درمان زانوی پرانتزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / موضوعات مطالب / علت قوس و گودی زیاد کف پا

علت قوس و گودی زیاد کف پا

به طور کلی لبه‌ی داخلی پا به گونه‌ای وسط کف پا را بالا آورده که یک‌ حالت قوس‌ مانند به پا بدهد. ارتفاع قوس کف پا از یک شخص به شخص دیگر متفاوت است. هنگامی که این ارتفاع بیشتر از حد معمول باشد، مشکلی به وجود می‌ آید که به آن «گودی کف پا» می‌ گویند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بسیاری از ناهنجاری‌ های پا را می‌ توان به طور موثر در مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ، بدون مداخلات پرتهاجم جراحی درمان نمود. قوس زیاد کف پا نیز از جمله‌ ی همین ناهنجاری‌ ها محسوب می‌ شود که اغلب به میزان قابل رضایتی، با تجویز کفی طبی و پدهای مخصوص بهبود می‌ یابد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

ظاهر گودی کف پا:

وقتی یک شخص مبتلا به گودی کف پا می‌ ایستد، به نظر می‌ رسد وسط پا نسبت به حالت طبیعی بالاتر از سطح زمین قرار دارد. ممکن است پاشنه‌ی پا به سوی پهلوی درونی کشیده شده باشد و همچنین انگشتان نیز به سمت داخل کشیده شده باشند. برخی افراد مبتلا به گودی کف پا، انگشتانشان پیچ می‌ خورد که به آن انگشت چنگالی می‌ گویند.

اگرچه آشکارترین چیزی که در مورد گودی کف پا قابل‌ مشاهده است، وجود یک قوس با ارتفاع زیاد است، با این حال این قوس ظاهری در واقع ناشی از تغییر شکل‌های اساسی‌تری در پا است. در تمام پاهایی که مشکل گودی دارند، قسمت جلویی پا بیشتر از حد معمول به سمت پایین کشیده شده است و قسمت رویی اطراف انگشت شست پا معمولاً بیشتر از همه به سمت پایین کشیده شده است. نتیجه این است که نوک قوس به سمت بالاست و همچنین نوک پا به سمت بیرونی آن است. این ترکیب، ظاهری از یک قوس با ارتفاع زیاد و یک فضای بزرگ در زیر پا ایجاد می‌ کند.

عوارض گودی کف پا:

در تعداد کمی از افرادی که به گودی کف پا مبتلا هستند و عضلات ساق پایشان ضعیف است، پاشنه پا نیز به سمت پایین کشیده شده و این مشکل به ارتفاع قوس می‌افزاید. بقیه‌ی افراد که تاندون‌های آشیل آنها سفت شده است، پاشنه پایشان به سمت بالا کشیده شده است. این امر منجر به افزایش فشار به مچ و قسمت گوشتی کف پا می‌ شود. پاشنه پای افراد دیگر نه به سمت بالا کشیده شده و نه به سمت پایین. ممکن است به دلیل کج شدن قسمت‌های دیگر پا، پاشنه‌ ی پای با گودی زیاد به سمت داخل نیز متمایل شود. در ابتدا پاشنه‌ی کج شده قابل ‌انعطاف است اما با گذشت زمان، بافت‌ها و مفاصل سفت می‌ شوند و ممکن است کج شدگی پاشنه ثابت بماند.

دلایل گودی کف پا:

در بسیاری از افراد، علت گودی کف پا مشخص نیست. این افراد در پای خود تغییر شکل خفیفی دارند و گاهی اوقات ظاهر پای آنها به صورت ارثی است و در خانواده‌شان نیز وجود دارد.
بسیاری از مشکلات پزشکی که باعث ضعف یا فقدان هماهنگی عضلات می‌ شود می‌تواند علت قوس کف پا باشد. نمونه‌ هایی از این مشکلات عبارتند از اسپینا بیفیدا (ستون فقرات شکافدار)، نقص تغذیه‌ ی عضلانی و مشکلاتی که در آنها عصب‌ های کوچک ساق پا درست کار نمی‌ کنند.
تصور می‌ شود که حتی هنگامی که نمی‌ توان هیچ عارضه‌ ی پزشکی مشخصی پیدا کرد، احتمالاً گودی کف پا به دلیل ضعف بسیار جزئی عضلات ساق پا است.

علت و درمان قوس و گودی زیاد کف پا

علائم:

علائم و نشانه‌های زیاد بودن قوس کف پا بسته به شدت ارتفاع قوس، میزان حرکت مفاصل در پا برای کمک به کاهش قوس و سطح فعالیت فرد مبتلا به گودی کف پا (بسته به شغل او) متفاوت خواهد بود. بسیاری از افراد مبتلا به گودی کف پا هیچ‌ گونه درد یا علائم دیگری ندارند.

ممکن است علائم از یک مشکل خفیف مانند فیت نشدن کفش تا ناتوانی‌های قابل‌توجهی که در زیر آمده است متفاوت باشد:

تشخیص گودی زیاد کف پا:

در صورتی که پزشک متخصص مغز اعصاب به وجود بیماری عصبی یا عضلانی یا عصب تروما مشکوک باشد، ممکن است تست‌های زیر را انجام دهد:

صفحه اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

درمان:

در ابتدا لازم است یک بررسی بسیار دقیق انجام شود تا احتمال وجود هرگونه بیماری عصبی که باعث گودی زیاد کف پا می‌شود، رد شود. درمان به عواملی که باعث بروز درد شده است و نوع قوس کف پا بستگی دارد. به طور مثال، اگر قوس زیاد کف پا انعطاف‌پذیر باشد ممکن است نیاز به هیچ‌گونه درمانی نداشته باشد.

درصورت نیاز به درمان موارد زیر می‌تواند کمک کننده باشند:

یکی از مناسب ترین روشهای درمان هالوکس والگوس استفاده از کفی، صندل طبی واسپلینت هالوکس والگوس است. شما می‌توانید برای تهیه و خرید کفی، اسپلینت و صندل طبی هالوکس والگوس به مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر فروغ مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
7 راهکار اساسی برای مراقبت از زانوها، برای مراقبت از زانو چه کنیم؟7 راهکار اساسی برای مراقبت از زانوها، برای مراقبت از زانو چه کنیم؟

زانو ها اعضای مهمی هستند که وزن بدن را تحمل می کنند . بدن ما روی زانو ها استوار است و به همین دلیل فشار زیادی را تحمل می کند . تقریبا 32.2 درصد از مردان و 58 درصد از زنان از درد زانو شکایت دارند که بر کیفیت کلی زندگی آنها تاثیر می گذارد . ... ادامه مطلب

علائم و درمان شکستگی آرنج دستعلائم و درمان شکستگی آرنج دست

در اکثر شکستگی‌ های اولکرانون، قطعات استخوان آرنج هنگام آسیب از جای خود خارج می‌شوند. برای این شکستگی ها، جراحی برای بازگرداندن آناتومی طبیعی آرنج ... ادامه مطلب

تغییرات زنان پس از آسیب شدید نخاعتغییرات زنان پس از آسیب شدید نخاع

طناب نخاعی از زیر پیاز مغز (بصل النخاع) شروع می شود و انتهای آن در سطح مهره اول یا دوم کمری است. انتهایی ترین قسمت طناب نخاعی را به دلیل مخروطی بودن، ... ادامه مطلب

انواع استخوان از نظر بافت، شکل و ساختارانواع استخوان از نظر بافت، شکل و ساختار

انسان پس از تولد حدود 270 استخوان نرم دارد. با رشد و رسیدن به مرحله بزرگسالی، این میزان به 206 استخوان می رسد. بزرگترین استخوان در بدن انسان، استخوان ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465