درمان انحراف ستون فقرات
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / كلينيك تخصصی پا / استفاده از کفی طبی و کفش های ارتوپدی در اختلاف طول پاها و زانو

استفاده از کفی طبی و کفش های ارتوپدی در اختلاف طول پاها و زانو

نابرابری اندام ها یعنی نامتقارن بودن دو طرفه اندام ها در طول اندام فوقانی و تحتانی که با عنوان اختلاف طول پاها و یا دست ها نیز شناخته می شود. این اختلاف طول در اندام فوقانی معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی کند اما در اندام تحتانی مشکل ساز است مشکلاتی مانند مشکلاتی در زانو، لگن‌ها، کمر و گردن. طبق تحقیقات بسیاری از افراد طبیعی نیز دو پا به مقدار کمی اختلاف طول دارند ولی اگر این اختلاف زیاد باشد در کیفیت زندگی بیمار تاثیر می گذارد و بنابراین نیاز به درمان دارد. در این مقاله به بررسی دقیق تر اختلاف طول پاها و زانوها و روش های درمانی این بیماری می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

ساخت کفی و کفش طبی مخصوص اختلاف طول پاها از جمله اقداماتی است که در پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ، انجام می‌ شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما، از طریق تماس با شماره تلفن 02166576424 و شماره واتس آپ ٠٩٣٩٦٩٨٤٤٣٠اقدام فرمایید.

علل ایجاد این بیماری:

بیماری های مادرزادی:

بیماری هایی مانند وروفیبروماتوز، اگزوستوز متعدد، کلاب فوت ، عدم شکل گیری درست مفصل ران و یا بیماری اولیه از جمله بیماری هایی می باشند که می توانند سبب اختلاف طول پاها شوند.

شکستگی قبلی:

شکستگی به سه روش می تواند این بیماری را ایجاد کند که عبارت است از:

  1. پس از شکستگی بدجوش خوردن استخوان باعث کنار هم قرارگیری استخوان در وضعیت نامناسب و کوتاه تر می شود که همین می تواند در طول اندام ها تفاوت ایجاد کند.
  2. ضربه خوردن و شکستگی در دوران کودکی می تواند به صفحه رشد آن استخوان آسیب وارد کند.
  3. گاهی شکستگی و جوش خوردن استخوان ران باعث فعال تر شدن صفحه رشد می شود.

اختلالات رشد:

مشکلاتی مانند صافی کف پای یکی از پاها، بدشکل گیری سوکت مفصل ران، مشکلات گوی ران و عدم رشد یکی از استخوان های بلند اندام تحتانی می توانند این تغییر طول را سبب شوند.

عفونت استخوان:

عفونت استخوان در کودکان در حال رشد می تواند سبب تغییر طول پاها در سنین بیش تر شود.

بیماری های عصبی و عضلانی:

برخی از بیماری های عصبی و عضلانی مانند فلج اطفال می توانند سبب این بیماری شوند.

استفاده از کفی طبی

روش های درمان این بیماری:

پزشک برای درمان این بیماری سه عامل مهم را در نظر می گیرد:

فیزیوتراپی:

این روش برای اختلاف های خیلی کم انجام می شود که شامل کشش عضلات اندام تحتانی است.

ورزش:

این بیماران معمولا روی پای کوتاه تر خود دراز می کشند که سبب ناهماهنگی پاها می شود. ورزش با تقویت بدن، کشیدگی بیش از حد را مدیریت می کند و فشار مفاصل را کاهش می دهد.

استفاده از کفی کفش و کفش های ارتوپدی:

برای درمان کوتاهی پا به صورت واقعی از کفی طبی به اندازه طول اختلاف اندام ها جبران می شود و می تواند به صورت کفی در کفش یا در لایه میانی زیره کفش فرد قرار داده می شود. درصورتی که این اختلاف طول حدود یک اینچ یا 2.5 سانتی متر باشد، با اضافه کردن یک کفی کفش آن را درمان می کنند. باتوجه به نوع کفش از نظر عمق و حجم کفش ها، معمولا کوتاهی های حدود 1 سانتی متر یا کمتر می توانند در کفش استفاده شوند. به دلیل اینکه این کوتاهی وزن زیادی به کفش اضافه نمی کند و همچنین کاملا توسط کفش پوشیده می شود؛ بهتر است. در صورتی که اندازه اختلاف طول پا بیش از ۱ سانتی متر باشد، کفی کفش معمولا توسط کارشناس ارتوتیست طراحی می شود و این میزان کوتاهی در لایه میانی زیره کفش قرار داده می شود که در این صورت کفش برای آن فرد به شکل سفارشی ساخته می شود.

این کفش ها که با مشخصات و ویژگی های خاصی تولید می شوند از ساختار و مکانیک پا پشتیبانی می کنند. این کفش ها از یک لایه میانی و روکش بیرونی سفت و خوب، قسمت پاشنه محکم و کفی قابل جا به جایی برای جای دادن لوازم ارتوپدی خاص در داخل آن ساخته می شوند. کفش های ارتوپدی دارای عرض ها و شکل های مختلف هستند تا برای انواع پاها مناسب باشند.

در صورت بیش تر بودن این اختلاف از روش های جراحی استفاده می کنند که عبارتند از:

اپی فیزیودز:

آدرس اينستاگرام دکتر بيژن فروغ

کوتاه کردن استخوان دیگر:

بلند کردن استخوان کوتاه شده:

مرکز پلی کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی دکتر بیژن فروغ، با ارائه انواع کفش، صندل، کفی، و بریس‌های طبی، در خدمت مراجعینی می‌ باشد؛ که به ناهنجاری‌ هایی از قبیل کف پای صاف ، خار پاشنه ، هالوکس ولگوس و ... مبتلا هستند.


آدرس مطب : تهران ، بزرگراه چمران ، ابتدای باقرخان غربی ، پلاک 89 قدیم ، 26 جدید ، طبقه همکف
تلفن : 66576424 - 021


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روند بهبود عصب النار دستروند بهبود عصب النار دست

عصب اولنار از سیستم عصبی شبکه بازویی منشعب می شود و از پشت و داخل بازو به سمت دست حرکت می کند. گیر افتادن عصب اولنار می تواند باعث درد، بی حسی و گزگز در ساعد و انگشتان چهارم و پنجم شود. در موارد شدید، گیر افتادن عصب اولنار می تواند باعث ضعف در دست و کاهش توده عضلانی شود. ... ادامه مطلب

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن و رانمراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن و ران

اگر درد زیادی را در لگن خود تجربه می کنید، پزشک شما ممکن است روشی به نام تعویض مفصل ران را توصیه کند. این جراحی متداول استخوان لگن شما را با یک عضو مصنوعی جایگزین می کند و به شما امکان می دهد راحت تر و بدون درد حرکت کنید. ... ادامه مطلب

درباره بیماری پارکینسون،بیماری پارکینسون چیست؟درباره بیماری پارکینسون،بیماری پارکینسون چیست؟

پارکینسون، نوعی اختلال پیشرفته عصبی است که بر حرکت فرد تأثیر می گذارد. بیماری پارکینسون دومین اختلال عصبی شایع و اولین اختلال حرکتی شایع است. ... ادامه مطلب

روشهای درمان شکستگی مهرهروشهای درمان شکستگی مهره

شکستگی‌ های فشاری مهره‌ ای زمانی رخ می‌ دهد که بلوک استخوانی یا مهره‌ ای بدن در ستون فقرات فرو ریزد و منجر به درد شدید، تغییر شکل و کاهش قد می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465