بیرونی (رباط جانبی جانبی) را کشیده که منجر به درد، بی ثباتی و آرتروز می‌شود.

علت:

درمان:

درمان غیر جراحی:

اگرچه نیازی به درمان فعال ندارد اما پزشک از شما می‌خواهد هر 6 ماه یکبار تا زمان رفع خم شدگی به فرزند شما مراجعه کند.

بلونت کودکان مستلزم درمان قوس است. اگر بیماری زود تشخیص داده شود، درمان با بریس ممکن است تنها چیزی باشد که لازم است. مهاربندی برای نوجوانان مبتلا به بیماری بلونت موثر نیست.

اگر کودک شما دچار راشیتیسم است، پزشک شما را علاوه بر پیگیری منظم ارتوپدی، برای مدیریت پزشکی به متخصص متابولیک ارجاع می‌دهد. اغلب می‌توان اثرات راشیتیسم را با دارو کنترل کرد.

مشکل زانو پرانتزی در مواردی که باعث چرخش قوزک یا مچ پا می‌شود، می‌تواند باعث از بین رفتن ثبات و هماهنگی کلی اعضای بدن شود. در صورتی که این مشکل درمان نشده به حال خود رها شود، می تواند باعث نا پایداری مزمن قوزک پا گردد. افراد دچار مشکل زانو پرانتزی در مقایسه با سایر افراد بیشتر با پیچ خوردن پا و ضعیف شدن پیش رونده رباط‌ها مواجه می‌شوند. لذا استفاده از کفش‌های طبی در این شرایط می‌تواند به حفظ تعادل فرد کمک کرده و احتمال ایجاد آسیب دیدگی را کاهش دهد. استفاده از کفش‌های کشیده با سر پنجه‌های پهن همراه با کفی طبی و تثبیت کننده پاشنه می‌تواند به کاهش مشخص درد و ناراحتی مزمن ناشی از زانو پرانتزی پا کمک نماید.

استفاده از بریس‌ها و آتل‌ها می‌تواند به درمان عارضه‌ی پای پرانتزی کمک کند. با این حال استفاده از آن‌ها محدود به اصلاح موارد شدید پای پرانتزی است. آن‌ها همچنین زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بیمار در کنار پای پرانتزی به عارضه‌های پزشکی دیگری مبتلا است. بریس‌ها تا زمانی پوشیده می‌شوند که استخوان‌های پاها صاف و مستقیم شوند.

برخی بریس‌های ارتوپدی (زانوبندهای مخصوص) برای اصلاح زانوی پرانتزی برای استفاده در سن مناسب طراحی شده‌اند. معمولا برای افراد بزرگسال تجویز نمی‌شوند، چرا که رشد استخوانی در افراد بزرگسال کامل شده است و بنابراین استفاده از بریس نمی‌تواند تغییری در نحوه‌ی رشد استخوان ایجاد کند. این بریس‌ها بیش از همه برای کودکانی با سن پایین مناسب است که هنوز استخوان‌های آن‌ها رشد زیادی خواهد داشت. از سوی دیگر بریس‌های مخصوص دیگری برای افراد بزرگسال مبتلا به زانوی پرانتزی وجود دارند که به نام بریس‌‌های کاهنده‌ی فشار شناخته می‌شوند. این بریس‌ها توسط شرکت‌های سازنده‌ی مختلفی تولید می‌شوند و در کاهش درد و سایر علائم آزاردهنده‌ی ناشی از زانوی پرانتزی موثر هستند. البته این بریس‌ها تاثیری در اصلاح حالت پرانتزی پاها ندارند.

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان با جراحی:

روش‌های جراحی متفاوتی برای تصحیح پاهای خمیده وجود دارد و آن‌ ها به دو نوع اصلی تقسیم می‌ شوند:

برای تهیه ارتوزهای اندام تحتانی که ابزاری برای بهبود درد و عملکرد پاها هستند؛ می‌ توانید به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و علائم گرفتگی رگ گردنعلت و علائم گرفتگی رگ گردن

سفت شدن گردن معمولاً با درد و دشواری حرکت گردن مشخص می شود، به ویژه هنگامی که سعی می کنید سر را به پهلو بچرخانید. همچنین ممکن است با سردرد، گردن درد ... ادامه مطلب

علل کج راه رفتن در کودکان چیست؟علل کج راه رفتن در کودکان چیست؟

یکی دیگر از مشکلات شایعی که در میان کودکان دیده می شود چرخش پاها به داخل و خارج است. این عارضه دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد . ... ادامه مطلب

نرمی استخوان یا راشیتیسم (ریکتز) چیست؟نرمی استخوان یا راشیتیسم (ریکتز) چیست؟

نرمی استخوان، عارضه ای است که بیشتر در نوزادان و کودکان دیده می شود که باعث نرم و ضعیف شدن استخوان در آنها می گردد. ... ادامه مطلب

علائم و درمان شکستگی استخوان رانعلائم و درمان شکستگی استخوان ران

استخوان ران از محکم ترین استخوان های بدن است و شکستگی آن نیاز به وارد شدن نیروی زیادی دارد و معمولا این نیروها در حین تصادفات به بدن وارد می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465