درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کفش و کفی طبی / کفی های طبی چه کاربردی دارند؟

کفی های طبی چه کاربردی دارند؟

کفی‌ها وسایلی هستند که برای اصلاح هم ترازی غیرطبیعی پا در کفش قرار داده می‌ شوند. نوع کفی مورد نیاز به مشکل پا بستگی دارد و باید یک ارزیابی کامل صورت بگیرد تا مناسب‌ ترین کفی انتخاب شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

شرایط درمانی استفاده از کفی:

کفی‌ها را می‌توان برای برخی از شرایط استفاده کرد و هر یک باید به صورت جداگانه تجویز شود تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. برخی از شرایطی که ممکن است با استفاده از کفی درمان شوند عبارتند از:

بسیاری از ناهنجاری‌های پا را می‌توان به طور موثر در مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، بدون مداخلات پرتهاجم جراحی درمان نمود. این مشکلات اغلب، با تجویز کفی و کفش طبی بهبود می‌یابند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

دلایل بروز مشکلات:

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد شرایط فوق می‌شود. این دلایل احتمالی عبارتند از:

کفی طبی

مزایای استفاده از کفی:

هرکسی می‌تواند از کفی استفاده کند و مختص ورزشکان نیست. برخی از مزایای کفی عبارتند از:

تفاوت بین کفی‌های نیمه سفارشی و سفارشی:

کفی‌های کاملاً سفارشی از طریق اسکن سه بعدی پا تجویز می‌شود و کفی‌ها به ساختار پاها متصل می‌شوند. در حالی که برای کفی‌های نیمه سفارشی، از مجموعه ای از قالب‌های اندازه دار استفاده شده و قالبی که بیشتر با ساختار پای بیمار مطابقت دارد انتخاب می‌شود. مواد مورد استفاده برای کفی‌های نیمه سفارشی و سفارشی یکسان هستند و از دوام یکسانی برخوردارند.

انواع کفی طبی:

کفی‌های طبی نرم و شکل‌پذیر برای ایجاد لایه حفاظتی زیر پا یا کاهش فشار روی ناحیه آسیب‌دیده یا دردناک کف پا به کار برده می‌شود. این نوع کفی برای کنترل عملکرد غیرطبیعی کف پا نیز طراحی می‌شود. مواد مختلفی مانند چوب‌پنبه، چرم، فوم پلاستیکی و لاستیک در تهیه این نوع کفی به کار برده می‌شود. این نوع کفی از کفی فانکشنال یا عملکردی نرم‌تر و منعطف‌تر است. کفی شکل‌پذیر برای درمان پینه دردناک کف پا، زخم پای دیابتی، درد استخوانی کف پا و دیگر ناراحتی‌های کف پا به کار برده می‌شود.

از کفی عملکردی یا فانکشنال برای اصلاح عملکرد پا و در نتیجه اصلاح عملکرد غیرطبیعی پایین‌تنه استفاده می‌شود. بعضی کفی‌های عملکردی نیز مانند کفی‌های نرم و شکل‌پذیر برای حمایت از ناحیه‌های دردناک کف پا نیز طراحی می‌شود.

کفی طبی عملکردی برای درمان گستره وسیعی از عارضه‌های دردناک کف پا و پاین‌تنه کاربرد دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از آنجایی که عملکرد غیرطبیعی کف پا اختلال‌های پا، زانو و مفصل ران (لگن) را نیز به دنبال دارد، انواع کفی طبی عملکردی معمولاً برای درمان التهاب تاندون و بورس (بورسیت) مچ پا، زانو و مفصل ران و همچنین درد جلوی ساق پا تجویز می‌شود.

ورزشکاران هنگام تمرین و در هر مسابقه مدت زیادی می‌دوند و دچار آسیب‌دیدگی‌هایی می‌شوند که در میان دوندگان شایع است، همچنین حرکت‌های سریعی که حین تمرین یا مسابقه انجام می‌دهند نیز گاهی صدمات جدی را به دنبال دارد. آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد پا، مانند پیچ خوردن و رگ به رگ شدن مچ پا و کشیدگی تاندون آشیل در میان بازیکنان راگبی و فوتبال شایع است. این کفی‌‌ها باید هیل کاپ و نگهدارنده گودی کف پا داشته باشند تا بیشینه پایداری را به دست دهند. به علاوه کفی باید خاصیت ضربه‌گیری داشته تا فشار و کشش روی عضله‌ها را کاهش دهد و از آسیب دیدگی جلوگیری کند.

کفی‌های مخصوص کف و قوزک پا، بریس یا ارتوزی است که اطراف قوزک و قسمت پایین پا را می‌ پوشاند. این کفی‌ ها به شکل L هستند که روی ساق پا بسته می‌ شوند. جنس این کفی‌ها از فلز، پلاستیک، چرم، ترکیبی از چند ماده دیگر است. در موارد زیر از کفی‌های مخصوص کف و قوزک پا استفاده می‌شود:

اینستاگرام دکتر فروغ

ساخت کفی طبی:

ارتوزیست برای طراحی و ساخت کفی طبی معاینه بیومکانیکی (زیست مکانیکی) کف پا و پایین تنه را انجام می‌ دهد. زاویه‌ های انگشتان پا، کف پا، مچ پا و مفصل ران اندازه‌ گیری می‌ شود تا شدت و سطح بدشکلی‌ های عملکردی یا ساختاری تعیین شود. برای این کار از بیمار خواسته می‌ شود روی تخت معاینه دراز بکشد یا بایستد. ارتوزیست از بیمار می‌ خواهد راه برود و یا بدود تا شیوه گام برداشتن بیمار و عملکرد‌های کف پا و پایین‌ تنه را هنگام انجام فعالیت ارزیابی کند.

سپس ارتوزیست از کف پای بیمار قالب سه بعدی می‌ گیرد. برای این کار از بیمار خواسته می‌ شود تا داخل جعبه فوم تراکم‌ پذیر قدم بگذارد، سپس با گچ مخصوص شکسته‌ بندی از پای بیمار قالب گرفته می‌شود. یا این که پا با اسکنر نوری یا مکانیکی اسکن می‌ شود. سپس از مدل سه بعدی به دست آمده و جزییات اصلاحی مورد نظر ارتوزیست برای تهیه کفی طبی استفاده می‌ شود. اکثر ارتوزیست ها با یک لابراتوار تخصصی برای ساخت کفی همکاری دارند، برخی نیز خود اقدام به تهیه کفی می‌ کنند.

ساخت کفی و کفش طبی مخصوص اختلاف طول پاها از جمله اقداماتی است که در پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ، انجام می‌ شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل و درمان درد لگنعلل و درمان درد لگن

بیماری های لگن درمان شده با لیزر شامل بیماری هایی مانند ارتریت یا التهاب مفاصل لگن، بورسیت لگن (التهاب کیسه های کوچک پر از مایع در مفصل) بوده ... ادامه مطلب

بررسی انواع فلج سی پی (CEREBRAL PALSY) در کودکانبررسی انواع فلج سی پی (CEREBRAL PALSY) در کودکان

انواع فلج مغزی براساس محدودیتهای حرکتی و اندام‌ های درگیر مشخص می‌ شود که در این نوشته می‌ خواهیم درباره انواع فلج مغزی صحبت کنیم. ... ادامه مطلب

تاثیر استفاده از بریس در شکستگی مهره های کمری و گردنیتاثیر استفاده از بریس در شکستگی مهره های کمری و گردنی

بریس می‌ تواند گامی مهم در مراقبت از بیماران تحت تأثیر شکستگی مهره‌ های کمر و گردن باشد. تا به امروز کاربرد بریس تا حد زیادی بر اساس نظریه‌ ها است ... ادامه مطلب

چه کفش طبی برای زیاد ایستادن مناسب است؟چه کفش طبی برای زیاد ایستادن مناسب است؟

کفش های طبی کفش هایی هستند که به طور خاص برای پشتیبانی یا اصلاح ساختار پا، مچ پا و کف پا طراحی شده اند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465